Inge_ schreef:Een pony'tje bij mij op stal wordt nooit wat aan gedaan, dus die verzorg ik er zo'n beetje bij. Die wordt ongeveer 1 keer in de drie maanden bekapt en ik sprak die smid laatst. Die vond het echt een draak omdat ze dus ook slaat en geen voetje wilt geven. En hij heeft haar dus ook wel is geslagen, uit frustratie en omdat ze dus sloeg naar hem. Ik ben daar mee aan de slag gegaan, gewoon heel veel oefenen met geduld, elke dag en daar ben ik nu al weken mee bezig. En het gaat steeds beter, ze geeft nu haar voetjes en het slaan is al bijna helemaal verdwenen.
En uit eigen ervaring weet ik dus dat je met geduld en oefening en respect het gedrag ook kan veranderen.
En dan mijn paard 
Paard is stikbraaf in de omgang, ik kan er echt mee lezen en schrijven. Voetjes oppakken is nooit een issue geweest. Maar om de een of andere reden heeft het dier toch echt de schurft aan de hoefsmid?! Ik moet er altijd bij zijn want hij krijgt hem van zijn lang zal ze leven niet van stal: kont naar de deur en klimt tegen de muur op. In geval van nood probeert hij zelfs nog door zijn luik te springen. Heb ik hem buiten de stal dan staat hij met zijn nek erop en neusgaten wijd snurkend te passageren op het erf, de smid mag er niet eens bij, laat staan voetjes pakken. En zodra hij het voetje heeft? Niks meer aan de hand, laat zich braaf bekappen en beslaan.
Nou is mijn hoefsmid een hele lieve vent met engelengeduld en wij dachten dat mijn paard bang was dus maandenlang met veel geduld en liefde behandeld. Tot mijn paard ineens zijn voet lostrok, omhoog kwam en rakelings boven het hoofd van de smid stond te klauwen. Toen heb ik vriendelijk verzocht of hij hem please als hij het nog een keer deed een gigantische schop onder zijn hol wou geven. Eén keer gedaan, paard stond doodbraaf op 4 voetjes te wachten tot de smid ze op kwam pakken.
Dat is iets wat je niet zelf aan kunt pakken want bij mij was er geen probleem. Op de een of andere manier vond hij het nodig om de smid uit te dagen en de smid was dan ook degene die de dominantieverhouding moest bepalen.