Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:48

KiWiKo schreef:
Inge_ schreef:

Waar staat dan dat iemand het niet erg vindt als de smid arbeidsongeschikt wordt?

Op het moment dat jij zegt dat jouw smid jouw paard niet mag corrigeren, dan intresseert het je geen reet of jouw smid zijn rug naar de vernieling aanhet helpen is Lachen

Jouw paard is braaf, de mijne ook......... maar ik heb ze die echt, echt draken zijn met beslaan.... of bekappen, en die mogen wat mij betreft door de smid gecorrigeerd worden

Ik zou echt niet willen dat een smid door mij zijn rug vernield wordt oid, daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn. Maar ik wil ook niet dat hij het vertrouwen van mijn paard in de smid schaadt en dat mijn paard wordt getrapt. Als mijn paard wel gericht zou trappen, zou ik de smid niet meer laten komen voor ik het probleem zelf heb opgelost, of de smid moet het een uitdaging vinden om het paard op een goede geduldige manier te bekappen en niet door het probleem met geweld proberen te veranderen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:50

Sorry, maar als een paard zich in de kudde niet gedraagt, kan die ook een schop verwachten en daar is een schop(je) van de smid niks bij, echt niet. En hier worden de paarden echt wel met respect behandelt, ze worden rustig toegesproken als ze zenuwachtig zijn, etc. Maar als je een echte draak hebt die dondersgoed weet wat de bedoeling is en wat niet, kan die ook even op zijn plek gezet worden. En voor een paard is dat gewoon een skup(je) onder de kont.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:50

vertrouwen wordt alleen geschaad als het dier onterecht op het verkeerde moment met de verkeerde dosis gestraft wordt.

bij een skup onder de kont, juist gedoseerd, juist getimed en voor het juiste vergrijp........... verliest het dier echt het vertrouwen niet ....

Precies, ooit wel eens een paard het vertrouwen in de kudde zien verliezen omdat het een keer op zn sodemieter heeft gehad van de leider?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:51

Tuurlijk je kan natuurlijk niet voor elk wissewasje je paard een schop verkopen, maar op het moment dat je paard gemeen naar de hoefsmid trapt en de hoefsmid het paard eem schop geeft vind ik dat terecht.. liever een schop tegen het paard dan de schedel van de hoefsmid bij elkaar vegen..

Ik vind alleen wel dat de fout dan bij de eigenaar ligt.. Ik vind het normaal dat als je een hoefsmid erbij haalt dat je paard niet dan nog moet worden afgericht..

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:53

Elpatcho: Dat ligt ook aan het paard. Hier op stal staan paarden die doodbraaf zijn altijd, maar zodra ze bekapt moeten worden veranderen ze in draken, dan vind ik dus niet dat de fout bij de eigenaar ligt (als het paard wel óp z'n plek is gezet elke keer), dat kan ook gewoon aan het paard liggen Knipoog .

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:54

met meer oefenen kom je al een heel eind! okay misschien niet aan de huidige eigenaar, fokkker misschien dan.. Wij tillen hier al de beentjes van de veulens/jaarlingen/twenters op om er vervolgen ff met de achterkant van de borstel erop te tikken, zodat ze er aan gewent raken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:55

doe ik dag een al Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:56

jah indd! echt die paarden zijn allemaal heel braaf bij de hoefsmid op 1 jarige leeftijd al!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:57

KiWiKo schreef:
de smeden die ik om me heen hebben, behandelen elk paard met respect, maar verwachten dat ook terug Lachen

Juist, ik geloof dat dit de essentie van het verhaal is. En dan niet alleen respect van het paard, maar ook van de eigenaar, door op te treden als het nodig is (en nee, alleen foei zeggen zal niet helpen...)

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:57

Een pony'tje bij mij op stal wordt nooit wat aan gedaan, dus die verzorg ik er zo'n beetje bij. Die wordt ongeveer 1 keer in de drie maanden bekapt en ik sprak die smid laatst. Die vond het echt een draak omdat ze dus ook slaat en geen voetje wilt geven. En hij heeft haar dus ook wel is geslagen, uit frustratie en omdat ze dus sloeg naar hem. Ik ben daar mee aan de slag gegaan, gewoon heel veel oefenen met geduld, elke dag en daar ben ik nu al weken mee bezig. En het gaat steeds beter, ze geeft nu haar voetjes en het slaan is al bijna helemaal verdwenen.

En uit eigen ervaring weet ik dus dat je met geduld en oefening en respect het gedrag ook kan veranderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:58

dat is dus heel mooi, maar wat als jij er niet was geweest, moet die smid dit dan maar laten gebeuren?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:59

precies, elke dag ff voetje optillen is binnen 5 minuten gepiept jah Knipoog ook altijd handig om ook de beentjes naar voren te brengen, zoals ze ook bij hoefsmid moeten Knipoog

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:01

Ja wij begrijpen ook het principe 'oefening baart kunst'. Maar het gaat hier om het moment dat de smid er is, en niet die weken ertussen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:05

Anne_0 schreef:
Ja wij begrijpen ook het principe 'oefening baart kunst'. Maar het gaat hier om het moment dat de smid er is, en niet die weken ertussen.

Ik heb het er met die eigenaar van dat pony'tje over gehad en we hebben besloten dat er voorlopig geen smid komt, tot het helemaal goed gaat. Ik heb zelf een cursus bekappen gedaan en houd het zelf een beetje bij nu en laat mijn eigen bekapper er nog even naar kijken, of de hoeven nog even vooruit kunnen zonder een grote beurt.

En er zijn dus ook mensen die het paard gaan slaan als het vervelend is bij de smid en het zo willen oplossen ipv er de tijd voor willen nemen. En dan kan de smid het zelf dus oplossen door te gaan slaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:11

nou ga je van je stoel vallen inge Lachen

maar jaahaaaren terug had ik op de handelsstal een hengst staan (ging voor de keuring) die zo super getalenteerd was, maar met zo een ontzettend naar karakter...... die was echt naar.. De smid die daar kwam heeft het paard een tik verkocht, en het paard ging KO, alom schrik in de tent, dat begrijp jij......

maar de smid deed dat zo, zo terecht..... dier stond hem echt naar het leven, ik vond zelfs al dat hij meer dan geduldig was met het dier

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:55

Inge_ schreef:
Een pony'tje bij mij op stal wordt nooit wat aan gedaan, dus die verzorg ik er zo'n beetje bij. Die wordt ongeveer 1 keer in de drie maanden bekapt en ik sprak die smid laatst. Die vond het echt een draak omdat ze dus ook slaat en geen voetje wilt geven. En hij heeft haar dus ook wel is geslagen, uit frustratie en omdat ze dus sloeg naar hem. Ik ben daar mee aan de slag gegaan, gewoon heel veel oefenen met geduld, elke dag en daar ben ik nu al weken mee bezig. En het gaat steeds beter, ze geeft nu haar voetjes en het slaan is al bijna helemaal verdwenen.

En uit eigen ervaring weet ik dus dat je met geduld en oefening en respect het gedrag ook kan veranderen.

En dan mijn paard Knipoog
Paard is stikbraaf in de omgang, ik kan er echt mee lezen en schrijven. Voetjes oppakken is nooit een issue geweest. Maar om de een of andere reden heeft het dier toch echt de schurft aan de hoefsmid?! Ik moet er altijd bij zijn want hij krijgt hem van zijn lang zal ze leven niet van stal: kont naar de deur en klimt tegen de muur op. In geval van nood probeert hij zelfs nog door zijn luik te springen. Heb ik hem buiten de stal dan staat hij met zijn nek erop en neusgaten wijd snurkend te passageren op het erf, de smid mag er niet eens bij, laat staan voetjes pakken. En zodra hij het voetje heeft? Niks meer aan de hand, laat zich braaf bekappen en beslaan.
Nou is mijn hoefsmid een hele lieve vent met engelengeduld en wij dachten dat mijn paard bang was dus maandenlang met veel geduld en liefde behandeld. Tot mijn paard ineens zijn voet lostrok, omhoog kwam en rakelings boven het hoofd van de smid stond te klauwen. Toen heb ik vriendelijk verzocht of hij hem please als hij het nog een keer deed een gigantische schop onder zijn hol wou geven. Eén keer gedaan, paard stond doodbraaf op 4 voetjes te wachten tot de smid ze op kwam pakken.
Dat is iets wat je niet zelf aan kunt pakken want bij mij was er geen probleem. Op de een of andere manier vond hij het nodig om de smid uit te dagen en de smid was dan ook degene die de dominantieverhouding moest bepalen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:43

KiWiKo schreef:
nou ga je van je stoel vallen inge Lachen

maar jaahaaaren terug had ik op de handelsstal een hengst staan (ging voor de keuring) die zo super getalenteerd was, maar met zo een ontzettend naar karakter...... die was echt naar.. De smid die daar kwam heeft het paard een tik verkocht, en het paard ging KO, alom schrik in de tent, dat begrijp jij......

maar de smid deed dat zo, zo terecht..... dier stond hem echt naar het leven, ik vond zelfs al dat hij meer dan geduldig was met het dier

En wat wil je hiermee zeggen? Dat sommige smeden de paarden wel een tik geven oid?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:51

@ Urielle: De smid moest in dat geval idd de dominantieverhoudingen bepalen en die smid heeft natuurlijk geen zin daar een uur vriendelijk mee bezig te zijn dus geeft hij hem een tik. Ik weet nu niet hoe ik had gehandeld als ik in jouw plaats was. Als mijn paard zo zou doen als jouw paard, moet er natuurlijk iets aan gebeuren. Maar ik zou het niet kunnen om hem te gaan slaan en dat zou mijn bekapster ook niet mogen doen dan.. Ik denk dat ik hem zou afleiden met iets terwijl hij verder bekapt werd oid..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:54

weet je .. we hebben hier een shetter
maatje midi , bij ons zoo zooooo enorm braaf
maar er is maar 1 smid die m kan doen als wij er niet bijzijn , de andere .. daar gaat hij echt ver mee , krijge m niet te pakken
en als ze m hebben begint het met op de knieen op de kont en stijgeren , daarna komt heel , heeeel erg doelgericht meppen
ik wil en meijer voor iedere geraakte Vork
betekend dat wij een hele mooie lange ! vakantie kunnen gaan plannen Knipoog
als ik er bij ben .. no way hoezee
maar als een van ons er niet bij is ..ja kan ik me wel voorstellen dat ze
m een goede opdonder geven Knipoog Haha! Bloos

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 03:07

het is heel simpel: hoefsmid trapt mijn paard, ik trap de hoefsmid!!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:00

Ik snap écht niet wat iedereen zo zielig vind aan een trap, op het juiste moment gegeven, op de juiste plek, en de juiste dosering. Dat is voor een paard écht alleen maar alsof hij op zijn plek wordt gezet, niet om hem pijn te doen! Ik denk dat het gewoon meer een menselijke kwestie is dan een paardenkwestie, je vind het zielig, of niet Ja.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:08

Sunrise_ schreef:
Ik snap écht niet wat iedereen zo zielig vind aan een trap, op het juiste moment gegeven, op de juiste plek, en de juiste dosering. Dat is voor een paard écht alleen maar alsof hij op zijn plek wordt gezet, niet om hem pijn te doen! Ik denk dat het gewoon meer een menselijke kwestie is dan een paardenkwestie, je vind het zielig, of niet Ja.

Dat heeft niet perse wat met zielig vinden te maken, dat heeft te maken met respect hebben voor je paard. Hoe weet jij hoe het paard het voelt, dat hij het niet erg vindt?
Als ik getrapt zou worden door mijn ouders zou ik heel erg boos worden en teruggaan trappen. Paarden zijn dan erg vergevingsgezind en de meesten zullen dat niet doen. Maar je het ook karakters er tussen zitten die wel gaan terugtrappen en dan maakt het paard opeens het probleem en wordt er nog meer getrapt en geslagen door de mens om het paard te leren dat de mens wel mag slaan maar het paard absoluut niet.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:13

Ik vind een schop(je) voor het paard (zoals ik al zei, juiste timing, plek, dosering) hetzelfde als dat ik eens stevig bij mijn arm werd gepakt. Wil jij je paard dan niet op zijn plek zetten? Want dat snap ik dus niet.En tuurlijk trap je je paard niet om hem opzettelijk pijn te doen, maar een skupje kan zeker wel helpen om hem even te laten weten wat wel, en wat zeker niet de bedoeling is . Zoals ik al zei, als ze in de kudde iets doen wat onacceptabel is , krijgen ze een beste schop, daar is een schopje van ons niets bij.

Inge_ schreef:
Paarden zijn dan erg vergevinsgezin en de meesten zullen dan niet doen.

Sorry, maar als mijn paard de hoefsmid een beste schop voor zijn hoofd heeft gegeven, krijgt die niet eens de kans om uberhaupt 'vergevingsgezind' te zijn, sorry.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:20

Sunrise_ schreef:
Ik vind een schop(je) voor het paard (zoals ik al zei, juiste timing, plek, dosering) hetzelfde als dat ik eens stevig bij mijn arm werd gepakt. Wil jij je paard dan niet op zijn plek zetten? Want dat snap ik dus niet.En tuurlijk trap je je paard niet om hem opzettelijk pijn te doen, maar een skupje kan zeker wel helpen om hem even te laten weten wat wel, en wat zeker niet de bedoeling is . Zoals ik al zei, als ze in de kudde iets doen wat onacceptabel is , krijgen ze een beste schop, daar is een schopje van ons niets bij.

Inge_ schreef:
Paarden zijn dan erg vergevinsgezin en de meesten zullen dan niet doen.

Sorry, maar als mijn paard de hoefsmid een beste schop voor zijn hoofd heeft gegeven, krijgt die niet eens de kans om uberhaupt 'vergevingsgezind' te zijn, sorry.

Ik word hier thuis ook niet stevig bij de arm gepakt en als ik wel stevig bij de arm zou worden gepakt, zou ik ook boos worden. Mijn paard heeft dan een ander karakter dan ik, maar ik behandel hem niet met geweld, ook niet als hij het wel zou verdienen volgens jullie.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:20

Oké , dat is goed, ieder z'n mening toch Lachen .