wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:01

wat is er zo prettig aan het werken met een hengst wat minder is dan met een ruin?
ik ken weinig hengsten,vandaar mijn nieuwsgierigheid

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:08

Ik heb weinig ervaring met ruinen alleen met merries en hengsten bijna. Hengsten zijn heel eerlijk, recht door zee en zetten zich graag voor je in. Dat is geweldig om mee te werken. Als we aan het werk gaan doen ze alles wat je vraagt zolang je eerlijk blijft. Ook in de omgang is het prettig als ze ene keer aan het donderen zijn en je zet ze op hun plek is het direct klaar. Weinig poespas dus

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:48

En dat verandert op het moment dat de ballen er af gaan? Zouden die hormonen dan toch meer invloed hebben dat alleen die geslachtsdrift, het uittesten van de handler/ruiter, en eventueel de concentratie bij het werk? Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:26

Begin je nu weer!!!!

Waarom zou ik als dit goed functioneert de ballen er af halen! Ik zeg toch niet dat dat anders word als de ballen er af zijn maar er is dus geen reden om de ballen eraf te halen, en dit is echt de laatste keer dat ik je dat uitleg, want je leest dus blijkbaar niet mijn reacties. Elke keer plaats je na een reactie weer dezelfde vraag steeds krijg ej er antwoord op maar je blijft eht zeggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:31

En jij zou toch niet meer reageren? Haha!

Ik werk met merries, en de merries waar ik mee werk zijn ook eerlijk, recht door zee en werklustig. Het gedonder valt mee, op de plek zetten hoeft zelden tot nooit... Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:41

Nee en wat wil je daar nu mee zeggen, kijk jouw mening is dat elke hengst geruind moet worden, goed dat mensen goedgekeurde hengsten niet laten ruinen kan er nog wel in bij je.

Maar dat betekend toch niet dat elke keer als iemand iets over een hengst zegt je weer hoeft beginnen over ruinen, dat slaat dan toch nergens op.

Edit: Typfouten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:47

HO! Even backup en goed lezen. Jij zegt dat je geen problemen hebt met je hengsten...geen gedonder. En ik vraag me dus af of dat geen gedonder aan het character van je dieren ligt. Character verandert namelijk niet door te ruinen. Een hengst die als hengst goed te hanteren is, is dat als ruin ook.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:55

Ik heb een 1,5 jaar hengst Lachen Het gaat tot nog toe heel goed en wil hem dan ook zo lang mogelijk hengst houden, iig tot hij 3,5 jaar is. Daarna moet het zaakje eraf, want vind het sneu als hij wel de hormonen heeft die rondgieren maar er niets mee mag en gedoemd is tot een "eenzaam" bestaan... Denk dat ik het er nog moeilijk mee ga krijgen, maar vind het gewoon het eerlijkst naar mijn paard toe... Ach gut

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:58

Ik rijd zelf ook hengsten. Geweldig alleen je moet er de nodige rijervaring voor hebben. Als je nog niet zo goed kan rijden kunnen die beesten soms echt klote. Maar in het algemeen vind ik hengsten super. Lekker vurig. Heerlijk en ze kunnen schitterende aanleg hebben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:08

Cassidy schreef:
Een hengst die als hengst goed te hanteren is, is dat als ruin ook.

Ja en als je een hengst in zo'n gevaL een goed leven kan geven wat is dan nog het nut van ruinen in zo'n situatie

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:08

Hoepsie schreef:
Ik heb een 1,5 jaar hengst Lachen Het gaat tot nog toe heel goed en wil hem dan ook zo lang mogelijk hengst houden, iig tot hij 3,5 jaar is. Daarna moet het zaakje eraf, want vind het sneu als hij wel de hormonen heeft die rondgieren maar er niets mee mag en gedoemd is tot een "eenzaam" bestaan... Denk dat ik het er nog moeilijk mee ga krijgen, maar vind het gewoon het eerlijkst naar mijn paard toe... Ach gut

waarom zou jij het er moeilijk mee gaan krijgen?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:10

karoliena schreef:
Cassidy schreef:

Ja en als je een hengst in zo'n gevaL een goed leven kan geven wat is dan nog het nut van ruinen in zo'n situatie

het feit dat je zo'n dier op het land kan zetten en dat niemand zijn hart vast hoeft te houden als jij een keer van je hengst af valt en achter de merrie's aangaat..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:13

Dat is helemaal neit aan de orde dus wat vboor nut heeft het ruinen dan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:14

karoliena schreef:
Cassidy schreef:

Het feit dat van dat gedonder af bent, en het feit dat je constant ogen in je achterhoofd moet hebben. Maar als dat voor jouw geen probleem is, dan laat je dat toch lekker zo? Ik denk alleen niet dat je voor iedereen kunt spreken.

Ik weet van mezelf dat ik niet altijd even oplettend ben als ik bij de paarden ben, niet altijd even scherp. Dat ik af en toe met mijn gedachten bij mijn werk zit, of aan andere dingen denk. Ik weet van mezelf dat ik met 40 graden koorts nog bij de paarden loop, omdat ze er toch uitmoeten. Maar ik weet ook dat mijn risico op ongelukken door gedonder op een verkeerd moment - veroorzaakt door de hormonen - op een moment dat ik niet zo stevig in mijn schoenen sta, met MIJN twee merries toch redelijk beperkt blijft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:15

karoliena schreef:

Nee idd, met shetjes is dat niet zo snel aan de orde. Wordt er wel op gereden?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:17

karoliena schreef:

met shetjes en andere kleine paardjes niet nee, maar wat denk jij dat als je van een grote, brede hengst af valt in een bak vol merrie's? en hij was daarvoor o zo braaf?

veroontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:18

ik heb zelf ook een hengt van 5 jaar oud die is heel goed te hanteren die van mijn kan ik zow bij merrie's in het weiland doen en hij springt er niet op of wat dan ook,
het licht er ook aan hoe je paard is

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:19

veroontjuh schreef:
ik heb zelf ook een hengt van 5 jaar oud die is heel goed te hanteren die van mijn kan ik zow bij merrie's in het weiland doen en hij springt er niet op of wat dan ook,
het licht er ook aan hoe je paard is

dekt deze hengst ook? Pling

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:20

Ik spreek alleen voor mezelf hoor en voor niemand anders.

Zeker ze worden gereden door hun ruitertjes die van de oudste is 7 jaar, de jongste heeft al wel een verzorgmeisje maar die moet nog ingereden worden, met zijn vorige ruitertje heeft hij al onderlingen wedstrijd gehad, dat ruitertje was toen 8 jaar. Verde rmen ik met de oudste, VD, lange teugelen dat soort dingen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:25

ik denk dat je anders spreek karoliena als die dieren kolder in de kop krijgen..

@ veroontjuh; weet je dat volgend jaar ook zo zeker?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:26

Hoezo de kolder in de kop krijgen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:32

Wat een spookverhalen worden er hier verteld over hengsten. Het is waar dat de meeste pensionstallen/manege's geen hengsten accepteren in hun stal. Maar dat is voornamelijk om er voor te zorgen dat mensen met vooroordelen niet bang worden voor deze stal en er hun paard niet neerzetten.
In spanje (en omliggende landen) is het volkomen normaal dat een paard hengst wordt gelaten. Die paarden staan niet weg te kwijnen in een klein stalletje achteraf, maar staan tussen de hengsten en de merries in. Wonderbaarlijk genoeg zijn er nog steeds mensen die bij hun in de buurt durven te komen! Tong uitsteken
In het wild hebben de meeste hengsten nooit een merrie tot hun beschikking (dus zullen nooit dekken), dit simpelweg omdat de grootste en de stoerste hengsten de merries voor hun neus wegpikken en er niet genoeg merries zijn om iedere hengst een eigen kudde te geven. In het wild leven er daarom ook genoeg paarden in een hengstenkudde, in deze kudde kunnen ze prima samen leven. Paarden zijn kuddedieren en zullen er niet zelf voor kiezen om alleen te blijven.
Een hengst houden kan prima. Je moet alleen stevig in je schoenen staan en consequent kunnen optreden. Nu vind ik dat uberhaupt een vereiste om met paarden om te mogen gaan.
Wat stalling betreft is het absoluut makkelijker om een hengst te laten ruinen, maar ga alsjeblieft niet af op spookverhalen. Als ik die namelijk zou geloven dan zouden de meeste dressuurruiters gezegend moeten zijn met negen levens om de streken van hun hengst te overleven en hem ook nog uit te kunnen brengen in de ring.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:38

je hebt ook hele brave hengsten
ik heb nu ook een hengst van bijna 2 jaar hij is op het moment nog braaf
maar als ie het te bont gaat maken ga ik hem toch ook ruinen aangezien ik ook een merrie heb Clown
maar ik ga hem toch zolang mogelijk hengst laten

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:56

ik zeg nergens dat hengsten allemaal draken zijn, maar het schijnt op bepaalde mensen niet helemaal over te komen wat die dieren in handen van onkundige mensen allemaal aan kunnen richten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:58

Denk dat de meeste mensen dat best weten en ik denk ook dat iedereen het met je eens is dat onkundige mensen geen paard moeten hebben en al helemaal geen hengst