Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lotjj92 schreef:steigeren komt voort uit verzet. angst of iets anders.
Urielle schreef:Ben het helemaal met je eens dat het eerst op de grond voor elkaar moet zijn. Maar ben wel benieuwd hoe jij het oplost met een paard dat onder het zadel volkomen verprutst is. Dat dus aan de hand en aan de longe hartstikke braaf is en exact doet wat je zegt op de manier waarop je het vraagt, maar onder het zadel gewoon echt een lijpe knol is
Pensionnetje schreef:De eerdere optie van een commando eraan plakken is de beste, alleen slechts voor een aantal proffesionals bruikbaar. De gedachte hier achter is, dat als een paard het op commando het MOET doen, hem de lol vergaat het zonder aanleiding te doen. Het is dan omgetoverd tot werken.
Ik hoop dat vele stunters idd gloeilampen gaan gebruiken, maar dan zodat bij hen een lampje gaat branden
Pensionnetje schreef:Waarom vergeten veel mensen een van de meest simpele oplossingen? Nl dit gedrag totaal negeren?
Hoe meer aandacht je aan negatief gedrag schenkt, hoe meer het vaak verankert raakt.
Steigeren aan de hand bijvoorbeeld tijdens het buitenzetten, gewoon weer terug naar stal brengen.
15 minuutjes in zn sop gaar laten koken en opnieuw proberen. Doet ie het weer, het ritueel gewoon herhalen al moet het 30 keer. En dan ineens valt het kwartje (bij sommige wat sneller dan bij andere).
Onder het zadel ook weer negeren, goed naar voren rijden en net doen of je gek bent. Indien het steigeren uit pure angst is zul je ook moeten werken aan het zelfvertrouwen van het paard. Dit bereik je niet met gloeilampen, omtrekken etc. En met een paard wat het doet om te "etteren" werkt negeren helemaal goed. Dus niet gillen, schreeuwen,schoppen en wat nog meer maar gewoon helemaal geen reactie geven. Dan ontneem je hem zijn macht.
De eerdere optie van een commando eraan plakken is de beste, alleen slechts voor een aantal proffesionals bruikbaar. De gedachte hier achter is, dat als een paard het op commando het MOET doen, hem de lol vergaat het zonder aanleiding te doen. Het is dan omgetoverd tot werken.
Ik hoop dat vele stunters idd gloeilampen gaan gebruiken, maar dan zodat bij hen een lampje gaat branden
Laura24 schreef:Op zich ben ik het helemaal eens met je theorie.. Alleen, wat als het paard zo hoog stijgert dat ie achterover drijgt te klappen? Dat is vrij moeilijk te negeren
Liedje schreef:Ik geef mijn paard ook een tik tussen de oren als ze er ook maar aan denkt om omhoog te komen hoorZe hoeft maar met haar voorbenen omhoog te komen en ze heeft er één te pakken. Je moet je paard toch corrigeren?
Mijn paard krijgt ook een schop terug als ze mij (wilt gaan) gaan schoppen. Is niet zielig, denk je dat een paard vriendelijk vraagt of een ander paard ergens mee op wilt houden? Dat gaat veel en veel harder dan wij kunnen schoppen of slaan hoor.
* Bereid zich voor op heel bokt en bouwt een schuilplek*
Mossel schreef:vriendin van mij heeft een keer een flesje met water gevult en op het moment dat hij ging stijgeren het over zijn hoofd leeg gegoten en het heeft geholpen
Citaat:* een amerikaanse auteur voegde eraan toe dat een atletische ruiter van de paardenrug af kon springen als het paard achteroversloeg, terwijl hij de teugels heel kort hield en het paard op de grond hield. een helper zou dan vlug een groot stuk zeidoek over het paard leggen. In het donker zou het paard niet proberen op te staan. Zijn benen konden dan aan de knop van het westrenzadel worden vastgebonden. ' Laat het paard een groot deel van de dag zo liggen en als u er dan langs loopt, springt u op het dekkleed op en neer'. De auteur dacht dat het paard dan wel zo bang zou worden dat hij nooit meer steigerde!
Debortje_ schreef:Mijn pony steigert buiten als die moet stilstaan, en recht ook.
Ik zou niet weten wat ik moet doen, ik loop dan altijd maar rondjes als ik voor een stoplicht staat.
Een ei kan ik nog wel eens proberen, maar hoe krijg je dat uit zijn voorpluk enzo? Dat gaat echt stinken.