De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:38

Sommige mensen denken van wel...
En over dat kinder-gedoe. Ik heb vroeger ook wel eens een mep rond m'n oren gehad... (Sommige vinden dat tegenwoordig al mishandeling...) Corrigerende tik kon geen kwaad zo blijkt nu. *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 07:23

roossie22 schreef:
KiWiKo schreef:
ik zeg alleen dat mensen hun refentiekaders veranderen naar mate ze meer meemaken.........

D

tsja idd! ( moet ik je toch érgens gelijk in geven) de mijne is ook veranderd in de loop van de jaren naarmate ik steeds meer leerde en ook las, alleen niet in de richting waarin de jouwe is! wil nog niet zeggen dat de jouwe( of mijne) de juiste is!
al eerder heb ik aangegeven dat wij zover van elkaar verwijderd liggen qua mening, dat het weinig nut heeft elkaar te gaan proberen te overtuigen, begrijp dan ook niet zo goed dat je het maar blijft proberen.

moet je me toch eens uitleggen wat jouw richting en mijn richting is......... want dat begrijp ik dus niet,

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 07:26

Pff sommige paarden hebben toch ook een klap nodig, en ik snap dat een hoefsmid dat dus af en toe doet bij 'vervelende' paarden.. En natuurlijk zijn er gevallen waarbij het niet nodig is.. maar ik geloof dat het bij 95% uit zelfbescherming is als ze het doen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 07:27

Toekie schreef:
runningkawa schreef:
Ik heb sanne een keer mogen zien, maar wat een heerlijk kind. (en dat zeg ik maar van weinig kinderen)
Maar als ik de berichten van Kim hier lees, snap ik wel waarom Ja

Nou, ik hoop dat ze het bij haar dochter dan niet zo oplost als bij de hengst waar ze het over had. Nagelbijten / Gniffelen

euh....... ja..

alleen mijn kind laat het niet zover komen........ maar zou ze over de streep gaan krijgt ze ook gewoon een klap voor dr harses......

met dochter werkt het hetzelfde als met paarden, we vragen het vriendelijk, we eisen het correct....... en daarna maakt het niet meer uit hoe, als het maar gebeurd (of niet gebeurd)

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:00

Ik vind als het echt gevaarlijk word dat je een paard best een por mag geven. Ook gaat het een beetje om de oorzaak... op een warme dag met veel vliegen moet de smid ook maar wat meer geduld hebben. Mijn paard is niet echt blij met mannen maar is wel gehoorzaam bij de smid. Nadat de smid wat chagerijnig was omdat Daisy afentoe wat vliegen wilde wegjagen was ze de volgende dag harstikke bang voor de man die haar naar buiten moest zetten.
Ik geef Daisy alleen een tik in situaties die voor mij gevaarlijk zijn, zoals bijvoorbeeld laatst in de stal... toen wilde ze gaan rollen toen ik nog in de stal stond.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:55

KiWiKo schreef:

moet je me toch eens uitleggen wat jouw richting en mijn richting is......... want dat begrijp ik dus niet,

als het verschil in denken tussen jou en mij nu nog niet duidelijk is, denk ik dat nog meer uitleggen weinig zin heeft.
wat ik dus bedoel( en ja... ik ga het nog maar eens proberen) is het volgende: naarmate jij meer meemaakte, leerde/vind/ontdekte jij dat een paard af en toe best een flink pak op zn flikker mag hebben als jij vindt dat ie het verdiend.
naarmate ik meer leerde/las/zag ben ik steeds meer tegen het gebruik van klappen geworden, juist omdat een paard zó verschrikkelijk vaak onterecht een knal krijgt en ik vind dat geweld niets oplost... hooguit respect voor een knal, maar nog niet voor de persoon/eigenaar/mens etc

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:01

Ik vind ook dat het van de situatie afhangt, wat doet het paard en stelt het zich aan of is het echt bang en heeft het misschien wel pijn, een nare ervaring kan ook altijd natuurlijk.
Onze hoefsmid heb ik nog nooit zien slaan en blijft altijd rustig stelt het paard even op zijn gemak en gaat verder. Hij zegt weleens van: Niet zo aanstellen joh. Maar als dat alles is. Knipoog Mijn IJslander is wel gewoon braaf bij de hoefsmid maar is wel een beetje eigewijs altijd. Soms ook wel bang met het rook van als het ijzer eronder word gedaan.
Maar een hoefsmid die een paard slaat om ieder ding een tik geeft of als ik het onnodig zou vinden zou bij mij niet meer hoeven komen.
Maar er zit nog altijd verschil dus een tikje of slaan, hetzelfde OHZ maar daar gaat het nu niet over. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:44

Ik wil eigenlijk nog wel even ingaan op wat als een paard pijn heeft. Ten eerste vind ik dat je moet zorgen dat hij dat niet heeft als de smid komt en als dat wel zo is zijn daar hele goede poeders en spuiten voor die dat tijdelijk een heel eind kunnen wegnemen.
Als een paard pijn of angst heeft vind ik nog altijd dat hij niet het recht heeft om dan maar gevaarlijk naar de mensen in zijn omgeving te doen. Doet hij dat wel krijgt het van mij alsnog een klap.
Wat betreft een paard met angst. Als je een smid hebt die gewend is dat je niet kinderachtig met je paarden omgaat en je geeft dan aan de eentje echt geen klap kan en mag hebben dan komt dat best goed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:49

Toen mijn paard omhoog kwam kreeg hij een .......klap met een hamer,later bleek dat hij op dat moment vernageld was.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:58

Ik heb een keer gehad dat mijn paardje de smid ondersteboven trok toen had ik zoiets die krijgt er een... Maar hij stond op en pakte een praam. Dat vond ik echt heel netjes want als ik het geweest was weet ik niet of ik ook zo had kunnen reageren. Ze liep de hele tijd al te etteren. Maar verder ligt het maar net aan de situatie. Kijk is ze vervelend ok dan mag ze een tik. Ze moeten niet gaan rammen. Ik heb eens een smid gezien die een bang paardje sloeg met een vijl op dr rug nou die had meteen zn spullen van mij mogen pakken en vertrekken. Maar gewoon en tikkie mag wel van mij Haha! Als het tenminste wel terecht is

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:29

Ik zie slaan zowel bij kinderen als bij paarden als teken van machteloosheid. Je kunt ook op andere manieren een paard of kind corrigeren. Slaan is zo respectloos. Enne.... ik heb een schat van een paard en een schat van een dochter. Gewoon een kwestie van consequent zijn en verder heel veel liefde geven. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:32

Een opvoed kundige tik zie ik totaal niet als onmacht.

In de rondte meppen uiteraard wel.

Maar gezien de programma's van die etterende kinderen, zijn er veel mensen niet in staat consequent te zijn.
En kun je dat niet bij een kind, kun je dat ook niet bij een dier.
En daar hoeft de smid niet de dupe van te worden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:56

Ik zie een tik dus wel als onmacht. Als je niet consequent bent, ga je slaan.
Ik heb zelf een kind, dus ik weet hoe het is in het dagelijks leven. Er zijn zoveel meer manieren om een kind duidelijk te maken dat bepaald gedrag niet kan. Hetzelfde geldt voor een paard. Mijn natuurlijk bekapper gaat trouwens prima om met mijn paard. Er zijn geen problemen. In tegenstelling tot mijn vorige hoefsmid, die zelf zo onrustig/ongeduldig karakter had.
Dan vraag je zelf om problemen. Die heeft 'ie niet af te reageren op mijn paard.

Bovendien; wat laat je een kind zien als je slaat. Dat geweld normaal is??? Ik vind dat dus niet normaal.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:58

runningkawa schreef:
Een opvoed kundige tik zie ik totaal niet als onmacht.

In de rondte meppen uiteraard wel.

Maar gezien de programma's van die etterende kinderen, zijn er veel mensen niet in staat consequent te zijn.
En kun je dat niet bij een kind, kun je dat ook niet bij een dier.
En daar hoeft de smid niet de dupe van te worden

Ik zie een 'opvoedkundige' tik wél als onmacht en daarom ook als niet nodig. Een kind kun je verbaal duidelijk maken wat je wilt, een kind kent oorzaak en gevolg en er zijn ook andere manieren om aan kinderen duidelijk te maken dat ze niet verder moeten gaan (naar hun kamer of naar de gang sturen, etc.). Ik heb mijn dochter (die inmiddels 14 is) misschien 4 keer in haar leven een tik(je) gegeven en die kwamen allemaal voort uit mijn eigen woede en onmacht op dat moment. Ik (en zij) weet nog precies wanneer het gebeurd is en het zijn momenten waarop ik niet trots op mezelf ben (met even tot 10 tellen was het te voorkomen geweest...). En mijn kind is zeker géén kind met een zg. 'vrije opvoeding', ik heb juist geprobeerd haar normen en waarden én respect voor anderen bij te brengen, dus ga niet zeggen dat het af en toe wel nodig is om een tik te geven, want in mijn ogen is dat nooit te rechtvaardigen !

Bij een paard kom je niet ver met oorzaak en gevolg omdat ze niet op die manier denken en dus zul je in gevaarlijke situaties daar wél af en toe een tik moeten geven om dingen duidelijk te maken (ook omdat het bij paarden in de natuur ook zo geregeld is binnen de kudde).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:00

Volgens mij gaat het hier om paarden en niet om kinderen.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:04

Maar er zit toch altijd verschil een een tik en slaan?

Een corrigeerende (wat een woord Knipoog ) tik bijvoorbeeld OHZ, vind ik geen kwaad kunnen. Of als je met het paard bezig bent, jij bent ten slotte de baas en een paard moet ook weleens op zijn plaats gezet worden. Mijn paard heeft snel de neiging om over iedereen heen te gaan lopen, bij mij doet ze het niet meer want ze weet dat ik de baas ben. Maar ik heb haar dat niet laten zien door middel van slaan, maar af en toe weleens een tikje.

Een paard gaan slaan uit onmacht is zeker niet goed, en zeker als jou paard geslagen word door anderen zou ik er zeker wat van zeggen. Maar als jij zelf je paard echt slaat (pijn doet, soms tot bloedens toe en bang maakt) dan verdien je het paard niet vind ik.

Vind het best moeilijk om te uitleggen, maar hoop dat jullie me begrijpen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:08

Sommigen willen dat verschil niet zien...

Heeft niks met niet consequent zijn te maken.

Mijn eigen paarden hoef ik ook niet te tikken, maar ik heb ook regelmatig omgegaan met de onopgevoede dieren van een ander.
En dan doe je hetzelfde als paarden in een groep.
Eerst met je lichaam en stem laten weten dat het niet oke is.
En als het dan nodig is een tik.

Niks anders dan dat paarden met elkaar omgaan
Dus snap heel de bombarie niet.

Afmeppen is idd heel wat anders, maar dat lijkt mij nogal duidelijk

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:10

Ben het met je eens Runningkawa. Ja

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:14

Ik ben het ook helemaal eens met RK Lachen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:17

Kan me helemaal vinden in de post van RK

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:40

KiWiKo schreef:
als mijn paard de hoefsmid slaat................ dan hoop ik voor hem dat ik er niet bij ben

hoop je dat voor de smid of voor je paard?
haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:30

roossie22 schreef:
KiWiKo schreef:

als het verschil in denken tussen jou en mij nu nog niet duidelijk is, denk ik dat nog meer uitleggen weinig zin heeft.
wat ik dus bedoel( en ja... ik ga het nog maar eens proberen) is het volgende: naarmate jij meer meemaakte, leerde/vind/ontdekte jij dat een paard af en toe best een flink pak op zn flikker mag hebben als jij vindt dat ie het verdiend.
naarmate ik meer leerde/las/zag ben ik steeds meer tegen het gebruik van klappen geworden, juist omdat een paard zó verschrikkelijk vaak onterecht een knal krijgt en ik vind dat geweld niets oplost... hooguit respect voor een knal, maar nog niet voor de persoon/eigenaar/mens etc

maar nogmaals ........... hoe denk ik dan, volgens jou????

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:08

Corrigerend gedrag bij paarden oke (tik , negeren, en andere variaties)Als een paard bij de hoefsmid vervelend is kan ook hij corrigeren. ( Anders als onmacht of woede ontladen)
In onze kudde valt er geregeld een klap , het leuke van paarden is dat ze niet boos blijven opelkaar........als een paard kunnen denken is mijns inziens waardevol. Gr Jante

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:10

Ik heb liever dat iemand een keer een klap uitdeeld, dan dat geschreeuw tegen die paarden. Daar heb ik zo'n extreme hekel aan.

Alsof die beesten dan weten dat ze iets verkeerd doen als iemand tegen ze aan staat te gillen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:24

Pipo schreef:
Ik heb liever dat iemand een keer een klap uitdeeld, dan dat geschreeuw tegen die paarden. Daar heb ik zo'n extreme hekel aan.

Alsof die beesten dan weten dat ze iets verkeerd doen als iemand tegen ze aan staat te gillen.

En weten die beesten dan wel dat ze iets verkeerd doen, als iemand ze een knal geeft????