Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:51

Barmat schreef:
Nadya schreef:
Ik vind jouw manier slecht door het geweld wat er in zit... dat gaf je zelf aan eerder in dit topic. Ik snap echt wel dat je overtuigd bent van jouw manier en dat het zo ook lukt. Ik deed het zelf vroeger ook zo, maar ik ervaarde altijd een soort gevoel van dat er iets niet klopte. En dat heb ik bij de Voestmethode niet, omdat het veel rustiger gaat.....

De niet NH-ers vallen ook altijd de NH-ers aan, hoor. Er zal altijd een kloof tussen 'ons' in blijven staan, denk ik....

Ik denk dat je pas kunt zeggen of ik "slecht" ben of niet als je mij een keer met mijn paard hebt zien omgaan..... Dus ik vind dit best kwalijk dat je dit nu stelt.

En als je goed leest heb ik het over iets in jouw methode. En niet over jou dat je 'slecht' bent. Jouw methode spreekt me gewoon niet aan, klaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:52

jij baseerd jouw mening op jouw ervaring met jouw enigste eigenste paard............

Ik baseer mijn mening (en Barmat ook denk ik) op de denk 2000 paarden waar ik de afgelopen 25 jaar mee gewerkt heb.

ik denk dat hier het grote verschil zit.

Ondanks dat ik inderdaad het licht uit de ogen sla als het moet........ ben ik zeker van mening dat een paard leert van de beloning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:53

Ik vind wel de term licht uit de ogen slaan wat sterk uitgedrukt

Het is me nog nooit gelukt er eentje K.O. te krijgen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:55

KiWiKo schreef:
jij baseerd jouw mening op jouw ervaring met jouw enigste eigenste paard............

Ik baseer mijn mening (en Barmat ook denk ik) op de denk 2000 paarden waar ik de afgelopen 25 jaar mee gewerkt heb.

Ondanks dat ik inderdaad het licht uit de ogen sla als het moet........ ben ik zeker van mening dat een paard leert van de beloning

Ja, en daarom volg ik cursussen freestyle en help ik mijn vriendin met haar freestyle africhtingsstal. Dus naast mijn eigen paard, ben ik al 28 jaar bezig met diverse andere paarden. En pas de laatste paar jaren op de freestylemanier, aangezien ik vroeger niet beter wist en het op de 'traditionele' manier deed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:56

KiWiKo schreef:

Ondanks dat ik inderdaad het licht uit de ogen sla als het moet........

Dit zegt een hoop over jezelf, lijkt me.... Het zijn jouw woorden.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:56

Dat is de term die hier zo aangehaald wordt Haha! Haha! maargoed RK en ik weten wel dat het een figure of speach is Haha! Haha!

Ik heb het wel eens meegemaakt met een smid Haha! paard was zoo, zoo onhandelbaar, en die arme man was steeds bezig hem te ontwijken........ op een gegeven moment was hij het helemaal zat, haalde een keer uit......... en peerd zakte zo door zijn hoeven, stond weer op, schudde met de kop ........... en heeft de rest van het beslaan keurig braaf op eigen pootjes gestaan

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:59

runningkawa schreef:

Dan moet je ze ook met je blote handen wurgen RK....

Haha!

DIT WAS EEN GEINTJE!!! (Voordat ik straks de DB op mn dak krijg)

Maar zoals Kiwiko zegt - ik heb geleerd door de vele paarden die ik in de jaren de revue heb zien passeren.
Vroegah (krijgen we dát) heb ik heel wat rotzakken meegemaakt, echt niet allemaal opgevoede schatjes... Door schade en schande wijsgeworden, geluisterd naar ervaren mensen en op een gegeven moment merk je gewoon dat 700 kilo akelig gevaarlijk kan zijn als het dominant is en jou tegen de muur kwakt omdat hij geen zin heeft in werken.
Rust en vriendelijkheid ala, dat is ook mijn motto, maar als de situatie gevaarlijk wordt, dan ga ik niet staan wachten tot het paard mij te pakken heeft, maar handel ik er naar.
En nogmaals - een gil, duw oid kan dan voldoende zijn... maar zeg nu eens eerlijk (want hier heb ik nog geen antwoord op gekregen)

Wát als jij in de hoek van de stal staat, en jouw "vriendelijke" methode wekt alleen opperste agressie op bij een paard, wat doe je dan?
En wat doe je, zoals RK al schreef, een dolle knol op je af ziet komen met wit in de ogen, bek open?

WAT doe je dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:01

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:

Ja, en daarom volg ik cursussen freestyle en help ik mijn vriendin met haar freestyle africhtingsstal. Dus naast mijn eigen paard, ben ik al 28 jaar bezig met diverse andere paarden. En pas de laatste paar jaren op de freestylemanier, aangezien ik vroeger niet beter wist en het op de 'traditionele' manier deed.

KiWiKo schreef:
Voest doet niet veel anders dan ik (en een berg andere mensen die met dit soort paarden werken)

Het draait allemaal om lichaamstaal en wederzijdse communicatie

neemt niet weg dat ik gevaarlijk gedrag behoorlijk corrigeer......... maar in de regel weet/proeft zo een paard dat al bij tel een van onze kennismaking en binden ze al behoorlijk in

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:05

Barmat schreef:
runningkawa schreef:

Dan moet je ze ook met je blote handen wurgen RK....

Haha!

DIT WAS EEN GEINTJE!!! (Voordat ik straks de DB op mn dak krijg)

Maar zoals Kiwiko zegt - ik heb geleerd door de vele paarden die ik in de jaren de revue heb zien passeren.
Vroegah (krijgen we dát) heb ik heel wat rotzakken meegemaakt, echt niet allemaal opgevoede schatjes... Door schade en schande wijsgeworden, geluisterd naar ervaren mensen en op een gegeven moment merk je gewoon dat 700 kilo akelig gevaarlijk kan zijn als het dominant is en jou tegen de muur kwakt omdat hij geen zin heeft in werken.
Rust en vriendelijkheid ala, dat is ook mijn motto, maar als de situatie gevaarlijk wordt, dan ga ik niet staan wachten tot het paard mij te pakken heeft, maar handel ik er naar.
En nogmaals - een gil, duw oid kan dan voldoende zijn... maar zeg nu eens eerlijk (want hier heb ik nog geen antwoord op gekregen)

Wát als jij in de hoek van de stal staat, en jouw "vriendelijke" methode wekt alleen opperste agressie op bij een paard, wat doe je dan?
En wat doe je, zoals RK al schreef, een dolle knol op je af ziet komen met wit in de ogen, bek open?

WAT doe je dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:11

Natuurlijk bescherm ik mezelf. Ik heb een kind, dan denk je heus wel na, wil voorlopig nog wel haar mama blijven!! Ik zou zo'n stal ook niet zomaar ingaan. Maar als je met zo'n paard in een longeerring gaat 'los werken' kun je echt al heel veel voor elkaar krijgen. Bovendien ben ik geen voorstander van opstallen, de paarden hier staan voornamelijk buiten (krijg je die discussie weer). Ik zou meer van zo'n paard moeten weten, hem zien..... Als zo'n paard geen mensen vertrouwt moet je hem anders benaderen, dan met slaan. Is 'ie alleen maar dominant, dan kun je daar met los werken al wat mee gaan doen. En zoiets kost tijd en geduld. Nogmaals, ik vind het lekker makkelijk hier allerlei theoretische zaken neer te zetten, maar je moet zo'n paard eerst zien, een indruk krijgen, wat testjes doen om te achterhalen wat zo'n paard echt dwars zit, de voorgeschiedenis achterhalen, als dat mogelijk is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:15

en dat is dus het leuke als je in mijn lijn van werk zit.......... je hoort het verhaal van de eigenaar, en je hebt een paard op stal......... voor de rest mag je het uitzoeken....

Maar dan heb je wel de eerste kennismaken voordat je uberhaupt KAN gaan uitzoeken.

Nou weet ik wel als ik een paard zie wat voor een vlees ik in de kuip heb, en of het angst of dominantie is of iets heel anders..... dat verteld een paard mij al in de eerste 5 minuten dat ik met het dier "werk"

En logisch, ontzettend logisch is dat je elk paard anders benaderd.........

Ik heb zware klootzakken op stal gehad die ik met geen vinger aangeraakt heb, zelfs mijn stem verhefde....... dieren waren zo verziekt en verkloot door constant voor de verkeerde dingen op de verkeerde momenten op hun nummer gezet waren, dat die beesten zo onzeker en angstig waren dat ze gewoon gevaarlijk werden.......

dus, wat jij zegt is niet nieuw...... niet voor mij althans

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:19

Nadya schreef:
Natuurlijk bescherm ik mezelf. Ik heb een kind, dan denk je heus wel na, wil voorlopig nog wel haar mama blijven!! Ik zou zo'n stal ook niet zomaar ingaan. Maar als je met zo'n paard in een longeerring gaat 'los werken' kun je echt al heel veel voor elkaar krijgen. Bovendien ben ik geen voorstander van opstallen, de paarden hier staan voornamelijk buiten (krijg je die discussie weer). Ik zou meer van zo'n paard moeten weten, hem zien..... Als zo'n paard geen mensen vertrouwt moet je hem anders benaderen, dan met slaan. Is 'ie alleen maar dominant, dan kun je daar met los werken al wat mee gaan doen. En zoiets kost tijd en geduld. Nogmaals, ik vind het lekker makkelijk hier allerlei theoretische zaken neer te zetten, maar je moet zo'n paard eerst zien, een indruk krijgen, wat testjes doen om te achterhalen wat zo'n paard echt dwars zit, de voorgeschiedenis achterhalen, als dat mogelijk is.

Geloof me, aan mijn paard zie jij NIKS!

En hij doet het heeeeeel doortrapt, en ik geloof niet eens dat hij het slecht bedoelt...

Voorbeeld:

Ga je de stal in, hij komt gezellig op je af, je knuffelt, alles is goed.
Dan ga je een borstel over hem heen halen en dan krijg je het... steeds, heel onopgemerkt en stiekum, zonder dat je het ZELF in de gaten krijgt, komt hij een stukje dichterbij je staan. En doordat jij met hem bezig bent, heb je niet in de gaten dat je steeds meer opzij "geduwd" wordt, totdat je ineens beseft dat je tegen de muur aan staat, en hij bijna tegen je aan.
Duw je hem opzij en zeg je "Kom op jongen, opzij" dan krijg je een linke blik, de oortjes gaan naar achter en bij iedere aanraking wordt hij agressiever.
Blijf je zo doorgaan dan heb je op een gegeven moment een probleem.
Geef je een gil en een pets, maak je je groot, niks aan de hand.
Hij probeert je gewoon uit, hij wacht op de momenten dat jij zit/staat te suffen en hij maakt daar misbruik van.
Hij is vreselijk lief en ik ben dol op hem, maar hij is zo eenmaal. En ik WEET ook dat ik daar naar moet handelen. Doe ik dat niet dan durf ik met zekerheid te zeggen dat dit oh zo lieve dier in staat is je iets aan te doen.

Ik vertrouw mijn paard... maar ik "vertrouw" hem nooit als je begrijpt wat ik bedoel.

Het is een van huis uit enorme dominante, en helaas heeft hij daar in het verleden ook vaak misbruik van kunnen maken. En echt, hij is niet vals!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:20

Barmat schreef:
runningkawa schreef:

Ik heb trouwens nog NOOIT meegemaakt dat mijn 'vriendelijke' methode agressie opwekt bij een paard. Hoogstens negeren ofzo (en daar kun je wat aan doen met je lichaamstaal, maar geen agressie. Nog nooit!! Toevallig kan ik juist heel goed met een zeer moeilijk paard omgaan, als een van de weinigen, omdat hij me vertrouwt. Dat paard heeft vreselijke dingen meegemaakt en houdt echt niet van volwassen mensen. Ik ben een van de weinigen die hem uit het land kan halen, hem kan verzorgen. Hij moet niets van mensen hebben, op een paar na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:21

Zul je hem eerst uit die stal moeten halen voordat hij die longeer ring in gaat.
Dus zomaar uit de stal blijven gaat niet Haha!

En idd zo'n paard word daar neergezet, aub, zoek het maar uit.
Je weet dus niets, maar ook echt niets van zo'n dier.

Buiten vind ik ook een moet, maar dat is een andere discussie.
Op de plaatsen waar ik kwam was dat gelukkig ook zo.
Maar dan heb je idd wel eens die geintjes dat je midden in een wei staat en een paard wat je nog niet goed kent wil je op komen vreten
Wat doe jij dan??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:22

De mijne is ook zo, echt een super fijn beest Haha! Haha! echt een onwijs mens gericht paard.......... Maar geef hem een vinger........ en hij pakt je, helemaal

Citaat:
Ik heb trouwens nog NOOIT meegemaakt dat mijn 'vriendelijke' methode agressie opwekt bij een paard. Hoogstens negeren ofzo (en daar kun je wat aan doen met je lichaamstaal, maar geen agressie. Nog nooit!! Toevallig kan ik juist heel goed met een zeer moeilijk paard omgaan, als een van de weinigen, omdat hij me vertrouwt. Dat paard heeft vreselijke dingen meegemaakt en houdt echt niet van volwassen mensen. Ik ben een van de weinigen die hem uit het land kan halen, hem kan verzorgen. Hij moet niets van mensen hebben, op een paar na.

ik wel hoor, heb er zelfs een ooit naar de slager gebracht omdat die gewoon zo verknipt was dat het nooit meer goed zou komen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:23

Nadya schreef:
Barmat schreef:

Dan heb je waarschijnlijk nog nooit te maken gehad met een in- en in dominant paard.

En eerlijk gezegd vind ik jouw verhaal van "alleen ik kan hem verzorgen" (ok op een paar anderen na dan) heel naïef klinken, zelfs penny. Excuses voor als dit niet zo is.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:25

KiWiKo schreef:
De mijne is ook zo, echt een super fijn beest Haha! Haha! echt een onwijs mens gericht paard.......... Maar geef hem een vinger........ en hij pakt je, helemaal

En zo is mijn paard ook Haha!

Echt, ik ben gek op hem en ik kan met hem lezen en schrijven... maar je moet altijd op je hoede blijven, anders denkt hij: toedeloe, ik ga lekker iets uitvreten!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:26

runningkawa schreef:
Maar dan heb je idd wel eens die geintjes dat je midden in een wei staat en een paard wat je nog niet goed kent wil je op komen vreten
Wat doe jij dan??

Idd, dit is nu meerdere keren aangehaald, maar niemand geeft een antwoord...

Zou ik graag willen horen toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:26

Ik denk wat hier al eerder aangehaald werd.
Ik denk dat mensen die zeggen dat alles alleen maar uit de rust opgelost kan worden, nog nooit een echt dominant paard hebben gezien.
Wel een wat dominater dan gemiddeld, maar niet een echte draak.

Niet erg, geen schande, maar dat zijn wel de paarden die hier aangehaald worden.
Gelukkig zijn de meeste paarden niet zo, zou vandaag nog stoppen met de paardensport als het wel zo was Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:28

runningkawa schreef:
Zul je hem eerst uit die stal moeten halen voordat hij die longeer ring in gaat.

Wat doe jij dan??

Heb je niets anders te argumenteren dan al die zogenaamde zeer spannende praktijkvoorbeelden?

Ik doe het op mijn 'paardvriendelijke' manier en die bevalt mij en de paarden prima. Jij en alle anderen doet het maar fijn op jullie manier. De kloof tussen regulier en NH (Voest vooral in mijn geval) is er, dat is duidelijk. Dus daar komen we niet uit. Ik zie het anders en beleer mijn jonge paard (en vele andere paarden) nou eenmaal op deze manier. Jullie argumenten veranderen mijn mening niet en ik die van jullie niet. Het zij zo, zo gaat dat hier wel vaker.
En ik ga nu even naar mijn paardje met mijn dochter, dus heb geen tijd meer verder te discussieren.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:29

ik moet ook altijd zo lachen als het stalpersoneel hem naar het land brengt of terughaalt Haha! Haha! geweldig, is net een slapstick Haha! Haha!

Sanne van 8 kan hem naar en van het land halen......... ik loop met hem en zijn vaste verkering samen van en naar het land.....

Maar als het stalpersoneel hem gaat halen of brengen is het bal, echt bal, zonder op wat voor een manier dan ook gevaarlijk te doen, maar met een big smile op zijn snoet......... maakt hij de hele boel gek

@ Nadya........... ik denk dat ik meer voest achtig werk, rk meer voest achtig werkt en barmat ook meer voestachtig werkt dan jij denkt Haha! Haha!

denk dat Voest ook wel rake klappen uitdeelt hoor Haha! Haha! (weet het wel zeker overigens)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:30

Nadya schreef:
runningkawa schreef:

Wat doe jij dan??

Heb je niets anders te argumenteren dan al die zogenaamde zeer spannende praktijkvoorbeelden?

Ik doe het op mijn 'paardvriendelijke' manier en die bevalt mij en de paarden prima. Jij en alle anderen doet het maar fijn op jullie manier. De kloof tussen regulier en NH (Voest vooral in mijn geval) is er, dat is duidelijk. Dus daar komen we niet uit. Ik zie het anders en beleer mijn jonge paard (en vele andere paarden) nou eenmaal op deze manier. Jullie argumenten veranderen mijn mening niet en ik die van jullie niet. Het zij zo, zo gaat dat hier wel vaker.
En ik ga nu even naar mijn paardje met mijn dochter, dus heb geen tijd meer verder te discussieren.....

Als je er geen antwoord op hébt, is het ook niet erg, maar zeg dat dan gewoon....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:41

Waarom geef je geen antwoord op die dingen

wat doe je met een paard dat je in de wei aanvalt?

Verder jij zegt, ik om de stal niet zomaar in
In de longeerring dit en dat
Dat zijn praktijkvoorbeelden die jij aanhaalt, waar ik antwoord op wil ja. Ik wil graag weten hoe jij dat aanpakt Ja

Want ja, hoe kom je bij die longeerring als je de stal niet zomaar inkomt?

Ik vind het erg zwak om nu zo op mij af te katten...

verder denk ik idd niet dat de kloof tussen mij en Voest groot is.
Enorm klein zelfs.
De kloof tussen aanhangers van hem en mij, kan wel eens enorm groot zijn.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:02

runningkawa schreef:
De kloof tussen aanhangers van hem en mij, kan wel eens enorm groot zijn.

Ik denk dat je daarmee ook de vinger op de zere plek legt....

NH versus Traditioneel - geen kwestie van grote verschillen (als je het mij vraagt).

Maar aanhangers van NH versus aanhangers van Traditioneel.... dat is een ander verhaal, het bijt elkaar klaarblijkelijk.

Terwijl dat imo niet nodig zou moeten zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:07

Dat is dus het hele verhaal............. er zijn traditionals, zoals ik (zonder mezelf op de borst te kloppen overigens) die kunnen lezen en schrijven met lastige paarden.......

Ik ga zo NH met een paard om, laat het dier in zijn waarde en vraag niet het onmogelijke........ maar ik "dwing" door mijn houding naar het paard toe, wel respect af...... en daar hoef ik ze niet voor te slaan hoor Haha! moet er alleen even gaan staan zegmaar.

Ik begrijp heel goed dat mensen die dit niet van "nature" hebben, heel erg hangen aan iemand zoals Voest, want die leert hun dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn. Maar omdat ik een zogenaamde Traditional ben, kan het nooit goed zijn Haha! Haha!