wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:18

Cassidy schreef:
Er zijn ook halsters waar je een bit aan vast kunt klikken...dus wees eens slimmer dan je paard en zoek een andere uitweg.

Het achteruit lopen of weglopen is een teken van gebrek aan opvoeding, daar zou je bijvoorbeeld al aan kunnen werken (zonder dat je meteen gaat rammen).

het bit klik ik er juist als laatste aanvast, zodat ik sneller het hoofdstel om heb, het is niet mijn paard, ik rij nu een jaar bij die mensen, en heb [naam] een tijdje terug een paar keer met lessen meegehad, het zijn idd hele apparte paarden, allebij.. ik rij haar nu niet veel meer, omdat ik te lang bezig ben met hoofdstel, en [naam] nu weer kan, jullie zeggen dat ik meteen mep, maar dit is absoluut niet zo, jullie kennen mij niet, en kennen het paard niet, als zij met hoor hoofd mept, is dit niet perongeluk, en zo wel, dan moet ze leren dat dit niet mag, en rammen is sterk overdreven, hangen en slaan met haar hoofd mag ze niet, punt uit, met praten lost het bij haar niets op, ik heb met het meisje dat haar eerst reed, (nu eigenlijk nog maar die kan nu niet door ongeluk, en operatie knie) die zei dat ze gewoon aangepakt moet worden, anders gaat ze zichzelf pijn doen..

ik heb er ook wel over gedacht om te vragen of ze dit hoofdstel niet om kan houden, maar ik ben bang dat ze hem afkrijgt...

ik sla dus alleen als ze hangt en slaat met haar hoofd, en niet rammen!! met de vlakke hand een tik op de neus, en dat los staan, tja als zij haar hoofd in de lucht gooit en terug loopt, kan ik daar niet tegen op, en moet er niet aan denken dat ze me ontglipt en de weg op rent
Afbeelding

dit is het hoofdstel, het bit klik je er gewoon als laatste aan, zonder bit is het eigenlijk gewoon een halster

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:05

Cassidy schreef:
Er zijn ook halsters waar je een bit aan vast kunt klikken...dus wees eens slimmer dan je paard en zoek een andere uitweg.

Het achteruit lopen of weglopen is een teken van gebrek aan opvoeding, daar zou je bijvoorbeeld al aan kunnen werken (zonder dat je meteen gaat rammen).

Ik geloof dat Friesjess al een keer of 8 heeft gezegd dat ze een halster heeft waaraan je het bit kunt klikken. Ook dat het paard niks doet als ze met het gewone halster aankomt. Lezen is ook een kunst, dat wordt wel vaker gezegd...

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:07

BItloos proberen? Of heb ik daar al overheen gelezen? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:17

Biancaa schreef:
Cassidy schreef:

Ik geloof dat Friesjess al een keer of 8 heeft gezegd dat ze een halster heeft waaraan je het bit kunt klikken. Ook dat het paard niks doet als ze met het gewone halster aankomt. Lezen is ook een kunst, dat wordt wel vaker gezegd...

dat dacht ik idd ook al. denk zet er even een foto bij mischien dat het dan duidelijk is Knipoog
(ja heb een andere naam Lachen )

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 00:55

Slaan, nee, nooit.
Slaan is een slecht voorbeeld geven aan een paard dat slaan normaal is, en dat is het niet.

Natuur en onze paarden staan ver uit elkaar, dus moeten we leren om samen te werken in plaats van tegen te werken. Dat is uiteindelijk veel praktischer, vind ik. Ben nog geen paard tegengekomen die daar anders over denkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:18

Biancaa schreef:
Cassidy schreef:

Ze zei dat ze een soort halster had, en dat het met het gewone halster geen reactie geeft. Voor Endureance wedstrijden zijn er gewone halsters te krijgen waar je dat bit aan vast kunt klikken. Ik heb wel degelijk goed gelezen...maar als het paard het verschil kan zien tussen dat soort halster en een gewoon halster, moet jij slimmer zijn dat dat paard en het gewone halster pakken om daar een bit aan vast te klikken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:20

Paardentango schreef:
Slaan, nee, nooit.
Slaan is een slecht voorbeeld geven aan een paard dat slaan normaal is, en dat is het niet.

Natuur en onze paarden staan ver uit elkaar, dus moeten we leren om samen te werken in plaats van tegen te werken. Dat is uiteindelijk veel praktischer, vind ik. Ben nog geen paard tegengekomen die daar anders over denkt.

Natuur en onze paarden staan nog steeds heel dicht bij elkaar, gooi 6 paarden bij elkaar in de wei en je krijgt natuurlijk kuddegedrag. Wanneer een paard dat lager in rang staat niet opzij gaat voor de leider is er eerst een waarschuwing, reageert het paard daar niet op, dan heeft hij onvoldoende respect voor de leider van de kudde en krijgt hij een oplawaaier. Een keer een knal geven na een waarschuwing is dus heel normaal en zorg dat weer duidelijk is wie de leider is van de twee.... Pas als die rolverdeling goed duidelijk is kan je samenwerken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:37

Daar ben ik het zeker wel mee eens, een goede eerlijke knal begrijpen ze zeker wel. Maar paarden zien ook het verschil tussen mensen en paarden. Als mens moet je het soms op een andere manier kunnen oplossen. Heb je een paard dat al geen respect heeft en al weet dat ze groter en sterker zijn,dus in het kuddegedrag denkende al de winnaar is, kun je beter met truukjes gaan werken.

De oplossing die haar al is gegeven om het bit in de hand te leggen boven op een snoepje, werkt super, maar zij zegt van niet, vraag mij af of ze het wel probeert.

Dan krijg je nog het idee dat dit paard het niet fijn vind om bereden te worden, zal de oorzaak daarvan wel goed bekeken zijn? Heeft een goede DA al eens in de mond gevoeld en gekeken? Kan een pijnlijke plek zijn op de plaats van het bit, haken op achterste kiezen.

Verder vind ik tikken op neus en hoofd uitdelen dus totaal fout. Paarden slaan elkaar ook niet op de neus, dus dat snappen ze niet, wel zijn ze dan zo snel dat als het mensending in houding afkeuring laat zien, ze snel het hoofd omhoog gooien om die nare tik op de neus/hoofd te kunnen vermijden. Bij een slim paard kun je dat al na 1 of 2 keer aangeleerd hebben. Hoofd is om te aaien, als ze dat tenminste willen, veel paarden willen niet dat je aan het hoofd zit, dat moet je dan echt aanleren, en nimmer dus een tik op het hoofd.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:41

Ik ben van mening dat je een paard wel degelijk mag slaan. Een dier moet opgevoed worden, moet leren wat wel en niet mag, maar natuurlijk ook wat juist goed is. mij vakt juist op dat mensen eerder slaan als belonen, dat is natuurlijk ook niet goed.

en niet tegen het hoofd slaan? ben ik het deels mee eens. bij gevoelige paarden die gauw shuw zijn zou ik dat nooit doen, om kopschuw worden te vermijden. Aan de andere kant, als een paard op het goede moment een tik krijgt, zal hij daar nooit angst voor ontwikkelen, omdat hij begrijpt waarom hij die rkijgt. De kunst is om om gelijk te handelen en niet 5 minuten later.

mijn fjord beet behoorlijk toen ik hem kreeg. in het begin deed ik een tik tegen zijn borst (vanwege kopschuw verhaal)

dat werkte gewoon niet. Op een gegeven moment had hij me een keer best hard te pakken. ik heb toen echt met vol vlakke hand volop op zijn neus gemept. nou ik zal je zeggen, dat paard bijt echt niet meer. En kopschuw is hij allerminst. heel soms krijgt hij na een paar maanden weer even een 'uitprobeerfase' dan is ie wat happerig. mooiste is dat zodra hij bijvoorbeeld hapt, hij gelijk zijn kop al wegtrekt, zonder dat ik mijn hand heb opgegeven. Hij weet dus dondersgoed waarvoor hij een tik krijgt op zo'n moment. schoppen van een paard doe ik echt zelden. de eerste zou zijn als hij mij schopt (doe ze goddank niet, dus dat komt eigenlijk nooit voor)

2e is als hij mij echt opzij zou duwen of iets. dan is het eerst vriendelijk in zijn achteruit zetten dat hij plaats maakt voor mij als leider, doet ie dat niet dan krijgt hij een schop. Opzij is gewoon opzij en terug is gewoon terug. IK pik het niet als ze me omver beuken.

Gevolg van die aanpak is wel dat mijn fjord in de wei in zijn achteruit gaat als ik dat vraag.

Ze zijn nog alledrie helemaal gek van me dus zo slecht hebben ze het niet. maar ze zijn ook wel goed opgevoed. Als ik ergens een hekel aan heb is het aan paarden die niet stil kunnen staan, met een begeleider aan de haal gaan en die totaal geen respect hebben voor ons als mens. Ik vind die paarden zelf ook gevaarlijk. Als een dier doorkrijgt dat ze sterker zijn dan wij met hun 500 kilo meer moet je toch behoorlijk stevig in je schoenen staan om daar ooit no boven te kunnen komen. ik ben dat zelf liever voor.

ik heb ook wel eens de opmerking gekregen dat ik hard kan zijn voor de paarden. Maar vervolgens zeggen ze wel allemaal goh wat zijn jou paarde braaf en netjes opgevoed. Tja watwil je dan Haha!

IK vind het persoonlijk dus juist wel nodig om af en toe een paard hardhandig te corrigeren maar daar zijn wel belangrijke punten bij : Beloon ook als ie het goed doet, wees consequent en laat NOOIT je eigen rotdag een rol spelen tegen je paard. Zorg ervoor dat je snel bent en ga niet een paard straf geven omdat hij zich al een week niet laat vangen, daar wordt ik pas echt kwaad om. Zo'n dier begrijpt dat niet en zal zich als vervog helemaal nooit meer laten vangen.

Met rijden zal je mij niet snel echt mijn paard zien slaan. Sowieso rijd ik al nooit met zweep en ten 2e werkt mijn paard niet voor je als je hem zo behandeld. vaak ligt het met rijden (deels ) aan je eigen hulpen, dat kun je een dier niet afrekenen maar alleen jezelf.

overigens heb ik niet het hele topic gelezen, dus reageer puur opde eerste bladzijde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:53

russel schreef:
Daar ben ik het zeker wel mee eens, een goede eerlijke knal begrijpen ze zeker wel. Maar paarden zien ook het verschil tussen mensen en paarden. Als mens moet je het soms op een andere manier kunnen oplossen. Heb je een paard dat al geen respect heeft en al weet dat ze groter en sterker zijn,dus in het kuddegedrag denkende al de winnaar is, kun je beter met truukjes gaan werken.

De oplossing die haar al is gegeven om het bit in de hand te leggen boven op een snoepje, werkt super, maar zij zegt van niet, vraag mij af of ze het wel probeert.

Dan krijg je nog het idee dat dit paard het niet fijn vind om bereden te worden, zal de oorzaak daarvan wel goed bekeken zijn? Heeft een goede DA al eens in de mond gevoeld en gekeken? Kan een pijnlijke plek zijn op de plaats van het bit, haken op achterste kiezen.

Verder vind ik tikken op neus en hoofd uitdelen dus totaal fout. Paarden slaan elkaar ook niet op de neus, dus dat snappen ze niet, wel zijn ze dan zo snel dat als het mensending in houding afkeuring laat zien, ze snel het hoofd omhoog gooien om die nare tik op de neus/hoofd te kunnen vermijden. Bij een slim paard kun je dat al na 1 of 2 keer aangeleerd hebben. Hoofd is om te aaien, als ze dat tenminste willen, veel paarden willen niet dat je aan het hoofd zit, dat moet je dan echt aanleren, en nimmer dus een tik op het hoofd.

vraag je af of ik het wel probeer?! sorry hoor maar jij zit echt fout, we hebben al vanalles geprobeerd, ik baal er zelf ook van dat het zo moet, en lees nou even!! het BIT geeft GEEN problemen!, het is alleen het soort halster, en ze krijgt alleen een mep. als ze gaat hangen of slaan met haar hoofd, je wil niet weten wat we allemaal geprobeerd hebben en gaan proberen, DA heeft laatst nog geken naar de mond, niks aan de hand, maar het bit is dus ook geen probleem, moeilijk is lezen he, nog steeds met een foto erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:44

Als het bit niet het probleem is maar het halster, waarom dan niet meteen het bit er aan klikken en dan met omdoen van het halster het snoepje in je hand om het bit aan te nemen dan kan je meteen ook het halster/hoofdstel omdoen. Dát bedoel ik en dat is ook goed lezen, enfin........

Die mep, waar geef je die? Op haar hoofd? Hoef me maar 1 keer heel goed te doen en bij sommige paarden heb je al kopschuwheid. Dat is wat ik bedoel, maar kennelijk lees mij ook niet goed, je bent zo snel met verweren, maar veel plezier verder met je paardje. Veel mensen begrijpen niet dat problemen aan de hand door hen zelf gecreeerd zijn. Heropvoeden valt dan niet mee. Met slaan kom je er nl nooit. Hangen doen veel paarden en sommige paarden moet je gewoon niet vastzetten, dan zet je maar een klein stukje af waardoor ze niet weg kan lopen, of zadel je op in de stal. Als je zorgt dat ze zo lang touw heeft dat ze niet kan hangen, dan heb je ook geen hangprobleem, maar dat heb je vast ook niet gelezen. Dat bedoel ik met proberen, maar het is mij al weer best.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:51

Ik ben absoluut TEGEN slaan. Maar toch doe ik het ook wel eens.
Momenteel zit ik bijv. met m'n Welsh K in een probleem. Als ik een buitenrit ga maken dan keert hij soms in 1x om en kun je niks meer, gaat overal op in. Dan spring ik eraf en zet hem behoorlijk op zijn plek.
Ik ben van mening dat je het beter 1x goed kan doen dan 100x zacht.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:17

russel schreef:
Als het bit niet het probleem is maar het halster, waarom dan niet meteen het bit er aan klikken en dan met omdoen van het halster het snoepje in je hand om het bit aan te nemen dan kan je meteen ook het halster/hoofdstel omdoen. Dát bedoel ik en dat is ook goed lezen, enfin........

Die mep, waar geef je die? Op haar hoofd? Hoef me maar 1 keer heel goed te doen en bij sommige paarden heb je al kopschuwheid. Dat is wat ik bedoel, maar kennelijk lees mij ook niet goed, je bent zo snel met verweren, maar veel plezier verder met je paardje. Veel mensen begrijpen niet dat problemen aan de hand door hen zelf gecreeerd zijn. Heropvoeden valt dan niet mee. Met slaan kom je er nl nooit. Hangen doen veel paarden en sommige paarden moet je gewoon niet vastzetten, dan zet je maar een klein stukje af waardoor ze niet weg kan lopen, of zadel je op in de stal. Als je zorgt dat ze zo lang touw heeft dat ze niet kan hangen, dan heb je ook geen hangprobleem, maar dat heb je vast ook niet gelezen. Dat bedoel ik met proberen, maar het is mij al weer best.

even over dat hoofd omhooghooien, mijn paard doet dus alleen zijn kop wegtrekken als hij weet dat hij iets flikte wat ie niet mag. anders staat hij contninu bij me te kkroelen met hoofd, dus jou theorie gaat niet echt op.

Vb ik hoef bijvoorbeeld met wormenkuren geven en baard branden niet eens een halster om te doen. zo kopschuw is ie Knipoog enb hij heeft echt wel behoorlijk tikken geincasseerd op zijn hoofd hoor. inmiddels is de boodschap bij hem zeer duidelijk. happen is klappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:20

Nou het is geen theorie hoor, wel erg strak door de bocht. Als hij dan weet dat hij een knal kan verwachten, zegt dan ook weer genoeg.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:04

russel schreef:
Nou het is geen theorie hoor, wel erg strak door de bocht. Als hij dan weet dat hij een knal kan verwachten, zegt dan ook weer genoeg.

Hij weet dat hij fout zit Haha!

Hetzelfde wat een kind doet als ze weglopen terwijl ze weten dat ze iets doen wat niet mag. Ze weten dat ze de straf krijgen en waarvoor. Dat vind ik heel belangrijk. Als jij een paard een zwieper geeft en hij weet niet waarvoor, dan zal hij het nooit asocieren met het foute gedrag. Dan krijg je dus inderdaad bange paarden. De mijne weten gewoon wat de consequentie is bij bepaald gedrag. En dat is nu juist wat je moet hebben om een opvoeding goed te kunnen doen.

ik heb zat jonge paarden in handen gehad, en gek genoeg werkt het altijd. Ene paard moet je harder straffen als de ander, dat is zeker waar, maar dat geld ook voor kinderen. Feit is gewoon dat opvoeding niet aangeleerd wordt door met een vingertje te zwaaien.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:12

Nassie schreef:
Ben het er niet helemaal mee eens..

Hoe denk je hoe paarden in het wild met elkaar omgaan? Die geven elkaar ook geen zacht tikje of vragen heel lief of ze misschien even willen ophouden?

Ik vind dat je best je paard een trap of klap mag geven als het terrecht is..
Ik repecteer mijn pony ook maar als zei echt vervelend is krijg ze gewoon zonder pardon een trap voor haar hol.

ja...das waar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:26

russel schreef:

dit hoofdstel gebruikte ik eerst dus niet, had mijn eigen hoofdstel, deed dit idd meestal in de stal, maar ik ben heel klein, en ze slaat in de stal met haar hoofd tegen het plafond, dit is dus geen optie omdat ze dan keihard haar hoofd stoot, met dit nieuwe hoofdstel en met het andere hoofdstel hebben we al heel vaak geprobeerd met snoepjes, dit werkt niet, jij bent snel met verweren jij zegt dat je je afvraagd of ik het wel echt probeer, ik heb al zo veel geprobeerd, als ze gaat hangen of slaan met haar hoofd krijgt ze een tik op haar neus, dan word ze wel rustiger en het slaan is dan afgelopen,

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:51

Het ligt aan het waarom en wanneer, maar ja hoor mijn paarden krijgen soms best een roei

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:31

Ik ben ook geen voorstander van het slaan, maar het is wel eens voorgekomen dat ik een paard een tik heb gegeven en dat was dan in een situatie waarin ie echt stond te klieren, zoals bijten of iets dergelijks. Maar echt NOOIT op z'n hoofd, NOOIT! Het ene paard wordt na 1 keer al kopschuw, het andere niet eens na 100 keer, maar ik vind 1 keer tegen z'n hoofd slaan al teveel.
Ik heb ook vele mensen paarden zien schoppen en meppen om niets, maar daar heb ik echt de schurft aan, als ik een keer een tik uitdeel is het echt verdiend en bovendien heb ik dan al een aantal waarschuwingen gegeven, als ie dan nog steeds door blijft gaan dan heeft ie het er zelf naar gemaakt.

Ook de zweep (en sporen net zo goed) ben ik geen voorstander van. Heel veel mensen gebruiken die dingen omdat ze het zelf niet kunnen oplossen. (let op ik zeg heel veel, niet iedereen) Heb bij een paard een tijdje wel met zweep gereden, omdat het moest van de eigenaresse (die was zelf nogal van het meppen omdat ze het zelf niet afkon) maar ik heb 'm eigenlijk nooit echt nodig gehad. als je consequent bent is het vaak niet nodig, heb ik gemerkt. Het feit dat je 'm bij je hebt tijdens het rijden is vaak trouwens al genoeg, dan hoef je er nog niet eens wat mee te doen.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 17:10

zoiezo ist verkeerd gwoon om niks een ram voor zijn hoofdje te geven Bloos
maar als het een corrigerend etik is vin ik het best Knipoog Bloos

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:17

Voor al deze mensen die hun paard zielig vinden als je hem een tik of een ram of wat ook maar verkoopt, werken eens een tijdje met hengsten/dekhengsten dan aai je niet zo gauw meer over zijn hoofd, en dan sta je er ook niet als een jomanda type bij van foei paard dat is niet goed wat je doet.. Haha! Nagelbijten / Gniffelen

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 17:21

met geweld los je niets op hoor Bloos
word je paard alleen maar zenuwachtiger van Knipoog
slaan is gwoon niet goed, een corrigerende tik wel

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:28

Nou, als een paard bij mij zich onwijs loopt te etteren, dan kan hij best een corrigerende tik verwachten, deze geef ik gewoon in de vorm van slaan of een klap Knipoog Dus zie het verschil niet helemaal Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:32

amosjuh schreef:
met geweld los je niets op hoor Bloos
word je paard alleen maar zenuwachtiger van Knipoog
slaan is gwoon niet goed, een corrigerende tik wel

ik denk dat je ook niet zomaar slaat, als je slaat is dat omdat hij iets fout doe lijkt mij, dus ik zie het verschil ook niet helemaal

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:45

als mijn paard weer eens niet reageert op de beenhulpen, kan hij eerst een spoor verwachten. reageert meneer dan nog niet, dan heb ik ook nog een zweep. En op stal moeten ze me ook niet klemzetten want ook schoenmaat 39 tegen zijn ribben komt aan. dan is de boodschap ook duidelijk. Een beest van 500 kg gaat bij mij niet de dienst uitmaken.NEVER. dan heb je een gevaarlijke situatie. Ik heb ook een merrie gereden die uitgevonden had dat ze met steigeren onder het werk uit kon komen. Die kon ik niet slaan, omdat ze vroeger mishandeld is geweest. Ik kwam eerder aan haar oren met een hand (vond ze ook niet leuk, dus ging ze weer naar beneden) Op een gegeven moment was het voort om de 3 minuten raak. Omhoog, achteruit lopen en tot 3 x toe omklappen. Sindsdien ben ik ook niet blij met paarden die steigeren, maar afleren dat doen ze bijna niet (zeker niet op 20-jarige leeftijd) Ik heb toen een zak waterballonnen aan mijn zadel geknoopt, en iedere keer als ze steigerde 1 op haar kopstuk kapotgeslagen (voelt mijn hand niet, maar wel het water op haar hoofd). Moet eerlijk zeggen, ze ging daarna ook alleen nog maar met haar hoofd omhoog, en liet haar benen netjes op de grond staan.
Je kunt dus ook creativiteit gebruiken om je paard te straffen. Op een gegeven moment zijn er paarden die bang worden voor je handen, voeten, zwepen, touwen...noem maar op. En een bang paard is nog erger dan een niet opgevoed paard!