Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:30

loutjuh schreef:
@ appelbol... een beetje logisch he, dat er meteen opgehapt wordt als er een discussie over het inrijden gaande is (wat je had geweten als je het topic door leest)...en jij inrijden vernoemt met NH

Verder vindt ik NH ook een prima manier om mee te beginnen, dit zou ook mijn keuze zijn

ik heb toevallig het hele topic doorgelezen, ben ook al bijna vanaf het begin actief in dit topic.. als je het topic goed had doorgelezen had je dat geweten

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:39

Als jij het hele topic had gelezen had je geweten dat we al op pagina tien zaten voordat jij een reactie plaatsen (en wat was gistere) en dan begrijp je ook dat mensen ingaan op jou reactie als je over het inrijden hebt, daar gaat deze discussie namelijk over

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:42

kjoetie schreef:
maar dat is weer geheel afhankelijk van het individuele paard

Nogmaals, ik bekijk het per paard en degenen die ik ingereden heb (verschillend van netaan drie tot bijna vijf) doen het allemaal prima, ook veel jaren later, dus denk dat het wel mee valt allemaal. Het probleem zit hem in de mensen die met drie beginnen en dan meteen fanatiek doorrijden, niet in de mensen die met drie eens beginnen en met vier eens wat fanatieker worden.

Dat klopt dat het ligt aan de mensen die het paard inrijden en door rijden, maar het gaat erom dat de botten nog erg preuts zijn op een 3 jarige leeftijd, waardoor de kans groter is dat je schade aanricht. Als je de anatomie van het paard goed bestudeert zul je dit ook zien, dat een paard op 3 jarige leeftijd eigenlijk nog niet klaar is om een ruiter te kunnen dragen. Dus waarom zou je dat dan wel doen?

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:27

Rökkva__ schreef:
Ik vind dat je een paard op 3 of 4 jarige leeftijd moet inrijden.
Bij ijslanders doen ze het pas op hun 5e jaar want ze zeggen dat die later uitgegroeid zijn.

Een ijslander groeit net zo hard/langzaam als andere rassen.

Al zie je jammer genoeg bij ijslanders ook steeds vaker dat ze broeger beginnen.

develwife

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:27

Hoi,

Het scheelt per paard natuurlijk maar ik zou ze tot de drie jaar zeker met rust laten en daarna rustig gaan opbouwen met longeren en tegen de tijd dat ze drie en een half zijn rustig aan beginnen met zadelmak maken.

Groetjes

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:33

Dat vind ik dus helemaal niks, met 3 gaan longeren en pas een half jaar later het zadel erop.

Longeren is zo geleerd, en dat doe ik ivm de belasting van de gewrichten het liefst zo min mogelijk. Dus waarom dan een half jaar lang longeren. Wat toch al gauw 2 tot 3 keer in de week gebeurd.

En aangezien ik er niet voor het 4e jaar op ga zitten betekent dat voor mij dat ik pas rond zijn 4e met longeren begin.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:58

dat je naar het paard als individu moet kijken, daarmee ben ik het eens. maar er zijn hier mensen met röntgenogen, die van buitenaf kennelijk kunnen zien hoe ver een paard is. dat ze er breed en gespierd uitzien zegt namelijk niks, feit blijft dat bij een 'rijpaardtype' de ruggegraat niet eerder volgroeid is dan met 5,5 tot 6 jaar. bij barokke paarden is dat zelfs nog later. met 2,5 jaar al inrijden is dus zowiezo uit den boze, hou ontwikkeld het paard van buitenaf ook lijkt. althans, in mijn ogen (géén röntgenogen overigens! ).