Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:25

manubres schreef:
Anna79 schreef:
Manubres volgens mij is er met zijn rugspier niks mis _/-\o_ , soepel zat :')

Ja, de verkeerde kant op...hol ipv bol. Want kijk maar eens goed. Zelfs met bokken maakt hij zijn rug niet echt bol en houdt zijn hoofd hoog.

Dit is bokken met een soepele rugspier :D

[ [url=m/MBjS7D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Woehoe _/-\o_

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:29

Apple schreef:
Knap dat je die bok kon uitzitten +:)+

Helemaal niks knaps aan! Had gewoon niet mogen gebeuren en als het wel gebeurd moet je dat paard een paar keer natikken zodat hij snapt dat dit niet mag. Gewoon onopgevoed gedrag dat ontstaat omdat je dressuurmatig niet schoolt en veel te veel laat gebeuren onderweg. Jou paard bepaald volledig waar hij loopt, hoe hard [zacht] hij loopt en in welke houding en in welke aanspanning hij door de bak gaat. Stop maar met dat gezeur over magnesium en andere poeiers... Ga gewoon goed les halen en rijdt niet meer zonder een instructeur langs de kant...

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 17:49

Ik snap het concept met van achter naar voor rijden, maar dat is het hele probleem hij gaat noet naar voor. Dit is echt zijn tempo qua activiteit, als ik meer actie vraag negeert hij het, doet hij 3 stappen actiever of geeft hij een bok.

Hij kan wel zakken, althans 3 weken geleden maar na veel voltes en blijven vragen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:54

Zonnetje97 schreef:
Ik snap het concept met van achter naar voor rijden.

Dat snap je niet! Een ruiter die dat snapt laat dit niet gebeuren en laat jou paard niet zo lang uit elkaar lopen met zijn hand op die plek.

Helemaal niet erg om dat niet te snappen of dat niet te kunnen... daar moet je les voor nemen en ervoor zorgen dat jou paard in het voorwaartse aan leert spannen. Desnoods met een constructie met een andere ruiter die jou paard dressuurmatig beter schoolt en jij na leert rijden...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:56

Maar wat is blijven vragen?
Meestal zakken ze ook wel bij een teugel op maat en die voltes, gewoon je handen stil zonder gefrutsel met je vingers. :)
Meestal is vragen een lichte vorm van zagen oid.

Probeer hem lengtebuiging te vragen en te laten zakken.
Overgangen direct actie willen. Tempo bij hem nog even laten voor wat het is, eerst de ontspanning, lekker links en recht gelijk door het lijf om het been. Bij veel overgangen krijg je vanzelf wel dat je dadelijk ook een pasje extra naar voren kunt zonder protest.
Denk dan ook in pasjes, niet in meteen 10 meter of langer.

JeanneV , er was toch uitgelegd waarom hij nu zo liep?
Misschien kun je iets aardiger reageren?
Ts doet enorm haar best :j

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 17:56

JeanneV schreef:
Apple schreef:

Helemaal niks knaps aan! Had gewoon niet mogen gebeuren en als het wel gebeurd moet je dat paard een paar keer natikken zodat hij snapt dat dit niet mag. Gewoon onopgevoed gedrag dat ontstaat omdat je dressuurmatig niet schoolt en veel te veel laat gebeuren onderweg. Jou paard bepaald volledig waar hij loopt, hoe hard [zacht] hij loopt en in welke houding en in welke aanspanning hij door de bak gaat. Stop maar met dat gezeur over magnesium en andere poeiers... Ga gewoon goed les halen en rijdt niet meer zonder een instructeur langs de kant...

Nou sorry hoor mensen. Eerst doe ik het niet goed omdat ik mijn paard teveel van voor vast houd en dat hij pijn heeft en ik hem geheel op de foto moet zetten etc. En nee doorpakken mocht absoluut niet.

Nu laat ik mijn paard lopen en vraag ik niets is, zoals vele van jullie mij vertelde dat ik moest doen om zo te zien hoe hij loopt. Is het weer niet goed want ik pak hem niet genoeg aan. Joh dat weet ik, maar dat doe ik nu expres niet omdat jullie eerst het tegenover gestelde zeiden

Iemand nog van mening dat ik hem geheel op de foto moet zetten ipv aanpakken?

En nee ik ga er niet meer op zonder instructie. Ik ben er vandaag op gegaan omdat ik eerst wilde weten hoe hij liep voordat ik de trainers er weer op laat die hem gaan aanpakken en daarna onder hun begeleiding weer erop ga.

Sintara

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:01

Het is juist heel goed dat je dit hebt gedaan en gepost ts, je doet hartstikke je best.
Laat je niet afschrikken door de enkele naarling die ertussen zit

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:03

manubres schreef:
Ik heb ook een paard gehad die vastzat in de bovenlijn. Maar door bij te zetten verkrampte ze juist nog veel meer. Een paard die de rug niet gebruikt zal dit vaak met een bijzet ook niet snel doen. Misschien is een longeerhulp dan nog wat functioneler.

Daarom noem ik ook de chambon, daar kan een paard zich niet op vastzetten, nodigt uit de bovenlijn te verlengen zonder dat er op wat voor manier dan ook een terugwerkende werking is. Een gogue heeft volgens mij soortgelijke werking, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Een longeerhulp ben ik dan weer geen fan van. Die waren een aantal jaren ineens enorm populair maar volgens mij zijn een hoop mensen daarvan teruggekomen.

Maar ben met je eens dat een standaard bijzet waarschijnlijk alleen maar tot vastzetten gaat leiden. Maar sommige paarden, helemaal als het lijf al niet lekker meewerkt, gaan ook zonder enige hulp die ze uitnodigt om de bovenlijn los te laten, gaan nooit zomaar met goed lichaamsgebruik aan de longe lopen. Die moeten eerst gaan snappen wat de bedoeling is en gaan ervaren dat dat ook prettig kan zijn.

Met dubbele longe zou ook goed kunnen werken, maar daar heb ik zelf helemaal geen ervaring mee dus kan ik ook niet in adviseren hoe dat goed te doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:11

JeanneV schreef:
Apple schreef:

Vriendelijke reactie ook weer :roll:

TS doet er alles aan om het paard weer goed aan het lopen te krijgen.

Ik zie liever iemand te afwachtend rijden met een keer een bok (wat ik niet onder gebrek aan opvoeding vind vallen), dan dat ik cowboys zie rijden die hun paard in de krul rukken en vervolgens met een zweep m vooruit meppen.

En TS legt toch ook uit dat ze voorzichtig rijdt ivm mogelijk ongemak van het paard.

Hoe dan ook hoef je niet zo b*tchy te reageren.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 18:37

JeanneV schreef:
Zonnetje97 schreef:
Ik snap het concept met van achter naar voor rijden.

Dat snap je niet! Een ruiter die dat snapt laat dit niet gebeuren en laat jou paard niet zo lang uit elkaar lopen met zijn hand op die plek.

Helemaal niet erg om dat niet te snappen of dat niet te kunnen... daar moet je les voor nemen en ervoor zorgen dat jou paard in het voorwaartse aan leert spannen. Desnoods met een constructie met een andere ruiter die jou paard dressuurmatig beter schoolt en jij na leert rijden...

Als je had terug gelezen dan had je gelezen dat ik veel problemen met hem heb gehad mbt stalling en goede instructie en mijn eerste paard en niet voorwaarts willen en dat ik bezig ben met andere instructie en de leerling daarvan die hem voor mij gaan trainen en daarna onder begeleiding met mij.

Betekend niet dat ik het niet snap, maar meer dat het me met dit paard op dit moment gewoon niet lukt.
En daarbij heb ik het vandaag niet eens geprobeerd ik heb hem expres niet aan elkaar gereden omdat ik twijfelde of hij wel oke was, of er wel een ruiter op de rug kon en of hij niet toch ergens pijn heeft. Ja ik weet dat hij dan uit elkaar loopt en meer spooky wordt en alles wat hier al gezegd is. Het ging er puur om hoe hij lichamelijk loopt en of ik hem veder in training kon zetten of toch beter weer door de medische molen kon halen.

Op de andere reacties:
Vastzetten met longeerhulp of touwtjes is not done voor mij, begin ik niet aan. Ik longeer hem met dubbele lijnen en heb hier om de week les in of ik longeer hem kaal. Korte stukjes komt hij naar benden met zijn hoofd, maar hij vind het nog wel erg moeilijk en is snel afgeleid. Questi van trainen ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:45

TS ik denk toch echt dat er - ondanks wat die 2 veeartsen hebben gezegd - je er goed aan doet om naar een wat grotere kliniek te gaan en daar een grondig kreupelheidsonderzoek te laten doen door een goede paardenarts.
Ik vind je paard heel kort bewegen in de voorbenen, terwijl hij achter wel voldoende actief en ruim is. De beweging voor past niet bij achter en daarbij vind ik hem linksvoor toch echt wel kreupel. Meer dan rechts. (Hij knikt zelfs mee met het hoofd).

Misschien heb ik het even gemist, maar hebben die 2 veeartsen ook kreupelheidsonderzoek gedaan inclusief buigproeven?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:55

Zonnetje97 schreef:
Ik snap het concept met van achter naar voor rijden, maar dat is het hele probleem hij gaat noet naar voor. Dit is echt zijn tempo qua activiteit, als ik meer actie vraag negeert hij het, doet hij 3 stappen actiever of geeft hij een bok.

Hij kan wel zakken, althans 3 weken geleden maar na veel voltes en blijven vragen.

Nee dat concept snap je theoretisch gezien waarschijnlijk wel, praktisch gezien nog niet. Dat geeft ook niet, want dat is hartstikke moeilijk.

Op het eerste filmpje in stap mag hij al zelf bepalen welk tempo hij loopt, ik gok zomaar dat hij dat aan de hand ook zelf mag bepalen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:57

Zonnetje, het punt is een beetje dat je met die lange teugel ook terugwerkt in je hand, je moet je hand zo hebben alsof je een winkelwagentje vasthebt wat je vooruit duwt. Jouw hand gaat eigenlijk altijd naar achteren.

Maar wees niet getreurd, zelfs op het hoogste nivo zie je dat nog. Maar het is wel vaak een reden waarom paarden stout worden.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:18

Loopt je paard los ook nooit harder dan dit tempo?
En aan de longe?
En als je je teugels helemaal lang laat, loopt hij dan ook nooit harder?

En als je op een van deze vragen jawel antwoordt, wat is dan de belemmerende factor op je filmpjes, denk je zelf?

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:33

Babootje schreef:
TS ik denk toch echt dat er - ondanks wat die 2 veeartsen hebben gezegd - je er goed aan doet om naar een wat grotere kliniek te gaan en daar een grondig kreupelheidsonderzoek te laten doen door een goede paardenarts.
Ik vind je paard heel kort bewegen in de voorbenen, terwijl hij achter wel voldoende actief en ruim is. De beweging voor past niet bij achter en daarbij vind ik hem linksvoor toch echt wel kreupel. Meer dan rechts. (Hij knikt zelfs mee met het hoofd).

Misschien heb ik het even gemist, maar hebben die 2 veeartsen ook kreupelheidsonderzoek gedaan inclusief buigproeven?

Komt door de korte en scheve hoeven van voor dat hij voor kort en niet zuiver loopt(aldus DA). Moet ik een maand geven dan zouden ze genoeg gegroeid zijn. Buigproeven gedaan niets bijzonders.
Dus dat wacht ik nog even af.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:36

Benzz schreef:
Zonnetje97 schreef:

Nee dat concept snap je theoretisch gezien waarschijnlijk wel, praktisch gezien nog niet. Dat geeft ook niet, want dat is hartstikke moeilijk.

Op het eerste filmpje in stap mag hij al zelf bepalen welk tempo hij loopt, ik gok zomaar dat hij dat aan de hand ook zelf mag bepalen.

Euh nee absoluut niet hij loopt het tempo wat ik loop en desnoods haalt hij me in draf in. Aan de longe ook voorwaarts is voorwaarts en dat doet hij dan ook. En zoals ik zei vandaag mocht hij zelf bepalen puir om te kijken hoe hij liep. Normaal moet hij meer doorstappen van me (en in stap doet hij dat ook alleen draf en galop is moeilijk)
Met rijden loop ik tegen mijn eigen kunde aan plus nooit goede instructie gehad, waardoor ik ook niet verbeterde. Hopelijk nu wel goede instructie, is moeilijker te vinden dan je denkt..

Maargoed ik ga blijf het niet uiteggen ik ga weer verder met het plan wat is opgesteld door mij de DA en de trainers.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:41

Sadira schreef:
Loopt je paard los ook nooit harder dan dit tempo?
En aan de longe?
En als je je teugels helemaal lang laat, loopt hij dan ook nooit harder?

En als je op een van deze vragen jawel antwoordt, wat is dan de belemmerende factor op je filmpjes, denk je zelf?

Ookal gooi ik de teugels los loopt hij nog niet harder plus dan lig ik er hoogdwaarschijnlijk af en krijg ik hier weer commentaar dat ik geen contact heb en hij uit elkaar loopt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:50

Ik denk dat als je een ander zadel hebt, of het zadel aangepast dat het wel al een stuk zal verbeteren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:52

Zonnetje97 schreef:
Komt door de korte en scheve hoeven van voor dat hij voor kort en niet zuiver loopt(aldus DA). Moet ik een maand geven dan zouden ze genoeg gegroeid zijn. Buigproeven gedaan niets bijzonders.
Dus dat wacht ik nog even af.

Ik betwijfel dat hoor. Zeker nu hij ook ijzers heeft, zou hij niet zo kreupel moeten zijn. Het is niet een beetje onregelmatig of onzuiver. Ik vind m echt kreupel. Maar ik snap dat je wil afwachten hoor.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:58

Ik vind echt dat je het heel goed hebt gedaan hoor!! En zo ontzettend knap dat je blijft luisteren naar iedereen en beleefd blijft. Je staat open voor adviezen en dat siert je. Blijft altijd lastig waar je naar moet luisteren, omdat er veel meningen zijn. Probeer bij de meningen je eigen gevoel te volgen...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:47

Lang gedacht, maar ik erger me nu echt blauw.. TS heeft volgens mij al verschillende keren aangehaald dat er verschillende dierenartsen het paard klinisch hebben bekeken. De osteopaat was ook geweest en het dier staat net op ijzers.

Soms moet je ook gewoon een beetje vertrouwen op de kunde van ‘het geleerde volk’. Anders kan TS stad en land afgaan om ‘een gebrek’ te vinden. Want het is geen vraag of het paard dat heeft, maar waar. Of het paard er dan last van heeft is weer een andere vraag.

Zet 10 paarden geheel op de foto en/of echo en bij alle 10 gaan we wat vinden. Betekent nog niet dat de paarden daar last van hebben.

Laat TS eerst het advies van de dierenarts(en) opvolgen. Ze kan na een maand nog een andere beslissing nemen. Dat ene maandje gaat dan ook weinig verschil maken bij het paard. Immers, als dit dier wat heeft, is dat niet van gisteren..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:04

Balou_k schreef:
Lang gedacht, maar ik erger me nu echt blauw.. TS heeft volgens mij al verschillende keren aangehaald dat er verschillende dierenartsen het paard klinisch hebben bekeken. De osteopaat was ook geweest en het dier staat net op ijzers.

Soms moet je ook gewoon een beetje vertrouwen op de kunde van ‘het geleerde volk’. Anders kan TS stad en land afgaan om ‘een gebrek’ te vinden. Want het is geen vraag of het paard dat heeft, maar waar. Of het paard er dan last van heeft is weer een andere vraag.

Zet 10 paarden geheel op de foto en/of echo en bij alle 10 gaan we wat vinden. Betekent nog niet dat de paarden daar last van hebben.

Laat TS eerst het advies van de dierenarts(en) opvolgen. Ze kan na een maand nog een andere beslissing nemen. Dat ene maandje gaat dan ook weinig verschil maken bij het paard. Immers, als dit dier wat heeft, is dat niet van gisteren..

Het paard loopt kreupel nu... Dan kun je een paar dingen doen. Doorrijden op een duidelijk kreupel paard (= pijn). En wachten tot de hoeven zijn aangegroeid (als de DA uberhaupt gelijk heeft) En het paard onbelast laten en stappen en in de paddock tot de hoeven zijn aangegroeid (als de DA uberhaupt gelijk heeft).
Dat ik twijfel aan het hele verhaal? Ja. Ik zie paarden die niet zijn beslagen soms gevoelig, maar niet als ze eenmaal zijn beslagen. Kan zijn dat hij zich verkeerd belast heeft, maar met doorrijden wordt het er dan niet beter op.
Persoonlijk erger ik me blauw als ik mensen zie doorrijden op duidelijk kreupele paarden. (Ik snap bokt soms echt helemaal niet)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:21

Babootje ik moet zeggen dat ik hem op het eerste oog ook kreupel vond maar als je het paard even afdekt met je hand en alleen naar de benen kijkt is hij rad. Volgens mij loopt hij wat teugelkreupel omdat de amazone de handen op de dijen plaatst, ik denk dat dat hem hindert ondanks de vrij lange teugel. Ik vraag me af hoe het beeld is zonder ruiter

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:25

Teugelkreupel bestaat niet. Dat is een verzinsel van manege's om de kreupelheid van hun paarden af te schuiven op de onkunde van de ruiters.
Nee joh. Zelfs met een los teugeltje loopt deze flink kreupel. Ligt echt niet aan de TS

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:27

Waar vandaan dan volgens jou?