wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:15

Ik denk dat ik 10 x liever wen zeer dominant paard heb staan dan een onberekenbaar paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:16

En bovendien zal die persoon er niet veel aan uit gaan geven, zeker niet met zijn leeftijd. Als ik eentje overnam omwille van gedrag dan ging ik er iig geen 1000 euro tegen aan gooien om te beginnen.
Met een 4 a 500 euro heb je het dan wel gehad. En dan ging het om jonge paarden, voor oudere paarden zou ik eigenlijk geen geld meer willen uit geven als het om een situatie als deze gaat. (kwa aankoop, kwa verzorging krijgen ze sowieso alles wat ze nodig hebben.-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:21

Ik heb er een aantal jaar 1 weggedaan na 1000en euro's aan profi's geinvesteerd te hebben.
Toen hij vervolgens toch nog weer zit het niets een poging deed om de hoefsmid het hoekje om te helpen was het voor mij over.
Paard is in normaal kuddeverband opgegroeid en als veulen in professionele handen geweest op een hengstenopfok bedrijf omdat ik eigenlijk als na de geboorte zag dat er iets 'anders' mee was. Maar het bleef onberekenbaar en ik had daar geen zin in en wilde geen ongelukken op mijn geweten hebben.
99% van de tijd was hij een schatje, maar die 1% was gewoon eng.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:38

Joolien schreef:
Och jeetje, dat klinkt wel heftig zeg.

Heel eerlijk, ik zou hier niet mee gaan 'ravotten', maar hem in laten slapen. Dit is afwachten voor meer ongelukken.
En waarom zeg ik dat? Een paard die met de fles is grootgebracht, laten vaker verstoord gedrag zien wat moeilijk tot niet te corrigeren is. Zeker als het zo gevaarlijk is.

En ik zou overwegen om juridische stappen te ondernemen naar de vorige eigenaar. Ik vind het echt bizar dat iemand dit paard verkoopt en zijn gevaarlijke gedrag verzwijgt.

Kan, hoeft echt niet. Hier een flessenveulen die echt goud waard is. Maar die had bij de verkeerde behandeling als jong paard zeker ook de verkeerde afslag kunnen nemen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-12-16 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:38

Kon eerst geen foto's zien, maar na terug zoeken op de pagina's snel gevonden!
Jeetje heb al veel dingen gezien, maar dit is toch wel heftig!! Dit paard zou voor mij ook geen blijvertje zijn!!
Ik zou hem óf zelf zo snel mogelijk weg brengen of laten ophalen, wie weet wat hij jou vriend of merrie aan doet!

Ken trouwens ook een paard wat met de fles is groot gebracht en het zijn natuurlijk niet allemaal kneuzen, het paard wat ik ken en heb gereden was een schat van een dier en 100 % betrouwbaar!

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:46

Wat een lastig verhaal..

Het enige wat ik me nog zou kunnen bedenken is misschien de ziekte van Lyme, dat wil zich ook nog wel eens uiten in het gedrag en kunnen ze ook onvoorspelbaar van worden. Maar of het nu echt tot zoiets heftigs uit? En als hij verder ook helemaal gezond is kan je dat ook wel al uitsluiten.

Verder zou ik denk ik toch het besluit nemen om hem naar de eeuwige groene weides te sturen.. Ik ben bang dat je met een professioneel iemand er ook niet komt. En ik wil eigenlijk ook niet weten wat hij gaat doen als ze naar zijn probleem gaan graven en straks per ongelijk bij zijn knop komen en hij hun aanvalt..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:07

Ik schrik hier toch wel van de reactie van sommige bokkers. Wat zijn jullie naief, zeg !
Dit paard is levensgevaarlijk gestoord. Heeft zijn eigenaresse gegrepen met als enige bedoeling pijn te doen, zoniet te vermoorden.
In zoiets (lees de geschiedenis : flessenveulen, reeds eerder dit gedrag vertoond, al 18 jaar, totaal onvoorspelbaar, verwondde meermaals mensen en dieren), daar steek je toch geen euro kosten meer in ? Dat ga je toch niet bij een trainer zetten ? Tumor of niet : de enige juiste weg voor dit dier is een enkeltje slager, en dat is dan nog de meest diervriendelijke oplossing, want met in zijn oor te fluisteren ga je dit gedrag niet uit de wereld helpen, dus ik wil mij niet afvragen wat de eventuele "professionals" gaan doen om hem dit af te leren.
Als je dit beest laat leven, grijpt hij eens iemand bij zijn hals en is het de mens die naar de eeuwige jachtvelden kan verkassen. Er zijn al eerder paarden geweest die dit deden.
Ik had zelf een pony die om onverklaarbare reden kinderen begon aan te vallen. Out of the blue. Viel ze gewoon aan als ze op de weide kwamen. Kinderen hadden niks misdaan, pony was gezond, had nergens pijn, hoefde maar 2X in de week een rondje te hobbelen en voor de rest haar buikje vol te vreten met haar vriendjes op de wei. Dreef de mensen in de hoek en begon er met beide achterbenen op te slaan. Was ook compleet gestoord en vertoonde ook naar paarden geen normale reactie.
Geen paardenfluisteraars gebeld. Ticketje naar de rainbowbridge...
Ik wil niet riskeren dat er een levensgevaarlijk beest van mij iemands kind te grazen neemt. Je hebt als eigenaar ook verantwoordelijkheden. Die de verkoper van dit paard al niet heeft genomen, en zie nu wat voor resultaat...

Ayasha
Blogger

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:16

Ietwat arrogant om mensen die 'm niet meteen zouden laten hemelen naief te noemen IMO.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:21

Dat vind jij, en dat is je goede recht. Ik vind het ietwat naief om zo'n beest in leven te houden met als risico dat hij eens een mens laat hemelen.
Had de vorige eigenaresse haar verantwoordelijkheid genomen, had hij niet meer de kans gehad om de arm van TS uiteen te rijten.
Ik vind het gewoon naieve reacties van "ocharme, hij is verkeerd begrepen" of "ocharme, hij zal vast ergens pijn hebben" of "stuur hem bij een trainer".
Pijn of niet, het beest is gevaarlijk, en heeft ook geen last van dood te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:24

sevke schreef:
Dat vind jij, en dat is je goede recht. Ik vind het ietwat naief om zo'n beest in leven te houden met als risico dat hij eens een mens laat hemelen.
Had de vorige eigenaresse haar verantwoordelijkheid genomen, had hij niet meer de kans gehad om de arm van TS uiteen te rijten.

Hangt geheel van de situatie af. Als dat dier ergens staat waar alleen degene die bewust het risico neemt om 'm te houden met hem moet werken/bij hem moet komen dan is er niks naïef aan. Hier heeft bv. Niemand anders wat te zoeken bij mijn paarden dan ik zelf. Als zij iemand anders kunnen verwonden dan ik zelf dan was die persoon sowieso al onbevoegd op mijn terrein. Niks naïef aan dus.
Maar gezien zijn leeftijd vrees ik dat er weinig mensen aan zullen beginnen. Als je zo'n dier "probeert" dan wil je er ook nog wel plezier van hebben en daar is ie éigenlijk te oud voor icm zijn karakter.

Verder denk ik ook dat het hem geen reet interesseerd of ie dood gaat of niet overigens. Maar dat betekent nog niet dat iemand die zo'n dier wel zou willen proberen meteen naïef is. Zeker als dat dier kwa potentieel nog wat te bieden zou hebben zou ik niet weten waarom niet.
Maar je zet hem idd niet op een pensionstal waar iemand anders hem moet buiten zetten of op een kinderboerderij. :D Dat zou niet slim zijn.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:27

Stel nu : je plaatst hem bij een trainer en hij vertoont het gedrag gedurende enige tijd niet. Je denkt : OK, nu kan ik hem met een gerust hart verkopen, want zelf hoef ik hem niet meer, na wat hij me heeft geflikt, maar het is OK, hij is "genezen".
En hij komt bij iemand anders terecht en grijpt daar een kind. Of een argeloze voorbijganger. Of of of...
Punt is : je gaat het nooit weten. Misschien doet hij het nooit opnieuw, maar misschien wel. Niemand kan dat met 100% zekerheid zeggen.
En daarom zeg ik dat het naief is om nog met zo'n dier te proberen dokteren. Verlos dit beest uit zijn lijden, voor hij hetzelfde met een mens doet.
Je kunt zo'n beest ook nooit volledig isoleren van mensen. En ook bij andere paarden is hij niet betrouwbaar. Blijft dus altijd een heel groot risico.
Ooit zal er een smid moeten bijkomen. Of een dierenarts. Of een tandarts. Of komt er een hond op zijn weide gelopen, en grijpt hij die...

begrijp je mijn punt ?
Laatst bijgewerkt door sevke op 07-12-16 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:30

sevke schreef:
Stel nu : je plaatst hem bij een trainer en hij vertoont het gedrag gedurende enige tijd niet. Je denkt : OK, nu kan ik hem met een gerust hart verkopen, want zelf hoef ik hem niet meer, na wat hij me heeft geflikt, maar het is OK, hij is "genezen".
En hij komt bij iemand anders terecht en grijpt daar een kind. Of een argeloze voorbijganger. Of of of...
Punt is : je gaat het nooit weten. Misschien doet hij het nooit opnieuw, maar misschien wel. Niemand kan dat met 100% zekerheid zeggen.
En daarom zeg ik dat het naief is om nog met zo'n dier te proberen dokteren. Verlos dit beest uit zijn lijden, voor hij hetzelfde met een mens doet.

Nee, deze neem je om zelf te houden, niet om te verkopen. Bij deze mag je nooit denken "hij is genezen."
Als je een risico als dit aan gaat, dan houd je hem zelf en je blijft je bewust van zijn persoonlijkheid. Kan je hem niet meer houden, dan laat je hem hemelen of je moet iemand vinden die álles weet (dus ook zijn onberekenbaar zijn) en die hem met dezelfde instelling over neemt. Maar zou ik zo'n dier over nemen, waarvan ik weet dat ie het dus echt niet af leert, dan gaat ie alleen nog maar dood van het erf. :) Toeval wil dat ik wel een paar mensen ken waarvan ik weet dat ze zo'n ding wel zouden aan kunnen. Of ze dat nog willen weet ik niet maar er lopen nog van die mensen rond. MAar indien je dat type mensen niet kent, dan "moet" ie gewoon dood. :) Deze verkoop je niet door als leuke recreatieknol.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:36

Ik had nog ge-edit, maar plaats het beter hier.
Feit is dat je zo'n dier nooit volledig kunt isoleren. Ooit moet er eens een smid bijkomen. Of een dierenarts. Of een tandarts. Of loopt er een hond over je wei en grijpt hij die. Of hij ontsnapt, en grijpt een argeloze passant. Of het paard van de buren ontsnapt en geraakt bij hem op de wei... zulke dingen.
WAAROM in godsnaam, zou je dit dier in leven houden ? Wie doe je daar een plezier mee ? Het paard ? Dat denk ik niet. Een dier dat zich goed in zijn vel voelt, probeert geen mensen en dieren te vermoorden.

Dat risico is toch gewoon veel te groot ?
Ik heb zelf eens een paard, wat gevaarlijk was, gewoon weggegeven aan mensen die dachten hem wel aan te kunnen. Omdat ik toch nog misplaatst medelijden had met het paard. Omdat ik die mensen geloofde toen ze zeiden dat het wel zou lukken.
Ik laat je zelf het vervolg van het verhaal raden...
Dus, NOOIT doe ik dat nog. Enkeltje slager. Gedaan.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:38

De vraag is hoe erg zijn gedrag moet zijn vooraleer men er op gaat reageren. Iemand die beter is in het herkennen kan vroeger ingrijpen.
Ik heb er hier twee staan die bij de verkeerde mensen ook dergelijk gedrag zouden durven vertonen maar zij hebben het ondertussen wel door dat ik even gevaarlijk kan zijn als zij en dat ze zich best gedragen. In het begin was het hier ook af en toe eens raak maar ik ken ze ondertussen door en door en kan agressie in de kiem smoren, ze hebben wel moeten leren dat ik het laatste woord heb. Voor de rest zijn het geweldige dieren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:41

zo ver dat ze je zo een wond bezorgde?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:46

DarkoFoitzik schreef:

Niet bij mij, hier was de vorige eigenaar het slachtoffer en het was een losgescheurd oor.
Paard twee heeft geprobeerd om mijn biceps af te scheuren maar da's niet gelukt en hij heeft het geweten...

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:48

Helaas hebben wij zelf ook zo soort paard in de familie gehad. Dat paard was aan de hand en onder het zadel niet te doen! De ene dag was hij kip lekker en kon je ook prima rijden en de andere dag gooide die zich achterover en lag je eronder.
Ze hebben dat paard ook door de hele medische molen gestuurd en alles eraan gedaan, maar helaas kwam er niets uit. Hij is uiteindelijk terug gegaan naar de handelaar met het hele verhaal dat hij levensgevaarlijk was.
Deze mensen hebben hem toch weer doorverkocht en vervolgens doet hij het bij de volgende mensen weer!
Daar is hij uiteindelijk toch naar de slacht gegaan omdat er gewoon niks meer mee te beginnen was.

Nee, mijn keuze zou het ook echt niet zijn om zo een paard te houden.. Ik vind het persoonlijk teveel risico.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:55

maximuss schreef:
De vraag is hoe erg zijn gedrag moet zijn vooraleer men er op gaat reageren. Iemand die beter is in het herkennen kan vroeger ingrijpen.
Ik heb er hier twee staan die bij de verkeerde mensen ook dergelijk gedrag zouden durven vertonen maar zij hebben het ondertussen wel door dat ik even gevaarlijk kan zijn als zij en dat ze zich best gedragen. In het begin was het hier ook af en toe eens raak maar ik ken ze ondertussen door en door en kan agressie in de kiem smoren, ze hebben wel moeten leren dat ik het laatste woord heb. Voor de rest zijn het geweldige dieren.

Bij sommige dieren zie je van tevoren gewoon geen signalen... echt niet. Net wat TS al meldde: juist toen het helemaal rustig en vredig was, zodat ze een mooie foto wilde maken, ging het mis.
Een Amerikaanse vriendin bijvoorbeeld zag hoe een kind van 5, zonder enige waarschuwing vooraf, bij de hals werd gegrepen (door een muildier trouwens). Of die haflo die werd heropgevoed... "nu gaat het goed hoor" zeiden ze tegen me, hij was helemaal rustig... ik ging er toch maar niet op... degene die in mijn plaats erop ging, kon naar het ziekenhuis.

Verder kan de tijd tussen voorteken en waarschuwing een micro-seconde zijn... dan heb je alsnog de tijd niet goed erop te reageren.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:56

Wow. Dat is niet zomaar een beet! :oo Dat paard is dus doelbewust naar je toegelopen om je even in stukken te scheuren? Ik ben niet snel voor inslapen, maar na het zien van die wond lijkt me niet dat dit corrigeerbaar is. Maargoed, wie ben ik...

Sterkte met alles

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:58

TS, beterschap. Wat een wond zeg en je hebt geluk gehad dat hij je niet ergens anders gepakt heeft.
Ik zou dit dier ook een enkele reis hemel geven. Je kunt hem gewoon niet meer vertrouwen en je wilt dit een ander ook niet aandoen zoals de vorige eigenaresse jou/jullie heeft aangedaan.
Ik snap niet dat iemand dit zo makkelijk kan doen.
Gewoon geen verantwoordelijkheid genomen. Zij had hem weg moeten brengen en niet een ander met het probleem opzadelen,ongelooflijk.

Mijn hoefsmid heeft tijdje geleden ook haar paard laten hemelen omdat dat dier ook niet te vertrouwen was.Ze heeft heel veel tijd en training erin gestopt , ook bij verschillende trainers,maar het mocht niet baten. Ze had dit paard al vanaf zijn geboorte en zij wilde niet een ander met haar probleem opzadelen en heeft hem in laten slapen. Heel verstandig vind ik,zo zouden meer mensen moeten zijn.

Ik hoop dat je nog iets tegen de vorige eigenaresse kan doen, zo iemand moet even aangepakt worden.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:59

Toch leuke en gezellige hobby zo!
Lijkt me ook leuk om er nog flink tijd en euro's in te steken en met hartkloppingen naar stal te gaan. :j
Welk lichaamsdeel bieden we 'm de volgende keer aan? Een van jezelf of toch liever de nek van een hoefsmid?

Een paard hoeft voor mij echt niet zomaar dood, maar met zo een is de lol van de hobby er wel af. Die bleef hier echt niet. Terug naar verkoper of enkeltje hel. (Hemel zal het wel niet worden) Zijn zat andere paarden die lief en betrouwbaar zijn, daarin steek ik met liefde al m'n tijd en geld. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:15

maximuss schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Niet bij mij, hier was de vorige eigenaar het slachtoffer en het was een losgescheurd oor.
Paard twee heeft geprobeerd om mijn biceps af te scheuren maar da's niet gelukt en hij heeft het geweten...

En jij gaat ontspannen en met plezier naar je paarden? Knap...

Ik zou zulke dieren niet thuis willen hebben. Je hoeft maar één keer zelf even niet op te letten/niet lekker in je vel te zitten/een kater te hebben/of de griep en je bent de sjaak. Dank je feestelijk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:17

Je kan je paard ook terugpakken door hem te slachten en op te eten :Y) (grapje)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:20

maximuss schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Schrijf hem nog niet af!
When you least expect it...

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:22

Ik heb het hele topic gelezen, foto's gezien.....heel heftig dit!!
Mijn mening is ook dat het beste is om dit paard te laten hemelen.
Welke keuze ts en haar vriend ook maken, heel veel sterkte!