Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:42

ik keek even in je profiel tis inderdaad een leuk paard om te zien kan me voorstellen dat kijken alleen dan al leuk is. Blij dat je zulke goede vorderingen maakt.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:15

franka75 schreef:
ik keek even in je profiel tis inderdaad een leuk paard om te zien kan me voorstellen dat kijken alleen dan al leuk is. Blij dat je zulke goede vorderingen maakt.

Haha aaah dankjewel :)!

Het rijden gaat inmiddels vele malen beter, ik moet er zelf wel hard voor werken gezien haar conditie stukken beter is dan dat van mij. Maar ik heb er inmiddels wel echt heel erg veel plezier in (veel meer plezier dan voordat ik mijn knie brak, en alleen maar aan het 'vechten' was).

We trainen nu 6 dagen in de week, alleen als ze een dag vrij heeft gehad dan longeer ik haar (en rij niet). De overige 5 dagen stap ik gewoon op zonder longeren. Het vertrouwen is inmiddels helemaal terug, ik durf haar ook gewoon aan te pakken als ze de touwtjes uit handen probeert te nemen. Ik heb standaard wekelijks les en dat heb ik ook echt nodig, ik ben nog steeds snel geneigd om te denken oh het gaat goed dus ik ga zo door. Maar juist als het goed gaat moet ik haar uit blijven dagen en niet alleen meeliften.

Inmiddels begin ik ook echt te leren voelen onder het zadel. Voorheen voelde ik grote veranderingen wel, maar juist die kleine veranderingen kreeg ik niet mee. Die bij haar zo belangrijk zijn om te voorkomen dat ze spanning opbouwt tot explosie punt ~~}> . Ik ga nu volledig af op wat mijn instructeur (degene die haar getraind heeft afgelopen maanden) vraagt/zegt/aangeeft, omdat hij haar omslagpunt heeft gevonden en dus heel goed weet hoe met haar om te gaan. Waar ik vroeger altijd eigenwijs was en selectief trainde op wat ik zelf wel of niet belangrijk vond :roll: ....

Aan de hand en longe komt de oude boef wel nog om het hoekje kijken helaas.. Ik probeer daar ook zeer consequent op te zijn want ik weet dat als ik het aan de grond toelaat, het onder het zadel ook weer terug gaat komen. Aan de longe gaat ze standaard na een dag rust, als een gek tekeer. Inmiddels weet ik het te beperken naar hoog tempo in de naar mij uitgekozen gang, ipv eerst 15 minuten door de longe scheuren in galop.
Ze blijft nu wel in de gang die ik gevraagd heb, maar niet op het tempo dat ik van haar vraag. Het gaat wel steeds beter maar zodra er iemand langs loopt of vliegt dan kan ik weer opnieuw beginnen :+ .
Kwestie van volhouden, geduldig zijn, binnen halen als ze niet reageert, heel consequent zijn en vooral niet boos worden (dat laatste vind ik soms best moeilijk). Haar gedrag aan de longe na een dag vrij, is dus ook de reden dat ik niet opstap als ze vrij heeft gehad omdat ik niet meteen uit het zadel gegooid wil worden :Y) .

Een ander voorbeeld is met benen poetsen/wassen. Elke keer het been optrekken, verzetten, weer optrekken, dreigen, wegtrekken en ga zo maar door. Met die lompe bewegingen heeft ze me al een keer een bloedneus geslagen, een tand door de lip en twee keer een ontzettend dikke wang/wenkbrauw. Dus ook daarin moet ik gewoon respect afdwingen van haar, als ik haar niet vraag om haar been op te tillen dan moet ze hem gewoon laten staan. Dus na een flinke ruzie op de wasplaats vorige week :x .. heeft ze geen voeten meer ongevraagd opgetild gelukkig..
Nu maar hopen dat dit zo blijft en dat ze niet met het volgende komt. Ik trap er ook elke keer weer met open ogen in hoor, het begint met alleen het verzetten van haar been en voordat ik door heb dat ze aan het etteren is ben ik al 3x bijna knock out geslagen |o .

Verder is ze aan de hand en met poetsen hartstikke lief, echt een knuffel. Maar dit zijn wel valkuilen waar ik scherp op moet zijn -:) . In juni is het EINDELIJK zo ver dat ik foto's van haar kan laten maken (niet ziek of onhandelbaar), ik wil ook graag foto's onder het zadel. Als ik het durf dan zal ik ze plaatsen voor wie dat interessant vindt (zelf ben ik wel altijd zo'n nieuwsgierig aagje die er maar wat graag beeldmateriaal bij wil := ). Maar na het lezen van sommige topics zou je het haast niet meer durven om iets te plaatsen *-:) .

Dancer

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:20

Wat een super update! Ik ben wel benieuwd naar de foto's

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:20

Dat klinkt goed! komt ze inmiddels ook al los/buiten?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 08:31

@Dancer; Dankjewel! Zou ik ook zijn haha. Als ik de shoot gehad heb in juni dan zal ik ze plaatsen! Wel pas 18 juni uit mijn hoofd.

@Elisa2; Ja zeker, na de training gaat ze naar buiten mits het weer het toelaat. Als het heel onrustig weer is dan wordt ze helemaal gek buiten. Ik blijf wel in de buurt rondhangen maar tot nu toe gaat het goed (als in ze blijft binnen de hekken en draden)!

Edit; oh daar hoorde een video bij, maar die doet het niet vanaf mijn telefoon!
Laatst bijgewerkt door Ababe op 17-05-16 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:32

Fijn dat dat goed gaat, dat lijkt me ook wel belangrijk bij je verhaal..klinkt als een erg sensibel paard die het ook wel nodig heeft om lekker paard te kunnen zijn.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:32

Wauw, leuke vorderingen (Behalve de kniestoten dan :7 ), ik herken zoveel gedrag in de mijne. Het blijft opletten bij zulke paarden, altijd blijven glimlachen en enorm consequent zijn, is de boodschap :D ... Ni makkelijk hé? Je leert er wel enorm veel van, ik ben door hem erg veel veranderd.
Ik was al rustig en geduldig, maar nu nog veel meer. Elke vordering is zo'n onbetaalbaar geschenk en het feit dat je volgehouden hebt geeft toch een fantastisch gevoel, ni waar?

*\o/*

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:04

mooi geschreven mindful! Leuk om te lezen dat het zoveel beter gaat. Nu las ik in een ander topic dat een paard erg gevoelig was op geluid. Zou het voor die van jou misschien een idee zijn een oornetje aan te gebruiken zodat het geluid een heeeel klein beetje gefilterd wordt? In ieder geval fijn dat het zoveel vooruit gaat!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:41

@Elisa; ik vind ook dat ze lekker paard moet kunnen zijn, ze geniet er echt van om de weide op te gaan!

@Mindful; inderdaad heel mooi geschreven! Is absoluut waar! Ik was nooit zo super geduldig maar dat heb ik inmiddels wel geleerd (en blijf leren!). Het is inderdaad een fantastisch gevoel dat ik niet opgegeven heb en haar heb laten afschrijven! Vooral het feit dat veel mensen zeker wisten dat het nooit meer goed zou komen, en dat ik nu terwijl ik nog revaliderende ben alweer heerlijk en vooral zorgeloos rondrijd op haar <3 !
Ik leer ook ontzettend veel van haar, niet alleen qua rijden maar in de algemene zin.

@Smileydees; dat heb ik eerder gelezen inderdaad! Ik zou het altijd kunnen proberen! Maakt haar misschien net iets minder scherp op elke zucht haha.

Filmpje van de wei uploaden lukt helaas niet, digibeet :roll: . Ik heb even wat screenshots gemaakt van het filmpje (vorige week met het mooie weer). Ze is echt zo gek als een deur soms 8)7 ! Je ziet hier ook het welbekende Bitch Please hoofdje van haar :') . Helaas was het clipje van het halster los gegaan dus ik moest haar daarna weer even vangen :Y) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:45

waauuwww zo te horen heb jij het rijden hervonden :D geweldig joh!! heb je nog last van je knie met rijden ? Ze is echt prachtig een heerlijk paard om naar te kijken :) als je je video via youtube uploadt kan je deze hier delen :o maar ik kijk uit naar de foto's van de shoot :D blij om te horen dat t goed gaat :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:46

ook ik lees nog mee en ben blij dit te lezen. Fijn, dat je het zo aangepakt hebt en er nu zelf zo goed mee aan de slag kunt gaan. Denk ook, dat ze het uiteindelijk echt waard is, al die tijd en moeite ( en kosten).
Foto's kun je ook gewoon lekker in dit topic plaatsen ;-)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 01:49

Fijn dat het rijden zeer veel beter gaat maar dat meppen is ze wel helemaal lekker om te slaan naar de baas, ben toch erg benieuwd naar die ruzie, wat heb je met haar gedaan waarom ze nu lijkt te begrijpen dat ze dat niet mag.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:24

Uh dubbel post! Sorry!
Laatst bijgewerkt door Ababe op 19-05-16 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:26

@CharlotteJay; Dat heb je heel goed verwoord :j . Ik heb het rijden inderdaad hervonden en kan er echt ontzettend van genieten, waarbij het het afgelopen jaar/ander half jaar echt een MOETEN was.
Tijdens het rijden heb ik geen pijn aan mijn knie, echter als ik mijn voet uit de beugel haal om af te stappen dan wel meteen. Dan moet ik ook echt even bijkomen. Mijn knie constant in een bepaalde houding blijft pijnlijk als ik dan weer moet bewegen, bv ook met slapen.
Met rijden is mijn knie wel nog een echte belemmering, ik heb veel minder kracht in mijn rechterbeen en onbewust probeer ik mijn knie soms te ontlasten wat resulteert in scheef gaan zitten. Mijn knie heeft tot nog toe een behoorlijk negatief effect op mijn houding ;( . Ik betrap mezelf erop dat ik ook veel mijn rechter hak op trek en dan zelf uit balans raak en voorover ga hangen en noem maar op. Voorheen had mijn merrie daar echt volledig misbruik van gemaakt maar gelukkig reageert zij hier niet zo heftig op als eerst (ze gaat bv wat harder lopen als ik iets voorover zit, maar daarmee besef ik me wel dat ik iets verkeerd doe dus dat is goed). Ik heb ook het idee dat mijn instructeur mij nog wat spaart op het gebied houding vanwege mijn knie, maar ik ga maandag toch aangeven dat ik er aan wil werken, voordat ik mezelf weer allerlei 'niet af te leren' gewoontes aanleer. Tot die tijd mezelf blijven zeggen dat ik me iniedergeval LANG moet blijven maken, en niet in de oude 'klaar om te vliegen' houding te kruipen.
Bedankt voor het compliment en de tip! Ik ga snel een nieuwe video maken en proberen de te uploaden!

@Getup; bedankt! Dat gevoel heb ik nu ook al heel erg, dat ik achteraf ontzettend blij ga zijn dat ik niet opgegeven heb (ben ik nu al, maar dat het zich straks ook echt uit o.h.z.)! Foto's zal ik inderdaad gewoon hier plaatsen :)

@Franka75; Gewoon heel erg hard terug gemept tot ze K.O. ging :Y) . Hahaha nee grapje, dat win ik niet :') .
Normaal als ze staat te ouwehoeren met die benen met wassen (optrekken bv) dan ga ik gewoon verder met waar ik mee bezig was en reageer er niet zo op. Alleen omdat ze me nou zo vaak gemept had was ik er helemaal klaar mee en dacht ik; JE doet het zelf al fout, door pas 'boos' te worden als je geraakt wordt.

Dus die bewuste dag kreeg ik een mep, ze trok haar voorbeen op en sloeg me tegen mijn wenkbrauw, dus ik sprong overeind en gaf haar een tik op haar schouder (dat doe ik altijd, als ze raak slaat). Dan is mevrouw meteen van slag, omdat ze een tik terug krijgt. Ze heeft een periode gehad dat ze zich zonder aanleiding overal uit losrukte, zelfs ijzeren kettingen, dus zodra zij van slag raakt als ze vast staat denk ik OEPS, sorry :+ .. Calm down.. En dan gaan we weer vrolijk verder met waar we mee bezig waren en zij tilt weer vrolijk haar benen op..

Maar ze had me die dag daarvoor ook al flink raak gemept met haar voorbeen dus ik had het echt even helemaal gehad. Dus toen zij ontplofte omdat ze een tik kreeg, ontplofte ik ook. Ze kwam meteen omhoog dus ik heb vliegensvlug het halstertouw vast geklikt (voordat ze zelf uitbrak, haar losgemaakt van de muur) en een ruk aan het halster gegeven. Toen stond ze uiteraard te piafferen op de wasplaats en steeds als ik haar aan wou raken kwam ze weer overeind (zo reageert ze ALTIJD als ze op haar flikker krijgt aan de hand, alsof ze zwaar mishandeld wordt). Die bewuste dag dacht ik je kan mijn rug op, ik ben niet onder de indruk, je gaat je gang maar maar ik ga niet opzij voor jou. Dus na wat gesteiger en gedreig en weg willen draaien kreeg ik het voor elkaar om het halstertouw extra over haar neus te doen zodat ze niet zo makkelijk omhoog kon komen. Toen stopte ze gelukkig met steigeren maar benen aanraken mocht ik niet. Ik heb gewoon het halstertouw zelf vast gehouden, wat druk omlaag en elke keer als ik haar been aanraakte en ze tilde hem op, zette ik haar opzij. Dit kon ik blijven herhalen tot ze tegen de muur stond en toen vond ze het zelf niet meer zo grappig dus besloot ze om toch maar haar been te laten staan.

Het was het laatste been wat ik moest, toen ik een knie in mijn gezicht kreeg. Maar ik dacht nu ga ik de rest ook opnieuw doen. Gelukkig liet ze haar andere benen ook netjes staan en sindsdien doet ze dat nog netjes.
Dus na een zware mishandeling op de wasplaats (sorry bokt) ~~}> , heb ik geen benen meer in mijn gezicht gehad. Uiteindelijk was er niet zo heel veel voor nodig om haar zover te krijgen dat ze haar voeten liet staan.. Consequent zijn en niet onder de indruk van haar zijn als ze overeind komt, want ze weet precies wanneer ik (en stalgenoten) denken oh oeps sorry, ik wist niet dat je boos werd.. Terwijl ze zelf eigenlijk ook snel onder de indruk is, als ik ook eens mijn mannetje sta en denk NEE, het is nu genoeg. Wat zo heet als ze was op het moment zelf, zo rustig was 15 minuten laten toen ik haar terug bracht naar stal. Terwijl als ik onder de indruk raak van haar, en dus 'doe alsof er niets gebeurd is' dan gaat ze rustig in piaffe terug naar stal en blijft ze er echt in hangen. Sorry het verhaal is weer veel langer geworden dan bedoeld O:)

Edit; Typefout(en)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 19:30

Buiten rijden met een hengstige merrie en haar verleden, was niet zo'n heel goed idee :Y) !

De hele week was mevrouw al erg humeurig. Pfoeh wat kan die mopperen zeg :+ . Het uitte zich vooral in wat miepen (daar ligt een deken, DAAR ligt een DEKEN, DAAR LIGT EEN DEKEN, en dus ga ik er niet langs :+ ), uiteraard ging ze daar zeker wel langs, want dat gemiep gaan we niet in mee. Verder overal op reageren, concentratievermogen van 0,0 en krabbelig, rennerig en hangerig onder het zadel. Voor mij erg lastig om haar van achter naar voren te rijden en haar balans te vinden. Want op mij letten zat er absoluut niet in. Maandag les gehad, haar koppie aan het werk gezet en de verdere dagen geprobeerd hetzelfde te bereiken. Vandaag ging dat goed *\o/* !

Dus ik dacht na een half uurtje heerlijk ontspannen binnen te hebben gereden; ik ga naar buiten! (Mijn instructeur heeft haar nooit buiten gereden, toen liet het weer dat niet toe). Maar onder het zadel ging het heerlijk, en het is zo benauwd binnen dat ik toch liever buiten rij + dat we toch ook ooit op concours willen en niet alleen in het winterseizoen.

Mijn instructeur en nog iemand reden ook buiten. Ik had vorige week al even uitgestapt buiten en toen stond ze te slapen onder het zadel dus ik dacht; NO Problemo 8-) .

Wel een Problemo, dit besluit valt dus onder de categorie slechtste ideeën van het jaar... Ja je kan niet altijd de juiste besluiten nemen :') .

Rondje stappen ging goed, alert maar braaf. Maar in draf kwam ze vrijwel meteen overeind (op dezelfde plekken waar ze vorig jaar ook altijd stond te ouwehoeren). Dus ik dacht; niet vallen en rijden, hup hup! Maar zij dacht daar anders over en ik kon nog geen lange zijde rijden zonder gesteiger. -O- .

Gelukkig reed mijn instructeur ook buiten dus al snel hoorde ik ZITTEN!!!!!! Ohja.. Niet blijven hangen in de Take Off houding en gewoon je kont in het zadel planten.
REMMEN!!!!!! Ohja, niet alleen zitten, ook remmen is een goed idee (wel fijn zo'n engeltje in je oor die ervoor zorgt dat je niet in standje rengalop gaat zitten en hopen dat het niet te lang duurt). Maar uiteraard werkte de rem even wat minder goed dan binnen dus al snel hoorde ik TREKKEN!!!!!! Yesssss reactie, ze komt wat terug!
HARDER!!!!!!!!! Huh harder? Oh natuurlijk ik moet haar bezig houden, hopppaaaaa middendrafje, goede voorwaartse reactie +:)+
TREKKEN!!!!!!! Oh te hard? Op de rem! Weer een arbeidsdrafje!
HARDER!!!!! Hop hop middendraf!
TREKKEN!!!!!! Weer terug naar arbeidsdraf!
HARDER!!!!! Middendraf

NIET HARDER HARDER!!!!! HARDER TREKKEN!!!! Oooooooooooooooooooooohhhhh... Ik snapte al niet waarom ik moest trekken als de rem werkt :') . Maar de rem werkte niet voldoende, we moesten terug naar een langzame draf en niet haar normale arbeidsdraf _O- .
Hij was natuurlijk zelf ook aan het rijden dus zag niet meteen dat ik been gaf bij 'harder' en zei daarom 'trekken' omdat de rem niet voldoende werkte. Terwijl ik gewoon braafjes aan het schakelen was :')! Voor zover mijn logisch denkende vermogen op het moment dat madame stout is.

Daarna in een heel rustig draftempo door de baan gereden, hoofd omhoog en binnenbeen er aan. Dat ging goed, maar ze bleef kijkerig en van de hoefslag af komen op 'enge' punten. Dus tevreden was ik zeker niet maar haar benen bleven aan de grond. Dit op beide handen een minuut of 10 gedaan en toen maar weer even terug naar binnen gegaan om nog even 'echt' te trainen aangezien ze duidelijk nog genoeg energie had.

So far het buiten rijden.. Vrijdag heb ik weer les en dan wil ik graag meteen buiten beginnen. Ik had een enorm baalmoment omdat zij zich bij hem nooit zo gedragen heeft. Dus duidelijk doe ik iets verkeerd. Daarom wil ik ook niet te lang door kwakkelen en eigenlijk het probleem meteen aanpakken. Ze moet buiten dus ook weer leren dat ze zich moet gedragen en niet haar eigen feestje mag bouwen.

Balen.. Het ging zo goed.. Buiten sloeg ze meteen om.. Meteen haar oude gedrag, minder heftig als in; ze komt omhoog en gaat op been vooruit. Voorheen kwam ze omhoog, en omhoog, en omhoog, en omhoog, en ging er dan als een gek vandoor. Maar omhoog komen an sich is al absoluut niet goed. Dus de vlag kan nog niet uit, als het puur een reactie was geweest op iets dat ze moeilijk vond dan had ik er mee kunnen leven. Maar dit is gewoon etteren op het hoogste niveau.

Daarna was ze binnen ook nog flink over de zeik, maar wel controleerbaar. Ze gromde gewoon elke keer met aangelopperen en wou heel graag weer miepen in een hoek. Maar dat kan ik binnen gelukkig wel op lossen door haar aan het werk te zetten.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:07

Blijft een klein draakje.....maar wat fijn dat je instrukteur je zo goed begeleid en en
je je er door heen helpt....je ziet dat een hoop met rijden op te lossen is en niet afwachten!
Doorzetten en het draakje wordt misschien wel een spinnend poesje!!
Succes maar ook plezier gewenst.....

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:16

haha harder trekken :+ volgens mij lijken wij op elkaar altijd := ik doe dat zo dus ook al schakel ik ook als meneer zijn kuurtjes heeft
leuk dat je het blijft updaten ik blijf graag mee lezen :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:07

Zie het niet als grote fout, maar als een enorm leermoment. Moet je eens zien wat je al hebt bereikt! Je kon er aan blijven rijden, wist door te pakken en zij bleef met 4 voeten op de grond én ging niet af als een raket.
Vier dat succes en haal er weer nieuwe leerdoelen uit

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:32

benangelique schreef:
Zie het niet als grote fout, maar als een enorm leermoment. Moet je eens zien wat je al hebt bereikt! Je kon er aan blijven rijden, wist door te pakken en zij bleef met 4 voeten op de grond én ging niet af als een raket.
Vier dat succes en haal er weer nieuwe leerdoelen uit

Dit! :j Prijs jezelf gelukkig dat het niet omhoog-omhoog-omhoog-aan de kletter was, maar dat je kon schakelen. En eerlijk gezegd, zolang het veilig blijft is beetje gas - veel rem - beetje gas - veel rem juist wel een goede oplossing om haar oplettend te krijgen en te zorgen dat ze op jou gaat letten en reageren. Ik rij een KWPN'er bij die net zo om een deken (of graspol of rennende hond achter in de wei of of of) kon miepen als de jouwe. Inclusief omhoog komen, hupsen en dansen op de plaats. Het beste wat ik met haar in zo'n bakkabouter situatie kon doen was zijgangen rijden, bij voorkeur travers en ranvers, inclusief schakelen van stap naar draf en weer terug in de zijgang. Dan moest ze haar hoofd gebruiken en waren de bakkabouters niet interessant meer.

Met je les zou ik eigenlijk hetzelfde gaan doen als je vandaag hebt gedaan. Binnen opstarten, gaat dat goed, dan naar buiten. En als je buiten een bepaald doel hebt bereikt (bijv. rondje linksom en rondje rechtsom draven zonder gesteiger), weer naar binnen om daar verder te rijden. Dan weer naar buiten, twee rondjes draf herhalen en uitstappen (want dat ging de vorige keer wel goed).
Die twee rondjes lijken weinig, maar het is al meer dan je voor elkaar hebt gekregen hiervoor, en elke goede pas telt dan, wat mij betreft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 01:55

Wat een varken dus je hebt ff ruzie gehad met haar haha en het heeft geholpen met betrekking tot meppen. Mooi zo

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:11

Gaat gewoon de goede kant op toch?!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:24

Wederom bedankt voor jullie lieve reacties!
Jullie hebben ook helemaal gelijk, ik moet trots zijn op hoe het nu gaat; als ik kijk naar waar we vandaan komen!

Inmiddels zijn we 1,5e week verder, en hebben we geen binnenbak meer gezien ;)!
De les na haar gestuiter ben ik meteen buiten begonnen, en dat ging heel goed gelukkig. Sindsdien rij ik elke dag buiten maar we hebben absoluut nog momenten dat ik denk; '#)$*%@&@#^' want ze kan er nogsteeds wat van :').

Zoals gisteren en vandaag hadden we even 'een conflict' in een (dezelfde) hoek. Gisteren kwam ze daar overeind en weigerde ze rechtsom verder te gaan, daar was ik het niet mee eens dus na wat discussie (zonder zweep en sporen want die heb ik meestal niet nodig bij haar) ging ze toch maar braaf door de hoek (daarna is het prutsmuts ook klaar gelukkig).
Vandaag weer kijkerig in de hoek tijdens mijn les, toen ging daar iemand zitten en wou mevrouw er niet meer langs. Deze keer geen gesteiger, alleen geweiger :+ , absoluut handelbaar. Eergisteren vond ik haar zelf ook absoluut handelbaar hoor, ze explodeert wel even onder me, maar ze blijft wel onder me. Voorheen explodeerde ze en schoot ze alle kanten op. Nu komt ze wel overeind, zet een pasje of wat achteruit, maar draait geen 180 graden om in 1 seconde en is weg. Dus ik ben tevreden, zeker omdat het vandaag al zonder steigeren gebeurde! Uiteraard is het doel dat er straks helemaal geen gesteiger en geweiger meer is, maar ik moet niet teveel tegelijk willen en ik ben heel blij dat ik a) de discussie 'gewonnen' heb en b) dat het daarna ook meteen klaar was :j !

Ik ben wel ontzettend teleurgesteld in mijn belabberde houding buiten, binnen voel ik me toch zekerder en zit ik makkelijker netjes rechtop. Buiten is het toch wat spannender en ben ik geneigd om wat naar voren te hangen, dit wordt nog extra versterkt door mijn springzadel die me natuurlijk ook een beetje naar voren wipt. Ik ben erg hard aan mijn houding aan het peuteren maar het gaat soms ten kostte van mijn rijden, dus mijn instructeur zegt ook; eerst zorgen dat zij loopt, goed aan de hulpen is, in balans is e.d., als dat allemaal voor elkaar is dan heb jij tijd om aan je houding te werken. Dus ik moet mezelf constant vertellen dat ik niet alles tegelijk moet willen doen, want dan ga ik alles half doen en wordt het geheel een zooitje :roll: . Het is niet zo dat ik bijna aan de voorkant van mijn paard val hoor, maar voor het oog mag ik echt wel wat meer achterover zitten!

Nu een denk ik redelijk onverwachts besluit vanuit mijn kant; oh ik wil jullie zo graag wijsmaken dat ik haar verkocht heb maar zelfs van achter het scherm kan ik het niet :') .
Ik ga aanstaande zaterdag met haar op concours! Absoluut niet voor de punten (want het is BB), maar puur voor de ervaring EN omdat ik haar wat meer de wereld in wil hebben. Blootstellen aan verschillende situaties en vooral ook mezelf blijven triggeren om heel serieus te blijven trainen zoals ik nu doe! Ik verwacht er vrij weinig van; mijn doel is dat ze luistert, en dat ze zuiver loopt (door spanning wordt ze snel onzuiver). En of we verder nou wijkend, achterwaarts of in travers door de baan gaan maakt me niet eens zoveel uit, zolang er 4 benen aan de grond blijven en de rem en het gas werken B-) ! Ik heb gekozen voor een concours waar ik binnen kan losrijden, mocht dat niet gaan dan ga ik uiteraard de ring niet in, maar hier ga ik niet van uit! Ik heb er eigenlijk heel erg veel zin in, terwijl ik had verwacht ontzettend zenuwachtig te zijn (het inschrijven vond ik wel dood eng :') ).

Het weekend daarop staat de fotoshoot gepland, ik ben benieuwd! Als ik de foto's heb dan zal ik hier wat plaatsen. Vrijdag voor concours heb ik trouwens ook nog les, just to be sure :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:28

Soderju, dat vind ik dan wel gelijk erg dapper :D

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:59

Ik lees al mee van in het begin en wil je nu toch zeggen: +:)+ !!! Wat een volhouder ben jij.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:12

Jeetje, dapper hoor. En de kers op de taart zou zijn, als je ondanks BB leuke punten zou rijden