Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:44

Aileen_Noël schreef:
zal even mijn reactie toelichten: als ik zie dat iemand een paard een elleboog geeft tegen zijn neus, breek ik diegene zijn neus. Dreigement of niet, zo zit het dus

Ik denk dat ik jouw neus even kom breken, ik zie een foto in je profiel waar je een stuk ijzer in je paard zijn mond stopt.. Dat kan toch niet!! :oo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:46

Aileen_Noël schreef:
Schoppen jullie je kinderen ook?????? Sorry hoor, maar er zijn ook andere manieren om je paard te corrigeren...........

Mijn zoon weegt 35 kilo en ik ben eens tuk groter dan hij, als ik hem schop dan heeft hij daar tig keer veel meer last van dan mijn paard van 600 kilo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:48

Aileen_Noël schreef:
zal even mijn reactie toelichten: als ik zie dat iemand een paard een elleboog geeft tegen zijn neus, breek ik diegene zijn neus. Dreigement of niet, zo zit het dus

Ok, dus als een paard mij bijt en vasthoud, en ik dat paard een elleboogje geef tegen zijn neus; kom jij mijn neus breken?

Ben benieuwd hoe jij dat zou oplossen, en ja ik heb het over een paard wat gewoon zijn kaken op elkaar houdt met jouw arm ertussen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:49

Paarden zijn echt heeeeel iets anders dan mensen en kinderen. Tegen mensen spreek je mensentaal, tegen paarden spreek je, juist, paardentaal! En als een paard mij trapt, krijgt hij die terug. Als een kind mij trapt kan ik uitleggen waarom dat niet hoort, met een paard niet, want een paard snapt onze mensentaal niet.

Anoniem

Ayasha schreef:
Aileen_Noël schreef:
Jullie sporen echt geen van allen als je een paard een elleboog geeft of een schop. Laat ze dat onderling doen. Degene die ik dit zie doen , krijgt van mij een gebroken neus. Walgelijk echt, dierenbescherming zou het moeten weten!!!!!

Wauw, wat een reactie van een 30 jarige moeder... Die wat mij een gebroken neus geeft omdat ik mijn paard op zijn plek zet krijgt een behoorlijk groot probleem vrees ik. :) Gelukkig is het mentale kleineren van parelli en co zoveel beter. :)

Nou amen!

pluisje88

Brainless schreef:
Aileen_Noël schreef:

Ok, dus als een paard mij bijt en vasthoud, en ik dat paard een elleboogje geef tegen zijn neus; kom jij mijn neus breken?

Ben benieuwd hoe jij dat zou oplossen, en ja ik heb het over een paard wat gewoon zijn kaken op elkaar houdt met jouw arm ertussen.

Hoe dom kun je zijn! Zal ik even zeggen hoe het moet?
Als het paard in je arm hangt, loop je met paard en al weg om een appeltje te pakken, die voor zijn neus te houden en vriendelijk te vragen of hij je arm wil verruilen voor een appeltje.
Is toch logisch? :') :P :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:50

Aileen_Noël schreef:

Dat zou je bij mij dus niet moeten proberen hoor.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:51

Weet je, mensen die zo reageren moet je gewoon negeren. Negatieve aandacht is ook aandacht.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:51

Als een paard naar mij gericht trapt of dat nu wel of niet raak is krijgt die van mij een klap op de hals. Dan is het ook zo afgelopen. Wel heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn paard naar doet naar andere mensen dus die straffen haar ook niet.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:56

Als de nood aan de man is dan zal ik ook mijn benen gebruiken puur omdat ik daar meer kracht heb en dus mezelf beter kan laten gelden...MAAR zoiets doe ik niet zomaar wel als er gevaar dreigt voor mens of dier.

En dat de paarden onderling het niet kunnen vinden is prima maar dat vecht je in de wei maar uit en niet als er gepoetst of opgezadeld word en in de bak is er ook geen plek voor het uitvechten van rangorde!

Het eerste paard was fout door de ander te bijten maar de reactie die het gebeten paard gaf het proberen te schoppen is wel iets wat niet door de beugel kan als er mensen tussen staan en al helemaal niet als er kinderen tussen staan!!!! Dus ik snap de reactie wel, het paard heeft totaal geen rekening gehouden met de mens in dit geval en word daarom wel even op z'n plek gezet.
En dat kan zeer hardhandig overkomen maar wat had jij gedaan als je je in de buurt van die schoppende achterbenen bevond? En er staat ook een hulpeloos kind naast je?
Ik zie het schoppen niet als straf maar als zware correctie, het terug claimen van je eigen ruimte en je net zo hard laten gelden als dat het paard heeft gedaan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:57

Boompje1985 schreef:
Als de nood aan de man is dan zal ik ook mijn benen gebruiken puur omdat ik daar meer kracht heb en dus mezelf beter kan laten gelden...MAAR zoiets doe ik niet zomaar wel als er gevaar dreigt voor mens of dier.

En dat de paarden onderling het niet kunnen vinden is prima maar dat vecht je in de wei maar uit en niet als er gepoetst of opgezadeld word en in de bak is er ook geen plek voor het uitvechten van rangorde!

Het eerste paard was fout door de ander te bijten maar de reactie die het gebeten paard gaf het proberen te schoppen is wel iets wat niet door de beugel kan als er mensen tussen staan en al helemaal niet als er kinderen tussen staan!!!! Dus ik snap de reactie wel, het paard heeft totaal geen rekening gehouden met de mens in dit geval en word daarom wel even op z'n plek gezet.
En dat kan zeer hardhandig overkomen maar wat had jij gedaan als je je in de buurt van die schoppende achterbenen bevond? En er staat ook een hulpeloos kind naast je?
Ik zie het schoppen niet als straf maar als zware correctie, het terug claimen van je eigen ruimte en je net zo hard laten gelden als dat het paard heeft gedaan.

Amen :j

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:57

ik vind dat als mijn vzpony bijt, hij wel een tik op zijn neus verdient, anders gaat hij maar door weet ik uit ervaring, maar als hij struikelt of schraapt met zn benen vind ik dat geen rede om hem te slaan...

fluent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:00

Dizzy505 schreef:
fluent schreef:
ik vindt het een beetje onzin om je paard te schoppen!
je slaat en schopt andere dieren ook toch niet? ik geef mijn lieverds wel is een tik maar dat is puur als ze iets doen wat niet mag en het is dan waarschuwend schoppen doe ik niet dat is nergens voor nodig.. en als ze bijten bijt ik ze in de neus terug wat heel erg goed werkt!! na 1 keer terug bijten beten ze mij niet meer.. maar de meesten paarden bijten toch echt wel omdat er iets niet lekker zit! en ze schoppen of doen irritant met een reden! vaak als ze schoppen hebben ze ergens last van pijn etc... het heeft dan geen zin om dan met jouw irritatie het paard af te straffen.. je kunt het beste er gewoon doorheen rijden en consequent zijn (daar hoort schoppen slaan niet bij).. mijn verzorgpaard is heel erg mishandeld door de vorige eigenaren omdat hij daar blijkbaar alles verkeerd deed het is dus nu ook echt een stresskip! je maakt je paard alleen dus maar nerveus en het duurt dan jaren om het vertrouwen terug te krijgen..

Mag ik dan vragen wat jij zou doe als je mini paardje boven op een klein kind probeerd te springen ?

ik zal dat paardje terecht wijzen op een niet geweldadige manier een flinke ruk aan het halster of een tik op de neus maar schoppen en slaan vindt ik echt te ver gaan ik heb zelf een zoon en ik wil dus ook voorkomen dat hij zulk gedrag gaat vertonen..

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:03

Aileen_Noël schreef:

Dus als mijn paard een van jouw kinderen een schop verkoopt, en ik geef hem daarvoor een schop omdat hij ten alle tijden alle vier zijn benen van mij op de grond moet houden, dan breek jij wel even mijn neus ?!

Sorry hoor, maar volgens mij heb je dan een steekje los.

Mijn paard staat op een manege waar de hele dag kinderen rondlopen, hij heeft zich gewoon te gedragen anders wordt het levensgevaarlijk, een driejarig kind incasseert namelijk altijd op het hoofd of in het gezicht.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:04

Maar hoe vaak komt het voor dat je een paard moet schoppen? :?

Misschien op hengstenstallen of jonge dieren die uit de opfok komen, die hun grenzen moeten leren of moeten behouden?
Dan kan ik me voorstellen dat je dit nodig hebt, jonge dieren en hengsten kunnen nog zo lomp zijn.
En misschien bij volwassen paarden die te weinig opvoeding hebben gehad en respectloos zijn?

Wij hebben op stal hier 8 paarden, allemaal volwassen dieren, waarbij schoppen niet nodig is.
Bij allemaal is de stem verheffen: EUHH genoeg. :D
En eigenlijk is dit alleen als ze voor je uit willen dringen met het meelopen.
Maar misschien hebben wij hier gewoon makkelijke paarden, van haflingers, fries tot KWPN.
Ze lopen al jaren alle acht bij elkaar, dus dat scheelt ook.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 09-01-14 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:05

fluent schreef:
ik zal dat paardje terecht wijzen op een niet geweldadige manier een flinke ruk aan het halster of een tik op de neus maar schoppen en slaan vindt ik echt te ver gaan ik heb zelf een zoon en ik wil dus ook voorkomen dat hij zulk gedrag gaat vertonen..

Een flinke ruk aan het halster of een tik op de neus valt niet onder gewelddadig?
Tik op de neus wordt door een paard als erger ervaren dan een schop onder zn hol hoor. slaan/tik tegen het hoofd dat tast vertrouwen aan en krijg je een gestresst en kopschuw paard van.

@ mika: euh is genoeg omdat ze ooit hebben geleerd dat er daarna iets volgt dat minder fijn is.
Bij ons is het ook bijna niet nodig, maar ze weten wel allemaal, dat als ze het verdienen, ze ook echt wel een tik of schop krijgen. daardoor zijn ze ook allemaal makkelijk :j

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:07

mika11 schreef:

Als het goed is bijna nooit, en als je goed heb gecorrigeerd zou het ook bij een keer moeten blijven anders was het niet duidelijk genoeg.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:08

als mijn paard bijt of trapt krijgen ze gewoon een lel of trap terug. kan hij echt wel tegen, na dat ze een klap ofzo hebben gehad staan ze echt niet te flippen ofzo staan echt als een schaap te kijken van sorry

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:08

Jawel, toen meneer het nodig vond langs de openbare weg omhoog te komen en een paar hoeven naar m'n hoofd te slingeren.
ten eerste wil ik geen geklooi met auto's en ten 2e geen hoeven naar m'n hoofd. Toen heeft ie wel degelijk een schop gehad tegen z'n buik en gelukkig was het toen direct afgelopen.
ik ben niet voor slaan en schoppen maar buiten wil ik dat hij luisterd en als hij dan een gevaar is voor mij en andere dan is de beslissing makkelijk zodra corrigeren op stem of met een tukje aan het halster geen effect heeft.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:10

Mijn merrie krijgt ook een schop als ze zich niet gedraagt.
Dit gaat natuurlijk wel vooraf aan een waarschuwing! Als mevrouw haar kont naar mij draait, dan verhef ik mijn stem. Tegenwoordig gaat ze dan altijd uit de weg, soms zelfs zonder stemverheffen.
Ze heeft nog maar 2x naar mij geslaan... De eerste keer was ik compleet van mijn melk hierdoor (schrok me een hoedje, maar ik had niks. De emmer was wel stuk :') ), de tweede keer heb ik de emmer naar haar hoofd gesmeten. Ze heeft het sindsdien nooit meer gedaan en is zelfs voorzichtig in het spelen :)
Wanneer ze gek door de wei heen loopt en ze komt bokkend naar bij, dan stopt ze altijd en loopt in een boog om mij heen. Ze durft al eens een speels huppeltje t doen, maar strekt nooit de benen wanneer er mensen in haar bereik zijn.
Wel durft ze soms maaien bij het optillen van de hoeven. Ze krijgt dan ook een schop tegen haar billen hoor :j

Maar onder schoppen versta ik niet het trappen op een voetbal of je volle kracht in een schop zetten. Gewoon een schopje om je lichaamstaal en verbale taal wat kracht bij te zetten :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:10

pluklief schreef:
mika11 schreef:

Als het goed is bijna nooit, en als je goed heb gecorrigeerd zou het ook bij een keer moeten blijven anders was het niet duidelijk genoeg.

Inderdaad :j

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:11

jwl schreef:
Jawel, toen meneer het nodig vond langs de openbare weg omhoog te komen en een paar hoeven naar m'n hoofd te slingeren.
ten eerste wil ik geen geklooi met auto's en ten 2e geen hoeven naar m'n hoofd. Toen heeft ie wel degelijk een schop gehad tegen z'n buik en gelukkig was het toen direct afgelopen.
ik ben niet voor slaan en schoppen maar buiten wil ik dat hij luisterd en als hij dan een gevaar is voor mij en andere dan is de beslissing makkelijk zodra corrigeren op stem of met een tukje aan het halster geen effect heeft.

Helemaal mee eens :D

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:11

Je laat een 3 jarig kind ook niet alleen met paarden.
Niet met paarden waarvan je weet dat ze kunnen bijten of slaan.
Ze zien de uitdrukkingen van een paard niet, en ze kennen geen gevaar.
De meeste kinderen rennen maar tussen de paarden door, bewegen iets te fanatiek, wapperen met alles wat los en vast zit.
Sorry, maar als deze kinderen een keer een been of bijt naar zich toe krijgen, dan vind ik het niet terecht om het paard te straffen.
En inderdaad, paarden praten paardentaal, dus als wij maar schoppen praten wij dus ook paardentaal?
Schei toch uit...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:13

mika11 schreef:

Misschien op hengstenstallen of jonge dieren die uit de opfok komen, die hun grenzen moeten leren of moeten behouden?
Dan kan ik me voorstellen dat je dit nodig hebt, jonge dieren en hengsten kunnen nog zo lomp zijn.
En misschien bij volwassen paarden die te weinig opvoeding hebben gehad en respectloos zijn?

Wij hebben op stal hier 8 paarden, allemaal volwassen dieren, waarbij schoppen niet nodig is.
Bij allemaal is de stem verheffen: EUHH genoeg. :D
En eigenlijk is dit alleen als ze voor je uit willen dringen met het meelopen.
Maar misschien hebben wij hier gewoon makkelijke paarden, van haflingers, fries tot KWPN.
Ze lopen al jaren alle acht bij elkaar, dus dat scheelt ook.

In mijn geval denk ik vier keer in twee jaar.
Dat komt wel omdat hij verziekt was door anderen, hij wordt steeds minder brutaal en naar andere paarden trappen die op gepaste afstand achter hem langslopen terwijl ik hem sta te poetsen en dan doel bewust naar achteren stappen en uithalen heb ik ook met twee keer een schop tegen zijn (enorm dikke Haflinger bil) afgeleerd.
Hij heeft er namelijk een keer een meisje op een Shetlander bijna haar knie aan gort getrapt (hij wilde uithalen naar de Shet maar zij zat erop), levensgevaarlijk ook, dat soort acties.
Tegenwoordig hoef ik alleen nog maar te waarschuwen, lelijk kijken mag zolang de beentjes maar op de grond blijven.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:16

onkeltje schreef:
En inderdaad, paarden praten paardentaal, dus als wij maar schoppen praten wij dus ook paardentaal?
Schei toch uit...

Maar neen, mensen spreken geen paardentaal... Anders zou een paard nooit meer naar doen en zouden we elkaar perfect begrijpen...
Maar een schop is voor een paard wel begrijpelijke taal :j Dat is een verschil.

Mensen spreken ook geen hondentaal, maar door een hond op de rug te leggen spreek je wel een door de hond te begrijpen taal; ik moet onderdanig zijn. :)