Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:54

Waar gaat dit gedoe nog over, TS zou het paard toch verkopen of heb ik iets gemist?

TS, ik ben wel benieuwd, stel je vind een ander paard, hoe ga je de volgende keer dan deze situatie aanpakken? :)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:05

Nog steeds hetzelfde hoor TS :) het gaat mij er namelijk om wat je nu zegt en doet (volgens jou).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:06

dus je vindt nog altijd dat ik geen paard zou moeten hebben? Leuk voor jou, maar ik ben het zat om de grond in te worden geduwd. Ben er klaar mee, en bedankt om me over de streep te trekken om te stoppen met rijden.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:13

Heleennn schreef:
dus je vindt nog altijd dat ik geen paard zou moeten hebben? Leuk voor jou, maar ik ben het zat om de grond in te worden geduwd. Ben er klaar mee, en bedankt om me over de streep te trekken om te stoppen met rijden.

Hier laat je je toch niet door overhalen..
Dan is er meer aan de hand als je het mij vraagt. Het is maar Internet hoor, trek het je niet aan :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:14

Ja tuurlijk, want als iets op internet staat heeft dat natuurlijk totaal geen invloed op je zelfvertrouwen...

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:17

Heleennn schreef:
Ja tuurlijk, want als iets op internet staat heeft dat natuurlijk totaal geen invloed op je zelfvertrouwen...

Als je echt leeft voor de paarden geef je zoiets (ik bedoel het paardrijden) niet zomaar op.

Maar de vraag is al eerder gesteld, wat vinden je instructrice, stalhouder en ouders hiervan?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:27

Oh krijgen we dat verwijt weer... dat ik geen paardenmens ben, bekijk het maar. Ben het zat.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:29

TS, je moet je niet zo druk maken over wat anderen van je vinden. Als jij zegt dat je een paardenmens bent, ben je dat toch? Als ik jou was zou ik gewoon op je gevoel af gaan, je eigen plan trekken. Zoals je al zei ben je er klaar mee en je gaat haar verkopen. Niks mis mee toch? Dan gaat zij naar een ander baasje en kun jij een wat minder jong paard kopen en het plezier in rijden terug krijgen! Daar hebben jij en je paard het meeste aan. :(:)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:31

NWDynamite schreef:
Nog steeds hetzelfde hoor TS :) het gaat mij er namelijk om wat je nu zegt en doet (volgens jou).

TS, lees het onderschrift van NWDynamite eens goed.. juist iemand die duidelijk leert van fouten van anderen en ze blijkbaar zelf niet maakt.
Jij hebt nu een fout gemaakt met dit dier en doet je uiterste best om dit op te lossen, dit is wel een hardere manier om van fouten te leren maar van je eigen fouten leer je nog het allermeest.
Laat je niet opfokken, weet dat het moeilijk is maar je hebt het beste voor met je paard, laat je niet afzeiken door mensen die blijkbaar nooit fouten maken en dus niet hoeven te leren. Ik vind het juist dapper van je dat je dit topic hebt aangemaakt en ook met de tips iets gedaan hebt. Jammer dat het niet gewerkt heeft, dan komt plan B: verkopen. En ook daar heb je groot gelijk in :(:)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:36

[Quote]dus je vindt nog altijd dat ik geen paard zou moeten hebben? Leuk voor jou, maar ik ben het zat om de grond in te worden geduwd. Ben er klaar mee, en bedankt om me over de streep te trekken om te stoppen met rijden.[\quote] Dat heb ik nooit gezegd TS, beter lezen. Als je een mens met een paard bent dan kan je er aan werken een paardenmens te worden. Ben je een paardenmens dan ga je de problemen van je paard oplossen, hetzij door nu te verkopen hetzij door professionele hulp te zoeken voor jullie. Ik vroeg je ook hoe oud je bent, daar vergeet je dan wel weer op te reageren ;-)
Laatst bijgewerkt door NWDynamite op 03-01-13 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:38

Ts, trek het je niet aan. Ik denk dat je de goede beslissing maakt en het is logisch dat je daar even moeite mee hebt. Volg je gevoel en sluit je af voor anderen die het tegenovergestelde zeggen. Ik denk dat je het juiste aan het doen bent. Bovendien is het vanaf de zijlijn altijd makkelijk om iets te beweren

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:43

NWDynamite schreef:
Dat heb ik nooit gezegd TS, beter lezen. Als je een mens met een paard bent dan kan je er aan werken een paardenmens te worden. Ben je een paardenmens dan ga je de problemen van je paard oplossen, hetzij door nu te verkopen hetzij door professionele hulp te zoeken voor jullie. Ik vroeg je ook hoe oud je bent, daar vergeet je dan wel weer op te reageren ;-)

Ughhh lees jij wel? Ongeveer heel dit topic gaat er over dat ik haar verkoop? :? Hallohow? _-:( En ik ben 14, dus? Waarom is dat belangrijk? Zodat je mij hier ook nog op kan afkraken?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:46

Je paard verkopen omdat het niet klikt is niet erg.
Maar er dan niets van leren wel omdat de kans op herhaling dan groot is bij een volgende.

Over de paardenmens discussie.
Paardenmens zijn is voor mij een aangeboren intuitie. Iets wat je niet kunt leren. Dat ben je of ben je nooit.
Een mens met paard zijn is niet erg en er valt genoeg te leren.
Ook in dit topic zie ik veel mensen die mijn inziens geen paardenmens zijn al denken ze wel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:49

schrikdraad schreef:
Je paard verkopen omdat het niet klikt is niet erg.
Maar er dan niets van leren wel omdat de kans op herhaling dan groot is bij een volgende.

Over de paardenmens discussie.
Paardenmens zijn is voor mij een aangeboren intuitie. Iets wat je niet kunt leren. Dat ben je of ben je nooit.
Een mens met paard zijn is niet erg en er valt genoeg te leren.
Ook in dit topic zie ik veel mensen die mijn inziens geen paardenmens zijn al denken ze wel.

Dat is het domme van die opmerking ook; iedereen die paarden heeft vind zichzelf een paardenmens...

Maar TS; good for you dat je er nu uit bent. Laat je niets wijs maken en koop lekker een nieuw paard. Eerder had je een ruin toch? Sommige mensen zijn ook meer ruinenmensen dan merriemensen en andersom (ik heb zelden een klik met een ruin, veel vaker met merries). Bedenk goed wat voor paard je wilt en ga pas voor het paard waar je 100% zeker van bent dan komt je vertrouwen vanzelf weer terug.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:51

Ja ik ben er idd uit, er komt geen nieuw paard meer.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:54

Had je dat al langer in gedachten of komt dat door wat NWDynamite heeft gezegd? Je moet je eigen keuzes maken, je eigen gevoel volgen. Ik hoop alleen niet dat je nu heel erg onzeker bent geworden..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:54

Heleennn schreef:
Ja ik ben er idd uit, er komt geen nieuw paard meer.

Dat zeg je nu ;)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:57

TS dat is niet nodig hoor. Dat bedoelde ik ook met 'mensen sukkelen te lang door met een paard dat niet bij ze past en stoppen vervolgens met de sport omdat ze er geen plezier meer in hebben'. En dat is zonde, je kan best een ander paard kopen maar zoek wat beter tot je er 1 hebt die wel bij je past. En ja ik lees wel en weet dat dit topic erover gaat dat je haar wil verkopen, maar willen en doen zijn 2 dingen. Daarnaast pin je me vast op 1 zin uit mn tekst en dat is niet fair want je trekt het uit zn verband. Het verklaart een hoop dat je pas 14 jaar oud bent (en ik betwijfel het dat je alles zelf betaald, al werk je fulltime heb je nog amper geld, maar dat doet er niet toe) ...

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:59

Jammer dat je geen paard meer wilt. Jouw situatie ben ik al zo vaak tegen gekomen. Iemand met weinig ervaring koopt een jong paard dat eerst braaf is en daarna de grenzen gaat verleggen. Dan durven we het paard niet meer aan te pakken en neemt hij de controle over met als gevolg een vervelend paard.
Beste optie is om inderdaad je paard te kopen en mocht je toch weer overwegen om wel een paard te kopen (ik neem aan dat je je toch niet door bokkers laat tegenhouden), ga dan voor een ouder paard met al flink wat ervaring.
Zodat je lekker kunt genieten van je paard i.p.v. er angstig voor te worden. Het is echt geen schande om geen jong paard aan te kunnen, dat is nu eenmaal een vak apart. Laat een ander maar met dat pubergedrag bezig gaan en zorg dat je zelf weer plezier in de paarden krijgt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:59

MeikexNorgia schreef:
Had je dat al langer in gedachten of komt dat door wat NWDynamite heeft gezegd? Je moet je eigen keuzes maken, je eigen gevoel volgen. Ik hoop alleen niet dat je nu heel erg onzeker bent geworden..

Mede door wat er hier gezegd is. Onzeker was ik al, dit hielp niet nee.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:00

NWDynamite schreef:
TS dat is niet nodig hoor. Dat bedoelde ik ook met 'mensen sukkelen te lang door met een paard dat niet bij ze past en stoppen vervolgens met de sport omdat ze er geen plezier meer in hebben'. En dat is zonde, je kan best een ander paard kopen maar zoek wat beter tot je er 1 hebt die wel bij je past. En ja ik lees wel en weet dat dit topic erover gaat dat je haar wil verkopen, maar willen en doen zijn 2 dingen. Daarnaast pin je me vast op 1 zin uit mn tekst en dat is niet fair want je trekt het uit zn verband. Het verklaart een hoop dat je pas 14 jaar oud bent (en ik betwijfel het dat je alles zelf betaald, al werk je fulltime heb je nog amper geld, maar dat doet er niet toe) ...

Zo voorspelbaar dat je over mijn leeftijd begint te vitten...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:02

@heleenn een paard opvoeden is net als een kind opvoeden. Dat is bijna niet te doen op jouw leeftijd, tenzij er een ouder is die dezelfde passie heeft en samen met jou aan de slag kan. Als je straks wat ouder bent lukt het vast een stuk beter. Het moet ook wel een beetje in je karakter zitten om je niet op je kop te laten zitten door je paard. De mijne heeft me ook een paar keer flink uitgeprobeerd toen heb ik hem afgebluft en laten zien dat hij mij niet de baas kom spelen (geloof me ik stond ook te shaken maar was me er heel goed van bewust dat het paard niet snapt dat ik hem nooit de baas kan in kilo's).
Dus je moet gewoon bluffen tegen je paard dat hij je niet de baas kan, lukt dat niet dan loop je ook in de toekomst hier tegenaan en zul je moeten wachten tot je ouder bent, mogelijk lukt het je dan wel...
Succes !

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:02

Mahitri schreef:
Jammer dat je geen paard meer wilt. Jouw situatie ben ik al zo vaak tegen gekomen. Iemand met weinig ervaring koopt een jong paard dat eerst braaf is en daarna de grenzen gaat verleggen. Dan durven we het paard niet meer aan te pakken en neemt hij de controle over met als gevolg een vervelend paard.
Beste optie is om inderdaad je paard te kopen en mocht je toch weer overwegen om wel een paard te kopen (ik neem aan dat je je toch niet door bokkers laat tegenhouden), ga dan voor een ouder paard met al flink wat ervaring.
Zodat je lekker kunt genieten van je paard i.p.v. er angstig voor te worden. Het is echt geen schande om geen jong paard aan te kunnen, dat is nu eenmaal een vak apart. Laat een ander maar met dat pubergedrag bezig gaan en zorg dat je zelf weer plezier in de paarden krijgt.

Ik heb niet "weinig ervaring", ik rijdt al zes of zeven jaar en heb ook al ervaring met jonge pony's. Ik heb gewoon geen ervaring met "hebberige" paarden. Hiermee bedoel ik dat ze altijd nét iets meer moet nemen dan ze krijgt. Ik wil helemaal niet zo'n paard, moet je altijd liggen opvoeden, bah!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:08

Tafje schreef:
Is er naast of bij het manegeterrein geen bak of wei die je kunt gebruiken? Het 'knaaggevoel' herken ik wel. Ik ben een jaar aan het tobben geweest. Had er geen lol meer in, snapte niet waarom ze deed zoals ze deed tot ik op een gegeven moment bij haar in de stal stond te janken. Zoveel geprobeerd. Maar toch wilde ik haar niet kwijt, wilde het zelf oplossen. Door grondwerk en goede instructie nu helemaal weer goed op weg. Verkopen kan altijd nog.. ga met iemand aan de slag, grondwerk, rijden, longeren. Bouw vertrouwen en respect op. En nog belangrijker; zorg dat je angst verdwijnt! Dat voelt een paard en maakt er misbruik van..

Ik wil even verduidelijken dat een paard geen misbruik maakt van angst die hij waarneemt in de leider. Een leider die angst toont is geen goede leider. In de kudde in het wild is dat een zeer bedreigende situatie. De leider moet op een zekere manier goede leiding verschaffen. Het enige dat een paard doet als hij angst waarneemt in de leider is de leiding overnemen om de gevaarlijke situatie weg te nemen. Dat is niet echt misbruik hoewel het ook onwenselijk is in een mensenomgeving.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:09

Nens77 schreef:
@heleenn een paard opvoeden is net als een kind opvoeden. Dat is bijna niet te doen op jouw leeftijd, tenzij er een ouder is die dezelfde passie heeft en samen met jou aan de slag kan. Als je straks wat ouder bent lukt het vast een stuk beter. Het moet ook wel een beetje in je karakter zitten om je niet op je kop te laten zitten door je paard.

... of door mensen op bokt.

Ik denk trouwens dat dat geen aangeboren kwestie is maar een kwestie van leren. Dat geeft toch niets? Tegenslag komt iedereen, vroeg of laat, tegen in zijn leven. TS; het is aan jou hoe je met deze tegenslag omgaat! Ga je je neerleggen bij één paard waar je het niet mee kunt vinden en een paar betweters op bokt? Of ga je even balen van de tegenslag en vervolgens met een nieuw niveau van kennis beginnen aan een nieuw paard?