Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ariebren schreef:Omdat ik in de loop der jaren al heel wat stunten heb meegemaakt met de paarden.
Met de kop onder het schrikdraad door om een grassprietje te pakken, leuk hoor als ze dan toch het draad raken achter de oren.
Een paard is en blijft een vluchtdier.
Een klap van voren, stap achteruit, omdraaien en weg wezen.
Een klap van achteren, vooruit weg vluchten.
HippoLogic schreef:Juist omdat het om de keel zit (toch een zeer gevoelige plek die IEDER leven wezen graag beschermd), vind ik het een walgelijk trainingsmiddel.
Verschil met een stroomhek is ook: het hek kan niet elk moment naar het paard toegaan om het paard een schok te geven. En het is een VISUELE barriere. Het paard kan dus gewoon ZIEN waar hij de schok van krijgt. Sommige paarden kunnen met hun snorharen waarnemen dat er stroom op staat.
Met andere woorden, het paard kan vooraf of na 1x al weten hoe het de schok moet ontlopen en met een schokhalsband die in deze situatie wordt gebruikt zal de shetlander NIET weten hoe hij dit kan vermijden. Hij loopt ergens, ziet geen visuele barrière, krijgt geen enkele waarschuwing vooraf voor hij op een zeer gevoelige plek (hals!) een schok krijgt.
Het grootste gevaar is vooral dat je NOOIT kunt voorspellen waarmee een paard (of ander dier) de schok gaat associëren.
simodi schreef:amyyy55 schreef:Ik volg dit ook even , mijn fjord wordt namelijk ook bijna het draad door gejaagd door een grote tinker! En echt gemeen/aggressief
Waarom doe je er dan niet simpelweg een draad tussen?
Kunnen ze toch kontakt maken zonder dat de een de ander kan opjagen ....
Ariebren schreef:Nadeel van een stroom stootje in de hals van het paard is, dat ze juist daarvoor wegrennen.
Zolang een paard met zijn voorhoofd het draad aanraakt, stapt hij terug.
Krijgt hij de stroomstoot achter de oren dan vliegt hij in schrik naar voren, dus dwars door het raster heen.
Duhelo schreef:ik zal nu niet zeggen dat ik de stroom volledig goedkeur, zou het zelf nooit gebruiken (maar heb er dan ook geen reden toe)
Ts heeft echter al uitgelegd waarom er zoveel paarden op een stukje staan. Daarbij maakt dat geen verschil uit dat de shet niet overeen komt met de jaarling.
Ook is het maar een tijdelijke oplossing (voor de winter) dus om dan een paard te verkopen voor drie maanden.
ik ben benieuwd hoe het gegaan is ...