Maritje1991 schreef:Mloes schreef:Ik heb het idee dat TS zich steeds meer bedenkt, en begint in te zien dat ze toch eigenlijk hetzelfde zegt als het gros hier?![]()
Ieder paard is anders, maar ik ben er van overtuigd dat, om samen te kunnen werken met je paard, het paard moet luisteren. Hetzij goedschiks, en soms moet het even kwaadschiks.
Ik kan inmiddels lezen en schrijven met mijn stronteigenwijze haflingermerrie, maar dat is ook wel eens anders geweest. Vroegah durfde ik haar nooit aan te pakken, gevolg: Pony deed precies waar ze zin in had. Buitenritjes duurden een kwartier; mevrouw ging gewoon rechts, rechts, rechts, rechts, en we waren weer thuis. Als je ons nu ziet, zouden we volgens mij het perfecte voorbeeld voor alle paardenfluistermensen zijn, zo goed we met elkaar overweg kunnen. Ze luistert perfect zonder dat ik dat afdwing, is altijd blij me te zien en ze is echt niet bang voor me. Maar om hier te komen hebben we echt wel even gevochten! En dat ging echt niet altijd even lief! Zo ging ze vroeger vaak in volle galop naar de uitgang van de bak. Ik heb me echt niet af lopen vragen: 'Goh, waarom gaat ze ineens in volle galop, briesend met de oortjes naar voren, naar het hek?'
Nou, ik sla mijn paard nog steeds niet hoor
En dat ben ik ook niet van plan. Ik heb gister nog even getest hoe slecht mijn paard luistert (in jullie ogen)
Inderdaad heel slecht![]()
Denk ik ook. Als je paard niet komt, je blijft staan kijken, je loopt een rondje om hem heen, en je gaat weer (
).. Dan krijg je vanzelf een slecht-luisterend paard. Mijn paard wil voor mij werken, omdat ze mij respecteert en omdat ik eerlijk en duidelijk voor haar ben.