Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:27

Maritje1991 schreef:
Mloes schreef:
Ik heb het idee dat TS zich steeds meer bedenkt, en begint in te zien dat ze toch eigenlijk hetzelfde zegt als het gros hier? :D
Ieder paard is anders, maar ik ben er van overtuigd dat, om samen te kunnen werken met je paard, het paard moet luisteren. Hetzij goedschiks, en soms moet het even kwaadschiks.

Ik kan inmiddels lezen en schrijven met mijn stronteigenwijze haflingermerrie, maar dat is ook wel eens anders geweest. Vroegah durfde ik haar nooit aan te pakken, gevolg: Pony deed precies waar ze zin in had. Buitenritjes duurden een kwartier; mevrouw ging gewoon rechts, rechts, rechts, rechts, en we waren weer thuis. Als je ons nu ziet, zouden we volgens mij het perfecte voorbeeld voor alle paardenfluistermensen zijn, zo goed we met elkaar overweg kunnen. Ze luistert perfect zonder dat ik dat afdwing, is altijd blij me te zien en ze is echt niet bang voor me. Maar om hier te komen hebben we echt wel even gevochten! En dat ging echt niet altijd even lief! Zo ging ze vroeger vaak in volle galop naar de uitgang van de bak. Ik heb me echt niet af lopen vragen: 'Goh, waarom gaat ze ineens in volle galop, briesend met de oortjes naar voren, naar het hek?' :D

Nou, ik sla mijn paard nog steeds niet hoor :)
En dat ben ik ook niet van plan. Ik heb gister nog even getest hoe slecht mijn paard luistert (in jullie ogen)

Inderdaad heel slecht :j

:')

Denk ik ook. Als je paard niet komt, je blijft staan kijken, je loopt een rondje om hem heen, en je gaat weer ( :') ).. Dan krijg je vanzelf een slecht-luisterend paard. Mijn paard wil voor mij werken, omdat ze mij respecteert en omdat ik eerlijk en duidelijk voor haar ben.

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:28

Brainless schreef:
Eithne schreef:
Mijn mening is dat mensen die niet van paarden houden, ze als monsters beschouwen. Gelukkig doen ook veel mensen dat níet!

Mijn paard is (af en toe) echt een monster.... en toch houd ik van haar. :D

_O_

Als mijn paard achteruit richting de sloot gaat, ga ik echt niet lief doen, dan geef ik der gewoon een schop en schreeuw naar der dat ze dat niet moet doen, anders loopt ze alleen maar meer achteruit. Jammerdan, moet ze maar normaal doen. :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:28

Ts, kun je de vraag van Brainless beantwoorden? Ik ben daar ook wel benieuwd naar namelijk?
Wat doe jij als je paard gericht naar je bijt, trapt of je aanvalt?
Ervanuit gaan dat daar een reden voor is en je dan maar laten bijten/trappen/aanvallen? :=

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:29

Maritje1991 schreef:
Mijn paard zal er wel geen reden voor hebben om het niet te doen :)

De andere paarden doen dat ook niet bij mij.

En hier gaan mijn nekharen dan ook van overeind staan. Meid, zie je dan niet in dat sommige paarden gewoon niet lief zijn? Je hebt duidelijk nog niet met moeilijke paarden gewerkt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:29

Borisje schreef:
Ts, kun je de vraag van Brainless beantwoorden? Ik ben daar ook wel benieuwd naar namelijk?
Ervanuit gaan dat daar een reden voor is en je dan maar laten bijten/trappen/aanvallen? :=

_/-\o_

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:38

Zijn de paarden dan niet lief of is de mens dan niet duidelijk? Niet zozeer ala moment, maar eerder in de opvoeding. Er zullen genoeg paarden zijn die niet lief ZIJN op maar zeker wel WAREN en weer kunnen WORDEN. Moet zeggen dat als een paard naar mij uithaalt en ik heb verder niets met het dier ( niet in training of regelmatig contact ) loop ik weg, daar heb ik wel van geleerd.
Anderzijds, als ik dat wel heb, is dat niet globaal in te schatten wat mijn reactie is, maar die is per situatie verschillend, ook per paard verschillend. Als je maar duidelijk maakt dat JIJ de leidende merrie bent en niet dominatie kan uitlokken door agressief gedrag. Daar redden ze het in een evenwichtige kudde overgens ook niet mee :)

Ben nogsteeds heel benieuwd naar de reactie van Margrathea hoe het komt dat ei een ei is.
Laatst bijgewerkt door Mallow op 07-06-12 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:39

Mloes schreef:
Maritje1991 schreef:

Denk ik ook. Als je paard niet komt, je blijft staan kijken, je loopt een rondje om hem heen, en je gaat weer ( :') ).. Dan krijg je vanzelf een slecht-luisterend paard. Mijn paard wil voor mij werken, omdat ze mij respecteert en omdat ik eerlijk en duidelijk voor haar ben.

Uh, dat doe ik niet. Je haalt dingen door elkaar.

Ik ben gewoon blij dat ik met mijn paard een prima band heb zonder geweld.
Laatst bijgewerkt door MaritB op 07-06-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:40

Borisje schreef:

Mmm. er kan prima voorkomen worden dat het gebeurt. Iets met signalen lezen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:40

Mallow schreef:
Zijn de paarden dan niet lief of is de mens dan niet duidelijk?

Mijn mening? De mens is niet duidelijk. De mens voedt namelijk het paard op, doen zij dat niet goed, dan krijg
je dus de niet lieve paarden. Als mensen paarden gewoon zouden behandelen als paarden elkaar behandelen,
zouden er ook geen verpeste paarden zijn, omdat ze precies begrijpen wat wij van ze willen. :j

Ts, ik ben benieuwd naar je antwoord!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:41

Maritje1991 schreef:
Borisje schreef:

Jij draait om de vraag heen.
Ik wil gewoon graag van je horen wat je achteraf zou doen. Blijkbaar heb je die ervaring nog niet
want je wil er ook geen antwoord op geven?

Sommige paarden zullen je aanvallen voor je er erg in hebt, of je nu Pat Parelli bent of niet.

MaritB

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:45

Nee, waarom. Kijk het is gewoon niet voor gevallen (en ja ik heb aardig wat paarden per dag om mij heen)
Omdat ik wel de signalen van het paard goed lees.

En ja 1 verschrikkelijk paard op stal, geen sociale opvoeding gehad. Maar ook hij doet het niet. Hij dreigt. Ja ik dreig ook prima, maar dan hoef ik nog niet niet op de vuist...

Dat is mijn visie, ik zal nooit een paard op zijn hoofd slaan. Misschien met een stick oid op zijn borst oid. Maar meer echt niet.

Maar dat was niet mijn beginpost. Het ging mij juist om het dwingen in een trailer met alle gevolgen van dien (paarden die achterover klappen omdat ze echt heel bang zijn en van alle kanten gedwongen worden) paarden die niet meer los mogen omdat baas bang is op blessures, paarden die scherpe bitten in krijgen omdat men niet genoeg voorbereidend werk verricht!

Dat was mijn punt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:45

Maritje1991 schreef:
Borisje schreef:

???
Voorkomen worden.... tja dan moest je bv niet in de wei wezen om een ander paard uit de groep te halen.
Dan kwam hij gelijk op je af om te voorkomen dat 1 van de kudde het weiland kon verlaten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:45

Borisje schreef:
Mallow schreef:
Zijn de paarden dan niet lief of is de mens dan niet duidelijk?

Mijn mening? De mens is niet duidelijk. De mens voedt namelijk het paard op, doen zij dat niet goed, dan krijg
je dus de niet lieve paarden. Als mensen paarden gewoon zouden behandelen als paarden elkaar behandelen,
zouden er ook geen verpeste paarden zijn, omdat ze precies begrijpen wat wij van ze willen. :j

Ts, ik ben benieuwd naar je antwoord!

Danku :D +:)+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:47

Brainless, wanneer ik een weide loop. Bewaak ik mijn persoonlijk ruimte zeer goed :)

Met een zwaaiend touw bijvoorbeeld. Paarden weten prima dat ze niet te dichtbij hoeven komen. Door een goede friendly game is mijn paard er niet bang voor, waardoor ik op die manier ook andere paarden bij haar weg kan houden (protect you're herd of 2)

Dus nee, ik heb die problemen niet.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:48

Maritje1991 schreef:
Nee, waarom. Kijk het is gewoon niet voor gevallen (en ja ik heb aardig wat paarden per dag om mij heen)
Omdat ik wel de signalen van het paard goed lees.

En ja 1 verschrikkelijk paard op stal, geen sociale opvoeding gehad. Maar ook hij doet het niet. Hij dreigt. Ja ik dreig ook prima, maar dan hoef ik nog niet niet op de vuist...

Dat is mijn visie, ik zal nooit een paard op zijn hoofd slaan. Misschien met een stick oid op zijn borst oid. Maar meer echt niet.

Maar dat was niet mijn beginpost. Het ging mij juist om het dwingen in een trailer met alle gevolgen van dien (paarden die achterover klappen omdat ze echt heel bang zijn en van alle kanten gedwongen worden) paarden die niet meer los mogen omdat baas bang is op blessures, paarden die scherpe bitten in krijgen omdat men niet genoeg voorbereidend werk verricht!

Dat was mijn punt!

Jammer dat je nu nog steeds niet echt antwoord hebt gegeven op mijn vraag.
Of lees ik het verkeerd? Jij zult dus als een paard dreigt terug dreigen.
En als hij bijt en vasthoud/je aanvalt met trappen en slaan?

Dus ik vraag niet of jij die problemen hebt, maar wat je zou doen als het je overkomt.
Laatst bijgewerkt door Borisje op 07-06-12 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR_

Als een paard aanvalt loopt hij wel door een zwaaiend touw heen, wat zou je dan doen?

Mallow

Het punt dat je aangeeft TS heeft eigenlijk alles te maken met het vermenselijken wat heel veel mensen doen bij hun paard.

Maar STEL ( of je hebt nu mee gemaakt hebt of niet even daar gelaten ) dat je eens een weiland in komt waarbij een paard op je af komt om even te bekijken wie hier de dominantste is, zich niet laat wegsturen door een leadrope, wat zou je reactie zijn? Niet aanvallend, ben gewoon heel benieuwd naar jouw visie.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:49

Ik ben ervan overtuigd dat een paard enkel zelfverzekerd, en dus gelukkig kan zijn door duidelijkheid en vooral rechtvaardigheid.
Elke andere behandeling is verwarrend en zeer onnatuurlijk voor een paard (zoals al vaak is aangegeven in dit topic, kijk enkel maar naar onderling gedrag tussen paarden).

Uiteraard sla je een paard wat echt daadwerkelijk bang is niet de trailer op, dat is simpelweg onrechtvaardig. Net als een paard straffen voor iets wat hij ECHT niet kan, dus niet omdat het een beetje moeilijk is of hij gewoon geen zin heeft omdat je zelf toch maar half overtuigde signalen afgeeft. vreemde mensen die dat zouden doen... Ik heb dat ook nog nooit mee gemaakt en ben ervan overtuigd dat er maar weinig mensen zijn die dat doen. Mensen kennen hun eigen paard het beste en weten meestal prima wanneer een paard echt moeite heeft of gewoon geen zin. Het is niet aan een ander om deze mensen te veroordelen zonder het paard en de omstandigheden te kennen.

Een paard wat gewoon geen zin heeft wordt er echt niet beter van als het hem nog een keertje lief gevraagd wordt.
Toen ik mijn paard meer dan 10 jaar geleden als meisje van 14 net had waren we vaak uren bezig haar op de trailer te krijgen. Achteraf gezien waren we simpelweg veel te soft. Paard stond lekker op rust voor de trailer zonder een vin te verroeren en wij maar proberen met lieve woordjes en een handje voer. Toen de manege eigenaar na anderhalf uur naar buiten kwam en merkte dat ze nog steeds niet op de trailer stond gaf hij zonder aarzelen een schop onder haar kont. Binnen 5 tellen stond ze op de trailer en sindsdien gaat ze zeer makkelijk de trailer op.

Mijn paard is erg mak en totaal niet dominant. Ik kan rustig zonder zadel en zelfs hoofdstel met enkel een halstertje een buitenrit met haar maken (en kan daarbij gewoon met vertrouwen draven en galopperen, anders zou er namelijk echt iets fout zitten mijns inziens)... Ik hoef dan ook eigenlijk nooit mijn stem te verheffen of een tik uit te delen, maar als het eens nodig zou zijn zal ik het niet laten. Ik vind het zelfs onrechtvaardig om een paard onzeker te maken door onduidelijke signalen en inconsequentie, dat is voor een paard namelijk vreselijk onnatuurlijk, naast dat het natuurlijk voor zeer gevaarlijke situaties kan zorgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:50

Nou een zwaaiend touw hield hem echt NIET op een afstand. Zwaaien met de armen, HOOO roepen ook niet.

Het zal wel een reden hebben gehad (bepaalde opvoeding/ervaring) waardoor hij zo deed, maar hij was zo "boos" dat hij er alles aan deed om je weg te krijgen. Het idee hoe hengsten elkaar uit de groep jagen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:51

Dit is compleet iets anders dan wat ik aanhaal.

Hoe bedoel je zoeken...

Ja, ik raak het paard ook echt wel mijn stick. Maar niet te lang, niet vaak etc.

Zo zacht als kan zo hard als nodig.
En als een paard mij bijt? Zal ik in zijn tandvlees knijpen, of in zijn neus of weet ik veel. Maar niet slaan.

Ik ga er ok vanuit dat het niet ZOMAAR gebeurt :)

MandyR_

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:52

Tandvlees knijpen? Nee das lekker..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:53

Heb jij ooit met een paard gewerkt wat geen zin heeft? En hoe denk je dat dat komt dan?
Ik kom wel voldoende paarden tegen welke halve signalen krijgen, of signalen die in een situatie niet op z'n plaats zijn.

Borisje

Brainless schreef:
Nou een zwaaiend touw hield hem echt NIET op een afstand. Zwaaien met de armen, HOOO roepen ook niet.

Het zal wel een reden hebben gehad (bepaalde opvoeding/ervaring) waardoor hij zo deed, maar hij was zo "boos" dat hij er alles aan deed om je weg te krijgen. Het idee hoe hengsten elkaar uit de groep jagen.

Daar had ik in het begin dus ook last van met mijn hengst :j die heeft 0,0 opvoeding gehad, en is gewoon bij een merrie gezet, met als gevolg dat als je bij hem in de wei wilde dat hij je er met zijn leven uit probeerde te krijgen. Het heeft een aantal keer weinig gescheelt of ik was er niet meer geweest. En dat heeft niks te maken met signalen, want ik zag het heus wel aankomen, dat heeft te maken met dat hij sneller kon rennen als ik := Maar het opgeven? No way, nooit aan gedacht. Ik ben hem zelf gaan opvoeden, en het is nu een schat van een paard.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:53

Cerilene_ schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat een paard enkel zelfverzekerd, en dus gelukkig kan zijn door duidelijkheid en vooral rechtvaardigheid.
Elke andere behandeling is verwarrend en zeer onnatuurlijk voor een paard (zoals al vaak is aangegeven in dit topic, kijk enkel maar naar onderling gedrag tussen paarden).

Uiteraard sla je een paard wat echt daadwerkelijk bang is niet de trailer op, dat is simpelweg onrechtvaardig. Net als een paard straffen voor iets wat hij ECHT niet kan, dus niet omdat het een beetje moeilijk is of hij gewoon geen zin heeft omdat je zelf toch maar half overtuigde signalen afgeeft. vreemde mensen die dat zouden doen... Ik heb dat ook nog nooit mee gemaakt en ben ervan overtuigd dat er maar weinig mensen zijn die dat doen. Mensen kennen hun eigen paard het beste en weten meestal prima wanneer een paard echt moeite heeft of gewoon geen zin. Het is niet aan een ander om deze mensen te veroordelen zonder het paard en de omstandigheden te kennen.

Een paard wat gewoon geen zin heeft wordt er echt niet beter van als het hem nog een keertje lief gevraagd wordt.
Toen ik mijn paard meer dan 10 jaar geleden als meisje van 14 net had waren we vaak uren bezig haar op de trailer te krijgen. Achteraf gezien waren we simpelweg veel te soft. Paard stond lekker op rust voor de trailer zonder een vin te verroeren en wij maar proberen met lieve woordjes en een handje voer. Toen de manege eigenaar na anderhalf uur naar buiten kwam en merkte dat ze nog steeds niet op de trailer stond gaf hij zonder aarzelen een schop onder haar kont. Binnen 5 tellen stond ze op de trailer en sindsdien gaat ze zeer makkelijk de trailer op.

Mijn paard is erg mak en totaal niet dominant. Ik kan rustig zonder zadel en zelfs hoofdstel met enkel een halstertje een buitenrit met haar maken (en kan daarbij gewoon met vertrouwen draven en galopperen, anders zou er namelijk echt iets fout zitten mijns inziens)... Ik hoef dan ook eigenlijk nooit mijn stem te verheffen of een tik uit te delen, maar als het eens nodig zou zijn zal ik het niet laten. Ik vind het zelfs onrechtvaardig om een paard onzeker te maken door onduidelijke signalen en inconsequentie, dat is voor een paard namelijk vreselijk onnatuurlijk, naast dat het natuurlijk voor zeer gevaarlijke situaties kan zorgen.

Maar dat is het nou juist. DAT gebeurt zo vaak! Mensen kijken naar het paard, niet naar zich zelf.

butengeweun

onthou wel op dat moment heb je een fractie van een seconde en mijn refelcs is dan gewoon een goed uithaal. niet eerst proberen neus of tandvlees te pakken dat red je niet en straf je het verkeerde.

op het moment dat ze je happen moet je straffen niet als ze loslaten.