Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:19

Ik heb niet alles gelezen maar naar mijn ervaring is het toch voor vele niet aan te raden om een hengst te houden zeker niet met nog merries in de buurt. Een castratie is een veel simpeler ingreep dan sterlisatie bij een merrie. Ik denk dan ook vooral de risico's op complicaties en het prijskaartje. Sommige merries zijn gevaarlijk of lastig maar dan kan je Regulmate geven om dat op te lossen. Met mijn hengsten moet ik toch veel meer om mijn hoede zijn en kom ik sneller in gevaarlijke situaties ook de merries op stal zijn zich goed bewust van hun nabijheid en dat maakt de stal/weide ook veel rumoeriger en levendiger. De omheining en deuren krijgen het soms ook dan zwaar te verduren en dit alles vooral in het voorjaar. Ook ben je met een hengst niet overal welkom zeker als je ergens een tocht wil maken met overnachting of elders gaat trainen. Ik heb momenteel 5 merries en 3 hengsten lopen één van de hengsten wordt gecastreerd in het najaar omdat mijn dochter hem gaat rijden en ik hoop dat hij dan nog samen met de andere jonge hengst op de wei kan staan. Dat laatste kan ik met de oudere hengst niet die moet altijd op een apart perceel staan, ik probeer dat wel op een aanpalend stuk zodat hij niet te eenzaam staat en toch nog sociaal contact kan hebben met de merries.
Dus ik raad toch wel aan bezin goed eer je met een hengst begint, ze kunnen gevaarlijk zijn in onervaren handen. Mijn eerste hengst is hengst gebleven als visitekaartje en ervaring op te doen als africhter. Er waren af en toe moeilijke tijden maar momenten dat anderen nog niet merkten dat ik met een hengst tussen hen reed. Maar de meesten blijven ergens een tijdbom waar je op rijd, je moet ze vooral aan het werk houden tussen andere paarden. Ik kan hem beter naast een merrie binden dan wat verderop en hij zal wel eens vooruit schieten als ik langs een merrie moet die hengstig is maar brullen helpt dan meestal wel. Bij de veearts en smid is hij een watje ook al staan de merries ernaast maar O wee als er een mannelijk paard zich tussen hem en een merrie waagt vooral als dat zijn uitverkorene van het moment is.
Laatst bijgewerkt door Inn op 22-04-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:21

ik ben tot nu toe nog altijd overal welkom met een hengst hoor....?

maar denk ook wel dat het eraan licht dat ze ons wel kennen inmiddels ?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:28

Gentlegiant schreef:

Als je ze niet apart kan zetten, of stallen met lage muren gaat dat niet? Ook reed ik al jaren met een groep samen nooit geen problemen gehad tot er één iemand moeilijk begon te doen (eerst als grap) en telkens ik in haar buurt kwam met haar paard ging lopen. Toen begon mijn hengst dat door te krijgen en daardoor werd dat watje een macho. In een georderde groep of op wedstrijd heb ik geen problemen maar bij chaos krijgt hij het op zijn heupen.
Ik moet heel veel op verplaatsing gaan trainen voor endurance.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:31

Inn schreef:
Gentlegiant schreef:

Als je ze niet apart kan zetten, of stallen met lage muren gaat dat niet? Ook reed ik al jaren met een groep samen nooit geen problemen gehad tot er één iemand moeilijk begon te doen (eerst als grap) en telkens ik in haar buurt kwam met haar paard ging lopen. Toen begon mijn hengst dat door te krijgen en daardoor werd dat watje een macho. In een georderde groep of op wedstrijd heb ik geen problemen maar bij chaos krijgt hij het op zijn heupen.
Ik moet heel veel op verplaatsing gaan trainen voor endurance.

Stallen met lage muren word het niet indd haha

al bij mijn kennis hebben ze aan de voorkant ook alles laag waar de paarden met de neuzen bijelkaar kunnen mochten ze dit willen en hij heeft ook hengsten en nog geen prblemen meegehad zover ik weet

ik probeer het niet uit :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:31

LADPR schreef:
Gentlegiant: Hoezo er komt een keer?

Ik vind hengsten dus alles behalve onvoorspelbaar. Ze reageren altijd hetzelfde op de dezelfde situaties. Tenminste dat is wel mijn ervaring.

ben ik niet met je eens.......... :) een ruin reageert gelijkmatig, een hengst intresseert het vandaag niks en morgen alles :) evenals een merrie overigens :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:39

Ik heb geen ervaring met ruinen. De ervaringen dei ik merries heb zijn alles behalve gelijkmatig, zeurdozen vind ik het haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:41

precies........... merries en hengsten zijn zeikerds :) :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:42

KiWiKo schreef:
LADPR schreef:
Gentlegiant: Hoezo er komt een keer?

Ik vind hengsten dus alles behalve onvoorspelbaar. Ze reageren altijd hetzelfde op de dezelfde situaties. Tenminste dat is wel mijn ervaring.

ben ik niet met je eens.......... :) een ruin reageert gelijkmatig, een hengst intresseert het vandaag niks en morgen alles :) evenals een merrie overigens :)

zo is mijn ruin anders ook...
precies zoals jij omschrijft...
zo vind ik hengsten overgens ook :P
merries vind ik juist voorspelbaarder :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:43

merries zijn zeikwijven :D :D :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:44

Ja en je krijgt er geen gebruiksaanwijzing bij helaas.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:44

:')
ligt er ook maar net aan wat voor merries,
maar dat zullen met de hengsten en ruinen ook wel zijn :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:46

hihihi :)

zo reed ik ooit een merrie waarbij je echt rekeingn moest houden met haar cyclus.......... tandjes :)

normaal een superbeest........ ongesteld een drama, echt niet te rijden :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:48

zo is mijn ruin wanneer er een merrie hengstig is :P
dan is die niet te rijden,
en alle hekken moeten worden verhoogd, want meneer springt :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:50

hihihi de mijne ook :):)

heul laat gecastreerd, en er waarschijnlijk al wel aan gemogen :)

nog nu 7 jaar na zijn castratie is hij meer hengst dan menig hengst die ik in handen heb gehad........... gekmakend :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:53

KiWiKo schreef:
hihihi de mijne ook :):)

heul laat gecastreerd, en er waarschijnlijk al wel aan gemogen :)

nog nu 7 jaar na zijn castratie is hij meer hengst dan menig hengst die ik in handen heb gehad........... gekmakend :)

jaaaaaahhhhhhhhhh :D
zo is die van mij ook :')
wordt er echt af en toe gestoord van...
hij is alleen niet lat geruind, met drie al :P
maar hij is wel qua gedrag en bouw heel vroeg "hengst geworden"

af en toe heb ik zelfs het idee dat hij gewoon een klophengst is...
maar heb hem laten na kijken :')
zat niets meer _O-

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:56

hihihi dat heb ik ook al laten doen dat klophengsten ding :)

de mijne is ook met 3 geruind........

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:00

mischien ligt het aan de leeftijd :')
hoe oud is die van jou nu?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:02

Midlifecrises?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:03

de mijne is een Tje nu 10 :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:04

hmm die van mij nu waarschijnlijk 9 :P
tenminste volgens paspoort 9 volgens tanden 7 a 8 :')

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:24

KiWiKo schreef:
precies........... merries en hengsten zijn zeikerds :) :)

Mag ik even protesteren Kiwiko

Bijna al mijn eigen paarden zijn merries...... Geen problemen.! Nooit gehad ook. Ligt het niet aan de manier waarop ze gehouden worden of aan de eigenaar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:27

een hormonendier kan je als eigenaar niet sturen :)

ik heb er een gehad die echt naar werd in haar hengstigheid........ slaan naar het been was het minste.........

en jij weet ook dat die ertussen zitten :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:45

Merrie's zijn net zo erg als vrouwen die ongestelt zijn :+

Nou mijn Veulentje of nouja jaarling heeft me toch de truuken doos open gemaakt

Kom ik kijken was die ontsnapt draden allemaal heel... hij had geen wondjes niets de vraag is hoe hij het gedaan heeft mijn stiefvader gaat zo straks de bewakings beelden kijken ben benieuwt

Zet ik hem in de stal draai me om hangt hij heerlijk met zijn voorbenen over de deur....?

Ga ik rijden en zet ik hem daarna in de rijbak die helemaal van hout is steekt die zijn kop tussen de 2 planken zit 40 tot 50 cm tussen als het dat al is ruikt die aan mijn tinker krijgt hij me toch een 5 de been :+

En met dat ding tegen zijn buik slaan en dat voor een jaarling

Raar beest

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:17

Cassidy schreef:
Ik ga er van uit dat jij de enige bent die met deze hengst omgaat. Of, als jij niet de enige bent, dat er maar een bepaald aantal mensen mee omgaat.
Ik ga er ook van uit dat jij, ook al heb je 40 graden koorts in je lijf en voel je je niet zo fit, alsnog naar je paard toegaat om hem de nodige verzorging te geven.
Nu is mij in het verleden verweten dat ik hengsten als moordmachines afschilder, ik kan leren van de fouten van een ander, en ik heb ook geleerd van de situaties die ik in mijn omgeving heb meegemaakt. Een een hengst zal altijd proberen om je de baas te worden. Hij laat zich nu wegsturen, er komt een dag dat hij je positie aan gaat vechten. En dat is dan meestal een dag dat jij niet zo lekker in je vel zit, met die 40 graden koorts bij hem staat of net even niet zo oplettend bent. En dan is er geen geleidelijk aan onhandelbaar worden. Hij kan vliegensvlug toeslaan, en dat zie je toch echt niet aankomen....

Ik maak uit je eerdere topics op dat je hengst ongeveer 4 jaar is? Dat is nog een puppie hoor....daar kun je eventuele aanvaringen nog van winnen, als je het goed aanpakt.

Ik heb in het verleden de nodige keren onderstaand artikel aangehaald (is inmiddels aangepast en heel veel reclame voor het trainingssysteem) maar nog altijd heel waardevol.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... n-behavior

Parelli zal in zijn leven meer hengsten hebben meegemaakt dat ik dat heb, en ik doe misschien menige hengst tekort als ik ze allemaal over een kam scheer. Maar lees bovenstaand artikel door, laat het bezinken, en kijk dan nog even goed naar je eventuele hengst die je op stal (of in het land) hebt staan.

En dan ga ik nog een keer een opmerking quoten :

Good stallions make great geldings....

Met de mijne gaan 2 mensen om namelijk ik en mijn vriendin. Als een van ons een slechte dag heeft kan de ander het altijd overpakken. Wij zijn ons er goed van bewust dat een paard het meteen door heeft of je een rotdag hebt.

ik weet dat 4 jaar nog een pupie is :P
kan er niks aan doen dat hij nog niet ouder is.
maar het is ook niet de eerste hengst waarmee ik bezig ben.

Ik vind het jammer dat je blijkbaar denkt dat mensen met hengsten niet weten waar ze aan beginnen.?
Deze mensen zijn er zeker wel maar het zegt niet dat iedereen met een hengst niet weet waar die mee bezig is.

het is zoals bulck al zei meer een kwestie van opvoeding en huisvesting.
Dat van parelli hoef ik niet te lezen daar ben ik al bekend mee. :o
Het zegt niet als ik geen grote praatje in mn profiel zet dat ik nergens vanaf weet. :P

en bad stalions make bad geldings?????? :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:23

Het merendeel van de jeugdige bokkers met een hengstveulen of jonge hengst die hier op bokt een topic opent over het wel of niet hengst laten, en een traject inwillen om hem goedgekeurd te krijgen, hebben net zoveel (of zoweinig) in hun profiel staan als jij. Nu ben ik ook niet iemand die eerst uitgebreid in profielen gaat neuzen voordat ik een reactie plaats.

En sorry als het nu tegen het zere been is, maar ik ga er standaard van uit dat men op dat gebied niet weet waar men aan begint. Blijkt dat later wel zo te zijn, dan ben ik fout geweest, en heb iemand op zijn ziel getrapt. Maar beter dat ik iemand op zijn ziel trap dan dat er ongelukken gebeuren.