Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:25

Ik persoonlijk (maar dat ben ik, en ik ben niet TS) had het dier inderdaad ook weggebracht naar een stal met veel kennis waar het dier dagelijks in handen komt bij kundige mensen...... En waar het in iedergeval overdag het land op kon :)

ben ik helemaal met je eens, maar TS wil blijkbaar anders, en heeft een probleem....... een probleem wat niet echt te maken heeft met wel of geen weidegang, maar meer met een paard wat gewoonweg met zn beentjes in de rondte gaat meppen om zn zn te krijgen........ en het helaas ook meerdere keren gekregen heeft.

DAT moet er eerst uit, voordat je het dier ergens op het land gaat zetten....... kan op twee manieren, of het dier wegbrengen waar het dagelijks in kundige handen komt en op het land....... of TS lost het probleem hier op en het dier gaat dan het land op.

Dat zijn de twee keuzes in deze.

TS wil het eerste niet, dus dan komt keuze twee vast te staan......... en dan kunnen we banketstaaf als brugman over weidegang en bladibladibla....... maar daar helpen we TS niet mee........ constructief is ideeen aandragen over hoe ze vanavond tegen over haar paard zich moet gedragen, zodat het dier weer een beetje in het gareel komt......... dat is constructief.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:27

_sparta_ schreef:
Bandida schreef:
Daar heb ik zelf andere (betere) ervaringen mee. Maar goed, zo ver zijn we hier nog niet eens ;)

Ook daar heb ik geen nare ervaring mee. Het is even hinniken en een vriendje dat nog een uurtje zoekt en dan is het over.

Ik wel, onrust bij het eruit halen, en onrust als het weer terugkomt............ ZEKER bij jonkies.......

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:28

TS moet eerst haar eigen ego eens aan de kant schuiven en aan het paard denken.
Dat had ze al lang kunnen doen en dan had het paard maar even last gehad van de ongelukkige situatie. Zelf is ze niet capabel genoeg het aan te pakken, anders waren deze problemen er niet. Dus er is maar 1 optie, paard weg brengen met verhaal naar deskundig persoon waar het paard samen met andere naar buiten kan.

Even onrust, is dat zo erg? En bij dagelijks eruit halen voor nu de opvoeding zijn ze het zo gewend. Hij hoeft er ook niet langer uit dan 10 minuten. Bij terug zetten heb ik nooit onrust ervaren, ze weten echt nog wel wie het dan is. (als het om 10 minuten gaat, even voor de duidelijkheid)
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 07-03-10 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:28

KiWiKo schreef:
een probleem wat niet echt te maken heeft met wel of geen weidegang, maar meer met een paard wat gewoonweg met zn beentjes in de rondte gaat meppen om zn zn te krijgen........ en het helaas ook meerdere keren gekregen heeft.

Dat ben ik niet met je eens.
Verder heeft hij dik gelijk dat hij zijn zin probeert te krijgen, ik zou er ook uit willen.
Mijn constructieve tips + instant oplossing staan al op het vorige blad. Ik ben hier verder wel uitgesproken..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:30

KiWiKo schreef:
Ik wel, onrust bij het eruit halen, en onrust als het weer terugkomt............ ZEKER bij jonkies.......

Bij de jonkies hier thuis heb ik dat nooit gezien, 't is maar wat ze gewoon zijn hoor. Als de kudde alle dagen binnen of bij mensen komt, en er dan paarden in en uit gaan, is dat de normale situatie en maakt niemand zich daar druk over.
Je hebt gelijk als het over zo'n peutertuinkudde met 15 jaarlingen en enters gaat. Maar die vind ik dan ook weer ver van ideaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:30

_sparta_ schreef:
TS moet eerst haar eigen ego eens aan de kant schuiven en aan het paard denken.
Dat had ze al lang kunnen doen en dan had het paard maar even last gehad van de ongelukkige situatie. Zelf is ze niet capabel genoeg het aan te pakken, anders waren deze problemen er niet. Dus er is maar 1 optie, paard weg brengen met verhaal naar deskundig persoon waar het paard samen met andere naar buiten kan.

Even onrust, is dat zo erg? En bij dagelijks eruit halen voor nu de opvoeding zijn ze het zo gewend. Hij hoeft er ook niet langer uit dan 10 minuten. Bij terug zetten heb ik nooit onrust ervaren, ze weten echt nog wel wie het dan is. (als het om 10 minuten gaat, even voor de duidelijkheid)

wel alt tien eigenaren elke dat hun dier even mee nemen............ want dan heb je namelijk geen rust meer :D :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:33

Dat ben ik wel met je eens. Maar dat gaat niet gebeuren als dit paard naar een prof opfok gaat. Daar haalt de stal eigenaar dit paard er alleen even uit. Niemand anders. De onrust komt meer door onhandig geklungel van de eigenaren, dan door de paarden zelf.

KiWiKo

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:34

PRECIES :D :D :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:34

Nu die opfok even googelen en klaar is de oplossing. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:43

alleen dat wil TS niet :)

dus zullen we haar van andere info moeten voorzien :)

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:07

KiWiKo schreef:

Mee eens!
Off topic: Bovendien los daarvan, als er commentaar komt op TS dat ze moet doen wat aangedragen wordt door iemand die iets zegt over ego aan de kant schuiven, wie heeft dan het grootste ego?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:13

KiWiKo schreef:

Nee. Dan ben je gewoon niet eerlijk met een paard bezig en dat is de informatie die we haar dan moeten geven. Geen gedraai er om heen wat geen oplossing is maar omdat dat haar beter uitkomt.

gaellehtc schreef:
KiWiKo schreef:

Mee eens!
Off topic: Bovendien los daarvan, als er commentaar komt op TS dat ze moet doen wat aangedragen wordt door iemand die iets zegt over ego aan de kant schuiven, wie heeft dan het grootste ego?

Maar ik heb geen paard dat zich zo uit omdat het geen paard kan zijn, maar een opgehokte bio kip. Laat mij dan maar een groot ego hebben. Dat heb ik dan 100 keer liever. Het paard heeft geen last van mijn te grote ego. :) Die van haar wel. En zo simpel kun je het stellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:22

Ik denk dat je het niet zo simpel kan stellen Ik vind het namelijk nogal ego als je iemand je mening opdringt :) En wie zegt dat jouw paard geen last heeft van jouw ego??? volgens mij heeft elk paard last van de ego van de eigenaar

iemand je mening opdringen is ook niet echt netjes en misschien wel meer een egoding dan wat ts doet :)

Mijn mening is ook dat het paard het land op moet, maar dit is niet wat TS nu op dit moment kan en wil............ DUS reik je haar handvaten aan om in iedergeval DIT probleem op te lossen op DIT moment met DEZE mogelijkheden.

Met een beetje mazzel staat het dier over een maand lekker dag en nacht buiten, MET het juiste in het rugzakje :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:30

Mijn paarden bijten en slaan niet en hebben ook geen andere nare stal ontdeugden. Dus wat ze van mij ervaren zal minder erg voor ze zijn. Zo simpel kun je dieren gedachtes wel stellen.
Iemand zijn mening opdringen is zeker niet netjes, ben ik me wel bewust van. Een paard dat duidelijke signalen geeft dat het niet gelukkig is en daar niets mee doen behalve een topic openen is nog minder netjes.
Handvaten zijn er aangereikt, maar dat wil ze niet. En wat is jou handvat dan Kiwiko? dat paard nu wel even met een stuk hout/zweep bewerken omdat hij niet mag bijten en slaan? Terwijl het paard bij de vorige eigenaar wel lief was? Dat is geen rugzakje dat het mee neemt? Dat is toch geen omgaan met dieren. Dat is ook een vorm van wil opleggen, op een zeer onprettige manier. (en dat mag niet bij een mens maar wel bij een paard?) Mooi begin van zijn leven.

Ik ben echt geen watje dat een paard niet eens op zijn lazer kan geven. Ik ben een van de eerste die roept aanpakken die hap. Maar het moet wel eerlijk blijven. En die eerlijkheid naar het paard toe is hier weg. En laat mij dan maar een groot ego hebben, een mening opdringen of wat ook. Daar heb ik geen moeite mee. Maar mijn hart voor het dier zit wel op de goede plek. En dat kan ik ook pas zeggen van de TS als ze nu eens actie onderneemt i.p.v. op alles zeggen kan niet.

ayden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:40

uhhhhhhhh hoezo ts wil geen handvaten gebruiken!!!!!!!!,
waarvoor is ze dan hier,ik zou zo zeggen voor goede raad maar ja tussen al deze berichten in wat is nu bruikbaar en wat is de reinste kolder ik weet het even niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:50

_sparta_ schreef:
Mijn paarden bijten en slaan niet en hebben ook geen andere nare stal ontdeugden. Dus wat ze van mij ervaren zal minder erg voor ze zijn. Zo simpel kun je dieren gedachtes wel stellen.
Iemand zijn mening opdringen is zeker niet netjes, ben ik me wel bewust van. Een paard dat duidelijke signalen geeft dat het niet gelukkig is en daar niets mee doen behalve een topic openen is nog minder netjes.
Handvaten zijn er aangereikt, maar dat wil ze niet. En wat is jou handvat dan Kiwiko? dat paard nu wel even met een stuk hout/zweep bewerken omdat hij niet mag bijten en slaan? Terwijl het paard bij de vorige eigenaar wel lief was? Dat is geen rugzakje dat het mee neemt? Dat is toch geen omgaan met dieren. Dat is ook een vorm van wil opleggen, op een zeer onprettige manier. (en dat mag niet bij een mens maar wel bij een paard?) Mooi begin van zijn leven.

Ik ben echt geen watje dat een paard niet eens op zijn lazer kan geven. Ik ben een van de eerste die roept aanpakken die hap. Maar het moet wel eerlijk blijven. En die eerlijkheid naar het paard toe is hier weg. En laat mij dan maar een groot ego hebben, een mening opdringen of wat ook. Daar heb ik geen moeite mee. Maar mijn hart voor het dier zit wel op de goede plek. En dat kan ik ook pas zeggen van de TS als ze nu eens actie onderneemt i.p.v. op alles zeggen kan niet.

Dan lees je duidelijk selectief of helemaal niet goed :) Sorrie :)

en ik, nee ik heb altijd leuke brave paarden afgeleverd :) een paar honderd ondertussen :) en daar zaten ook wel eens lastpakken tussen ja........

maargoed nu ga ik het in dezelfde vergelijking trekken als dat jij dat doet........... stel je zit in een kroeg...... er komt een grietje van een jaar of 10 op je af en die zegt "Hee Takketrol, wat denk jij nou, das mijn kruk!!! nou heel snel maken dat je wegkomt anders verbouw ik je gezicht"

wat doe jij dan, ga je weg???

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:53

Dus ik lees selectief, maar je voorbeeld is wel dat je het niet pikt?
Nee ik pik het ook niet en nergens schrijf ik dat ik dat wel doe.
MAAR, schep dan wel de juiste voorwaarde. Omdat het anders niet eerlijk is.
Als die meid van 10 dat doet omdat ze alleen maar in die kroeg loopt tussen alleen maar dronken mensen en nooit buiten komt, moet ik het haar dan kwalijk nemen?
Of breng ik haar naar een betere omgeving en laat haar dan weten dat het daar niet meer nodig is zo te gedragen.
En een 10 jarig kind met zulke taal en gedrag en opvoeding wordt uit huis geplaatst. En dat is nu net wat ik ook opper voor dit paard. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:56

de juiste voorwaarden???????? wat zijn de juiste voorwaarden..... Zijn dat JOUW voorwaarden?????

Kroeg kan je in dit verband ook lezen als bankje in het park (tjees........ zucht!!!)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:58

Een kudde dier wat eigenlijk de hele dag loopt in het wild zijn ineens mijn voorwaarden? Ooit verdiept in het wezen paard? In al die honderden?
Zeg dat wel ZUCHT. Je weet geen antwoord meer en dan ga je zo doen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:59

Mensen, mensen, mensen, waar maken jullie je zo druk om???????
Terwijl er meerdere malen is uitgelegd waarom hij op stal staat

Een discussie gaan starten terwijl het AL is opgelost.
Laatst bijgewerkt door sjattukuh25 op 07-03-10 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ayden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:00

dus als ik het goed vertaal is de stal "de kroeg" en de wei is de betere omgeving,en vervolgens zeg je dan tegen het meisje "jaarling"dat die niet meer dominant hoeft te zijn,ik was toch van mening dat paarden alleen maar met dominantie bezig zijn,ook naar hun baas toe.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:04

Als paarden steeds met dominatie bezig zijn, doe je echt wat verkeerd. Maar het is wel apart dat er nu net een nieuw account aangemaakt moet worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:04

nee ik zucht omdat ik even vergeten was dat ik op bokt zat en dingen tot in de puntjes uit moet leggen als je een hypothetisch iets opschrijft omdat anders je discussie genoot het misschien niet zal begrijpen :) :)

je hebt het dus over JOUW voorwaarden......... maar wie zegt dat JOUW voorwaarden de juiste voorwaarden zijn?

En ja....... ik heb vele manieren van groot groeien gezien ja, sommigen zou ik niet willen voor mijn paard, maargoed die paarden werden ook gewoon groot, en zelfs nog heel oud ook..... Maar dat kan je alleen weten als je daadwerkelijk weet uit de praktijk waar je het over hebt, en niet een of andere stroming klakkeloos navolgt :)

en ik heb paarden groot zien worden op een manier die ik nooit voor mijn paard zou willen, omdat het voor mij niet goed voelt........ maar de paarden zelf hadden er weinig van hoor :) OOK niet op latere leeftijd :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:07

En jij bent wel de enige op bokt die ooit wat heeft gezien heb ik bemerkt. En precies weet hoe het moet. Jouw voorwaarden zijn pas de goede. Elk ander weet er niets van, ondanks dat je helemaal niet weet wie ze zijn.
Raar ook dat niemand je dan ook echt kent van in de paardenbladen zoals bijvoorbeeld van Toorn wel bekend is.
Maar dat is offtopic.

ayden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:08

uuuhhh wat betreft nieuw account ik lees al een tijdje mee als bezoeker ,maar ik wilde nu toch een keer antwoorden en daarvoor moets ik blijkbaar een account aan maken dus zo doende.