paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:46

Wat vervelend voor je!
Kan het misschien zo zijn dat je zelf ook niet zo goed in je vel zit? Vaak heeft dat een direkt negatieve invloed op het werk met je paard.
Het enige wat ik je kan aanraden is even stapje terug doen, paardje alleen dagelijks ff los laten rennen in de bak zodat ze haar energie kwijt kan en verder niets. En dan zo snel mogelijk begeleiding zoeken en daarmee aan de slag
sterkte meid.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:48

dankjewel voor je reactie !

het klopt inderdaad , voel me echt heel rot .
ik heb namelijk een brief in moeten vullen voor een test ( lang verhaal) en daarbij zaten veel vvragen over vroegere behandeling en fysieke aandoeningen . wist niet goed wat ik hierop moest antwoorden , maar heb het wel eerlijk gedaan en ingevuld over alle opnames etc. heb het er heel erg lang niet over gehad , maar toen ik dat in moest vullen werd ik gewoon weer heel erg naar (gisteren ) . heb ik waarschijnlijk op haar overgebracht ..

pb maar voor meer info over alles , zet ik hier liever niet allemaal neer.

liefs femke

SiggHorsezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:52

je paard is erg vervelend, maar een tik op het hoofd gaat denk ik wel iets te ver! ;(

amoiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:57

je mag niet te hard slaan hoor ;) dat zou ik niet doen. straks slaat ze op hol

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:24

1133 schreef:
dankjewel voor je reactie !

het klopt inderdaad , voel me echt heel rot .
ik heb namelijk een brief in moeten vullen voor een test ( lang verhaal) en daarbij zaten veel vvragen over vroegere behandeling en fysieke aandoeningen . wist niet goed wat ik hierop moest antwoorden , maar heb het wel eerlijk gedaan en ingevuld over alle opnames etc. heb het er heel erg lang niet over gehad , maar toen ik dat in moest vullen werd ik gewoon weer heel erg naar (gisteren ) . heb ik waarschijnlijk op haar overgebracht ..

pb maar voor meer info over alles , zet ik hier liever niet allemaal neer.

liefs femke

Dan weet je nu meteen waarom het helemaal niet ging. Helaas zijn onze paarden enorm gevoelig voor onze emoties. Dat heeft nadelen (zoals nu bij jou) maar ook voordelen, want je kunt er veel door leren en als je er open voor staat een beter inzicht in jezelf krijgen

Een advies wil ik je absoluut meegeven. Als je weer eens een rotdag hebt, zet dan je paard alleen in de bak zodat ze haar energie kwijt kan en ga zelf lekker ergens in of buiten de bak op een stoeltje zitten (of op het hek of zo) en doe verder helemaal niets met haar. Kijk lekker naar hoe ze zich beweegt en zo, of droom simpelweg een beetje weg, maar probeer op zo'n dag niets te doen met je paard. Dat is niet eerlijk naar het paard toe, maar ook niet naar jezelf toe.
Ga pas weer iets doen als je weer wat beter in je vel zit en pak het dan rustig op.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:40

Hoi Femke,

ik ben een tijdje niet op bokt geweest, maar heb net weer even je topic door gelezen.

Wat een gave foto's van jou en yela,

Toen ik een stukje verder las zag ik dat het toch weer even fout was gegaan :(:)
en wat je zelf ook al aangeeft dravers zijn erg gevoelig, zeker voor stemmingen.
Maar je hebt al zoveel vooruitgang geboekt en je bent zeker op de goede weg.
Je dus nu niet uit het veld laten slaan door een pensionhouder, en één tegenslag met je paardje.

Gewoon rustig ademhalen en weer verder gaan dan komt alles weer op zijn pootjes terecht !

Verder ga ik met liljebo mee, als je niet lekker in je vel zit doe dan even rustig aan en laat je paardje dan alleen even los rennen of iets waar geen uitdaging in zit doen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 17:00

hallo iedereen !

even een kort berichtje , want ik wil zo naar yela !

wat leuk iets van je te horen girly!

ik heb heel erg fijn nieuws ! de reading van yela is binnen . dat heeft voor mij heel veel van haar gedrag duidelijk gemaakt .
ik zal aan vera vragen of ik de reading hier mag plaatsen , misschien hebben jullie daar ook iets aan . ik iniedergeval wel.
ik ga vandaag eens een andere oefening doen , die te maken heeft met de reading . vanavond maak ik wel even een verslagje + de reading misschien .

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 17:51

Yela;

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen...Het eerst wat ik zie is een paard wat dwars door alles heen loopt, niet echt respectvol is. Maar daarnaast het ook niet uit kwade wil doet..... Ze heeft geen juiste omgangsvormen geleerd in het begin. Ze kent ' jouw ruimte, mijn ruimte' niet. Ze loopt, loopt en loopt. Ze kan bijna niet stil staan en lijkt mensen gewoon niet te zien. Ze wil niet echt doen wat jij wilt omdat ze dat gewoon minder leuk vindt. Ze heeft het niet geleerd.
Ze heeft geleerd om door te lopen en niet om na te denken. Je zou haar bijna een beetje dom (niet oneerbiedig hoor!) noemen. Maar dit is meer omdat ze gewoon niet heeft geleerd haar hersens te gebruiken. Ze is zeker geen intelligente dame maar de opvoeding die ze heeft gehad maakt het ook niet dat ze ook maar iets zinnigs heeft geleerd.

In haar opvoeding zit ook het motto; ' geen gelul en lopen!', dat zit zo bij haar ingebakken. Met mensen maak je geen contact. Ze heeft meer met mannen te maken gehad en als ze niet luisterde dan kreeg ze een flinke klap, dan lijkt het wel of haar ogen open gaan en ze dan pas ziet dat er een mens staat. Een soort
' oja! ' moment. Maar alweer snel vergeten.
Er is geen contact op ziels-niveau. Je borstel, zij voelt het maar verder lijkt het wel of er een muur tussen zit, jullie (en alle mensen om haar heen) zitten op een heel ander niveau dan zij.
Het deert haar allemaal niet echt wat er met haar gebeurd, ze lijkt niet te 'voelen'. haar lijf lijkt wel van iemand anders, klap, schop of dreun is iets wat haar even op aarde brengt maar al snel is ze weer in haar eigen wereldje.

En jij staat erbij en weet niet meer wat je moet doen. Jullie rijden samen, dat is leuk, genieten ieder op een eigen manier en daarin zijn jullie nog het dichtst bij elkaar maar verder moet er nog een hoop gebeuren. Als ik jou met haar zie staan dan sta jij er niet eigenlijk. Ze ziet je niet.
Jullie moeten samen gaan leren werken, zij moet leren naar jou te kijken en voor je open te staan.
Om haar aandacht te krijgen moet je veel dingen met haar gaan doen die haar nieuwsgierigheid gaan wekken. Laat het werk achterwege maar ga eerst contact maken en neem hier net zo lang de tijd voor als jij denkt dat nodig is. het kan lang gaan duren maar daag haar uit. Laat haar dingen doen waar ze over na moet denken, waar ze haar koppie bij moet houden, naar jou moet leren kijken en luisteren. En zorg dat je iemand bij je hebt die aan je timing gaat werken. Zacht en duidelijk op het juiste moment is bij haar enorm (!) belangrijk. Jij moet haar leren communiceren en dat kan alleen maar als je timing uiterst precies is.

Wees begripvol en geduldig, eindeloos geduldig.
Ze zal lang nodig hebben om jouw taal te leren, en dan heb ik het echt alleen maar over grondwerk. Prijs haar de hemel in als ze iets snapt en wees duidelijk en vooral consequent als ze er totaal naast zit of vergeet naar je te kijken en na te denken.
Ik zou er zeker hulp bijhalen, dit is geen makkelijke taak en zeker niet als je niet heel veel ervaring met grondwerk hebt.
Ga er vanuit dat alles bij haar geen onwil is maar onbegrip en niet je hersens gebruiken, van vergeten en altijd maar over alles heenkijken ipv er naar kijken.

Ze moet leren van veel dingen op de grond, ze moet veel laag kijken, balkes lopen, pionnen, emmers, obstakels. Alles op de grond moet haar triggeren om na te denken. Hoofd laag en kijken, steeds maar kijken. Zo zal ze langzaamaan leren om lichaam en geest te verbinden.
Zo zal ze steeds meer vertrouwen in je krijgen en met je willen samenwerken omdat het zo verschrikkelijk leuk is.

En trek je niks aan van de mensen om je heen die jou manier van aanpakken maar simpel vinden. Leg dit naast je neer. Zorg er ook voor dat de mensen in haar buurt haar met meer respect gaan behandelen en niet al jouw werk teniet doen door er weer respectloos mee om te gaan.
Jou wil is er, hou het vol, geloof in jezelf en in wat je wilt bereiken. Wees heel zeker van jezelf en twijfel niet aan je houding. JIJ moet daar staan en het haar gaan leren, JIJ bent nu haar leraar.
Zorg dat je heel goed weet wat je doet, maak elke dag een plan van aanpak, zorg dat je je niet laat afleiden en steek liever 15 minuten in concentratie in haar dan afgeleid worden en gaan praten met anderen of je laten verleiden tot de adviezen van anderen die er eigenlijk geen verstand van hebben of een manier van aanpak hebben die jou niets gaat opleveren.

Maak je geen zorgen over hoe je tegen haar hebt gedaan in het verleden, dat is toch de enige taal die ze kende en heeft haar niet gedeerd. Pas als je deze weg zult volgen, zul je haar wel treffen als je je geduld verliest. Dan begin je weer helemaal opnieuw.
Het is een les voor jullie beide en een lange weg maar als jullie het volhouden en de weg uitwandelen dan hebben jullie een pad getrotseerd waar je enorm trots op kan zijn!
Kies voor een Parelli-achtige aanpak, hou het vol en je zult versteld staan.

Heel veel succes en vooral plezier samen!

Mocht je vragen hebben hoor ik het graag!

Groetjes.

dit is de reading van yela. hoop dat jullie er iets aan hebben . ik zelf wel !

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:50

tja, ik sla een paard liever niet, maar als ik een hap krijg, dan sla ik toch echt terug... zolang het maar in 'verhouding' is... (ik ga niet een paard tig keer met een zweep slaan omdat ie b.v.bijt, maar een corrigerende tik kan ie toch echt wel verw88...) een paard moet nou eenmaal wel weten wie de baas is, anders dan is het einde echt zoek en zal het idd alleen maar erger worden als ie denkt een loopje met je te kunnen nemen en het paard zichzelf als 'de baas' ziet... Denk dat je zelf moet bepalen wat voor de situatie passend is...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:46

Femke... mooie reading. Kan me voorstellen dat je daar houvast aan hebt. Leuk.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 22:15

dankjullie wel voor de reacties!

weet je wat me wel opvalt ? bij vele andere paarden-readings zie ik dat de woorden vanuit het paard komen . ik zie hier niets dat yela heeft aangegeven .. kan iemand dit misschien een beetje verklaren .

verder heb ik de laatste tijd wel het idee dat ze meer contact zoekt .. kan dit kloppen ? of is die ''niet mogelijk'' omdat het niet in de reading staat?

verder heb ik enorm veel aan de reasing gehad , alleen het wekt ook veel vragen op.

liefs femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:17

De reading is toch gedaan door Vera?
Dan stel haar je vragen. Ik denk dat ze met alle plezier antwoord geeft.

Het is zeker mogelijk dat ze meer contact zoekt. Hoe beter je haar begrijpt, hoe eerder ze dat zal doen.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:23

heb alleen de eerste paar reacties gelezen:P

maar mijn veulen deed het heb van alles geprobeerd, dat met het ei wat ik al gelezen heb gewoon naar beneden trekken NIKS hielp:P

totdat ik een keer een zweepje in me handen had en hij zou het weer doen uit mijn reactie van schrik heb ik hem een volle mep tussen de oren gegeven had daarna wel heel veel spijt maar t was wel opeens helemaal over :Y)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:23

Hele mooie reading,

Ik denk dat het heel goed mogelijk is, dat Yela al meer contact met je zoekt. Doordat je al een beetje met grondwerk begonnen bent stimuleer je dit namelijk. Zeker waarbij yela los loopt laat je haar kiezen of ze jou wil volgen of niet ! en om een keuze te maken moet ze nadenken. Dus ik denk dat het heel goed mogelijk is dat ze al wat meer contact met je zoekt !!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:22

dankjewel voor je reactie girly!

wat vinden jullie ervan om een te beginnen met kleine dingetjes van VD ? een goede en leuke grondoefening misschien ?

ik hoor graag van jullie of jullie het een leuk idee vinden !\

liefs femke

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:49

Hoi Femke,

VD zou ik persoonlijk even mee wachten,
ik denk dat je moet oppassen dat je niet teveel dingen tegelijk wilt gaan doen.
Als ik jou was zou ik eerst werken aan je band met Yela en jullie communicatie

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 19:52

oké , dankjewel voor je reactie.

het leek me best leuk om voor de afwisseling eens kleine dingetjes te proberen . maar misschien weet iemand nog leuke grondoefeningen die met de reading te maken hebben ? ik hoor het heel graag !

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 22:30

ik denk dat ik morgen met haar naar de binnenbak ga , daar hebben we wat meer materiaal zoals pilonnen , lage hindernisjes etc.

misschien is het een leuk idee , om over lage balkjes te springen. daar moet ze wat meer moeite voor doen , en is ze dus misschien wat meer , zoals de bedoeling, met haar hoofd bij de les . en verder wat pionnen , een voetbal misschien etc.

het lijkt me een leuk idee , ik hoop alleen dat ze de weg ernaartoe wel braaf zal zijn .

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:44

misschien is het een niet zo slimme vraag , maar wat is verstandiger en veiliger volgens jullie? rijdend naar de manege. of ernaast? misschien heb je met rijden wel iets meer controle?

femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 19:23

hoi ,

vandaag bij yela ging het wel redelijk .
een dochter van een vriendin van mijn moeder ging even mee , wat helaas even niet anders kon . ik ben even met yela en het meisje het bos in geweest wat wel goed ging . alleen was yela erg gericht op de dochter van mijn moeders vriendin . waardoor ze haar aandacht niet echt bij mij had . wat wel jammer was . maar ja , dat meisje was ook nieuw voor haar. morgen ga ik gelukkig weer alleen met har verder ( vandaag springwedstrijd de binnebak , dus die was niet bruikbaar ) misschien ga ik daar morgen wel heen .

liefs femke

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:26

Een goede tik doet soms wonderen, tien goede maakt hem alleen maar bang. Ik heb inderdaad eerder gehoord dat mensen een tik op het hoofd gaven, omdat het paard bleef steigeren.
Normaal zou ik zeggen, een tik op het hoofd, nooit. Daar worden ze kopschuw van. MAAR als de situatie levensbedreigend is en dit blijft over(naast tik op de kont, been geven, tik op de hals, handen naar beneden trekken enz.) ben ik van mening: Liever even kopschuw en het vertrouwen terug winnen dan een levensgevaarlijk paard.
Echter, het zou wel echt de laatste oplossing zijn.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:04

Ik denk dat je een paard nooit moet slaan. een waarschuwende tik kan natuurlijk wel, maar echt slaan: NOOIT!
een paard doet namelijk niets uit wrok of uit haat, dus waarom zou jij dat wel doen?
Wat krijg je ervoor tergu als je een paard slaat? een shuw koppig paard en dus geen vertrouwen. Als je echt wederzijds vertrouwen wilt hebben moet je denken als een paard en kijken wat de reden is voor zijn gedrag en niet gaan slaan.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:08

ik plaats overmorgen de foto's van het wandelen . het heeft even geduurd voordat ik iemand heb gevonden die het erop kan zetten , maar overmorgen is het klaar .

liefs femke

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:24

Hier zijn natuurlijk veel verschillende meningen over.. ;)
Maar als je het mij vraagt mag het best(in zekere maten),
zo leert het paard wie de baas is zo gaat dat in de natuur ook.
Maar zorg niet dat je paard bang voor je wordt! ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:06

de foto's van yela zijn nog niet klaar , maar ik wil al wel vast wat andere foto's plaatsen zodat jullie een beetje een idee krijgen van mijn paard:) verder kan ik deze week helaas weinig naar haar toe , ik he deze week toetsweek helaas. misschien wat avonden poetsen .

nou hier komen ze hoor !

http://partyflock.nl/albumelement/76349631:yela.html

http://partyflock.nl/albumelement/76350 ... _c4Ot.html

http://partyflock.nl/albumelement/76350 ... _cWE9.html

http://partyflock.nl/albumelement/76350 ... _NPI7.html

http://partyflock.nl/albumelement/76349 ... raden.html

liefs femke