hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 23:36

Eerst met stem, als hij hapt ofzo een tikje op de neus. Als een straf echt nodig is, dan gewoon een harde klap op hals/schouder O:) Niet op het hoofd ofzo hoor

_Maart_

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:27

Ik gebruik niet mijn stem, maar mijn lichaamstaal.
Soms gaat die van mij nog wel staken, dan pak ik helaas de zweep en tik hem achter mijn kuit.
Als ik er naast sta dan maak ik hem duidelijk dat hij niet in mijn "persoonlijke cirkel" mag komen, maar over het algemeen doet hij gewoon haast niks.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:32

Het ligt helemaal aan de situatie en aan waar het paard opreageerd.
Maar ik vvind wel vaak dat mensen hun paard onrechtvaardig straffen.
Zomaar een klap of schop of een harde brul, dat doe je toch ook niet bij een mens?

Maar als een paard echt goed vervelend is (ligt wel aan hoe het paard is) krijgt tie wel een schop/klap/beet..ect.
Niet hard maar wel doeltreffend.

Meestal is het verheffen van je stem wel genoeg.

Denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:12

Ik vind zelf ook dat het aan de situatie ligt.

Als jou paard je bijvoorbeelt altijd bijt, vind ik dat je hem dan ook wel en tik op ze neus mag geven. Er zit met de zweep ook een verschil in: HARD slaan, of gewoon zacht.
Vaak bij manege paarden, zijn ze gewoon dood aan het been. Je geeft ze een schop, maar reageerd bijvoorbeeld niet. Daar kun je dan ook niet zoveel aan doen,... gewoon wat vaker aansporen zou ik dan maar zeggen, of een we even met de zweep "aantikken" op de kont.
Als je dan bijvoorbeeld kei hard gaat meppen, zou ik dat wel dierenmishandeling vinden.
Ik ken iemand die haar paard ALTIJD slaat. Normaal geef je even been om je paard hander te laten gaat, maar zij geeft meteen een klap met de zweep. En het stomme is; dan pakt ze de teugels in 1 hand, en hangt ze er dus helemaal aan, waar door die dus op de rem staat, en geeft dan een tik! Maar omdat het paard dus niet vooruit gaat omdat ze aan de teugels trekt, (dat ze volgens mij niet eens in de gaten heeft :s) Geeft ze hem weer een tik.

Dat vind ik echt heel erg zielig.

Als mijn paard schopt, bijt, enz.. dat kan die van mij ook een klap verwachten! Als ze mij pijn doet, mag ze het ook terug verwachten. Of als ze me omver loopt, laat ik haar gewoon een paar stappen naar achteren lopen. Dan moet ze maar niet zo ongeduldig zijn. :)

Maarja.. aangezien ze niet bijt en schopt en omver loopt, is dat allemaal gelukkig niet nodig! :P

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:13

Ik straf 9vd10x niet. Meestal beloon ik extra goed als ze het braaf doet. Als ze wel iets expres doet, dan is m'n stem verheffen genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:15

Willen jullie niet weten :+
Nee valt wel mee hoor.
Katinka is erg gevoelig voor me stem. Maar als ze echt niet luistert wil ik nog wel eens een tik geven met de uiteinde van de teugel.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:16

Licht er beetje aan. Op stal als hij vervelend doen waarschuw ik hem een keer met de boze stem, en als hij dan nog doorgaat geef ik hem een klap. Niet heel hard natuurlijk, maar dan heeft hij al meteen door dat hij moet stoppen. :) Tijdens het rijden als hij vervelend is dan zeg ik een keer iets boos tegen hem, en 9 vd 10 x houdt hij dan ook op. Als hij dan nog vervelend is, geef ik een klein aaitje met m'n zweep, en dan is hij vaak zo braaf. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:21

Maar wat is hard?

Een paar jaar geleden reed ik bij iemand paard. En der kwam toen een hengst om een merrie te dekken. Alleen de merrie was er in het begin niet van gedient. En gaf die hengst een trap. En niet zo zuinig ook. Je hoorde toen ook gewoon een knal. En de hengst liep gewoon door en had nergens last van.

Sinds dien ben ik van mening als je een paard 1 x een goede klap geef dat het niet echt zeer doet bij het paard.
Maar dat is mijn mening.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:26

Mijn vorige verzorgpaard had wel eens de neiging om als je haar vast wou zetten dwars door jou heen de andere kant op te lopen.
eigenaar e.d. sloegen haar dan, ik deed altijd proberen of ze stopte als ik gewoon alleen al met mijn hand voor haar ogen zwaaide, meestal is die schrik reactie en een keer een rukje aan het halster genoeg maar ik heb het erniet zo mee om paarden te slaan, tenzij ze bijten, dan kunnen ze wel een tik verwachten.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:33

love_western schreef:
Maar wat is hard?

Een paar jaar geleden reed ik bij iemand paard. En der kwam toen een hengst om een merrie te dekken. Alleen de merrie was er in het begin niet van gedient. En gaf die hengst een trap. En niet zo zuinig ook. Je hoorde toen ook gewoon een knal. En de hengst liep gewoon door en had nergens last van.

Sinds dien ben ik van mening als je een paard 1 x een goede klap geef dat het niet echt zeer doet bij het paard.
Maar dat is mijn mening.

Hier ben ik het helemaal mee eens !
Meestal wordt het alleen maar erger als het paard elke keer een 'mepje' krijgt.
Vooral met het afleren van bijten.
Als een paard wat ik goed ken mij bijt, dan bijt ik terug. :D

Splendit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:28

Het ligt volledig aan de situatie.
Maar zodra het paard geen respect voor mij toont kan hij toch wel een knal krijgen.
Als een paard mij bewust pijn doet krijgt hij van mij hetzelfde terug, waarbij ik mijn stem ook gebruik. Als ze dat maar eenmaal weten is in vervolg mn stem wel voldoende.

Maar zoals ik al zij het ligt aan de situatie maar hangt ook heel erg van het karakter van het paard af. Een gevoelig paard moet je anders behandelen als 1tje die wat "lomper" is.

snoesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:34

Het ligt aan de situatie. Maar over het algemeen werk ik meer met goed gedrag belonen. Dat helpt heel goed bij mijn paard, beter dan afstraffen. Op die manier heb ik al heel wat negatief gedrag omgezet naar positief gedrag.

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:21

als die zich aanstelt klein beukje maar ik sla eigenlijk voorderest niet

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:25

Hangt van de 'overtreding' af.
Onder het zadel meestal alleen stem, of tikje met de zweep voor niet reageren. maar dat zie ik niet echt als straf maar meer als een duidelijker hulp.

Aan de hand/op stal;
1. stem
2. voor straf achterwaarts laten gaan (dat voelt het paard vaak als een straf) met bijbehorend stemgeluid
3. Als ze het echt te bont maakt: schop tegen haar boeg/ribben/kont. Maar dat is maar hoogst zelden nodig.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:00

Ik hoef mijn paard niet zo vaak straffen. Ze weet nu heel goed wat ze niet mag en als ze te ver gaat, 'schrikt' ze daarvan. Alleen als ze me echt pijn doet, zoals op m'n voet gaan staan verhef ik m'n stem. Dat is voor haar voldoende straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:05

ligt aan de situatie,het paard,de onderliggende reden.
Sommige mensen meppen hun paard al als hij niet hard genoeg doorloopt...of wat ik ook regelmatig zie..is paarden die aan de wandel gaan voordat de ruiter goed en wel in het zadel zit.
Dat is imo gewoon een kwestie van opvoeden.
Ik zal zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig is straffen.
Bijten,trappen,gericht stijgeren is bij mij een flinke mep.
Máár,er gaat 9 van de 10 keer al een waarschuwing aan vooraf,en als je die elke keer mist,moet je je toch eens acher de oren krabben.

nielsbobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:47

ik bedoel een paard sraffen is echt niet verkeerd
want je moet wel blijven zorgen dat jij de baas bent en niet hij.
ik vin het dier met de zweep slaan te vergaan maar je kan best wel eens een trap geven of een stomp daar kunnen ze echt wel tegen.
ik heb zelf ook een pony die met aansingelen niet jkan blijven staan en iedere keer naar achterloopt en dan zeg ik er wat van en dan luisterd die wel maar dan over een tijdje doet die hetweer en dan geef ik hem wel een stoot.
maar als die het goed doet wel belonen. en nooit de heeletijd boos ophem blijven.

Vr groet Niels

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:24

riz95 schreef:
love_western schreef:
Maar wat is hard?

Maar dat is mijn mening.

Hier ben ik het helemaal mee eens !
Meestal wordt het alleen maar erger als het paard elke keer een 'mepje' krijgt.
Vooral met het afleren van bijten.
Als een paard wat ik goed ken mij bijt, dan bijt ik terug. :D

Terug bijten werkt echt briljant!! In de oren!! Een paard snapt een klap niet een trap wel. En dan mag het een goed harde zijn. Van zijn soortgenoten krijgen ze ook wel een goed harde trappen. Wel eerst een waarschuwing bij ongewenst gedrag, maar natuurlijk niet als hij/zij jouw net een trap verkocht heeft.

Mijn paard wil nog wel eens door me heen lopen, maar dan gaan we gewoon in zijn achteruit totdat het ophoud en ik moet zeggen dat het er nu bijna helemaal uit is. Ik rijd zonder zweep, omdat het totaal niet nodig is, maar anders neem ik er ook een zweepje bij.

Oww en dan heb ik er nog 1. Op stage hadden we een 'echte' hengst. Als deze mans begon te doen, legde ik gewoon mijn hand op zijn neus, gewoon zachtjes, dan hield hij direct op. Zo voelde ik wat hij deed en voor hem was het blijkbaar een teken rustig te doen. Deze hengst was voorheen geslagen op zijn hoofd en was enorm bang als je plotseling je hand omhoog deed :(

Mishandeling is het paard laten lijden zonder reden en op een manier die het paard niet begrijpt is mijn mening. Een trap als hij stout is vind ik geen mishandeling.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:31

Al mijn paard bijt krijgt hij een tikje op zijn neus. Loopt hij door mij heen duw ik hem weg en gebruik ik mijn stem, reageert hij hier niet op dan geef ik hem een klap op zijn schouder of een trap onder zijn kont.

Ook heb ik gemerkt dat als mijn paard over me heen wilt lopen, (door bijv om te draaien naar waar ik sta) dat ik hem dan zachtjes knijp (voelt als zachtjes bijten) hier reageert hij echt super goed op... en knijpen kun je makkelijk doseren eerst zachtjes en als hij niet luistert steeds iets harder. het voordeel heirvan is dat ik hem nu alleen maar hoef aan te tikken dan voelt hij de druk en reageert hij al :)

en als hij echt niet luistert of vervelend is en weet het echt niet meer dan pak ik soms me zweep. Maar ewan raakt met de zweep meer in paniek en snapt het niet, dan dat hij er bang voor is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:27

Ik geef dus in een enkel geval weleens een trap, zoals gezegd. Maar mijn ervaring is, dat een paard die beseft dat het terecht is, het zonder meer accepteert en zich daarna gehoorzamer opstelt. Die wordt ook niet angstig ofzo.
Een paard dat onterecht klappen krijgt, reageert heel anders.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:33

Als we naar de weide gaan en mijn paard loopt mij voor mij
wat niet mag
steek ik mijn hand omhoog en verhef mijn stem eens dan heeft het door dat hij terug achter mij moet lopen

Als we op buitenrit zijn:

Hij bokt eens in een galop
dan straf ik hem niet, hij bokt dan uit plezier
zolang hij dat niet teveel doet ( hij doet dat dus heel heel soms) vind ik dat niet erg

Hij durft ergens niet voorbij:
Nooit dan straffen , je bent ook eens ergens bang voor , dan straft niemand je toch ook niet?
Ik kalmeer hem dan met een streeltje en geef een een tikje benen , als hij niet luistert of nog niet durft een paar keer dat proberen wilt hij nog altijd er niet voorbij
stap ik af en laat ik hem staan ( hij blijft staan zou nooit weg gaan hij is heel volgzaam )
en ga ik eens 5 meter naar voor om hem te laten zien dat er niks is normaal volgt hij dan ook
een paard is heel voorzicht straffen met een zweep of andere mag dan ook niet
een paard moet je behandele als een mens
groetjes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:36

Als hij ongevraagd een kunst laat zien; negeren
Als hij loopt te klooien tijdens het rijden; een tikje op me been

Vaak negeer ik alleen.
En belangrijk; Je kunt beter het goede gedrag belonen en het slechte negeren.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:15

Ik ben het met Hannah eens wat betreft het belonen van goed gedrag en negeren van gedrag dat wij als verkeerd ervaren. Er zijn natuurlijk situaties dat negeren geen optie meer is, maar dan ben je al niet goed begonnen. Dominant gedrag vertoont een paard namelijk alleen wanneer jij niet goed de leiding geeft.

Een paard denkt namelijk niet volgens het principe straffen dat wij kennen. Een paard kan wel situaties en ervaringen aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld wanneer hij te dicht bij je komt en op je teen gaat staan bijvoorbeeld, en jij verkoopt hem een knal, dan koppelt hij te dicht bij komen aan een negatieve situatie in het verleden en zal daardoor niet meer zo snel dicht bij je komen. Maar is dat een goede manier? In mijn ogen niet. Op die manier is je relatie met je paard alleen maar gebaseerd op angst. Kan lang goed gaan, maar het risico is dat je niet op je paard kunt vertrouwen in gevaarlijke situaties etc, omdat het paard jou niet vertrouwt.

Als een paard gedrag vertoont dat niet hoort, zoals dreigen of zich te dicht aan je opdringen, is dat dominant gedrag. Van nature zijn paarden helemaal niet geen dominante dieren en juist volgers, dus wanneer jij geen goede leidingspositie aanneemt zal het paard door middel van dat soort gedrag de leiding op zich nemen. Dan kom je dus in gevaarlijke situaties terecht waarin mensen boos gaan worden op hun paard. De meeste mensen gaan het paard straffen straffen omdat hij iets doet wat niet mag, zodat het paard ontzag voor ze krijgt (géén respect dus, maar gewoon puur angst).
Dat kan natuurlijk ook heel anders. Hoe dan? Duidelijk maken dat jíj de leider bent! Baken je persoonlijke ruimte af door beweging & houding en als laatste middel stem, controleer de bewegingen van je paard in plaats van andersom, en zo voorts. Allemaal héél belangrijk. Mensen die dit allemaal niet weten komen dus terecht bij het straffen van paarden door ze angst aan te jagen en pijn te doen (hoewel ze dat zelf misschien niet zo ervaren, 'hij moet gewoon een lesje leren').
Puur onmacht dus eigenlijk, onkunde, als je je paard pijn moet doen om je plek te bewijzen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:22

Dat ligt ook aan hoe het paard zelf is natuurlijk. :)

Ik ben het ook wel eens met Hannah_ Menno, ik beloon ook goed gedrag en ik negeer meestal slecht gedrag. Al ligt het er wel aan welk gedrag, een gerichte rake trap bijvoorbeeld, dat (vind ik) kun je niet negeren.

Maar als ze bij mij iets doen wat niet mag, bijvoorbeeld als de deur van de zadelkamer openstaat en ze willen naar binnen, hoef ik alleen maar 'uuhh' te zeggen, en m'n stem te verheffen. Ze hebben inmiddels wel geleerd dat dit niet mag, en eigenlijk doe ik die met alles, als ze iets doen wat niet mag.

Maarr als mijn pony míj (of een ander) pijn doet, dan doe ik pijn terug.
Mijn ene Shetlander heeft weleens de behoefte dat als jij met eten loopt, je dan weleens een bijt of een trap te verkopen, en dát pik ik dus echt niet, hij krijgt dan dus echt een trap terug.
Hij weet daarna ook echt dat hij het fout heeft gedaan, want als hij al 'klaar staat' om een trap te geven dan staat hij ook gelijk klaar om weg te rennen om mijn trap te ontwijken.
Gelukkig gebeurd dit niet vaak, ik vind dit ook niet fijn om te doen, maarja, een stemverheffing of een tik werkt niet, en trappen is nu eenmaal levensgevaarlijk, dus dat moet hij gewoon niet doen. :)

Maar over het algemeen is het dus gewoon stemverheffing. :j

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:25

bij de meesten hoef ik mijn stem maar te verheffen, het ligt eraan wat voor situatie het is natuurlijk! :+
en als het echt niet kan een tik.
maar niet op het hoofd!
en veel negeer ik ook trouwens.. :+