Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:49

daar ik wedstrijden doe scheer ik de oren en scheer ik ook de baard weg juist van onze hengst werk ik gewoon de oren wat bij en de baard dit staat steeds netjes en mijn paarden hebben er geen last van dat dit gebeurd !!!!

Lusitana

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:56

Dat zeg jij. Die tastharen zijn er om te voelen waar de bodem en muur is, zodat ze niet hun zeer gevoelige neus en kin hoeven te stoten. Die kunnen nl niet zien, dus ze moeten altijd de afstand schatten.
Als je de tastharen weghaalt, is de kans dus groter dat je paard wondjes oploopt omdat hij zich stoot.

De oorharen zijn om insecten en vuil tegen te gaan, zodat de gehoorgang vrij blijft en niet geirriteerd raakt.

Jij voelt het niet als hij zich stoot of in zijn oren gestoken wordt, maar je paard wel.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 01:11

ik doe dit al jaren en heb nog bij geen enkel paard van mij maar dan ook 1 wondje gezien er zijn altijd mensen die ervoor zijn en die er niet voor zijn ik respekteer u keuze dan doe jij dit ook maar van mij .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 04:58

tastharen wegscheren vind ik dierenmishandeling, sorry. Oren uitscheren, tja een fan ben ik er niet van. Ik knip de overtollige haren weg als ik de oren dicht "knijp" om de paar maanden. Maar veel hoeft daar nooit van af eigenlijk. Vieze klitten knip ik ook weg omdat me dat niet fijn lijkt voor het paard. := (weet niet of dat maar een idee is)

unlimited: neen, die voelharen zitten daar met een reden, niet voor de sier, een hond zijn snorharen knip je toch ook niet af?

Het is overigens niet zo dat ik een natural ben oid, rijd ook gewoon dressuurwedstrijden. Maar goed, die van mij worden ook niet geschoren. Ik vind "ik rijd wedstrijd" een "lame excuse". Je krijgt echt geen puntje meer als je hem kaal maakt :+

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:54

man man man , toch ik heb nog geen enkel paard gehad die er ziek van geworden is laat staan van dood gevallen is en dat jij dit dierenmischandeling noemt dan is dat uwe zaak niet de mijne ik ben goe bezig en ik hou het daarbij had me al bij het begin van mijn topic al verwacht van zulk reactie maar ik trek er mij niks van aan!!!!!!!

mijn paarden zijn zeer gelukkig en gezond dat is voor mij het voornaamste

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:56

De manier waarop jij je reacties plaatst is inderdaad goe bezig..

Jij moet lekker doen wat je zelf wilt maar toon een beetje begrip voor de mening van een ander

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:09

Er worden ook geen paarden ziek en ze vallen ook niet dood van zweep- en sporen wonden en toch worden die niet geaccepteerd als normaal.

Het ligt niet zo zwart wit. Haren wegknippen die een paard nu eenmaal niet voor niets heeft, gebeurt om estetische redenen. Dus omdat wij mensen dat mooi vinden.
Er zijn mensen die het paard in natuurlijke staat respecteren en er zijn mensen die een paard "mooier" willen maken en er zijn mensen die er een beetje tussen in zitten. En zelfs mensen die het bij het ene paard wel doen en bij het andere paard niet.
Daarmee is de mens die het doet niet meteen een dierenbeul en die het niet doet meteen een engel, ze hebben alleen een verschillend idee over hoe een paard er uit mag/moet zien.

Overigens is dit, net als met hulpteugels bv, iets wat over het algemeen wordt overgenomen en niet zo zeer uit het niets verzonnen.
Verder wordt het ook nog eens in stand gehouden omdat men denkt (en misschien is het wel zo) dat blote paarden het beter doen op keuringen/shows, waar ze immers op uiterlijk beoordeeld worden. Maar men moet niet vergeten dat het paard wordt beoordeeld op zijn bouw, zijn eigenschappen.
Uiteraard springt een paard dat goed verzorgd is meer in het oog, maar een goede jury zal niet punten naar uitgeschoren oren en afgeknipte tastharen.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:40

begrip tonen voor een ander zijn mening doe ik heel bewust!! lees mijn eerste topic! ik heb mijn mening en een ander zijn mening en ieder moet dit appr.

maar sommige mensen kunnen wel overdrijven dat het al meteen over dieren mishandeling gaat enzo , heel wat ruiters zouden beter nooit op een paard kruipen want sommige beseffen niet wat ze met een verkeerde hulp allemaal niet doen wordt daar iets over gezegd denk het niet ik zeg altijd kijk eerst bij jezelf voor je een ander beschuldigt want niemand is perfeckt en maar goe ook!!!!!!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:53

unlimited1 schreef:
begrip tonen voor een ander zijn mening doe ik heel bewust!! lees mijn eerste topic! ik heb mijn mening en een ander zijn mening en ieder moet dit appr.

maar sommige mensen kunnen wel overdrijven dat het al meteen over dieren mishandeling gaat enzo , heel wat ruiters zouden beter nooit op een paard kruipen want sommige beseffen niet wat ze met een verkeerde hulp allemaal niet doen wordt daar iets over gezegd denk het niet ik zeg altijd kijk eerst bij jezelf voor je een ander beschuldigt want niemand is perfeckt en maar goe ook!!!!!!

Maar goed, de discussie gaat hier ook niet over rijden, maar over het al dan niet uitscheren van de oren ;) Niemand is perfect, maar ik kan weinig begrip opbrengen voor mensen die koste wat kost tóch de oren uitscheren en tastharen afknippen. Die zitten er niet voor niks :)

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:58

Ik knip 2 keer per jaar ofzo de haartjes die uit d'r oren steken.
Heb een shetlander, dus die heeft al snel last van uitstekende plukjes. :D

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:15

ik wil het graag wegscheren maar ten eerste kan ik dat niet en ten 2de vond mijn vorige pony het al eng als ik met een voorwerp in de buurt van haar oor kwam

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:31

keuze 3: knip de plukken netjes bij, bij mijn grote ruin. Wil ze het liefst wel uitscheren, staat netter vind ik maar mijn paard vind dat dus een minder goed idee :))

de shet scheer ik ze wel gewoon uit, die vind het wel goed :D

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 16:21

unlimited1 schreef:

Daar gaat dit topic ook niet over. Dus snap niet waarom je dit onderwerp aan kaart ? En blijkbaar wil jij 't gewoon niet snappen, aan je reacties te zien. Ieder zijn eigen keus ;)
------------------------------------------------------------------------------------------------------

helaas is het niet anders dat mensen t gewoon niet willen begrijpen. Het rare vind ik altijd dat ze het doen
omdat ze het 'mooi' vinden.... en vaak weten deze mensen totáál niet wat alles inhoud. Die zich totaal niet verdiepen in het paard. [ lees: paarden bladen,internet ] Natuurlijk wil niet iedereen zich er zo mee bezig houden, maar het welzijn van 't paard zou wel een stuk omhoog gaan als meer mensen zich zouden verdiepen. En dan niet alleen qua verzorging, maar ook qua rijden. Daar zie je ook nog vaak zoveel mensen die het zo verkeerd aanpakken. Natuurlijk doe ik ook niet alles goed, maar probeer me er wel bewust van te worden. En probeer me erin te verdiepen hoe een paard z'n biomechanica [ lees: bewegingen e.d. ] eruit ziet. Ik vind het gewoon ontzettend interessant en leerzaam. :)

gelukkig is iedereen anders ;)

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:30

Gelukkig wel ja :o
Maar, een man scheert toch ook de haren van zijn baard en snor af. Ook dat zal er wel niet voor niets zitten. Ik denk dat paarden er echt niet zoveel veel last van hebben als jullie zeggen. Koeien en konijne etc. hebben toch ook niet veel haar in hun oor.
Iedereen moet het zelf weten wat ze doen en wat ze denken dat bij hen en het paard past.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:34

Chefke schreef:
Gelukkig wel ja :o
Maar, een man scheert toch ook de haren van zijn baard en snor af. Ook dat zal er wel niet voor niets zitten. Ik denk dat paarden er echt niet zoveel veel last van hebben als jullie zeggen. Koeien en konijne etc. hebben toch ook niet veel haar in hun oor.
Iedereen moet het zelf weten wat ze doen en wat ze denken dat bij hen en het paard past.

:')

Een snor heeft geen functie. Oorhaar en snorharen wel.
Koeien hebben ook hara in hun oren hoor, en konijnen zitten in het wild in een holletje onder de grond dus die hebben 't niet nodig.

Kijk; HAAR! :D

http://synkronyzer.files.wordpress.com/2007/12/cow3.jpg

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:40

Lusitana schreef:
Dat zeg jij. Die tastharen zijn er om te voelen waar de bodem en muur is, zodat ze niet hun zeer gevoelige neus en kin hoeven te stoten. Die kunnen nl niet zien, dus ze moeten altijd de afstand schatten.
Als je de tastharen weghaalt, is de kans dus groter dat je paard wondjes oploopt omdat hij zich stoot.

De oorharen zijn om insecten en vuil tegen te gaan, zodat de gehoorgang vrij blijft en niet geirriteerd raakt.

Jij voelt het niet als hij zich stoot of in zijn oren gestoken wordt, maar je paard wel.

_/-\o_

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:25

Nee ik knip of scheer niets weg tenzij echt nodig..
Mijn paardje heeft ernstige mok gehad aan de achterbenen dus die heb ik wel geschoren..
Maar verder blijft het puur natuur.. Lekker baardje, pluizige oren en voelsprieten :+

Anneliees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:23

Ik scheer de oren van mn halvestalpaardje niet uit, wel knip ik de ergste plukken eruit omdat dat, naar mijn mening, echt geen zicht is :}

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:40

ik knip of scheer het nooit, alleen als het haar op een gegeven moment echt een heel eind uit dr oren komt zetten.. :P

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:04

tis juist slecht, ookal ziet t er misschien mooi uit,
de haren zitten er niet voor nix, ze zitten er om vuiltjes tegen te houden en als de haren wegzijn kan t gaan ontsteken en ben je nog verder van huis!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:11

nou ik doe het nu al een tijd ennn mijn vorige baas die scheert al sinds ze paardrijd en die heeft nog nooit een probleem gehad.
ik zal er eens op letten hoe paard doet als ik weer eens eenpeerd scheer en als die geen mankementen heeft na de scheerbeurt ben ik ervan overteugd dat ik leker door kan blijven scheren.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 06:51

wendy_paard schreef:
nou ik doe het nu al een tijd ennn mijn vorige baas die scheert al sinds ze paardrijd en die heeft nog nooit een probleem gehad.
ik zal er eens op letten hoe paard doet als ik weer eens eenpeerd scheer en als die geen mankementen heeft na de scheerbeurt ben ik ervan overteugd dat ik leker door kan blijven scheren.

Wat een denkwijze ..................

als je het topic hebt door gelezen had je kunnen lezen dat een paard niet snel laat merken of hij t fijn vind of niet.

verder ga ik niet in discussie ;)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:21

Scheren doe ik niet.
Ik knip de langste plukjes eruit, dan vind ik het wel goed.

mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:39

Ik scheer het niet uit, het haar zit daar niet voor niets net als de neusharen die scheer ik ook niet. Wel knip ik de langste plukje bij de oren eraf zodat het gelijk zit en netter oogt.

LipsLikeSgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:57

Ik scheer het ook niet, knip de lange haren er idd wel uit, wel zo netjes.
Tastharen laat ik ook lekker zitten, hebben ze niet voor niks.