Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:30

26 minuten Pvd.
Doe je netjes!!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:30

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:31

suleilitha schreef:
Ehgh..... toen ik 22 was dacht ik ook dat ik alles al wist. Niets was minder waar, ik ben nu de 40 voorbij en wordt nu pas iets wijzer.

Je hoeft niet iedereen over 1 kam te scheren....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:31

_Jessica schreef:
ik ben 22, hiervoor heb ik ook paarden gehad enaar heb ik nooit een dergelijk probleem mee gehad, hopelijk hebben jullie wel gelezen dat dit NIET mijn paard is maar die van mij zusje, en ik puur probeer te helpen.
als hij een halster omheeft zou ik er wel met gemak een touw aan kunnen klikken.
de filmpjes ben ik nu aan het uploaden, het geeft niet bepaald een goed totaal beeld, morgen gaat mijn moeder ook mee en dan doe ik nog een poging, ik heb het eerst alleen geprobeerd te filmen maar dat lukte niet bepaald, een minuut of 15 later is Vasthi hier op bokt meegelopen om nog een keer te filmen

Meis maak je niet zo druk en voel je niet persoonlijk aangevallen. Dat is helemaal niet mn bedoeling.
Met een beginners probleem bedoel ik dat het ten eerste de absolute basis is van met je paard om te gaan. Zonder een paard te kunnen vangen en braaf laten meelopen is er immers ook geen vervolg.
Het is het fundament voor eigenaar én paard om tot verdere scholing te kunnen komen.

Hoe het probleem is onstaan of door wie en wat is helemaal niet belangrijk. Belangrijk is dat het wordt opgelost en het probleem niet groter wordt gemaakt dan het daadwerkelijk is. Nogmaals het is niet moeilijk je zit alleen vastgelopen in een probleem waarvan je nu even de oplossing niet ziet.
Doe oplossing is er wel, een snelle duidelijke én paard vriendelijke oplossing. Vraag raad bij iemand bij je in de buurt die je ermee kan helpen en uitleggen hoe dit aan te pakken en in de toekomst te voorkomen.

Succes.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:32

ik ben 47 en weet nog lang niet alles Clown
en je bent nooit te oud om te leren.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:33

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:34

Duidelijk gewoon een kwestie van zelf watervlug zijn. Gooi m anders een lasso om zn nek heen.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:34

Pensionnetje schreef:
Vraag raad bij iemand bij je in de buurt die je ermee kan helpen en uitleggen hoe dit aan te pakken en in de toekomst te voorkomen.

Succes.

Dat is de reden dat ik dit topic heb geopend, meerdere mensen helpen al maar zoals in dit topic te zien hebben we nog niet veel vooruitgang geboet.
Wel heb ik vandaag al veel meer met hem gekund, toen ik op mijn hurken zat heb ik hem heel lang kunnen aaien en kroelen ook toen ik op dat moment opstond, helaas is dat filmpje meer geluid als beeld dus heb ik niet geplaatst.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:35

Iris82 schreef:
Duidelijk gewoon een kwestie van zelf watervlug zijn. Gooi m anders een lasso om zn nek heen.

Dat zei ik héél in het begin al. Een lasso met aan het einde een anker! Knipoog

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:35

Boaz is lekker opdringerig zeg Clown

Arough ziet het als een spelletje, hij buit je gewoon uit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:36

Ja maar het is geen kwestie van vertrouwen winnen ofzo. Paardje staat met de oortjes naar voren bij je te buurten en corrigeert jou met zijn lichaamstaal als jij te brutaal wordt naar zijn zin.
Hij is jou aan het africhten ipv andersom.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:37

Boaz is niet weg te krijgen daar word je af en toe juist gek van Lachen
Maarehhh Yinka Nederhorst den Berg is niet ver weg Knipoog zin een een bezoekje??? Knipoog mag je van mij een poging met m wagen Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:37

Pensionnetje schreef:
Dat zei ik héél in het begin al. Een lasso met aan het einde een anker! Knipoog

Ik dacht al aan een tractor. Bloos
Jouw optie zal practischer zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:37

_Jessica schreef:
Pensionnetje schreef:
Vraag raad bij iemand bij je in de buurt die je ermee kan helpen en uitleggen hoe dit aan te pakken en in de toekomst te voorkomen.

Succes.

Dat is de reden dat ik dit topic heb geopend, meerdere mensen helpen al maar zoals in dit topic te zien hebben we nog niet veel vooruitgang geboet.
Wel heb ik vandaag al veel meer met hem gekund, toen ik op mijn hurken zat heb ik hem heel lang kunnen aaien en kroelen ook toen ik op dat moment opstond, helaas is dat filmpje meer geluid als beeld dus heb ik niet geplaatst.

Niet iedereen die zegt er verstand van te hebben heeft dat ook. Helaas maar waar.
Blijf zoeken en uiteindelijk vind je vast wel iemand.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:42

kijk eens goed naar wat je paardje doet, dan zie je dat hij de grenzen stelt, en niet jij..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:43

Iris82 schreef:
Ja maar het is geen kwestie van vertrouwen winnen ofzo. Paardje staat met de oortjes naar voren bij je te buurten en corrigeert jou met zijn lichaamstaal als jij te brutaal wordt naar zijn zin.
Hij is jou aan het africhten ipv andersom.

precies. alleen TS moet dat nog doorkrijgen en dan gaat ze er wel komen. Met hulp.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:51

het filmpje valt me echt heel erg mee, ik had een paard verwacht dat shagerijnig zou zijn. die oplossing van pensionnetje lijkt me voldoende om dit op te lossen Vork . misschien in plaats van een trekker/anker een spit? (zon ding waar pony's ook wel eens aan vast staan) Clown
je stelt je volgens mij zowiezo al best onderdanig op qua lichaamshouding.. en je pony speelt echt een spelletje met je. het is zo voorspelbaar geworden wat hij gaat doen, het is aan jou om dat te onderbreken door iets onverwachts. dus ik zou op het moment waarvan je weet dat hij achteruit gaat lopen dat touw om zn nek gooien. en toen zat hij vast.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:53

Heb ook even gekeken, maar hij neemt je echt in de maling.
Die andere fjord laat zich wel pakken?
Als dat zo is, pak die dan en loop daar mee weg. Ik denk dat die van jou dan wel volgt.
Je maakt zowieso al 1 hele grote fout. Ga niet achter hem aanlopen. Daarmee stel je je onderdanig op. In het wild zal de kudde de leider volgen.
Aan de andere kant zoekt hij jou ook steeds op, maar dat is vanwege de snoepjes of biks die hij krijgt.
Laat hem nog dichter bij komen!!..

En als je het halster wel omhebt laat het dan in vredesnaam om!! Niet weer afdoen!

Met een aantal mensen het land in, en sluit hem op. Of dendert ie ook mensen omver?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:00

Ik zou eens proberen om of idd een lasso te nemen, of gewoon een halstertouw snel rond zijn nek vast te klikken. Heb je al iets gelijkaardigs geprobeerd?

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:09

potverdikkie schreef:
Heb ook even gekeken, maar hij neemt je echt in de maling.
Die andere fjord laat zich wel pakken?
Als dat zo is, pak die dan en loop daar mee weg. Ik denk dat die van jou dan wel volgt.
Je maakt zowieso al 1 hele grote fout. Ga niet achter hem aanlopen. Daarmee stel je je onderdanig op. In het wild zal de kudde de leider volgen.
Aan de andere kant zoekt hij jou ook steeds op, maar dat is vanwege de snoepjes of biks die hij krijgt.
Laat hem nog dichter bij komen!!..

En als je het halster wel omhebt laat het dan in vredesnaam om!! Niet weer afdoen!

Met een aantal mensen het land in, en sluit hem op. Of dendert ie ook mensen omver?

Die andere fjord is mijn eigen fjord, die is juist niet bij me weg te slaan.
Wat ik niet snap is dat dit hele topic vol staat met blijf achter hem aanlopen tot hij het zat is, vervolgens zeg jij nu dat ik dat juist niet moet doen omdat ik me dan onderdanig naar hem opstel.
Wat ik probeerde te doen was hem bij me houden zodat ik niet weer het speletje van voor af aan hoef te spelen.
Ook zonder snoepjes zoekt hij me wel op, het probleem is ook niet zozeer het opzoeken, het gaat er meer om dat wanneer je hem hebt hij alles doet om bij je weg te komen, zo ook mensen omver denderen.

Morgen zal ik hem nogmaals proberen het halster om te doen.

Zoals Vasthi wel ook in dit topic zegt, wanneer je hem meer over zijn lijf aait staat hij wel te trillen op zijn benen, net als wanneer hij vliegen op zich heeft, vervolgens dendert hij daarna weg.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:11

Ik zou echt niet met een halster proberen. Eerst gewoon een touw en als je hem dan hebt het halster erbij nemen.

Klinkt misschien gek, maar bij mijn paard werkt dat zelfs nu nog beter dan een halster. Als hij dat ziet, rent hij gelijk weg. Met een touw alleen kan ik zo op hem af stappen, ook al weet hij dat ik hem daar ook mee ga vangen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:12

_Jessica schreef:
Zoals Vasthi wel ook in dit topic zegt, wanneer je hem meer over zijn lijf aait staat hij wel te trillen op zijn benen, net als wanneer hij vliegen op zich heeft, vervolgens dendert hij daarna weg.

Ja maar is dat gewoon geen spierspanning omdat ie gewoon niet meer gepakt wil worden? Als een paard op scherp staat om weg te stuiven, zijn alle spieren aangespannen om snel te kunnen reageren. Daardoor gaan ze trillen. Dat is iets anders als trillen van angst.

Ook ik zou niet met een halster gaan proberen. Het risico dat het niet goed gaat is namelijk groter omdat je meer handelingen moet verrichten voor dat je hem vasthebt.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:13

de indianen die de wilde paarden willen vangen doen dat door een paar dagen rustig achter ze aan te lopen. Ze jagen ze dus wel op, maar heel kalm en rustig drijven ze de paarden een paar dagen voor zich uit. Daarna draaien de indianen om en lopen terug. Het rare is dat de paarden dan ook omdraaien en achter de indianen aanlopen...... tja, je zit dus wel niet op de prairie, maar dit is dus een eigenschap van paarden waar je misschien gebruik van kunt maken.
En anders zie ik nog maar een mogelijkheid: een geweer!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:14

texelse schreef:
de indianen die de wilde paarden willen vangen doen dat door een paar dagen rustig achter ze aan te lopen.

Ja dat heb ik ook in het boek van die Amerikaan gelezen. Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:15

Verschil is wel dat het hier niet om een wild paard gaat, maar om eentje dat eerder wel in mensenhanden is geweest.