Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:54

Ja, hij was echt heel erg gefrustreerd. Eenmaal weer langszzam aan het werk ( al was het maar stappen onder de man over de weg ) was hij heel erg snel weer de oude Lachen En hij heeft ook nooit lelijk tegen mij gedaan, hij keek toen alleen heel verdrietig Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 16-04-08 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:56

imaudy schreef:
Een aantal weken vakantie is voor ieder paard goed, als het paard zuur wordt van niets doen dan is de huisvesting niet goed.

Pardon, u zei????????
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd / juiste naam gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:58

Tallie_Ho schreef:
Ja, hij was echt heel erg gefrustreerd. Eenmaal weer langszzam aan het werk ( al was het maar stappen onder de man over de weg ) was hij heel erg snel weer de oude Lachen En hij heeft ook nooit lelijk tegen mij gedaan, hij keek toen alleen heel verdrietig Verdrietig

Arm ding Ach gut
Ik ben blij dat hij weer beter in zijn vel zit Ja

Maar je punt is iig HEEL duidelijk Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:01

Yamcha schreef:
Tallie_Ho schreef:

Arm ding Ach gut
Ik ben blij dat hij weer beter in zijn vel zit Ja

Maar je punt is iig HEEL duidelijk Lachen

Gelukkig Lachen Ik gun het Peter zeker wel hoor, een eigen paard! Zou alleen rustig aan beginnen en dan zo uitbouwen. Als hij al perse eigen wil hebben Knipoog De begeleiding is er echt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:02

imaudy schreef:
Een aantal weken vakantie is voor ieder paard goed, als het paard zuur wordt van niets doen dan is de huisvesting niet goed.

Nee hoor, sommige paarden worden gewoon heel zuur van alleen het nietsdoen Lachen

Als je een paard hebt wat erg werkwillig is (en dat geldt voor die hete sportpaarden ook, maar ook voor Fjorden en Friezen en sommige andere rassen) en ze moeten verplicht rust hebben, worden ze zuur.
Kan de huisvesting nog zo goed en ideaal zijn, daar geven ze niet om.
Ze willen gewoon werken en niets anders Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:03

Elk paard kan zuur en vervelend doen, dat is niet rasgebonden.
Ik heb erg gelachen om mijn hoefsmid vorige week, die tijdens het beslaan duidelijk kon merken dat mijn paard veel in de handen komt en eigenlijk nergens bang voor is. Hij zei letterlijk, ik durf het bijna niet te zeggen, maar nu komt het, dat er zoveel gefrustreerde dressuurpaarden rondlopen "doordat die dressuurtrutten alleen maar rondjes door bakken rijden, oefeningen doen en pertinent niet buiten gaan rijden, omdat ze dat veeeeeeeeel te gevaarlijk vinden".
Ik "dressuurr" ook maar maak elke week ook enkele buitenritten, paard is nooit zuur en heeft lol in zijn werk, ook als hij met dressuur aan de bak moet...

O ja, hij staat in een doodgewoon boxje, heeft een doodgewoon paddockje en een doodgewoon weitje... niks bijzonders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-08 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:05

Tallie_Ho schreef:
Gelukkig Lachen Ik gun het Peter zeker wel hoor, een eigen paard!

Ik gun hem dat op zich ook best, alleen denk ik echt dat hij er nu nog niet aan toe is.
Een leek moet niet een paard willen kopen, hij moet eerst heel veel over paarden willen leren imo.

Nu een paard kopen, zou vragen om problemen zijn.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:07

Ik ken geen enkel paard die genoeg beweging heeft en zuur gaat doen als hij een aantal weken niet bereden wordt. Vakantie is goed voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:08

suleilitha schreef:
Elk paard kan zuur en vervelend doen, dat is niet rasgebonden.
Ik heb erg gelachen om mijn hoefsmid vorige week, die tijdens het beslaan duidelijk kon merken dat mijn paard veel in de handen komt en eigenlijk nergens bang voor is. Hij zei letterlijk, ik durf het bijna niet te zeggen, maar nu komt het, dat er zoveel gefrustreerde dressuurpaarden rondlopen "doordat die dressuurtrutten alleen maar rondjes door bakken rijden, oefeningen doen en pertinent niet buiten gaan rijden, omdat ze dat veeeeeeeeel te gevaarlijk vinden".
Ik "dressuurr" ook maar maak elke week ook enkele buitenritten, paard is nooit zuur en heeft lol in zijn werk, ook als hij met dressuur aan de bak moet...

Je leest niet!
Ik zeg eerder dat ieder paard voldoende afwisseling en werk moet hebben, maar dat er wel zeker bepaalde rassen zijn die gewoon eerder verveeld en frustie zijn.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:10

imaudy schreef:
Ik ken geen enkel paard die genoeg beweging heeft en zuur gaat doen als hij een aantal weken niet bereden wordt. Vakantie is goed voor een paard.

Hou jij die gedachte maar vast hoor meid!! Ach gut Je bent nu lekker een relletje aan het veroorzaken.. Vraag me alleen af wie je uit de tent probeert te lokken Ach gut

Waar haal je deze wijsheid trouwens vandaan?? Tong uitsteken

ROFL
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 16-04-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:13

Verward Als je je aangesproken voelt...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:14

imaudy schreef:
Verward Als je je aangesproken voelt...

Ik niet hoor, is een constatering Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:16

Ik ook niet Clown

Geloof wat je geloven wilt Ja
Maakt mij niet uit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:19

Ieder onze eigen mening! Tong uitsteken
Nu weer ontopic Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:20

Yamcha schreef:
Ik ook niet Clown

Geloof wat je geloven wilt Ja
Maakt mij niet uit.

Wij weten wel beter! Haha!

Maar ik denk dat we trouwens beter weer ontopic kunnen gaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:30

Wijs besluit.

Zijn we het toch over één onderwerp eens. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:51

tita schreef:
Anoniem schreef:
en dat raad ik juist af, juist omdat die beestjes juist vaak afgestompt zijn, en vaak rugklachten hebben.

Tuurlijk dat geldt gelijk voor ieder beginnerspaard maar kijk maar op marktplaats, daar zijn zat hete gribraldi's voor leuke prijzen..
Misschien is dat wel iets voor Petertje (ondanks dat ie een fjord wilt.)

ps waarom wilt ie eigenlijk een fjord? Omdat jij dat ook misschien heb?

Nou ik heb het gehad met dit topic Doei, doei

dit slaat echt nergens op! Ik wilde zelf ook altijd een fjord, en als je goed leest wilt ie een fjord OF een haflinger..das toch niet vreemd dat iemand zich tot een bepaald ras meer aangetrokken voelt dan tot een ander ras? Ik zou ook geen kwpn b.v willen, heb ook altijd een fjord gewilt hoor, en nou Peter vind de koudbloedjes ook leuk! Dat heeft niks met mij te maken, waarom denk je dat in godsnaam? Als je denkt dat er meer speelt tussen mij en Peter dan alleen vriendschap heb je dat echt wel mis, ben al 6,5 jaar gelukkig met mijn vriend en die heet geen Peter Knipoog

suleilitha schreef:
Ja dat is vragen om teleurstelling, een manege is vaak al een eindstation voor paarden die niet goed genoeg worden bevonden voor andere takken van sport. Vaak wordt er niet gekeken naar passende zadels en verder is het nog altijd zo dat het vaak gaat om paarden die verzekeringstechnisch zijn afgekeurd dussss zowiezo al problemen hebben, dit is vragen om onkosten.
Er zijn genoeg goede recreatiepaarden te koop in leeftijd rond de tien jaar, die hebben de meeste streken wel afgeleerd en kunnen prima voor een beginner die onder leiding van iemand met ervaring zich de paardensport eigen wil maken.

klopt idd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd + quotes gerepareerd / juiste namen gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:55

Als Peter een topic had geopend met de mededeling dat hij een oud afgeragd manegebeest wilde kopen, was het beperkt gebleven tot een bladzijdje of twee, denk ik zo.
Grote kans dat er dan in de kortste keren een topic onder in memoriam had gestaan... paard dood wegens hoge leeftijd en artrose, kissing-spines en opgelicht door manege-eigenaar, paard was geen 19 maar bleek 29 te zijn...
Alleen maar verstandig om een klein sterk paard te kopen wat nog niet bejaard is, maar kennelijk is hem dat niet gegund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:58

Tallie_Ho schreef:
imaudy schreef:
Dat is een bijzondere kijk op de dingen Haha! Het ligt niet altijd aan de ruiter.

Nou je hoort het Peter, je moet naar een manege stappen en vragen of ze een paard voor je te koop hebben van minstens 18 jaar oud, die geen pas verkeerd zet. Het beste is eentje met maar 1 versnelling (stap), kan er ook niets verkeerd gaan Duivel

Of hij koopt een fjord van een jaar of 8 die in eerste instantie netjes is gereden, zich op ten duur gaat vervelen omdat de ruiter nog niet kundig genoeg is, daarna zuur word omdat de balans tussen ruiter en paard verstoord raakt en vervolgens heb je een ongeleide projectiel aan een fjord waar geen land meer mee te bezeilen is..

En kom nou niet aan met een verhaal dat dat niet hoeft te gebeuren, want het gebeurd zat. Daar heb ik ook genoeg voorbeelden van gezien.. Als mijn fjordenbaal alleen met beginners zou moeten lopen is dat niet wijs, noch goed voor hem omdat alle uitdaging eruit raakt. Ook een fjord raakt gefrusteerd als er niet genoeg te werken valt. Misschien zelf wel eerder als een gribaldi Knipoog

en daarom mag ik, of een vriendin van mij er ook op rijden ( word ook al eerder aangegeven )

ja idd, een oud manege paard is echt geen goede keus, zijn z eoud, rkijgen ze steeds meer kwaaltjes en dat soort dingen. ik snpa echt niet dat iemand DAT kan aanraden Boos! en goede manege paarden worden nie zomaar verkocht, die verdienen het geld voor de eigenaren prima!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:06

Lynn_Nikita schreef:
is het, als je nog zo weinig van paarden weet el slim om er al 1 te kopen??
neem iemand mee die verstand heeft van paarden, je instructeur misschien
laat verder het paard keuren voor aankoop

Helemaal mee eens!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:57

Cinnepin schreef:
bokt is internet, geen real life, uit mijn reacties kan jij dus echt niet opmaken hoe ik echt ben!

Dat zeg ik ook net, lezen.....ajb.

Ik lees jou reacties op bokt en op dit moment met name dit topic en daar trek ik mijn conclusies uit inderdaad.
Wellicht doe je je op bokt anders voor dan in het eggie, maar daar kan ik niks aan doen.

Verder zal ik op dit punt er niet verder op in gaan, want dat geeft geen meerwaarde aan het topic en is zinloos.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:16

Nog even alle feiten op een rijtje, zoals ik ze gelezen heb op bokt.

Peter heeft rond 1 april voor het eerst op een fjord gezeten, en was een week daarvoor al enthousiast wbt het paardrijden.
Het is nu 16 april en zit er al een tijdje aan te denken om een eigen fjord/haflinger aan te schaffen, kort rekensommetje maakt dat hij sinds 3 wk kennis heeft gemaakt met de 'paardensport'en is daardoor zo enthousiast dat hij haast niet meer te houden is.
Dat is ontzettend leuk voor hem en misschien ook voor z'n omgeving, in ieder geval voor een goede vriendin van hem die hem aanmoedigd een eigen paard te kopen.........tjonge jonge kom op zeg denk even een moment helder na ajb, blijf met beide voeten op de grond en denk eens wat meer aan een toekomstige pony dan aan jezelf.

Als dit mijn familie/kennis/collega maar vooral vriend was geweest had ik hem aan zn verstand proberen te peuteren dat hij eerst maar eens de tijd en energie moet stoppen in z'n ervaring en het rijden 'am sich'.
Het is een dier en mij is altijd geleerd en aan mn verstand gepeutert dat je niet zomaar een dier aanschaft, ook als was ik na een paar keer dol enthousiast, bewijs eerst maar eens dat je dit echt wilt en kunt dan kijken we misschien wel verder, maar dat is tegenwoordig zeker ouderwets, en verklaart de bloeiende paardenhandel ook wel een beetje...zonde van deze mooie dieren waar je veel respect voor moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:50

Totaal eens met cissie!
Wijs gesproken!! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:11

cissie schreef:

Peter heeft rond 1 april voor het eerst op een fjord gezeten, en was een week daarvoor al enthousiast wbt het paardrijden.
Het is nu 16 april en zit er al een tijdje aan te denken om een eigen fjord/haflinger aan te schaffen, kort rekensommetje maakt dat hij sinds 3 wk kennis heeft gemaakt met de 'paardensport'en is daardoor zo enthousiast dat hij haast niet meer te houden is.
Dat is ontzettend leuk voor hem en misschien ook voor z'n omgeving, in ieder geval voor een goede vriendin van hem die hem aanmoedigd een eigen paard te kopen.........tjonge jonge kom op zeg denk even een moment helder na ajb, blijf met beide voeten op de grond en denk eens wat meer aan een toekomstige pony dan aan jezelf.

Als dit mijn familie/kennis/collega maar vooral vriend was geweest had ik hem aan zn verstand proberen te peuteren dat hij eerst maar eens de tijd en energie moet stoppen in z'n ervaring en het rijden 'am sich'.
Het is een dier en mij is altijd geleerd en aan mn verstand gepeutert dat je niet zomaar een dier aanschaft, ook als was ik na een paar keer dol enthousiast, bewijs eerst maar eens dat je dit echt wilt en kunt dan kijken we misschien wel verder, maar dat is tegenwoordig zeker ouderwets, en verklaart de bloeiende paardenhandel ook wel een beetje...zonde van deze mooie dieren waar je veel respect voor moet hebben.

sorry hoor, mar waar zie jij dat ik hem aanmoedig? Ik heb echt niet egzegt na het rijden op Boon van nu wordt het tijd dat jij een paard koopt! Daar kwam ie echt zelf mee als jij eens even beter gaat lezen heb je ook kunnen lezen dat hij aowieso eerst gaat verhuizen ( en hij heeft nog geen ander huis ) en daarvan alle zake in orde wil hebben voor er een paard komt, dus hhet duurt nog wel even voor t dier eris hoor. en in die tijd komt ie lekker op Boon rijden!
Jij hebt het nooit zo op mij gehad ookal ken je me niet ( vind ik ook erg knap dus, maar zal wel komen door een persoonw aar je mee omgaat ) en heb altijd commentaar gehad op mij! Ga toch eens wat anders doen dan mensen afzeiken!
Ik vind namelijk dat je al een aantal keren te persoonlijk ben geworden naar mij toe en dat heeft NIKS met dit topic te maken!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:53

Cinnepin schreef:
cissie schreef:

sorry hoor, mar waar zie jij dat ik hem aanmoedig?

Eh...Jij verdedigt zijn keuze hier harder dan hij zelf...