Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:21

ik sla een paard never nooit op zijn hoofd. worden ze vreselijk schuw van en het is totaal niet nodig. op de hals doe ik het wel(met hand), als ze bijten bijvoorbeeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:25

Kort en krachtig: Belachelijk!!! Boos!

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:34

Ik sla mijn paard sowieso niet. Ik vind dat gewoon niet kunnen! Je paard slaan terwijl hij vast staat en geen kant op kan, beetje oneerlijk niet? Als ik mijn paard corrigeer doe ik dat in eerste instantie met mijn stem ''èh!'' ''nee'' oid. Soms pak ik een stukje vel tussen duim en wijsvinger vast en knijp ik even. Dit is ongeveer hetzelfde als wat paarden onderling bij elkaar doen om elkaar te corrigeren. Dit is dus heel natuurlijk, doet geen pijn, maar je paard weet wel dat hij fout zit.

Toen ik Krum kreeg was ze kopschuw. De vorige eigenaresse sloeg bij het minste of geringste al op haar hoofd. Nu ruim 5 jaar later (en dus ook al ruim 5 jaar niet geslagen te zijn) is het eruit. Ze schrikt niet meer als je plotseling haar hoofd aait, of je arm plotseling in de lucht steekt. Je mag overal komen en ze is ook veel rustiger geworden in de omgang. Ze is gewoon zo erg verandert, in positieve zin dan.

Waarom ik dus een paard niet sla, is omdat ik heb gezien wat het met een paard doet. En dat vind ik echt niet kunnen! Want ik weet dat het ook op een andere manier kan. Een manier die leuker, natuurlijker en aangenamer is voor je paard. En bovenal, je wilt dat je paard jou vertrouwd, maar hoe kan een paard jou vertrouwen als je hem zou slaan. En dan helemaal als je hem/haar op het hoofd slaat. Dat klopt volgens mij van geen kant!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:30

ik vind het niet belachelijk maar het moet niet normaal worden
ik heb het weleens gedaan, zelden gelukkig.. maar soms gebeurd er gewoon iets wat echt niet door de beugel kan en niet alleen met een tikje afgestrafd kan worden

maar over het algemeen straf ik liever af met een tikje met de zweep *niet op hoofd natuurlijk*

Shetjeees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:32

Ik vind je paard op zijn hoofd slaan echt gewoon niet kunnen , je kan er ook nog veer problemen mee krijgen > b.v dat je paard kopschuw woord..

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:43

ik heb een keer een paard een ros met een schep op zijn hals gegeven Bloos
ik stond in de stal en hij beet me in me arm en toen gaf ik hem een tik op zijn neus blijkbaar maakte dat geen indruk want hij beet me daarna (10 later) toen ik de stal uitliep keihard achter in me nek toen uit reactie heb ik met de schep die ik in mijn handen had(met de platte kant) het paar een ros op zijn hals gegeven hij heeft me nooit meer gebeten en hij keek me alleen vaag aan van ohw dat mag dus niet.
ik had trouwens 3 weken lang een enorme plek in mijn nek kan je nagaan hoe hard hij me beet Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:53

latnahc2 schreef:
ik heb een keer een paard een ros met een schep op zijn hals gegeven Bloos
ik stond in de stal en hij beet me in me arm en toen gaf ik hem een tik op zijn neus blijkbaar maakte dat geen indruk want hij beet me daarna (10 later) toen ik de stal uitliep keihard achter in me nek toen uit reactie heb ik met de schep die ik in mijn handen had(met de platte kant) het paar een ros op zijn hals gegeven hij heeft me nooit meer gebeten en hij keek me alleen vaag aan van ohw dat mag dus niet.
ik had trouwens 3 weken lang een enorme plek in mijn nek kan je nagaan hoe hard hij me beet Ach gut

Dan heeft je tweede mep meer effect gehad.. Als je vanaf nu de rang duidelijker hebt zie ik er ook geen kwaad in,hoor! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:01

zo heb ik er wel eens een met een riek in zn bil geprikt Lachen Lachen puur uit reflex........ maar het dier heeft me niet meer in een hoek willen dirrigeren

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:24

Eens een corrigerend tikje met de zweep ok...maar met schoppen en rieken? Belachelijk! Wat je geeft krijg je terug....
Ik ben er meer voor om juist het goede gedrag extra te belonen, zo leer je ze het foute gedrag ook wel af.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:29

ik vind het belachelijk! ik vind zelf dat je niet hoort te slaan, (uitzonderingen daargelaten, bijv met bijten oid) maar ik denk dat je veel meer voor mekaar krijgt als je het met liefde en geduld doet, en ik denk dat het paard het dan ook graag voor je doet in plaats van het oplossen met een tik, dat hij het doet omdat hij het moet. Als jij je paard goed behandelt word je zelf ook goed behandelt en doet hij het uiteindelijk graag voor je:D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:34

Elfje79 schreef:
Eens een corrigerend tikje met de zweep ok...maar met schoppen en rieken? Belachelijk! Wat je geeft krijg je terug....
Ik ben er meer voor om juist het goede gedrag extra te belonen, zo leer je ze het foute gedrag ook wel af.

de "foei stout paard" kwam even niet door zegmaar, maar ik werd wel de hoek ingebonjourd door een van de passantpaarden........ op het moment dat jij daar staat in die situatie doe je echt, echt hetzelfde Lachen

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:50

ok dat is een reflex, kan ik inkomen. Rolleyes Maar ik doel meer op bewuste acties..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:11

Als een paard mij bijt sla ik hem bewust keihard tegen zijn kaak.
Als een paard mij schopt schop ik hem bewust keihard terug.

Dat hoft vaak maar een keer en dan komt dat gedrag niet meer terug. ( het ging hier voornl om jonge hengsten).

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:08

Je mag een paard nooit of te nimmer op zijn hoofd slaan, als instructrische is dit een stelregel zo heb ik dit geleerd, wat bezield mensen Boos! een tik met de zweep op de achterhand werk net zo goed en geeft lang zoveel schade niet.. Bovendien kunnen ze er kopschuw van worden. In de opleiding leer je ook hoe te straffen doe dit altijd op het moment dat er iets gebeurd maar nooit 2 passen later dus kortom veel mensen zijn altijd te laat met straffen en vaak helpt even stemverheffing beter als gelijk de zweep er maar op te zetten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:10

essti, als jij flink gebeten wordt wat doe je dan?
Van een knal voor de kop direct na het bijten wordt geen enkel [paard kopschuw.

Lees eens stukjes van pensionnetje een aantal blz terug. Knipoog
Een oudere ruin of een merrie pak je imo hetzelfde aan maar bij (jongere) hengsten komt het gedrag nu eenmaal meer voor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:18

Detour, ikzelf ben het bijten meestal voor. Ik weet precies bij ons welke paarden je bijten en welke niet en daar pas ik me aan aan, zeg maar. Bij pogingen tot bijten duw ik het paard heel duidelijk weg (en gebruik daarbij mijn lichaamstaal en focus) en meestal na een paar keer duidelijk te reageren, doen ze het niet meer. Ik ben geen voorstander van slaan op het hoofd, heb er teveel ellende van gezien. Verdrietig

Degene die mijn paard slaat (op zijn hoofd of ergens anders) kan een dreun van mij persoonlijk terug verwachten trouwens. Knipoog
Maar goed, mijn paard bijt niet, trapt niet (alleen naar honden die naar zijn achterbenen happen en dat mag hij van mij). Hij hapt wel eens, omdat hij graag dingen onderzoekt met zijn mond, zeker nu hij nog zo aan het wisselen is. En kinderen met snoepjes in hun zakken moeten ook niet in de buurt komen. Ik heb dat vaak genoeg gezegd en als mensen dan wel met voer in hun zakken voor hem gaan staan, tja, dan is het je eigen schuld. Tong uitsteken

Hengsten zijn idd vaak happerig/bijterig/agressiever, maar dan pak ik meestal een stukje wel tussen mijn vingers of iets dergelijks. Bij hengsten ben ik me veel bewuster van mijn eigen gedrag en probeer ik hun vervelende gedrag voor te zijn. Al is het lang geleden dat ik hengstjes verzorgde, dat geef ik eerlijk toe. Haha!
En ik heb uit reflex vast wel eens een dreun uitgedeeld, maar ben me nu bewuster van de mogelijkheid dat je veel gedrag voor kan zijn en dat paarden meerdere signalen geven van tevoren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:21

Tsja, misschien kun je die dieren compleet lezen nadya, dat zou kunnen. Knipoog

We hebben nu eenmaal veel dieren (ook van anderen) op het erf gehad en ik heb eerlijk gezegd niet de die vanzelfsprekendheid. Vooral jonge hengsten nemen je nu eenmaal een keertje te grazen, en soms weet je niet wat hun achtergrond is.

Als ik er echt nare ervaringen met de dieren aan had overgehouden was ik me anders gaan opstellen.

Het gekke is juist dat de dieren meer en positiever naar me toe trokken omdat het er op leek dat ze wisten waar ze aan toe waren. En bijten of slaan is voor mij uit den boze. Alleen dan ben ik kort en rigoureus. Verder vind ik op het hoofd meppen ook uit den boze (m.u.v. hoog steigeren tijdens rijden, dan wil een tik tussen de oren soms wat helpen).

Ieder zijn ding!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:26

De paarden die bij ons staan ken ik alweer een paar jaartjes en ik zie hoe ze zijn op het land onderling en hoe ze zijn tijdens de lessen. Veel gedrag heb ik alle begrip voor, als ik zie hoe ze benaderd worden.

Kijk, als je in gevaar komt, snap ik best dat je een dreun uitdeelt, doe ik ook, maar het komt weinig voor.
Maar goed, ieder zijn manier, maar ik vind op het hoofd slaan echt niet kunnen. Wat je paard ook doet.
Mij zal je het nooit zien doen in elk geval. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:30

IK denk dat jonge pubers heel erg hun grenzen aftasten en zullen trachten in de hierarchie hun lat te verleggen.
Vind dat overigens heel normaal en als je dat niet consequent indamt vind ik de gevolgen veel erger en vind ik de paarden eigenlijk veel zieliger.

Daarna is een mep eigenlijk niet meer nodig en is een stemverheffing voldoende. Maar kopschuwheid? Nee, dat niet. MIsschien heeft het ook met de timing te maken en hoe je het doet of dat gedrag vervolgens plaatsvindt..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:07

KiWiKo schreef:
zo heb ik er wel eens een met een riek in zn bil geprikt Lachen Lachen puur uit reflex........ maar het dier heeft me niet meer in een hoek willen dirrigeren

Dit heb ik ook eens meerdere malen moeten doen. Ik was toen in hevige dominantiestrijd met mijn paard in de weide. Ze wilde even laten zien dat zij vond dat zij de baas was door midden van bokken naar me terwijl ik de stal uitmestte. (even situatieschets: mijn vz-paard, die ik gewoon mijn paard noem staat 24/7 in de weide met 1 maatje en 2 grote containerinloopstallen. Ze heeft dus zat ruimte om zelf weg te rennen). Toen ze naar me bokt heb ik haar telkens geprikt met de riek (soort van bijt gevoel geeft dat) om haar weg te jagen en haar op afstand te houden. Ze mocht pas 30 minuten later richting stal komen want telkens als ze te dichtbij kwam joeg ik haar weg door naar haar te dreigen. (naar haar toe rennen en stampen).

Na die 30 minuten en een paar riekprikken op der kont te hebben gehad begon mevrouw te begrijpen dat ik nog altijd de baas bent.

Nu zullen er miss een hoop boetjes komen maar de riek was mijn hulpmiddelen om me de rol van een hengst aan te meteen. (ik bedoel, ik ken moeilijk zelf in haar kont gaan bijten en zoiezo ben ik dan helemaal verzekerd van een hoef op mijn hoofd.) Ohja en mijn paard begon trouwens. Ze was me echt aan het uitdagen om de dominantie. (nadya en een paar anderen hebben dit wel vaker gelezen aangezien ik een tijdlang met dit soort problemen bij haar kampte). Gelukkig is alles nu weer goed tussen ons.

edit: ik lees hierboven de leeftijd, maar mijn paard was een jaar of 10 Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:10

verography, is het gedrag nu dan helemaal over? En heeft ze niks aan die prikjes over gehouden? Ik denk nl dat mensen soms te snel denken: Oei, dat was een harde mep of trap, arm paard.
Maar wij mensen hebben bij lange na niet de kracht om hetzelfde effect te behalen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:18

Nee, ik liet de riek gewoon op haar vallen zonder extra kracht toe te voegen. In de wei heeft ze nu echt respect voor me. Ik kan haar laten opjagen door 2 personen terwijl ik op de grond foto's lig te maken. Echt niet dat zij eraan denkt binnen een straal van 5 meter richting mij te komen zonder toestemming. En dan na het opjagen kan ik bij haar komen en even krabbelen. En dan hoef ik maar me hand in de lucht te steken en mezelf groot te maken en ze maakt dat ze uit mijn buurt komt.

Enig nadeel: Ze loopt ook niet naar me toe in de weide Nagelbijten / Gniffelen dus als ze achterin staat moet ik altijd naar haar toe, maar ze rent nu ook niet meer weg wat ze vroeger heel veel deed.

Dus voor mij heeft het zeker geholpen, en juist ook omdat ik het via een taal die zij begrijpt hebt aangepakt.

edit: een topic van haar toen ik op de grond lag terwijl ze opgejaagd werd. Op de derde foto zie je goed dat ze aan het denken is: 'Waar moet ik nu heen', want rechtdoor kon niet, aangezien ik daar lag. [ITP] Vera (trekknol) gek doen in de weide en op buitenrit

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:30

ho we hadden het hier niet over bijten, tuurlijk dan krijgt die van mij ook een tik over de neus (al bijten die van mij niet), maar een tik is iets anders als slaan of zweep gebruik op het hoofd..

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:38

trouwens detour, jij schopt wanneer een paard schopt, en slaat keihard op zijn kaak als hij bijt mmmm. Weleens gehoord dat je een paard ook terug kan bijten om bijten af te leren (weet niet of het helpt nooit geprobeerd) en ja hengsten hebben inderdaad wat meer kuren, ik ben heus niet iemand die pleit voor het NHS ze mogen van mij ook best weleens weten wat nou eigenlijk niet door de beugel kan, maar de discussie gaat hier dus duidelijk over slaan op het hoofd en ik ben gewoon valikant tegen er zijn andere manieren om een paard te straffen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:43

Ja, terugbijten heb ik wel eens van gehoord maar zie dat niet zitten, vind dat gewoon niet hygienisch. Nagelbijten / Gniffelen

Tsja, ik vind eigenlijk wel dat het met de discussie te maken heeft; want in sommige gevallen vind ik slaan op het hoofd dus normaal. Knipoog