Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zijn moeder is een erg moeilijk paard en hoopten juist op een lief, rustig, en niet dominant paardje
DresslOver schreef:@ Magiclover: Zou niet weten waarom niet? Het zijn niet de makkelijkste, maar een paard hoeft nu eenmaal ook geen mak schaap te zijn.. Persoonlijk houd ik wel van wat pit! bovendien zijn de 'moeilijkste' paarden uiteindelijk vaak de 'betere' in de sport..
in het boek geeft Linda T. dat ook aan --> zijn vaak de beste wedstrijdpaarden als je er dus mee overweg kanSuperRoos schreef:... als je enkele verhalen leest van mensen in dit topic zie je dat het vaak ook hele bijzondere paardjes zijn
) maar dus niks "vervelend" 

jepsica schreef:Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress
Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten.
Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen..
). Het liefst draait hij dan met een steigering om en rent weg, gezien dit toch echt niet mag komen we niet verder dan stilstaan. Ik heb wel ervaring met probleem paarden, maar als ik hem push om door te lopen wordt hij alleen maar meer gespannen, met alle gevolgen van dien.
Dan staan we dus een tijdje stil (ik kan het beste niks doen, en dat doe ik dan ook maar niet) en geeft hij zelf aan wanneer hij verder kan. Het enige wat ik doe is zijn neus in de gewenste richting houden. Dan zakt zijn hoofd of begint hij zelf weer met lopen als het naar zijn idee weer kan.
). Hij loopt anders wel als een schoothondje achter me aan, kan hem in m'n eentje laden. De rit, eventuele pauzes, en uit de trailer gaan geven ook geen problemen.

Locanda schreef:Kom dit topic net pas tegen, en niet helemaal gelezen...jepsica schreef:Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress
Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten.
Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen..
De eerste alinea hierboven in de quote gaat voor mijn paard op! Vaak op buitenritten, soms op het eigen terrein. Dan ziet/hoort hij iets wat ik in ieder geval niet zie/hoor (en mijn zintuigen zijn nog super, naar mensen begrippen). Het liefst draait hij dan met een steigering om en rent weg, gezien dit toch echt niet mag komen we niet verder dan stilstaan. Ik heb wel ervaring met probleem paarden, maar als ik hem push om door te lopen wordt hij alleen maar meer gespannen, met alle gevolgen van dien.
Dan staan we dus een tijdje stil (ik kan het beste niks doen, en dat doe ik dan ook maar niet) en geeft hij zelf aan wanneer hij verder kan. Het enige wat ik doe is zijn neus in de gewenste richting houden. Dan zakt zijn hoofd of begint hij zelf weer met lopen als het naar zijn idee weer kan.
![]()
Dit is alleen van toepassing als hij voor loopt. Wanneer hij achter een (of meerdere) paard(en)/mens(en) aan mag loopt hij altijd.![]()
Hij heeft aanleg voor zomerschuren, stress is bij hem wel een belangrijke trigger.
Met trailerladen vertel ik hem altijd waar we heen gaan en hoe of wat (ja, lach maar). Hij loopt anders wel als een schoothondje achter me aan, kan hem in m'n eentje laden. De rit, eventuele pauzes, en uit de trailer gaan geven ook geen problemen.
Hij is heel makkelijk (echt heel makkelijk) met andere paarden. Wel een beetje eenkennig naar mensen toe, maar dit komt eerder door zijn verleden dan dat het in hem zit. Zal niet bijten of slaan.
Het is een 9 (bijna 10) jarige tuigpaard ruin. Hij is over het algemeen best koel, alleen op dat soort momenten niet. Bokken, steigeren, en aan de haal gaan doet hij niet vaak, niet echt zijn ding.
http://i228.photobucket.com/albums/ee13 ... 1199525670
http://i228.photobucket.com/albums/ee13 ... 1199525621
http://i228.photobucket.com/albums/ee13 ... cie050.jpg
Zijn 2 kruinen liggen midden in het bovenste dikke gedeelte van zijn bles, naast elkaar. Hij heeft ooit een wondje gehad, en er is nu een litteken tussen. De 2 kruinen met het litteken zijn net het yin en yang teken (litteken loopt echt in een golfje). Zijn voorpluk(je) blijft net boven de 2 kruinen, groeit niet verder. Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken, zijn hoofd is redelijk heilig... Ik mag er aan zitten, maar niet met voorwerpen. (Heeft meer met zijn verleden te maken dan met aanleg, en het is een tuigpaard, dus dat hoofd zit binnen no-time in de lucht.)

SuperRoos schreef:moeilijk he die kruinenfoto's...
zijn het beste te maken in de zomer geloof, als een niet te felle zon erop staat overdag, en dan van redelijk dichtbij maken, dat hij scherp is, en met pc programma dan wat in zoomen..