Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:14

te weinig om het goed te kunnen zien vanaf deze foto's

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:27

Ons veulentje heeft 2 kruintjes

Afbeelding

Hier moet je ze wel goed op kunnen zien, weet niet of ze zo in verbinding met elkaar staan?
Kan nog niet echt zeggen dat het allemaal klopt, hij is natuurlijk nog erg jong en een veulen, dus nog helemaal niet aan het werk of andere dingen. Maar eigelijk hoop ik niet echt dat het klopt, sorry Haha! Zijn moeder is een erg moeilijk paard en hoopten juist op een lief, rustig, en niet dominant paardje Bloos

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:28

oh jammer, waren de enigste die ik kon vinden. Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 06:50

@Superroos toch bedankt Knipoog

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:46

DresslOver schreef:
@ Magiclover: Zou niet weten waarom niet? Het zijn niet de makkelijkste, maar een paard hoeft nu eenmaal ook geen mak schaap te zijn.. Persoonlijk houd ik wel van wat pit! bovendien zijn de 'moeilijkste' paarden uiteindelijk vaak de 'betere' in de sport..

idd ik hou er wel van en als je eerlijk bent, vertrouwen geeft en het karakter "snapt" dan gaan ze door het vuur voor je Knipoog in het boek geeft Linda T. dat ook aan --> zijn vaak de beste wedstrijdpaarden als je er dus mee overweg kan

Ook wat SR zegt:
SuperRoos schreef:
... als je enkele verhalen leest van mensen in dit topic zie je dat het vaak ook hele bijzondere paardjes zijn Lachen

Goofke --> je kan ook heel veel doen met opvoeding/ vertrouwen geven enz Knipoog
Zo heb ik mijn paardje snel beter leren kennen en ondertussen "merk" je dus niks van die 2 kruinen (ja alleen de leuke/ bijzondere dingen Haha! Lovers) maar dus niks "vervelend" Knipoog
Alleen als er dus iemand anders opstapt die geen vertrouwen heeft en daardoor bv krapachtig is of iemand die druk doet/ gestresst is/ lomp doet of zo dan is Say ineens weer heel anders Ach gut

SR analyse en het boek lezen heeft me ook erg geholpen in het "leren kennen" van Say, soms twijfel je wat je moet doen op bepaalde momenten/ reacties van haar en soms vraag je je af wat ze heeft meegemaakt omdat ze zo doet (kwam met 4,5 jr uit Engeland en kende niks en was behoorlijk schuw, maar toch ook nieuwsgierig) en toen is dat echt wel een steuntje in de rug geweest *LOL*

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:43

goofke, je hebt geloof ik al genoeg aan de reacties van anderen Lachen

grid, leuk om te lezen Ja

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:13

Mijn paard is een nrps van 17 jaar.
Ik herken redelijk veel in de beschrijving.Hij heeft namelijk weken gestaakt omdat hij mij niet vertrouwde.Hij is er gevoelig voor hulpen.Hij word extreem vrolijk als ik vrolijk tegen hem doe.Hij wilt oo kdat ik de leider ben maar niet over aan wezig hij zoekt wel geruststelling bij me.Hij is wel het type dat hij je eenmaal vertrouwt voor je door het vuur gaat
En alstie ervandoor gaat moet ik hem even laten uitrazen en dan gaan we verder.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:39

daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in grid, is natuurlijk helemaal hoe je er mee om gaat en hoe jij een paardje opvoedt. en vooral als ze zo jong zijn kun je ze helemaal naar jouw wensen laten groeien zeg maar....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:54

idd, kruinen kunnen niet veranderen, maar overige kenmerken kunnen zelfs op een leeftijd van 20 jaar bij een andere omgang veranderen..
als je het dier dapper, nieuwsgierig en intteligent opvoedt krijg je allemaal stabiliserende kenmerken aan het hoofd en kan de werking van de 2 kruinen zelfs in het niets vallen..

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:35

@superroos,

Ik heb eindelijk 3 foto's van mijn paard kunnen maken. Helaas kun je de 3 kruitnjes niet helemaal goed zien wat ze vond de camera doodeong bij haar hoofdje.

haar hele body incl zwangere buik 2 maanden terug
Afbeelding

haar hoofdje helemaal (vooraanzicht vandaag gemaakt)

Afbeelding

zijaanzicht ook vandaag gemaakt

Afbeelding

en dan haar 3 kruintjes, helaas een beetje onduidelijk foto.

Afbeelding

1 kruin zit precies in het middel van haar kol, en de andere 2 staan links en recht schuin erboven. Als je lijntjes zou trekken dan is het een driehoekje. En ze heeft natuurlijk naar een kruin waar haar voorpluk zit/begint.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:49

je moet me even helpen weer hoor, zoveel paarden en verhalen voorbij zien komen haha
wat zou ik zeggen over jou paardje, kijken naar de invloed van de 3 kruinen of wat precies?

(lopen op het moment veel topics en analyses door elkaar dus kan even niet elk individu onthouden..)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:52

@superroos hierbij een kopie van de tekst een paar pagina's terug:

Naar aanleidng van dit topic had ik bij mijn merrie eens gekeken naar haar kruintjes, als ik het goed heb gezien heeft zij er 3.

Ik kan wel zeggen dat zij een apart karakter heeft, als ze je vertrouwt mag je alles met haar doen (ze is 3,5 en dragend). Zij kan snel van streek zijn, ze heeft een vast schema perdag nodig betreffende naar wei en stal en eten, anders wordt ze zenuwachtig, ze is ontzettend braaf, leert snel. Maar ze kan idd wel zenuwachtig worden als er iets anders is als normaal. Ze is dan niet gemeen of bang bijt niet schrikt dan niet alleen ze doet alleen zenuwachtig (niet weven maar een beetje heen en weer lopen in stal of op de weide)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:01

owja idd, ik heb het even terug gezocht, ik vroeg naar een foto van de 3 kruinen, het is moeilijk te zien op de foto, liggen ze echt alle 3 tegen elkaar aan, dus 1 onder en 2 boven of liggen ze verder omhoog...
jammer dat ze op de profielfoto haar oog dicht heeft, ik kan wel zien dat haar snuitje schuin afloopt, hoor bij een paard dat nieuwe mensen/ruiters wat uit kan proberen en grenzen opzoekt om erachter te komen wie de leiding heeft en wat ze aan iemand heeft..
de stand van haar oren is van voren niet te zien dus ik weet niet of die bovenaan verder uit elkaar staan dan onderaan, dat zou haar wat evenwichtiger maken
als ze recht omhoog staan maakt het haar juist energieker en zou ze heftig kunnen reageren wanneer ze spanning of stress voelt of wanneer ze teveel druk ervaart..

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:06

die 2 kruinen liggen wat verder omhoog.
Betrefd stand van haar oren, ik zal ff snel een betere foto zoeken daarvan.

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:13

maar de 2 kruinen liggen niet tegen haar voorpluk aan?

haar oren staan wel iets wijder uit elkaar maar omdat haar hele gezicht wat smal is lijken ze toch vrij recht omhoog te staan..
de basis tussen de oren is ook vrij smal dus het zal haar toch wat energieker maken en wanneer ze druk ervaart dat ze heftiger gedrag gaat vertonen..

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:14

dat klopt, het is een paard wat niet tegen stress kan. Vaak bij spannende dingen moet ik of marjon bij haar zijn anders flipt ze hem. Ze is echt een paard , als ze je vertrouwd doet ze alles voor je en mag je alles van haar.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:38

Kom dit topic net pas tegen, en niet helemaal gelezen...
jepsica schreef:
Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress

Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten.

Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen..

De eerste alinea hierboven in de quote gaat voor mijn paard op! Vaak op buitenritten, soms op het eigen terrein. Dan ziet/hoort hij iets wat ik in ieder geval niet zie/hoor (en mijn zintuigen zijn nog super, naar mensen begrippen Knipoog ). Het liefst draait hij dan met een steigering om en rent weg, gezien dit toch echt niet mag komen we niet verder dan stilstaan. Ik heb wel ervaring met probleem paarden, maar als ik hem push om door te lopen wordt hij alleen maar meer gespannen, met alle gevolgen van dien. Hyper! Dan staan we dus een tijdje stil (ik kan het beste niks doen, en dat doe ik dan ook maar niet) en geeft hij zelf aan wanneer hij verder kan. Het enige wat ik doe is zijn neus in de gewenste richting houden. Dan zakt zijn hoofd of begint hij zelf weer met lopen als het naar zijn idee weer kan. Clown
Dit is alleen van toepassing als hij voor loopt. Wanneer hij achter een (of meerdere) paard(en)/mens(en) aan mag loopt hij altijd. Cool
Hij heeft aanleg voor zomerschuren, stress is bij hem wel een belangrijke trigger.
Met trailerladen vertel ik hem altijd waar we heen gaan en hoe of wat (ja, lach maar Tong uitsteken ). Hij loopt anders wel als een schoothondje achter me aan, kan hem in m'n eentje laden. De rit, eventuele pauzes, en uit de trailer gaan geven ook geen problemen.
Hij is heel makkelijk (echt heel makkelijk) met andere paarden. Wel een beetje eenkennig naar mensen toe, maar dit komt eerder door zijn verleden dan dat het in hem zit. Zal niet bijten of slaan.

Het is een 9 (bijna 10) jarige tuigpaard ruin. Hij is over het algemeen best koel, alleen op dat soort momenten niet. Bokken, steigeren, en aan de haal gaan doet hij niet vaak, niet echt zijn ding.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zijn 2 kruinen liggen midden in het bovenste dikke gedeelte van zijn bles, naast elkaar. Hij heeft ooit een wondje gehad, en er is nu een litteken tussen. De 2 kruinen met het litteken zijn net het yin en yang teken (litteken loopt echt in een golfje). Zijn voorpluk(je) blijft net boven de 2 kruinen, groeit niet verder. Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken, zijn hoofd is redelijk heilig... Ik mag er aan zitten, maar niet met voorwerpen. (Heeft meer met zijn verleden te maken dan met aanleg, en het is een tuigpaard, dus dat hoofd zit binnen no-time in de lucht.)
Afbeelding

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:42

@superroos, ik heb nog bij mijn merrie gekeken , nee de 2 kruinen liggen niet tegen de voorpluk aan.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:07

Ik las de omschrijving en ben onmiddellijk buiten nog eens gaan kijken bij Ushi, die heeft nl een "hele nest" kruintjes op haar hoofd. Ondertussen wat fotomateriaal bij elkaar gesprokkeld, éénje zit er tussen haar ogen en dan onder haar voorpluk (die ieniemienie klein is) zitten er nog een tweetal (lopen zo wat in elkaar).
Dit kon ik bij elkaar sprokkelen aan fotomateriaal
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:36

Locanda schreef:
Kom dit topic net pas tegen, en niet helemaal gelezen...
jepsica schreef:
Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress

Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten.

Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen..

De eerste alinea hierboven in de quote gaat voor mijn paard op! Vaak op buitenritten, soms op het eigen terrein. Dan ziet/hoort hij iets wat ik in ieder geval niet zie/hoor (en mijn zintuigen zijn nog super, naar mensen begrippen Knipoog ). Het liefst draait hij dan met een steigering om en rent weg, gezien dit toch echt niet mag komen we niet verder dan stilstaan. Ik heb wel ervaring met probleem paarden, maar als ik hem push om door te lopen wordt hij alleen maar meer gespannen, met alle gevolgen van dien. Hyper! Dan staan we dus een tijdje stil (ik kan het beste niks doen, en dat doe ik dan ook maar niet) en geeft hij zelf aan wanneer hij verder kan. Het enige wat ik doe is zijn neus in de gewenste richting houden. Dan zakt zijn hoofd of begint hij zelf weer met lopen als het naar zijn idee weer kan. Clown
Dit is alleen van toepassing als hij voor loopt. Wanneer hij achter een (of meerdere) paard(en)/mens(en) aan mag loopt hij altijd. Cool
Hij heeft aanleg voor zomerschuren, stress is bij hem wel een belangrijke trigger.
Met trailerladen vertel ik hem altijd waar we heen gaan en hoe of wat (ja, lach maar Tong uitsteken ). Hij loopt anders wel als een schoothondje achter me aan, kan hem in m'n eentje laden. De rit, eventuele pauzes, en uit de trailer gaan geven ook geen problemen.
Hij is heel makkelijk (echt heel makkelijk) met andere paarden. Wel een beetje eenkennig naar mensen toe, maar dit komt eerder door zijn verleden dan dat het in hem zit. Zal niet bijten of slaan.

Het is een 9 (bijna 10) jarige tuigpaard ruin. Hij is over het algemeen best koel, alleen op dat soort momenten niet. Bokken, steigeren, en aan de haal gaan doet hij niet vaak, niet echt zijn ding.
http://i228.photobucket.com/albums/ee13 ... 1199525670
http://i228.photobucket.com/albums/ee13 ... 1199525621
http://i228.photobucket.com/albums/ee13 ... cie050.jpg
Zijn 2 kruinen liggen midden in het bovenste dikke gedeelte van zijn bles, naast elkaar. Hij heeft ooit een wondje gehad, en er is nu een litteken tussen. De 2 kruinen met het litteken zijn net het yin en yang teken (litteken loopt echt in een golfje). Zijn voorpluk(je) blijft net boven de 2 kruinen, groeit niet verder. Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken, zijn hoofd is redelijk heilig... Ik mag er aan zitten, maar niet met voorwerpen. (Heeft meer met zijn verleden te maken dan met aanleg, en het is een tuigpaard, dus dat hoofd zit binnen no-time in de lucht.)
Afbeelding

Mooi verhaal, ook echt 2 kruinen dingen dus maar een goede manier gevonden om ermee om te gaan
je trailerverhaal vind ik geweldig! NATUURLIJK vertel je je paard waar je heen gaat
als je met kleine kids een eind weg gaat vertel je ook wat de bedoeling is..
weten waar je aantoe bent is voor een paard heel belanrijk..
hoe vaak zien paarden andere paarden op de trailer gaan die vervolgens niet meer terugkomen (verhuizen naar andere stal, of idd voor een spuitje..)
ik vertel mn paarden ook altijd wat de bedoeling is, met woorden, en met beelden erbij, want die beelden vangen ze op
en altijd het beeld er achteraan dat ze later op de dag weer terug in hun wei staan met hun maatjes.. Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:38

teigetje, ook heel apart idd, als ze echt tegen de voorpluk aanliggen zeggen ze niks over de persoonlijkheid maar ik zie dat ze bij jouw paard nog iets eronder liggen

zijn het er 3 dan? die eigenlijk in een hele grote driehoek liggen?
onwijs mooi die bles ook Ja

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:05

De foto's van Pashtashe, niet echt mooi. Ik denk dat de vorige beter zijn (combinatie van vies en slaperig):
Afbeelding
Afbeelding
Vooraanzicht (helaas 1 oortje opzij):
Afbeelding
Kruin:
Afbeelding

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:03

Foto van Mazzel zijn yin en yang kruinen maken lukte niet. Het mocht wel, maar kreeg een witte vlek op de foto waar geen reliëf of iets uit te halen was. Deze is misschien iets duidelijker, maar nog niet echt.
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:45

moeilijk he die kruinenfoto's...
zijn het beste te maken in de zomer geloof, als een niet te felle zon erop staat overdag, en dan van redelijk dichtbij maken, dat hij scherp is, en met pc programma dan wat in zoomen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:48

SuperRoos schreef:
moeilijk he die kruinenfoto's...
zijn het beste te maken in de zomer geloof, als een niet te felle zon erop staat overdag, en dan van redelijk dichtbij maken, dat hij scherp is, en met pc programma dan wat in zoomen..

dat had ik ook al gemerkt op stal met foto's maken..met mooi weer lukt dat echt veel beter dan nu Knipoog