Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reinandje

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:30

oke want als ik al die verhalen lees wil ik echt geen band om maar mijn grootste angst zonder band is dus koliek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:32

Ik zou zeggen lees dit topic en vooral ook het topic in de sticky op medisch eens door. Vooral daar zie een hoop info! Ik heb er ook veel info geplaatst vanuit mijn ervaring met een onderzoek en met mijn eigen merrie.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:33

dit topic heb ik door gelezen ga nu ff kijken bij medisch
bedankt!!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:55

Hoi, hier de eigenaresse van het paard waar Prints het over had...Ja geschrokken waren we ja! Overigens wou de DA geen bloed afnemen, maar antibiotica toedienen omdat hij koorts had en hij vermoedde al een infectie in zn hoofd. Toen hij dus de ader niet kon vinden, en de luchtband afdeed, spoot het bloed er ineens uit, wat bij de DA een belletje deed rinkelen. Voor mij dus nooit een luchtband meer!! Laat maar lekker zuigen!

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:39

mijn paard staat nu van ongeveer 8 uur s'morgens tot 5 uur in de middag zonder band dat doe ik nu ongeveer een week hij zuigt nog wel veel maar ik hoop dat ik de band straks helemaal kan aflaten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:42

reinandje, zuigen zal ie blijven doen, misschien wordt t wel minder. Had je al maagcompositum geprobeerd? Of Pronutrin?

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:44

nee heb ik niet geprobeerd want hij heeft het niet aan ze maag hij doet het voornamelijk ook als hij zich verveeld of een beetje gespannen is of alleen op stal is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:57

Toch kan het helpen hoor! Het kan nl best zijn dat hij toch wat last heeft van t spijsverteringskanaal. Ik zou het zeker proberen! Mijn paard had ook geen maagzweer en toch hielp t t luchtzuigen te verminderen. Niet alleen bij mijn paard!

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:10

o oke dan is het de moeite waard om het te proberen!!!
ik dacht dat het alleen voor paarden was met een maagzweer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:12

Het helpt de algehele toestand van t maagdarmkanaal te verbeteren. Paard kan best last hebben, het hoeft echter niet direct een maagzweer te zijn. Ik zou het zeker proberen! Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:20

Nee niet voor paarden met een maagzweer. Luchtzuigers luchtzuigen deels om dat ze meer moeite hebben met de hoeveelheid maagsappen. Door eten wordt het maagsap meer en daar kun je maagpijn van krijgen. Luchtzuigen levert meer spuug op, spuug is basisch en maakt de maag dus minder zuur.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:21

Oh ja. En super dat je het probeert!!!

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:55

oke dus kan het gewoon proberen die maagcompositium??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:56

Ja absoluut!!!! T is altijd t proberen waard! Luchtzuigen al niet overgaan, maar misschien wel minder worden! Ja

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:13

Ik vind het geen dierenmishandeling (A)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:29

Niisj schreef:
Mijn paard heeft 8 maand manegepaard geweest.
Onze manege is een nul op gebied verzorging manegepaarden. Zo moest mijn paard (dat toen uiteraard mijn paard nog niet was Tong uitsteken ) 5u / dag werken, als er niet gewerkt werd de hele tijd op stal staan, & kreeg veel te weinig krachtvoer voor het werk dat ze verrichte + te weinig ruwvoer.
Ze was dus ongelukkig & heb haar toen ook zien beginnen luchtzuigen.
Toen het helemaal mis ging met haar (koliek, vleeswonde, kreupelheid), kon ik het niet meer aanzien & heb ik haar gekocht. Mijn merrie is nu helemaal opgeknapt, staat 12u/ dag op de wei & krijgt als ze 's avonds op stal gaat een hele berg hooi met wortels in verstopt + er hangt een liksteen zodat ze zich kan bezighouden. Toch zuigt zij nog lucht aan haar voerbak wanneer haar voer net op is (niet altijd, soms).
Ik doe wel een luchtzuigband aan als ze haar krachtvoer krijgt, is haar voer op, gaat ie weer uit.
Verder doet ze het niet. Ik doet dit omdat de DA zei dat luchtzuigen wel degelijk koliek kan veroorzaken.
Ik weet het niet maar in elk geval, ik vind het geen mishandeling in mijn geval want mijn merrie heeft het nu goed & zuigt alleen nog lucht uit gewoonte & heeft dus alleen haar band aan als ze haar krachtvoer krijgt.

Deze post is van even geleden ...& ik wil even met trost zeggen dat ook ik heb besloten om de luchtzuigband af te doen na het lezen van dit topic.
En weet je wat ?
Mijn merrie zuigt opeens ook geen lucht meer ... Haha! Maar ze krijgt ook onbeperkt hooi, staat 12u/ dag op de wei met een pony & als ze op stal gaat verstopt ik wortelen in haar hooi zodat ze ook even bezig is enzo ...
Dus ja, ik ga erin mee dat als je de leefwijze van het paard veranderd, het paard zich veel beter gaat voelen en minder zal luchtzuigen of zelfs zal stoppen.
Mn merrie doet het heel af & toe nog eens in stresssituaties ...bv: vorige week toen de DA er was (voor simpel routineonderzoek) Clown
Dus ik ben heel blij dat ik dat ding eraf heb gehaald & ben heel trots op mijn merrie !
En ik wil ook andere mensen aansporen tot het weghalen van de luchtzuigband. Laat ze lekker luchtzuigen ! Ze krijgen er geen koliek van & paarden gaan luchtzuigen omdat dit zelfmedicatie is.(Net geleerd in vak dierengedrag, studeer dierenzorg) Haha! Dus het is niets slechts !
Ik vond dat ik dit moest delen met jullie ... Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:11

Mijn paard is ook een zuiger, hij staat 12 uur per dag op de wei en krijgt een handje krachtvoer en erg veel hooi/kuil. Hij zuigt nu niet meer op stal, zolang het voer en hooi maar aan de kant wordt geserveerd waar hij niet kan zuigen. Hij zuigt nog wel op de onderdeur als hij staat te wachten om naar binnen te gaan, maar dan doe ik altijd even de bovendeur dicht.
Het heeft een tijdje geduurd, maar ik ben erg blij met deze vorderingen. En dat allemaal zonder band!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:08

Niisj en Alicia2u, wat ben ik blij met jullie berichten! Heerlijk gewoon! Ja Daar wordt ik gelukkig van! Go jij! Go jij!

Martine123 verklaar je eens nader, roep niet zomaar iets in t wilde weg zonder te onderbouwen. Heb je het hele topic gelezen? Vast niet! Jij vindt t geen mishandeling, gelukkig denken veel mensen hier daar anders over!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:56

Mijn pony is ook een luchtzuiger, hoe dit is gekomen? waarschijnlijk door het kopieren van gedrag van buurman, die was een extreme luchtzuiger.

mijn pony doet het niet heel extreem ze heeft geen band om en gaat sochtends na het voeren om half 8 naar buiten en savonds haal ik haar weer binnen. zodra ze dan ergns an kan pakken doet ze het ook wel. maar met de bad om voelt ze zich niet prettig. dan stekt ze haar hals helemaal uit en steekt haar hoofd naar voren. ze wrdt in de winter wel wat schaler maar dan geven we haar eens wat slobber. geen band bij mijn pony

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:59

amy: er is heel veel onderzoek gedaan naar het idee dat paarden iets kopieren zouden van andere paarden. Dat is niet zo. Gelijke omstandigheden leveren gelijke manieren om ermee om te gaan: zoals luchtzuigen. Ook schaal worden in de winter moet je los zien van luchtzuigen. Sommige paarden worden sneller schraal. Voorbeeld: mijn luchtzuiger is nu eerder te dik dan te mager, mijn andere paard is aan de schrale kant. Altijd iedere winter.

Wel super daet het goed gaat met je pony zonder band Ja

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:43

@ niisj

OK dan! OK dan!

Gefeliciteerd !! Je paardje zal je dankbaar zijn !!!

hg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:01

skippy1 schreef:
Niisj en Alicia2u, wat ben ik blij met jullie berichten! Heerlijk gewoon! Ja Daar wordt ik gelukkig van! Go jij! Go jij!

En ik sluit me hierbij aan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:04

ammygek: paarden kopieren t gedrag alleen maar wanneer daar reden toe is, maw wanneer de omstandigheden voor het paard dermate zijn, dat hij zich daar niet goed in kan vinden. Op zo'n moment kan het zien van een luchtzuiger de spreekwoordelijke druppel zijn om er zelf mee te beginnen. Wanneer het stalmanagement (dus alles van stalgrootte, voeding tot weidegang enz) dusdanig is dat t paard er moeite mee heeft, dan zal dus bij t zien van een buurpaard dat zucht de kans groter zijn dat t paard er zelf mee begint. Is er niets mis met t stalmanagement, dan zal een paard t gedrag echt niet kopieren!

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:39

Mijn paard is ook een zuiger.
Van de een op de andere dag is hij gaan zuigen.
Ik heb maagcomposium geprobeerd, maar dat werkte bij pen niet.
Verder heeft hij een jaar met een band gestaan en ik heb zelfs een muilkorf geprobeerd.
(stal wilde eigenlijk niet dat hij zonder iets stond)
Zijn hele hoofd zat op een gegeven ogenblik onder de plekken.
Toen hij de muilkorf kapot had gemaakt, heb ik een beslissing genomen.
Ik heb hem zonder band gezet.
Hij staat nu al ruim een half jaar zonder band, en het gaat super.
Hij zuigt nog steeds, maar vooral na het eten.
Hij heeft er geen koliek van gekregen, en ik verwacht ook niet dat hij dit krijgt.
Voor de rest heeft hij een liksteen die los in de box hangt (moelijk maken) en een bal met snoepjes in zijn box.
Deze bal werkt bij pendro super en hij speelt er ook echt mee.
Voor de rest kan ik er niks aan doen.
Ik heb wel het idee dat pen zonder band weer een stuk blijer is dan daarvoor met band.
Ik ben blij dat ik deze beslissing heb genomen.
De paarden naast pen hebben het inderdaad ook niet overgenomen.
Ik geloof ook niet dat ze het overnemen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:33

Ik zit ook een beetje met een luchtzuigband dilemma... mijn luchtzuiger zuigt al vanaf jonge leeftijd (afspenen) (op het land zuigt hij ook trouwens). Aangezien hij het vooral deed na het eten ben ik hem ook maagcompositum gaan voeren. Hij krijgt sowieso meusli, kleine porties brok en onbeperkt hooi.
Na het geven van de compositum werd het luchtzuigen steeds minder, maar bij het afdoen van de band ging hij weer fanatiek aan het zuigen.
Z'n buik is dan de volgende dag geheel tonnetje rond Ach gut ook is hij erg gevoelig voor koliek.

Nu zit ik er een beetje mee... want het liefst wil ik die band af... maar met band zuigt die dus bijna niet, zonder band continu.
Ik heb de band zo dat hij enkel strak zit bij het hoog aanspannen van de spieren (bij luchtzuigen op de deur, voerbakken ed hangen laag daarbij heeft hij geen last van de band, die zit dan los)
Wat zouden jullie doen in dit geval?