andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty0102

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:56

erleyne schreef:
LinseyDonja schreef:
Maar als een paard mij bijt of schopt dan geef ik een "tikje" met misschien 3 vingers het is niet slaan maar het gaat om het idee dat ze weten dat het egt niet mag.

Dat is mooi in theorie, maar van een tikje met drie vingers is mijn driejarige met losse acherbenen helaas niet onder de indruk. Ik mag toch hopen dat als hij een ander schopt, hij flink op zijn plaats gezet wordt ( dit is overigens een reden dat ik maar zeer weinig mensen met dit paard durf op te zadelen als ik een keer ziek ben :o ).

Ik heb precies het zelfde, ik doe 2 Driejarige en bij een lijkt alsof hij een pony is die alles gewent is, terwijl we niet zo lang met hm bezig zijn!
En de andere, een haflinger durf ik niet te vragen of iemand hm wil opzadelen of wilt poetsen. Hij is zó lomp en vooral overal mee bezig om hem heen maar niet met jou! heel irritant.
Die heeft regelmatig een paar schoppen van mij gehad! anders kon ik hier niet normaal meer achter m'n computertje zitten, het is een tank van een beest en die kent z'n eigenkrachten niet!

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:58

Dan vraag ik me af als je Natural Horsemanship doet, denkje dat een paard waarmee je dat niet doet het door heeft??

En ik vraag me dan ook af als hij niet reageert? en hij door blijft gaan?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:01

Das ook zo, elk paard is anders, het ene paard is van die drie vingers onder de indruk. Het andere paard zal het worst wezen en geef geen krimp. En doet het een seconde later opnieuw.
Ja

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:17

Corrigeren mag natuurlijk altijd, graag zelfs. Dat doe ik zelf ook. Echt keihard slaan zo ie zo niet. En slaan, trappen whatever zonder reden is meteen spullen inpakken en weg wezen!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:04

ik vind het soweiso een afrader om je paard te slaan, ik heb ook een paar meisjes op stal lopen die ons helpen de paarden te verzorgen. als een paard iets doet wat niet mag kan je beter je booste stem opzetten (en je vaste stoutwoordje gebruiken) maar als een paard bijt of iets anders doet wat jou pijn doet mag je hem natuurlijk een beste tik geven. Als je om alles een tik geeft kan je paard bang en schuw worden.

Voor straffen gebruik je 1 woord zodat je paard leert dat bijvoorbeeld: NEE! stout is (LEKKER DUIDELLIJK)

je moet je paard gaan begrijpen, ga maar eens een middagje met je paard bezig en dan kijken hoe hij op verschillende manieren reageerd dan leer je hoe hij gaat denken over dingen en hoe je het beste met hem/haar kan omgaan.

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:30

merrieveulen schreef:
19suus25 schreef:
WIE HEEFT HET HIER OVER SCHOPPEN EN SLAAN?????????????????????????????????????? IK NIET!!

Ongelooflijk, dat zeg is dus de hele tijd. NOOIT SCHOPPEN OF SLAAN in zo'n kwestie. Als je reageer, moet je wel even de hele geschiedenis daarvoor lezen!!!

rustig maar, ik krijg het idee dat je je geduld verliest, nergens voor nodig. ik gaf niet uit over schoppen en slaan tegen jou, maar tegen diegenen in het topic die wel menen dat een klap of schop de oplossing is voor bepaalde problemen met paarden. het zou schelen als je wat genuanceerder leert lezen en antwoorden, want deze aanval was allesbehalve nodig. gelukkig ben ik niet zo'n defensief type.

Uhmmm ja, doel je nu op mij? Kennelijk wel, want je quote nu met mijn naam... Maar ik voel me niet aangesproken... hmmm... Je moet even goed lezen wat ik geschreven heb, en daarna weer reageren.

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:48

als mijn paard of een verzorgingspaard mij zou bijten zou ik ze een ik geven. het hoort niet dat ze dat bij je doen. jij moet respect hebben voor het paard MAAR zij ook voor jouw!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:10

LinseyDonja schreef:
Ik heb precies het zelfde, ik doe 2 Driejarige en bij een lijkt alsof hij een pony is die alles gewent is, terwijl we niet zo lang met hm bezig zijn!
En de andere, een haflinger durf ik niet te vragen of iemand hm wil opzadelen of wilt poetsen. Hij is zó lomp en vooral overal mee bezig om hem heen maar niet met jou! heel irritant.
Die heeft regelmatig een paar schoppen van mij gehad! anders kon ik hier niet normaal meer achter m'n computertje zitten, het is een tank van een beest en die kent z'n eigenkrachten niet!

Er zijn een hoop jonge paarden die hun eigen krachten niet kennen, het lijkt me dan ook logisch dat die paarden/ponies gewoon op hun plaats gezet worden. Lijkt me dat je dat het beste is dat zo jong mogelijk te leren.
Vind dat jouw haflinger goed op zn plaats word gezet hoor, geen probleem. Lachen

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:22

Alleen als het echt nodig is, in principe niet.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:15

mijn verzorgsters mogen mijn shethengstje ook een tik verkopen als ie bijt. als ze hem maar niet helemaal verrot slaan.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:40

Iedereen zou het zelfde met een paard moeten omgaan. Een paard mag nooit bijten of slaan, ongeacht het een paard van een ander is..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:41

WiDri schreef:
Iedereen zou het zelfde met een paard moeten omgaan. Een paard mag nooit bijten of slaan, ongeacht het een paard van een ander is..

gelukkig dat niet iedereen hetzelfde omgaat met een paard! daar zou ik niet gelukkig van worden en mijn paardjes nog minder

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:42

WiDri schreef:

is dat zo, ja? een paard kan dmv bijten duidelijk willen maken dat hij pijn heeft, denk aan singeldwang bij vele paarden. dit wordt 9 van de 10 keer veroorzaakt door pijn. geef je daarvoor een tik, dan 'vertelt' het paard je niets meer en blijft hij dus met die pijn lopen. slaan of bijten uit agressie vind ik heel wat anders, daarom is het ook zaak om ervoor te zorgen dat je weet waarom het paard iets doet, voordat je een tik uitdeelt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:54

WiDri schreef:

Mijn paard mag een ander (anderen hebben namelijk helemaal niets bij mijn paard te zoeken) wel degelijk bijten of slaan wat mij betreft. Ja
En daarbij ALS mijn paard al bijt of slaat, dan geeft hij heel duidelijk iets aan. En dat mag hij van mij, lichaamstaal in zijn enige communicatiemiddel om iets goed duidelijk te maken. Het zou betekenen dat er iets ernstigs met hem aan de hand is, aangezien hij nooit bijt of slaat. En jij of wie dan ook hebben niet te bepalen hoe mij paard behandeld wordt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:56

met je eens Nadya. mijn dieren bijten of slaan nooit, dus als dit ineens wel voorkomt is er iets mis. overigens zit er altijd iets niet goed (danwel in je relatie met je paard, danwel...) als je paard je bijt of trapt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:01

merrieveulen schreef:
met je eens Nadya. mijn dieren bijten of slaan nooit, dus als dit ineens wel voorkomt is er iets mis. overigens zit er altijd iets niet goed (danwel in je relatie met je paard, danwel...) als je paard je bijt of trapt.

Inderdaad, dan is er al iets goed mis al zoiets gebeurt. Maar ja, dat willen de meeste paardeneigenaren niet onder ogen zien, he, want het ligt altijd aan het paard volgens hen. Mooi niet dus.
En ik word gek van die mensen die maar schreeuwen en slaan, terwijl ze niet naar zichzelf willen kijken. Ik heb geen zin meer me daarover in te houden. Tong uitsteken

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:04

Nadya schreef:
merrieveulen schreef:

Inderdaad, dan is er al iets goed mis al zoiets gebeurd. Maar ja, dat willen de meeste paardeneigenaren niet onder ogen zien, want het ligt altijd aan het paard volgens hen. Mooi niet dus.
En ik word gek van die mensen die maar schreeuwen en slaan, terwijl ze niet naar zichzelf willen kijken. Ik heb geen zin meer me daarover in te houden. Tong uitsteken

Precies Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:09

De paarden die bij ons op de wei (en op stal) toevallig wel bijten of slaan, benader ik altijd op een rustige manier en ik let heel goed op hun signalen. Daar doe ik dan iets mee. Ik ben echt nog nooit gebeten of geslagen. Moet je eens kijken hoe de gemiddelde (les)ruiter er bij ons mee omgaat. Ja, dan vraag je erom, hoor. En dan mag ik toekijken hoe de paarden afgestraft worden, vreselijk! Terwijl het zo onterecht is. Maar ja, dan heb ik het ook niet over mensen met enig gevoel voor paarden. Al schijnen ze zelf te denken van wel. Hoe dom kun je zijn? Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:10

Hopla! nee hoor zo gaat het bijna altijd. mensen zijn bang voor een trap of beet, hup hengstenketting eraan, (of liever nog door de mond), paar flinke tikken, 'dan leert hij het wel af'.

waar de kennis en kunde ophoudt, begint het geweld!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:18

merrieveulen schreef:
Hopla! nee hoor zo gaat het bijna altijd. mensen zijn bang voor een trap of beet, hup hengstenketting eraan, (of liever nog door de mond), paar flinke tikken, 'dan leert hij het wel af'.

waar de kennis en kunde ophoudt, begint het geweld!

Precies. Maar dat mag je niet zeggen in paardenland. Maar het is wel zo.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:14

Uhm, jullie snappen mij niet.. Waarom zou jou paard een ander wel mogen bijten en jou niet? Dat bedoel ik ermee..

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:19

WiDri helemaal met je eens Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:31

WiDri schreef:
Uhm, jullie snappen mij niet.. Waarom zou jou paard een ander wel mogen bijten en jou niet? Dat bedoel ik ermee..

Mijn paard bijt en trapt mij niet. Hij bijt en trapt in principe ook geen andere mensen. Ik hou niet van mensen die er maar meteen op los slaan, zonder te kijken naar wat het paard aangeeft. En dat gaat 99 van de 100 keren zo. De meeste mensen weten te weinig van de lichaamstaal en de signalen die paarden aangeven voordat ze bijten of trappen. Ze geven er vaak iets mee aan waar je iets van kan leren of wat je de volgende keer op een andere manier kan voorkomen.
Als mijn paard iemand anders wel bijt of trapt, mag hij van mij niet slaan. Ik heb in al die tijd dat ik mijn paard heb, hem nog nooit hoeven slaan. Dus ik wil ook niet dat anderen dat doen. Nergens voor nodig en geloof me, ik heb een jong paard die nog heel veel moet leren en die ook heel graag leert. Ik corrigeer hem op een andere manier als dat nodig mocht zijn.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:42

Er op los slaan en een corrigerende tik op schop is heel wat anders. Paarden onderling lossen zo ook dingen op, duidelijk zijn. En op het goede moment een tik geven.

En wat betreft signalen geven, hij kan ook anders een signaal afgeven dan door te bijten of slaan. Die kan ik ook verstaan.
Slaan of bijten wordt door mij gewoon never nooit geaccepteerd.
En ik zou me kapot schamen als mijn paard zomaar een hap uit een vreemde zou nemen.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:41

Ik zou het wel doen want je moet toch boos worden en zeggen "nee" heeft geen nut denk ik want ze weten toch niet wat het betekent. Ik sla echt wel andermans paard als die me bijv. wil bijten.