Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:55

Oke, misschien iets te voorbarig te reageerd. Maar dan zie ik nog niet de overeenkomst tussen (ruime) weidegang en schoppen bij slecht gedrag.. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:58

Voor de mensen hier die tégen schoppen zijn: rijden jullie ook zónder zweep? Want zwepen komen behoorlijk veel harder aan dan een plastic laars tegen een stevige paardenbuik. Als ik zie hoe sommige paarden bij een weigering met de zweep (mis/be)handeld worden.... Geef mij dan maar een schop ipv een zweepslag.

Niet dat ik vóór schoppen ben ofzo... Maar paarden schoppen & bijten elkaar ook gewoon, en flink veel harder dan wij mensen ooit kunnen.
Wij mensen hebben natuurlijk een andere manier van communiceren met onze dieren (we roepen heel hard foei ofzo...), maar de meest natuurlijke manier van straffen is knijpen of bijten als het paard vervelend is. Niet schreeuwen of roepen.

En als een paard 't probeerd om echt raak te schoppen, werkt 't altijd erg goed om 'n emmer tegen z'n achterste te gooien. Jij bent dan veilig, maar je hebt 't paard toch in z'n eigen "taal" op z'n nummer gezet zonder zelf gevaar te lopen.

Gelukkig heb ik mijn eigen paardje goed opgevoed, die bijt of slaat niet. Dus daar hoef ik dit soort maatregelen dan natuurlijk ook niet bij te gebruiken Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:07

Citaat:
Mijn andere paard(hengst, staat in kudde) heeft mij een keer gebeten toen ik hem kwam controleren(wondjes etc) en toen heb ik zijn oor gepakt en zo hard gebeten als ik kon, ook nooit meer gedaan.

Lijkt me wel moeilijk, een paard in zn oor bijten. Nagelbijten / Gniffelen
Is dat niet een probleem met de hoogte enzo? Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:09

Ik vond het niet echt smakelijk om mijn paard terug te bijten, had mijn mond vol haren Clown

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:10

Een paard moet natuurlijk wel weten dat wij mensen zijn, om nou een paard na te gaan doen vind ik niet echt normaal.Omdat paarden in de natuur bepaalde dingen bij elkaar doen, moeten of mogen wij dat terug doen.Als mijn paard gaat schuren bij mij, ga ik echt niet terug schuren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:11

Fijn als ie in de rui is ja Vork

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:13

Schuren mag een paard al helemaal niet tegen een mens aan Clown ben geen schuurpaal!
Als het paard je gaat krabbelen (zoals ze vaak bij elkaar doen op de schoft) dan kun je wel terug krabbelen, door met je vingers over zijn schoft te gaan.
Om te corrigeren snapt een paard vaak wat sneller als je het op een 'paard' manier doet. Terug doen is erg effectief! Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:14

Ik heb de mijne nog nooit geschopt. Omdat het niet nodig is en omdat ik dat ergens ook niet erg vriendelijk vind. Hoogstens krijgt ze een tik, maar een schop vind ik echt te ver gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:15

Ik vind het gemeen want een paard schopt niet terug.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:16

Niet? Volgens mij schopt een paard zo vaak Tong uitsteken Als dat de redenering zou zijn, zou een paard een mens ook niet schoppen, omdat de mens niet terug schopt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:17

marleen_usar schreef:
Ik vind het gemeen want een paard schopt niet terug.

Nee hij schopt niet terug, maar hij is begonnen met schoppen (want anders schop ik niet terug)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:17

Wat doe jij dan als een paard over je heen loopt (letterlijk) uit enthousiasme of gewoon lompheid? Hoef niet persé je eigen wél goed opgevoede paard te zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:20

Indien ik een zweep bij de hand heb: even wapperen met de zweep. Anders proberen weg te jagen dmv handen en : 'nee' te roepen. Als hij me echt omver loopt, duw ik terug of anders even een tikje (klap met hand op hals bv). Maar boos word ik zeker, want een paard mag mij niet zomaar omver lopen.
(mocht dat echt geen effect hebben, kan die toch echt wel een schop verwachten Clown)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-03-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:24

Mijn paard heeft 1x een schop gehad hij heeft daarna geen dingen meer gedaan die niet door de beugel kunnen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:27

WCF had het ook een beetje tegen de mensen die hun paard alleen 'in de hals knijpen' of 'stem opzetten' want daar luisterd zo'n paard natuurlijk niet naar op zo'n moment

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:22

Het enige 'vergrijp'waarvoor mijn paarden ooit een shop krijgen is het schenden van mijn persoonlijke ruimte.
Een paard dat op mij af blijft komen als ik het wegduw, heeft in paardentermen geen respect voor mij als leider en krijgt een stevige schop. Ik heb het maar een of twee keer moeten doen bij elk van mijn paarden. Daarna weten ze dan ook dat mensen omlopen not done is en kunnen we aan de rest van de opvoeding beginnen. Zonder schoppen.

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:25

Ik zou mijn pony anders nooit schoppen. Maar als hij mij een trap zou verkopen kan hij er zeker één terug verwachten!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:29

Hypofocus schreef:
Wij mensen hebben natuurlijk een andere manier van communiceren met onze dieren (we roepen heel hard foei ofzo...), maar de meest natuurlijke manier van straffen is knijpen of bijten als het paard vervelend is. Niet schreeuwen of roepen.

Heb jij ooit paarden elkaar zien knijpen Knipoog ?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:34

Nee, maar wel bijten of knepen geven naar elkaar met de mond, komt hier ongeveer mee overeen Lachen Helpt trouwens perfect bij gevoeligere types paard die geen schop onder de ont nodig hebben Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:38

wat mij opvalt, is A dat veel mensen hun paard moeten schoppen omdat hij anders niet luistert, B dat veel mensen erg onduidelijk zijn, en zo het nodig maken van een schop zelf veroorzaken.

voorbeeld: 'ik geef eerst een waarschuwing, (***) niet doen... luistert hij niet, dan zeg ik (***) hou OP!, luistert hij dan nog niet, dan geef ik een brul (***) NEEE!!!.

waar moet het paard in zo'n geval op reageren? een strafwoord moet iets 'vasts' zijn. als ik een waarschuwing geef, dan is dat dmv lichaamstaal, (hoofd omhoog, stevige stap op de grond), en gebruik ik het woord 'NEE". als ik echt moet corrigeren, stamp ik op de grond, en zeg ik strenger (lage stem, schreeuwen doe ik nooit) 'NEE!'. het woordje 'nee' staat voor: je doet iets wat niet mag. feitelijk is het een commando. je vraagt je hond toch ook niet 'zit', 'kont op de grond', of weer iets anders. een commando (en je 'corrigeerwoord') moet duidelijk zijn, kort en krachtig, en altijd hetzelfde.
zo gebruik ik de term 'goed zo!' in combinatie met een aai of krabbeltje op een fijn plekje als beloning. dan weten ze dat het goed is. als je paard verder is kan je commando's uitbouwen, en zelfs hele zinnen gebruiken. maar een strafwoord moet ALTIJD hetzelfde zijn.

SONY schreef:
Als jij je paard een tikje geeft is hij er echt niet van onder de indruk. Het is ene groot dier. Heel hard trappen is overdreven maar in de natuur trappen paarden ook naar elkaar... Echt gemeen schoppen vind ik niet nodig maar bv. een hengst die ik reed, daarbij haalde een tikje op de schouder echt niks uit, hard trappen doe ik niet maar wel zodat de boodschap duidelijk is en daarvoor hoef je niet je paard in elkaar te schoppen natuurlijk, en vaak is het geeneens nodig.

in de natuur gaan er waarschuwingen aan een trap vooraf, ALTIJD. alleen veel mensen zijn niet in staat die op te vangen, ze zijn vanuit ons gezien minimaal, maar voor een paard toch duidelijk. en niet elk paard is zo lomp om niet te reageren op een tikje. mijn merrie heeft méér dan genoeg aan het woordje 'nee', en dan moet ik uitkijken dat ik dat niet te hard zeg, want dan is ze méér dan onder de indruk. het ene paard is het andere niet.

het feit dat een paard een mep of schop nodig heeft, zegt meer over de opvoeding door de eigenaar (ook al is die nu misschien de eigenaar niet meer, maar jullie snappen wat ik bedoel), dan over het paard zelf. OK, er zijn dominante paarden, maar ook die horen niet te trappen, er is dan al in een vroeger stadium iets gemist. een normaal, netjes opgevoed paard zal niet trappen of bijten. veulens laat ik even buiten beschouwing, want die proberen alles wel een keertje uit. er is overigens natuurlijk ook nog een verschil tussen bijten en bijten.

verder is het onzin dat een paard altijd zal proberen de mens te domineren. de leider zijn is een hele verantwoordelijkheid, en bijna ieder paard zal ervoor kiezen een leider te volgen ipv er eentje te worden. een paard wil een duidelijke leider, eentje die gezag uitstraalt, eerlijk is, en waarop het paard kan vertrouwen. zolang de mens hierin de juiste rol heeft (mijn ruin wil écht een duidelijk leiderfiguur, anders wordt hij onzeker en dus gevaarlijk, met mijn merrie kan ik beter meer richting dezelfde lijn gaan zitten, te dominant vindt ze eng), zal een paard nooit trappen of bijten.
niet iedereen voedt zijn paard zelf op, en dus kan niet iedereen direct iets doen aan de leider- kuddeverhouding met zijn paard. er is wel altijd aan te werken natuurlijk. bij een paard dat je zelf hebt opgevoed, hoor je correcties als een schop of klap of schreeuw niet nodig te hebben, dan is er iets mis in de verhoudingen. die moet je uiteraard rechtzetten, maar vaak wordt een paard bestraft voor dingen die feitelijk veroorzaakt worden door de opvoeder zelf. grondwerk is een prettige uitkomst voor dominante paarden. het is geweldloos, duidelijk voor het paard, en je blijft buiten bereik van eventuele agressieve paarden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:04

UpDate_ schreef:
Ik vind dit een beetje een raar topic

je paard schoppen......lekker diervriendelijk! Boos!

tuurlijk als je paard iets doet wat niet door de beugel kan verdiend hij een corigeerende tik of verhef je je stem of je neageerd hem werkt vaak het beste!

maar je lost het dan toch niet op door je paard te schoppen????!!!

ik denk ook niet dat een paard begrijpt waarom je hem schopt!

Een paard wat over je heen denderd omdat t geen respect heeft... Lekker dier vriendelijk. Een paard wat steeds weer een corrigerende tik krijgt omdat het eigenlijk niet streng genoeg is, lekker diervriendelijk. Een paard wat doordenderd voor een auto langs omdat hij nouwelijks respect heeft voor degene die hem vastheeft... Lekker diervriendelijk...

Mijn merrie is te eigenwijs om zich te laten overdonderen door een tik... Ze krijgt een aantal stemwaarschuwingen, en daarna is het geëtter afgelopen, ik ben geen voetveeg... Gevolg, een paard wat perfect luisterd, en met een kleine stemcorrectie af te straffen is...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:12

Hypofocus schreef:
Voor de mensen hier die tégen schoppen zijn: rijden jullie ook zónder zweep? Want zwepen komen behoorlijk veel harder aan dan een plastic laars tegen een stevige paardenbuik. Als ik zie hoe sommige paarden bij een weigering met de zweep (mis/be)handeld worden.... Geef mij dan maar een schop ipv een zweepslag.

Niet dat ik vóór schoppen ben ofzo... Maar paarden schoppen & bijten elkaar ook gewoon, en flink veel harder dan wij mensen ooit kunnen.

En als een paard 't probeerd om echt raak te schoppen, werkt 't altijd erg goed om 'n emmer tegen z'n achterste te gooien. Jij bent dan veilig, maar je hebt 't paard toch in z'n eigen "taal" op z'n nummer gezet zonder zelf gevaar te lopen.

Gelukkig heb ik mijn eigen paardje goed opgevoed, die bijt of slaat niet. Dus daar hoef ik dit soort maatregelen dan natuurlijk ook niet bij te gebruiken Knipoog

Ik rij idd zonder zweep maar ben niet tegen schoppen!

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:26

Vjestagirl schreef:
UpDate_ schreef:
Ik vind dit een beetje een raar topic

je paard schoppen......lekker diervriendelijk! Boos!

tuurlijk als je paard iets doet wat niet door de beugel kan verdiend hij een corigeerende tik of verhef je je stem of je neageerd hem werkt vaak het beste!

maar je lost het dan toch niet op door je paard te schoppen????!!!

ik denk ook niet dat een paard begrijpt waarom je hem schopt!

Een paard wat over je heen denderd omdat t geen respect heeft... Lekker dier vriendelijk. Een paard wat steeds weer een corrigerende tik krijgt omdat het eigenlijk niet streng genoeg is, lekker diervriendelijk. Een paard wat doordenderd voor een auto langs omdat hij nouwelijks respect heeft voor degene die hem vastheeft... Lekker diervriendelijk...

Mijn merrie is te eigenwijs om zich te laten overdonderen door een tik... Ze krijgt een aantal stemwaarschuwingen, en daarna is het geëtter afgelopen, ik ben geen voetveeg... Gevolg, een paard wat perfect luisterd, en met een kleine stemcorrectie af te straffen is...

Hey hansworst geef me één reden waarom een paard naar JOU zou moeten luisteren?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:39

@ Hypofocus, ik rij wel met zweep. niet om mee te slaan, en zéker niet om mee te straffen. wel om even bij te tikken, of liever gezegd, bij te aanraken. een zweep is niet gemaakt om mee te slaan, maar om aanwijzingen te geven. ik snap je reactie wel, veel mensen zien de zweep als een ideaal strafmiddel, maar daar is hij dus niet voor bedoeld, en zo wordt hij bij mij ook niet gebruikt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:44

LisetCharlot schreef:
Nee ik bedoelde jou niet Elinax21, ik bedoelde Nadya. Ja

Eraf springen en dan schoppen vind ik echt ziek..

Sorry???? Ik heb mijn paard nog nooit geschopt. Waar heb je het over??? Lees mijn berichten eens wat beter. Clown