Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:47

ik vind het niet meer dan normaal als de smid mijn paard corrigeert als deze stout is.... en als dat betekend een skup onder de kont, dan weet ik heel zeker dat hij dit verdient heeft.

Mijn smid staat wel zijn rug te verkloten als een paard loopt te trutten, en dat voor dat kleine beetje geld wat hij ervoor wil hebben.......

om van ergere bedrijfsongevallen maar niet te spreken..... mijn smid hoeft zich niet te laten trappen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:02

Als mijn bekapper mijn paard zou trappen, zou ik ongeloofelijk boos worden en hem meteen wegsturen. Zou hem ook nooit meer terug laten komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:04

dus als jouw paard hem gericht trapt, dan mag hij niet een optater terug geven???

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:05

Inge_ Ik denk dat de smid (hopelijk, als hij dat nog kan), ook doet, als hij al een schop heeft gehad, en er nog één krijgt, omdat het paard denkt: laat ik het nog eens doen, ik vind dit gefriemel maar niks!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:07

Het gaat er natuurlijk om wat eraan vooraf is gegaan. Ik vind het de taak van de eigenaar om ervoor te zorgen dat het paard zich gedraagt en de smid zijn werk kan doen. Gedraagt het paard zich niet en de eigenaar treed niet op, dan zou ik profesioneler van een smid vinden om de eigenaar hierop aan te spreken of anders te vertrekken.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:08

Ik ook, maar ik denk dat het paard daar niks van leert, hij moet op het moment meteen op z'n sodemieter krijgen als die zich echt misdraagt (maar dat is mijn mening Knipoog ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:09

ik ben er nooit bij als mijn smid komt Lachen en mijn paard gedraagd zich gelukkig altijd........

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:09

KiWiKo schreef:
dus als jouw paard hem gericht trapt, dan mag hij niet een optater terug geven???

Mijn paard zou iemand niet gericht trappen. Als ik een paard had dat wel gericht trapte, zou ik daar eerst wat aan doen voor de smid moest komen. En het van te voren zeggen tegen de hoefsmid, zodat hij er rekening mee houd en geduldig te werk gaat. En als hij dat niet wil/kan, dan hoepelt hij maar op en ga ik op zoek naar een andere smid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:14

maar er zijn ook andere paarden dan jouw paard.............. het is handig als je even buiten je eigen referentiekader stapt en je bedenkt dat er ook paarden rondlopen die minder vriendelijk zijn....

zou je, stel dat jouw paard zo een minder vriendelijk paard was, het dan nog zo erg vinden?

maw, vind jij het normaal om jouw smid, wetend dat jouw paard een draak kan zijn..... willens en wetens arbeidsongeschikt te laten worden omdat je persee niet wil dat het dier gecorrigeerd wordt

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:16

Als ik een paard had dat trapte zou ik, zoals ik in mijn vorige post al zei, eerst zelf wat aan zijn houding veranderen voor ik de hoefsmid liet komen. Het is echt niet mijn bedoeling een smid arbeidsongeschikt te laten worden en ik zou voor de veiligheid van het dier, de smid en mijn eigen veiligheid het gedrag wel corrigeren, maar niet door hem een schop te geven maar dmv veel oefenen en geduld te hebben.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:17

Geduldig te werk gaan is goed, maar een smid moet meer paarden doen op een dag, dus hij heeft niet alle tijd. En trouwens, als jouw paard (of die van een ander) al 3 trappogingen zou hebben ondernomen, mag de smid van mij alles behalve geduldig reageren. Tuurlijk kunnen paarden zenuwachtig zijn, nerveus etc. Maar bij gericht trappen mogen ze van mij ook een gerichte trap terug krijgen. Welke komt harder aan denk je?

fjordenmeiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:18

Nee natuurlijk niet. Het is toch niet zijn paard. Ze doen meestal wel een soort klem om de neus zodat ze tijdens het bekappen aan de neus denken en niet aan de hoeven. Je gaat iemand anders paard toch geen schop verkopen! Boos!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:19

Je laat je paard toch ook de smid niet arbeidsongeschikt trappen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:20

en als je nou een paard hebt die om medische redenen regelmatig naar de smid moet, en dus even niet kan wachten???

die heb je ook namelijk Lachen

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:23

Sunrise_ schreef:
Ik ook, maar ik denk dat het paard daar niks van leert, hij moet op het moment meteen op z'n sodemieter krijgen als die zich echt misdraagt (maar dat is mijn mening Knipoog ).

Daar heb je gelijk in, maar dat vind ik dan het probleem van de eigenaar. Die moet op dat moment dan maar optreden, aangezien het toch zo is dat 9 van de 10 mensen niet willen dat de smid hun 'lieve' paard een optater verkoopt.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:25

grappig trouwens dat het veel mensen eigenlijk niet intereseert wat en met de smid gebeurt, als hun paard maar geen klap krijgt. Heel appart....

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:26

Er zijn ook smids die wel de tijd nemen voor elk paard, en dat moet ook vind ik. Ik heb nu een bekapster en die neemt echt ruim de tijd voor elk paard. Mijn paard heeft wel eens kramp in zijn achterbenen en wil ze dan nog wel is plotseling terugtrekken. Mijn huidige bekapster laat hem zijn voet dan even op de grond zetten en neemt hem daarna weer op. Ze heeft veel geduld, en dat vind ik belangrijk.

Je hebt idd paarden die om medische redenen regelmatig naar de smid moeten, maar dan kun je in de tussentijd toch alsnog oefenen..
Met een trap zul je het probleem misschien ook wel oplossen maar ik wil mijn paard niet trappen, vind ik echt heel onrespectvol..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:27

Anne_0 schreef:
grappig trouwens dat het veel mensen eigenlijk niet intereseert wat en met de smid gebeurt, als hun paard maar geen klap krijgt. Heel appart....

Als je mij daarmee bedoeld, omdat ik niet wil dat een smid mijn paard trapt:
Inge_ schreef:
Het is echt niet mijn bedoeling een smid arbeidsongeschikt te laten worden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:27

precies Anne......... smid is een risicovol beroep, vaak kleine ondernemers....... een arbeidsongeschiktheidsverzekering kost een berg duiten, vaak niet haalbaar financieel...... en denk erom, als jouw smid niet kan werken omdat hij door jouw paard de vernieling in is geholpen, dan heeft die man geen inkomen Lachen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:31

Inge_ schreef:
Er zijn ook smids die wel de tijd nemen voor elk paard, en dat moet ook vind ik. Ik heb nu een bekapster en die neemt echt ruim de tijd voor elk paard. Mijn paard heeft wel eens kramp in zijn achterbenen en wil ze dan nog wel is plotseling terugtrekken. Mijn huidige bekapster laat hem zijn voet dan even op de grond zetten en neemt hem daarna weer op. Ze heeft veel geduld, en dat vind ik belangrijk.

..

een reguliere smid zal ook een kramptrekker niet slaan

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:32

KiWiKo schreef:
precies Anne......... smid is een risicovol beroep, vaak kleine ondernemers....... een arbeidsongeschiktheidsverzekering kost een berg duiten, vaak niet haalbaar financieel...... en denk erom, als jouw smid niet kan werken omdat hij door jouw paard de vernieling in is geholpen, dan heeft die man geen inkomen Lachen Lachen

Waar staat dan dat iemand het niet erg vindt als de smid arbeidsongeschikt wordt?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:36

Inge_ schreef:

Je hebt idd paarden die om medische redenen regelmatig naar de smid moeten, maar dan kun je in de tussentijd toch alsnog oefenen..
Met een trap zul je het probleem misschien ook wel oplossen maar ik wil mijn paard niet trappen, vind ik echt heel onrespectvol..

Juist, jij vind dat onrespectvol. Je paard heeft echter geen flauw idee wat het begrip 'onrespectvol/respectloos' inhoudt. Ben jij zelf als kind wel eens stevig bij je arm gepakt als je iets deed wat niet mocht? Ik dus wel, en ik ben er niets, maar dan ook niets slechter van geworden, maar ik had rap door wat wel of niet mocht! Geloof me, dat gebeurde een keer of twee, en dat wist ik het wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:39

Inge_ schreef:
KiWiKo schreef:

Waar staat dan dat iemand het niet erg vindt als de smid arbeidsongeschikt wordt?

Op het moment dat jij zegt dat jouw smid jouw paard niet mag corrigeren, dan intresseert het je geen reet of jouw smid zijn rug naar de vernieling aanhet helpen is Lachen

Jouw paard is braaf, de mijne ook......... maar ik heb ze die echt, echt draken zijn met beslaan.... of bekappen, en die mogen wat mij betreft door de smid gecorrigeerd worden

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:41

Sunrise_ schreef:
Inge_ schreef:

Juist, jij vind dat onrespectvol. Je paard heeft echter geen flauw idee wat het begrip 'onrespectvol/respectloos' inhoudt. Ben jij zelf als kind wel eens stevig bij je arm gepakt als je iets deed wat niet mocht? Ik dus wel, en ik ben er niets, maar dan ook niets slechter van geworden, maar ik had rap door wat wel of niet mocht! Geloof me, dat gebeurde een keer of twee, en dat wist ik het wel.

Een paard merkt wanneer hij met respect wordt behandeld en niet wordt geslagen en getrapt en wanneer hij wel wordt getrapt als hij iets fout doet. Misschien leert hij wel sneller als je een fout met geweld afstraft, maar voor mij is dat geen optie, ik los een probleem liever op een andere manier op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:45

de smeden die ik om me heen hebben, behandelen elk paard met respect, maar verwachten dat ook terug Lachen