wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:27

sherif schreef:
dat wordt een ander verhaal als ze wat groter zijn Knipoog ..(en dan valt deze actie nog mee)

http://pictures.arabhorse.nl/albums/use ... gloon2.jpg

tja typisch hengstengedrag Knipoog

Valt idd nog mee. Toch jammer dat er op de momenten van de echt heftige uitbarstingen niemand met het fototoestel klaarstaat (of durven ze de uitbarstingen niet te plaatsen?)....

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:45

meestal schuilt een ongeluk in een klein hoekje Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:13

Idd. Toch jammer dat vele voorstanders van het houden van hengsten dat nou net niet zien (of daar (gelukkig) geen ervaringen mee hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:19

Cassidy schreef:
Idd. Toch jammer dat vele voorstanders van het houden van hengsten dat nou net niet zien (of daar (gelukkig) geen ervaringen mee hebben.

Dus omdat er ongelukken moeten gebeuren moeten we ermee stoppen? Ik ben vandaag de hele dag met mijn hengst bezig geweest, hij loopt los over het erf te struinen en gaat bij iedereen even op visite. Ik heb hem gewassen, was al een jaar niet gebeurd, en gevlochten. Daarna de hoefsmid nog geweest en ook daar geen stap fout, nou sorry maar dan ga ik niet onnodig snijden.

Mijn merrie lag vorige maand onder een hek omdat we een ongeluk hadden gehad, ook maar geen merries meer houden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:26

Als je hengst goed gedrag heeft, niet teveel last van zijn hormonen en je hebt de mogelijkheid en ervaring om verantwoord met een hengst om te gaan is er ook geen probleem.

Maar het probleem zit hem nou juist in de onervaren mensen die een hengst hebben aangeschaft omdat het goedkoper is, stoer staat of wat ook.

Genoeg voorbeelden op bokt hier van jongere mensen die een hengst(je) hebben en daar problemen mee hebben. En dan bokt moeten raadplegen voor :help mijn pony bijt, help hoe leer ik het slaan met een voorbeen af, help mijn paard wil niet aan een touwtje lopen als hij een ander paard ziet enz enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:29

@ Caira: waar ik een probleem mee heb is dat je je eigen positieve ervaringen ertoe gebruikt om te generaliseren dat het allemaal wel meevalt en dat vooral iedereen zijn hengst ook hengst moet houden. in mijn ogen het meest linke advies wat je kunt geven, waar de voorstanders van hengsten maar hengst te laten omdat het stoer is maar al te graag in meegaan.

Nu generaliseer ik zelf ook, door te roepen dat je maar beter kunt gaan snijden. In dit geval, beter safe than sorry. Omdat ik de gevaren zie en helaas hier op bokt te vaak verhalen zie langskomen van kinderen van 12 of 13 met hun verzorg (shet) hengstveulen die apart staat zonder soortgenootjes en zonder leeftijdstgenootjes en ze vreselijk aan het uitproberen is. En nog erger, mensen die zo'n uk de waarde niet toekennen die hij nodig heeft en verdient heeft, ongeacht of er wat onder hangt of niet.

' A horse is an accident waiting to happen" ....maakt niet uit of er wat onder hangt of niet. Dat ongeluk kan alleen in geval van een hengst net dat tikkie erger uitvallen.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:31

Cassidy schreef:

Als iedereen zo denkt, zou er geen hengst meer bestaan..!!
Mijn hengst is braver dan mijn 12 jarige pony (ruin) die nu voor de 2e keer Z1 loopt..
Verder ben ik het met Caira en Karuna eens!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:32

Waar ik een probleem mee heb is dat je roept dat alles maar gesneden moet worden, en ja daar ga ik dan lijnrecht tegenover staan. Ik snap niet dat je ons onverantwoordelijk durft te noemen als je niet eens weet hoe wij met onze hengsten omgaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:33

En daarnaast, ik zeg niet dat iedereen zijn hengst hengst moet laten, maar ik loop ook niet te brullen dat al die ballen eraf moeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:38

mienetje schreef:

Ik denk dat een hengstenhouder met een potentieel kandidaat voor een hengstenkeuring mijn advies toch echt naast zich neerlegt...zoals helaas maar al te veel (brood)fokkers met niet gekeurde hengsten of hengsten zonder papieren dat ook doen...
En mag ik vragen hoe oud je hengst is?

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:39

Cassidy schreef:
mienetje schreef:

Ik denk dat een hengstenhouder met een potentieel kandidaat voor een hengstenkeuring mijn advies toch echt naast zich neerlegt...zoals helaas maar al te veel (brood)fokkers met niet gekeurde hengsten of hengsten zonder papieren dat ook doen...
En mag ik vragen hoe oud je hengst is?

Die van mij is nu 5..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:39

Caira schreef:
En daarnaast, ik zeg niet dat iedereen zijn hengst hengst moet laten, maar ik loop ook niet te brullen dat al die ballen eraf moeten.

Nee, jij loopt te vertellen over je eigen hengst, en ziet het totale plaatje een beetje over het hoofd.

Wie zei er ook al weer dat hij met vreemde hengsten ook anders omging dan met zijn eigen hengst?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:40

mienetje schreef:
Die van mij is nu 5..

Misschien komt het nog, en misschien niet. Maar dat je ruin lastiger is dan die hengst, al eens bij nagedacht dat dat de reden wel kon zijn geweest dat je ruin zijn ballen kwijt is?

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:43

Cassidy schreef:
mienetje schreef:
Die van mij is nu 5..

Misschien komt het nog, en misschien niet. Maar dat je ruin lastiger is dan die hengst, al eens bij nagedacht dat dat de reden wel kon zijn geweest dat je ruin zijn ballen kwijt is?

Mijn ruin is niet lastiger, maar mijn hengst schiet er minder vaak vandoor Knipoog

Maar dat is voor mij toch een reden om mijn hengst (nog) niet te laten castreren.. Zodra hij moeilijk begint te doen, houd hij ze ech niet lang meer.. Maar zolang hij zoals nu blijft, is het een schat van een beest, en denk ik er niet over na om hem te castreren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:53

Cassidy schreef:
Caira schreef:

Nee, jij loopt te vertellen over je eigen hengst, en ziet het totale plaatje een beetje over het hoofd.

Wie zei er ook al weer dat hij met vreemde hengsten ook anders omging dan met zijn eigen hengst?

Ik, maar dat wil niet zeggen dat ik daar niet mee omga Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:10

Caira schreef:
Ik, maar dat wil niet zeggen dat ik daar niet mee omga Knipoog

dat was jij niet....

Neonlight schreef:
Dat zou ik ook zijn, op vreemde hengsten heb ik het niet. Deze hengsten staan vanaf geboorte al bij ons, dat scheelt gelukkig wel, maar bij vreemde hengsten zou mijn broek ook vol zitten. Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:19

Tsja ik blijf erbij... in de goede handen kan een hengst best hengst blijven.

En trouwens... sommige merries hebben ook erg losse voorbenen. Najade van Michelle (Regirl) steigerd ook wanneer ze het ergens niet mee eens is... en wanneer een paard te dicht in de buurt komt krijgt die ook een klap voor z'n kaak met haar voorhoef Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:59

ik mag dan in jaren nog niet zo gek veel ervaring hebben, maar ik heb tot nu toe wel veel verschillende paarden meegemaakt. hengsten, ruinen, maakt niet uit. de ergste was mijn eigen, toen hij nog hengst was en lekker ging puberen en ik geen idee had hoe hem op de voeden. verder zijn over het algemeen gezien de merries lastiger dan de hengsten waarmee ik gewerkt heb. een buurman bij ons heeft twee hengsten, die verzorgde ik toen ik 8 jaar was, altijd onder begeleiding, dat wel, maar nooit problemen mee. het hangt er maar net vanaf hoe een paard is opgevoed, wat voor karakter erin zit, etc. die buurman heeft ze ook niet voor de dekdienst, maar houdt ze wel gewoon hengst (rijdt wel concours ermee), en hij weet ook precies wat hij doet als hij met de paarden werkt.

ik vind wel, dat er goed overwogen moet worden over wel of niet castreren. liever te snel castreren dan later met hangende pootjes erop terugkomen. precies zoals hier gezegd wordt, Grietje (12) mag een pony, en het wordt een shet hengsteveulentje. zoooooo schattig, maar dan wordt hij ouder en wil wat. en daar gaat het mis.
net als sommige opmerkingen: mijn hengst is juist de liefste, nooit hengstenstreken etc... blijkt het te gaan om een veulen van 6 maand... tja zo kan ik het ook, de mijne was op die leeftijd ook gewoon een levende knuffelbeer...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:35

Cassidy schreef:
sherif schreef:
dat wordt een ander verhaal als ze wat groter zijn Knipoog ..(en dan valt deze actie nog mee)

http://pictures.arabhorse.nl/albums/use ... gloon2.jpg

tja typisch hengstengedrag Knipoog

Valt idd nog mee. Toch jammer dat er op de momenten van de echt heftige uitbarstingen niemand met het fototoestel klaarstaat (of durven ze de uitbarstingen niet te plaatsen?)....

mijn merrie doet enger hoor Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:43

Wat is voor jullie eigenlijk de reden om je hengst hengst te houden? Ik heb zelf altijd hengsten, maar hoor hier op bokt meestal redenen waarvan ik denk "je kunt hem net zo goed nu castreren, want het komt er tóch van" Knipoog - maar dat gaat ook weer niet voor iedereen op.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:50

ik heb mijn hengstje (nu over de negen maanden, welsh A pony) gekocht omdat ik ermee naar de HK wil. maar mocht het op een eerder punt moeilijk worden, dat hij niet samen kan met een ander paard oid (met de opvoeding verwacht ik nul problemen, zie ook het verhaal van mijn ruin en merrie), dan wordt hij wel gecastreerd, keuring of geen keuring. ook als hij niet geschikt blijkt voor de dekdienst wordt hij waarschijnlijk gecastreerd, tenzij hij geen last heeft van zijn hormoontjes.
voor een deel weet ik hoe ik het wil gaan doen, en voor een deel ook nog niet. misschien krijgt hij het wel heel moeilijk met zichzelf als hij naast de merries op het land staat. dat zou ik niet willen, dus dan kies ik voor datgene wat het beste is voor hem.

kortom: hij blijft alleen hengst als dat niet afdoet aan zijn kwaliteit van leven, en dat houdt in dat hij met soortgenootjes (mijn ruin o.a.) het land op kan, en kan doen wat de andere paarden ook doen. is dat niet mogelijk, dan houdt het hengst-zijn op. qua opvoeding ben ik er echt niet bang voor, hij is nu nog jong, dus de hormoontjes en puberteit komen nog, maar ik verwacht geen problemen, aangezien mijn ruin me wel voldoende heeft geleerd over het opvoeden van een jonge hengst.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:57

Ik heb hengsten omdat ik over het algemeen beter met ze overweg kan en ik ze prettiger vind werken over eht algemeen. Een hengst blijft bij mij hengst zolang hij makkelijk hanteerbaar is, dat ik dan meedoe aan de hengstekeuringen is bijzaak is puur voor mn hobby

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:04

karoliena schreef:
Ik heb hengsten omdat ik over het algemeen beter met ze overweg kan en ik ze prettiger vind werken over eht algemeen. Een hengst blijft bij mij hengst zolang hij makkelijk hanteerbaar is, dat ik dan meedoe aan de hengstekeuringen is bijzaak is puur voor mn hobby

ik ben het met je eens. ik wilde 'vroegah' ook altijd mannelijke dieren, maar sinds ik mijn merrie heb (OK ze gedraagt zich meer als een hengst dan als een merrie, afgezien van de hengstigheid) maakt het me eigenlijk niet zoveel meer uit. wel heb ik gemerkt dat hengsten over het algemeen trouwer zijn, en vaak ook eerder richten op één baas. dat vind ik wel prettig.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:46

ik hou mijn hengst gewoon hengst omdat het prettig is om mee te werken

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:10

licht eraan wat je er mee wild doen en of die rustig is ik heb zelf een verzorg shetlander en die heeft echte hengsten streken en als die vaak op een manege komt en daar zijn veel merrie's dan kan het mischie best ieritand worden