De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

4everlove

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:37

mijn hoefsmid geeft mijn paard alleen een klap(tegen zijn buik en niet hard) om hem te corieceren ik vind dit prima een paard mag en kan niet zomaar over je heen lopen je moet ook aan je eigen veiligheid denken en als een paard of pony vervlend is tijdens het bekappen moet je wel maatregelen nemen strax gaat er iets mis en dan zijn zijn hoefen naar de klo*** een goede hoefsmit zal ook bij elk paard anders corieceren want bij een druk paard zal hij zeker rustiger zijn Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:39

een kleine tik op de neus zie ik nog door de vingers, maar ik heb liever dat hij op geen enkele manier mijn paard en pony een tik of mep verkoopt. anders zou ik er zeker wat van zeggen. maar ik ben super tevreden met mijn hoefsmid, want mijn pony (een shetlander) houdt niet zo van bekappen maar mijn hoefsmid doet het heel rustig aan met hem en zegt gerustellend de woorden en zo en ááit hem en niet slaan. hartstikke tevreden dus.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:40

Miss_Montana schreef:
roossie22 schreef:
*zoekt smiley waarvan de ogen uitpuilen*

ik kan hier zó met mn verstand niet bij!!!!
je weet dat je paard pijn hebt en toch laat je m behoorlijke oplawaai geven.... bah! kan me hier echt pissig over maken..

hoop van harte dat je ooit een soortgelijk persoon tegenkomt die wanneer jij pijn hebt je een flinke lel geeft en je zo je mond laten houden... weten dat je pijn hebt, maar het kan niet anders!

zal wel een goede les zijn voor je paardjes... leert ie goed dat pijn nog meer pijn opleverd!

Hoe denk je dat ik me daaronder voel? Maar wat wil je dan dat we doen? Zijn hoeven net zo lang laten groeien tot hij niet meer kan lopen? Hem kusjes en worteltjes geven in de hoop dat hij het niet meer doet? Geef me alsjeblieft een tip want dan kan ik die voorleggen aan de hoefsmid want ik vind het ook niet leuk hoor als je dat soms denkt Boos!

wat ik zou doen( en nee...voor de reactie komt jij weet het het beste:) dat weet ik zeker niet) is zeer veel rust periodes tussendoor geven, als ie braaf staat direct belonen...veel stappen op de stenen en de bekapper met zeer veel regelmaat laten komen, zodat er niet al te veel werk per hoef is....
of mijn manier de best is, is te betwijfelen, maar ik weet wel dat een paard wat pijn heeft te straffen met een flinke knal zéker niet de beste is en dit uiteindelijk alleen averechts zal werken...
misschien reageerde ik vrij heftig.. sorry daarvoor. maar dat is mede door de luchtige reacties die er verdeeld over dit topic staan...veel mensen vinden het allemaal maar normaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:41

ik persoonlijk heb liever een skup tegen de kont dan een tik op de neus

@ roossie............ als je zoveel paarden en zoveel smeden mee hebt gemaakt..... dan ligt je referentiekader iets anders

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:43

mijn smid slaat ze alleen als het terecht is. mijn pony heeft hij nog nooit geslagen en die doet hij al ruim 7 jaar. eerst beslaan nu alleen bekappen. ze staat gewoon los en hij kan gewoon zn werk doen. mn paard is toen hij 1,5 was een keertje door een andere smid gedaan en die heeft hem helemaal schuin gezet(mn eigen smid kwam niet op die stal). daarna ben ik verhuisd en is mn eigen smid hem gaan doen het was toen een hengst en wou wel eens goed ervelend doen. dan zette hij even zn stem op maar heeft hem nooit geslagen. nu is hij ook al heel mak en heb die smid nog nooit zien uithalen ook niet bij andere paarden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:44

ook goed een tik op tegen de kont. maar dat zie ik dus allebei nog door de vingers maar echt een klap.... no way

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:45

KiWiKo schreef:

@ roossie............ als je zoveel paarden en zoveel smeden mee hebt gemaakt..... dan ligt je referentiekader iets anders

op welke reactie van mij baseer je deze reactie nu weer?
als dat is op bovenstaande, kan ik je reactie nauwelijks plaatsen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:46

KiWiKo schreef:
Nadya schreef:

Je zegt dat je paard 'boos' wordt, omdat hij vast staat. En dat ALS zijn boosheid zich dan gaat uiten in slaan naar de smid, hij een tik terug krijgt. Dat heb ik toch goed gelezen? .

dat heb je goed gelezen ja, een paard hoort niet te slaan, ook niet als deze boos is.......

en sinds dat de smid hem vastzet met een koeienhalster, doet hij miraculeus ook niet meer hangen.....
Hoe zou dat nou komen??

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:46

Van mij mag de hoefsmid het paard een corrigerende tik geven. Het paard moet overigs toch luisteren naar deze man (of vrouw) die dit zware beroep uitoefend en ook niet de hele dag de tijd heeft.

Maar als het frustratie wegslaan is, op wat voor een paard dan ook, dan zeg ik er wel wat van. Laat hem ergens anders zijn frustratie kwijt raken, maar niet op iemand anders 'eigendom', en zeker geen dier!

En inderdaad, een 'skup' aan de kont heb ik ook liever dan een tik aan de neus. Skup, klap of tik, het maakt niet uit, het dier moet toch stilstaan, en vooral niet slaan!
Maar als het lijkt alsof de hoefsmid op zn allerhardst het paard probeert te slaan, met vlakke hand, vuist of met punt van de schoen, dan vind ik het niet meer normaal. Bovendien wordt het paard daar soms alleen maar nerveuzer van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:47

ik zeg alleen dat mensen hun refentiekaders veranderen naar mate ze meer meemaken.........

@ katja, ik denk omdat hij niet loskomt Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:49

roossie22 schreef:
wat ik zou doen( en nee...voor de reactie komt jij weet het het beste:) dat weet ik zeker niet) is zeer veel rust periodes tussendoor geven, als ie braaf staat direct belonen...veel stappen op de stenen en de bekapper met zeer veel regelmaat laten komen, zodat er niet al te veel werk per hoef is....
of mijn manier de best is, is te betwijfelen, maar ik weet wel dat een paard wat pijn heeft te straffen met een flinke knal zéker niet de beste is en dit uiteindelijk alleen averechts zal werken...
misschien reageerde ik vrij heftig.. sorry daarvoor. maar dat is mede door de luchtige reacties die er verdeeld over dit topic staan...veel mensen vinden het allemaal maar normaal.

Kijk, hier heb ik dus veel meer aan dan je eerste reactie Lachen Tuurlijk is afstraffen niet het beste, ik ben daar zelf ook tegen. Maar als hij op een gegeven moment het bovenbeen van mijn hoefsmid breekt door de kracht die erin zit, dan hebben zijn eigenaren een groot probleem. Op zich kan hij makkelijk 5 minuten blijven staan op 1 been, maar de hoefsmid heeft juist bij hem meer tijd nodig omdat zijn hoeven op een speciale manier moeten worden gedaan ivm zijn schouders. En op een gegeven moment is het paard het gewoon zat en begint hij terug te trekken met enorme kracht. Dat kan soms dus best gevaarlijk zijn. Maar ik zal zeker jouw idee met de eigenaren en de hoefsmid overleggen. Mss werkt het wel Ja

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:51

KiWiKo schreef:
ik zeg alleen dat mensen hun refentiekaders veranderen naar mate ze meer meemaken.........

D

tsja idd! ( moet ik je toch érgens gelijk in geven) de mijne is ook veranderd in de loop van de jaren naarmate ik steeds meer leerde en ook las, alleen niet in de richting waarin de jouwe is! wil nog niet zeggen dat de jouwe( of mijne) de juiste is!
al eerder heb ik aangegeven dat wij zover van elkaar verwijderd liggen qua mening, dat het weinig nut heeft elkaar te gaan proberen te overtuigen, begrijp dan ook niet zo goed dat je het maar blijft proberen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:55

Manon79 schreef:
Ik zou er altijd wat van zeggen!
Je laat als moeder je kind toch ook niet slaan?!

ja, laten we appels met peren gaan vergelijken.
Een paard is geen mens, geen kind en zeker geen baby.
Je mag zijn manen nog vol strikjes hangen en in roze setjes stoppen, het blijft een paard Clown Haha!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:58

ik sla zelf ook wel eens dus als er aanleiding voor is krijgt hij een klap en of die ander nu hoefsmid, veearts of dierverzorger is het hoort gewoon bij de opvoeding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:09

roossie22 schreef:
KiWiKo schreef:

D

tsja idd! ( moet ik je toch érgens gelijk in geven) de mijne is ook veranderd in de loop van de jaren naarmate ik steeds meer leerde en ook las, alleen niet in de richting waarin de jouwe is! wil nog niet zeggen dat de jouwe( of mijne) de juiste is!
al eerder heb ik aangegeven dat wij zover van elkaar verwijderd liggen qua mening, dat het weinig nut heeft elkaar te gaan proberen te overtuigen, begrijp dan ook niet zo goed dat je het maar blijft proberen.

wacht maar tot je een paard als die hengst tegenkomt Haha! Haha! Haha! en toen was ik al heel, heel wat gewend.... maar deze sloeg alles

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:33

@ kiwiko: hahaha ipv de hoefsmid sloeg het paard

je paard slaat de hoefsmid, zeg je er wat van?

hahahaha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:34

als mijn paard de hoefsmid slaat................ dan hoop ik voor hem dat ik er niet bij ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:13

Manon79 schreef:
Ik zou er altijd wat van zeggen!
Je laat als moeder je kind toch ook niet slaan?!

Ik zou toch ook willen dat moeder van die verwende etters ze zelf eens aanpakten...maar ze zien ook geen kwaad als ze een etter hebben
Hun Pietje doet zoiets toch niet?

Die dat zeggen....

Met paarden zo te lezen niet anders Lachen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:28

runningkawa schreef:
Ik zou toch ook willen dat moeder van die verwende etters ze zelf eens aanpakten...maar ze zien ook geen kwaad als ze een etter hebben
Hun Pietje doet zoiets toch niet?

Die dat zeggen....

Met paarden zo te lezen niet anders Lachen

Jij zegt precies waar het op slaat! De eigenaar moet ervoor zorgen dat het paard netjes opgevoed en rustig bij de hoefsmid staat. Zodat het paard niet de dupe wordt, wanneer hij een knal van de smid krijgt... Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet die van de smid*, en al helemaal niet die van het paard!

(*uitzonderingen als gefrustreerde smeden die ongeduldig zijn en losse handjes hebben, daargelaten. Dat zegt iets heel naars over de eigenaren die zo'n smid in dienst hebben)
Laatst bijgewerkt door Toekie op 16-11-06 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:29

Ik heb vroeger gelest bij Franke Sloothaak en hij vertelde dat als mensen aankomen dat hij al precies weet wat voor paard ze hebben. Degene met onopgevoede kinderen of hond hebben ook altijd een onopgevoed paard. Moest ik opeens aan denken na jouw opmerking runningkawa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:30

Lachen

Ik denk wel dat dit vaak samen gaat Ja

Ik heb sanne een keer mogen zien, maar wat een heerlijk kind. (en dat zeg ik maar van weinig kinderen)
Maar als ik de berichten van Kim hier lees, snap ik wel waarom Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:32

Ken ook een paar mensen met hele leuke kinderen en die hebben ook allemaal hele brave paarden en hele gehoorzame honden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:33

runningkawa schreef:
Ik heb sanne een keer mogen zien, maar wat een heerlijk kind. (en dat zeg ik maar van weinig kinderen)
Maar als ik de berichten van Kim hier lees, snap ik wel waarom Ja

Nou, ik hoop dat ze het bij haar dochter dan niet zo oplost als bij de hengst waar ze het over had. Nagelbijten / Gniffelen

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:34

mijn hoefsmid slaat mijn paarden niet.. hij kan het heel goed met de stem, alhoewel ze eigenlijk heel braaf zijn! Knipoog
Maar als hij het nodig vind om mijn paard een tik te geven omdat het gevaarlijk word mag hij dat rustig doen van mij..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:35

voel me nogal op mijn tenen getrapt Scheve mond
Van mijn paard kan je best wel zeggen dat hij niet goed is opgevoed..
Hij heeft een heel sterk karakter en is koppig als de pest, hij heeft hengstemanieren(of geen manieren Clown ) en hij is eigenlijk een regelrechte rampen-knol!
Maar om nu te zeggen dat het dan helemaal mijn schuld is als mijn paard niet braaf is bij de smid vind ik er een beetje over! Blond
Niet iedereen heeft een doodbraaf hobbelpaard Pling
Een smid hoort de gevaren te kennen van het vak, en zou moeten weten hoe hij daar mee moet omgaan.(in mijn geval met af en toe een pak rammel Knipoog )