Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:02

Ik ken werkelijk maar weinig 3 jarige waar weinig me gedaan is die niet onder de indruk zijn van een brul of kleine tik.
De meeste schrikken zich rot dat mensjes dat ook kunnen Lachen

Natuurlijk zijn er mensen die hun jaarling, wel fijn op kunnen voeden.
Echter kom je zoveel paarden in de praktijk tegen die het tegendeel laten zien.
Zoals Kiwiko al heeft uitgelegd, ze hebben geleerd dat ze sterker zijn dan een mens.
Doordat het baasje niet consequent genoeg ermee is omgesprongen.
En hoe meer er mee gedaan word, hoe meer kansen zo'n paard heeft gehad om te ervaren dat hij eigenlijk zelf wel bepaald wat er gebeurd.
En zolang dat hij dat mag, is hij vaak niet eens zo lastig.

Maar na al dat spelen en tutten wil het baasje ook wat anders gaan doen, rijden.
En het baasje word bang als het paard onder de man staakt.
Weg galoppeert zonder controle, bij de uitgang gaat staan klieren.

En nu leert het paard dat het baasje ook angst kent en dat hij met drammen en gemeen zijn zijn zin krijgt.
Terug naar de wei mag.
Nu is het hek van de dam en ook de vertrouwensband op de grond word minder.
Want ook daar blijkt wat gemeen te dreigen effect te hebben...

..en dan komt een paard op een africhtingsstal...

Daar word hem even verteld dat dit soort gedrag niet gewenst is.
En nee, dat gaat niet met Hee, lief paardje, niet doehoeen

Caresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:09

runningkawa schreef:
Juist
Bij een machine druk op de rode uitknop en hij staat stil...

Een verwend paard dat altijd heeft mogen spelen, niet heeft hoeven werken, wat ineens aan het werk moet en daarom boos word, heeft die uitknop niet.

Bij fijne paarden kun je een keer zeggen, Pas OP!
Je maakt je groot en ze staan stil.

Maar eentje die geleerd heeft dat je wel met mensjes kunt sollen, omdat je groter en sterk bent..vergeet het maar.

Het licht uit de ogen slaan gaat wat ver.
Maar op dat moment een flinke knal geven is niet anders.
Wat overigens in een groep paarden ook gebeurd als er 1 wat naar de leider doet wat niet mag.
En een paard moet dan een spoedcususje, wie is de leider krijgen.

Maar dan nog, een paard dat uit de opfok komt, en dan als 3 jarige wordt verziekt, of als 15 jarige wordt verziekt.. dat is ook link.
Ieder paard kan je verkloten, ongeacht de leeftijd van dat dier. Misschien moet het topic dan zo gericht worden op het feit dat er mensen zijn die niet weten hoe met een dier om te gaan.. in plaats er maar klakkeloos van uit te gaan dat iemand met een veulen wat niet van een opfok komt per definitie zijn/haar veulen verkeerd opvoed.
Plus iemand met voor mijn part 40 jaar ervaring kan net zo'n idioot zijn als iemand die het voor de eerste keer doet. Dus laat al die ervaringsjaren maar zitten.. Nagel mij maar aan de schandpaal.. dit was mijn eerste veulen.. nooit een ander paard gehad maar door omstandigheden een veulen gekocht i.p.v. een pony/paard. Desalniettemin is mijn paard beleefd, speels, ondeugend zoals het een gezond jong paard betaamt. En ik zou niet anders willen.. ik wil dat mijn paard zijn leven leuk leeft, en hij mag best duidelijk maken, tot hier en niet verder.. dan is de rek er gewoon uit op dat moment. Natuurlijk moet je ervoor waken dat het niet zo is dat er op een gegeven moment al na 5 minuten de rek er uit is..maar het drammen etc, dat drijft het uiteindelijk alleen maar op de spits. Rijden moet leuk zijn, zeker nu omdat hij zo jong is. En dan kan ik 2 dingen doen.. ik kan het leuk houden, en ietsjes doorzetten, en afsluiten met een positief gevoel, OF doordrammen en eisen tot hij er bij neer valt, en dan krijgt hij er een hekel aan. Ja, ook mijn paard heeft in verzet gestaan.. en nee.. niet omdat ik het verkeerd deed. Niet altijd betekend verzet een foyte opvoeding van de eigenaar. Mijn paard ging in verzet door haken.. ook al was hij 4 maanden ervoor gedaan door de tandarts. ( ja ook een kneus laat haar paardje naar de tandarts gaan.. niet alleen de 85 jaar ervaringsdeskundigen), daarna nog eens omdat hij gewoon NIET met een neusriem om aan het werk wilde. Geef hem ongelijk.. het is aan mij dan om te analyseren waar het fout gaat.. als ik alle mogelijke oorzaken van mijn kant heb bekeken en dat is het gewoon niet.. dan moet je naar andere dingen gaan kijken. Mijn paard ging op rust.. maar dat was t ook niet. Toen zijn we met een western zadel gaan rijden. En ineens viel het kwartje. Nou daar sta je dan met je 600 jaar ervaring.. mijn trainster had het niet door, de eigenaresse van de trainingsstal ook niet...

Het komt er op neer dat ook al heb je nog zoveel jaar ervaring.. het niet per definitie betekend dat je het zo geweldig doet.
Het betekend een kwestie van gezond verstand, en alalyserend vermogen om te zien hoe het karakter van dat betreffende dier is.
Heb je dit niet, dan heb je een probleem. Ieder paard, is net als een mens, hond, kat etc, een individu. Het heeft een eigen reactie op bepaalde zaken, eigen onzekerheden, eigen ongemakken. Door een dier maar in het regime te houden door jezelf even te laten gelden bereik je niks.. het enige wat je bereikt is dat het ind e eerste plaats het vertrouwen kwijt raakt in de mens ( well done.. een paard is van nature een vluchtdier en wij zijn de roofdieren.. dus pak je lekker handig aan dan), en je maakt er een bom van. Het zijn net olifanten, ze vergeten niks.. dus ze onthouden ook dat jij diegene bent die ze een paar rake doodsklappen gaf omdat JIJ waarschijnlijk niet begreep waar de paniek om was.

Wanneer de leider niet de leiderrol op zich kan nemen door op een eerlijke manier consequent te corrigeren, dan moet de leider een cursusje krijgen.. niet het paard. De alpha weet wel hoe het moet in een kudde.. en die corrigeert eerlijk en op het moment dat er iets aan de hand is. Wanneer een paard de fout in gaat, is dat omdat de mens niet begrepen heeft waar en wanneer het fout is gegaan. I.p.v. het dier te corrigeren , zou ik starten met de eigenaar.. laat zien hoe je het het beste op kan vangen, leer iemand te kijken naar het dier, leer iemand te zien waar het mis gaat. EN help iemand, begeleid iemand in plaats van het er maar uit te rammen bij het dier. Een paard wordt gevormd door de handen waarin het is. Maar AGAIN voor de langzame leerders, dat is niet per definitie omdat er geen opfokstal is geweest. ( daar ging de hele toestand uiteindelijk om)

Conclusie.. verkeerd gedrag eigenaar( positief (teveel verwennen) of negatief (te harde hand en meppen) ) heeft als effect verkeerd gedrag paard. De fout ligt ten alle tijden bij jezelf.. rust regelmaat en ritme, net als bij kleine kinderen is belangrijk, een flinke dosis liefde en eerlijk corrigeren. En met fout bedoel ik het niet normaal corrigeren, of niet kunnen analyseren waar de kneep zit.

Caresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:24

runningkawa schreef:
Ik ken werkelijk maar weinig 3 jarige waar weinig me gedaan is die niet onder de indruk zijn van een brul of kleine tik.

Ik nodig je uit.. mijn paard is bomproof. Je kan gaan brullen wat je wilt, kan gaan staan te zwaaien met een zweep, hij verblikt of verbloost niet. Je hebt alleen een kans dat hij zal proberen om de zweep te pakken, want dat is wel zo'n machtig stuk speelgoed. Maargegil ofzo.. neuh.. een gewone nee is wat anders, dan wordt er even nagedacht, dat zie je hem ook doen.. en dan is het zo van okee.. wat jij wilt. Waarom een tik, waarom een brul? Kan je het niet op een normale manier af? Want als je dat niet kan, denk ik dat jij zelf wellicht wat probleempjes hebt met de alpha rol. Je denkt het te kunnen vinden in het grote .. het kleine is veel imponerender voor een dier. Hoe meer actie jij maakt, hoe meer belangstelling het krijgt, hoe meer aandacht het dier heeft ervoor, tot het een gewoontezaak wordt.. en dan? Ga je dan een stapje verder? Een brul tegelijkertijd met een corrigerende tik? Het moment dat een normaal nee al niet voldoende is, dan heb jij duidelijk je positie al verloren, en is je opvoeding al waardeloos in mijn ogen. Een pasgeboren baby weet ook niet wat nee betekend, alleen door eindeloos herhalen. Hoe komt het toch dat er mensen zijn die denken dat een paard het maar moet snappen a la minuut en wel eigenlijk liefst nog 3 weken voordat het gaat gebeuren?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:54

Mijn vorige pony die ik kreeg toen hij 6 maanden was die is ook zeer goed terecht gekomen. En altijd in handen geweest ik denk dat het ook met je eigen overwicht te maken heeft. Als mijn jaarling bijv mij een hap geeft ga ik echt niet zeggen foei dat mag je niet meer doen. Hij heeft mij 1 keer gebeten en toen heb ik hem zo hard in zijn lip terug gebeten hij heeft het nooit meer gedaan dus een paardje wat wel in handen is hoeft niet altijd meteen een verwend poppetje te worden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:03

Nadya schreef:
En Kiwiko, ik zou dat paard dolgraag van je 'overnemen' woensdag, maar in 1 dag resultaat verwachten, vind ik al genoeg zeggen. Met de methode die ik bedoel, ben je wel wat langer bezig, weken, soms maanden, met heel veel geduld. En dat zou ik die eigenaren van dat paard dan ook heel duidelijk maken. Voor mij staat het paard voorop en dan pas de mensen. Bij jou klinkt het alsof het resultaat en het geld belangrijker zijn ofzo of heb ik het mis?

een paard bij mij in training hebben kost 500 per maand, dus er zit vaak wel een tijdspad aan vast ja..

In een dag krijg je zo een paard niet goed, als je dat in een dag goed wil krijgen dan maak je het paard helemaal gek.... maar ook op dag een moet je progressie hebben

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:31

Barmat schreef:
Het punt wat een aantal hier probeert te maken (en waar ik het mee eens ben) is het volgende:

Een jaarling waar dag in, dag uit mee getrut wordt (ik noem het ook maar even zo) zal op deze manier steeds méér en méér er achter komen dat hij de sterkere partij is van de twee, en hier langzaam, zonder dat de truttelmensen (zo noem ik ze ook maar even) het in de gaten hebben, misbruik van maken.

Met als gevolg dat je een 3 jarige hebt die alle truccen uit de doos kent, en door zijn enorme kracht die hij inmiddels heeft ontwikkeld, kan/zal dit ongelooflijk gevaarlijk zijn!

Paarden moeten nog zo lang aan het werk, laat ze als 1-jarige gewoon lekker 100% paard zijn, opvoeding komt later wel, nu is het tijd om ongecompliceerd te wezen.

En ja, ik geloof dat er mensen zijn die zeggen dat ze alles met hun 1-jarige kunnen... maar je moet de gevallen die uiteindelijk fout aflopen eens de kost geven.

Die komen dan bij mensen zoals Kiwiko die ze (helaas, maar noodzakelijk) het licht uit de ogen moet slaan om ze weer in de rangorde op díe plek te zetten, die wij als mens willen zien. Anders gebeuren er gewoon ongelukken.
Jammer maar helaas, zulke gevallen gebeuren gewoon.

Alle goede bedoelingen ten spijt uiteraard....

Gelukkig kunnen meningen verschillen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:37

.......en vanmiddag ga ik toch weer lekker tuttelen met mijn 2 jaarlingen die in een week misschien 0,5 procent van de tijd iets "moeten" en daar gewoon lol aan beleven.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:39

Ja ik ga vanavond ook weer even mij jaarling verpesten met mijn aanwezigheid. Ik zal hem leren haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:56

Caresh schreef:
runningkawa schreef:

Ik nodig je uit.. mijn paard is bomproof. Je kan gaan brullen wat je wilt, kan gaan staan te zwaaien met een zweep, hij verblikt of verbloost niet. Je hebt alleen een kans dat hij zal proberen om de zweep te pakken, want dat is wel zo'n machtig stuk speelgoed. Maargegil ofzo.. neuh.. een gewone nee is wat anders, dan wordt er even nagedacht, dat zie je hem ook doen.. en dan is het zo van okee.. wat jij wilt. Waarom een tik, waarom een brul? Kan je het niet op een normale manier af? Want als je dat niet kan, denk ik dat jij zelf wellicht wat probleempjes hebt met de alpha rol. Je denkt het te kunnen vinden in het grote .. het kleine is veel imponerender voor een dier. Hoe meer actie jij maakt, hoe meer belangstelling het krijgt, hoe meer aandacht het dier heeft ervoor, tot het een gewoontezaak wordt.. en dan? Ga je dan een stapje verder? Een brul tegelijkertijd met een corrigerende tik? Het moment dat een normaal nee al niet voldoende is, dan heb jij duidelijk je positie al verloren, en is je opvoeding al waardeloos in mijn ogen. Een pasgeboren baby weet ook niet wat nee betekend, alleen door eindeloos herhalen. Hoe komt het toch dat er mensen zijn die denken dat een paard het maar moet snappen a la minuut en wel eigenlijk liefst nog 3 weken voordat het gaat gebeuren?

Zo gaat het idd met de meeste paarden
Je maakt je groot en klaar is kees al.
Maar het ging hier in dat topic over vervelende paarden van 3 uit de groep, tenminste dat begreep ik
Want ja die waren er ook zeiden er een paar.

Dus ik had het hier al over de dominantere, die dan nog even kijken hoe het zit.
Een brul bij mij is zeggen op ferme toon, nee of pas op!
Evt. met een tik als dat nodig is.

Dat is idem wat er in een kudde gebeurd. eerst ieeh! en evt een bijt daarna.

Dat hoef je maar een paar keer te doen.
Dan is meestal je houding al voldoene of een Pas op geluid Lachen

En idd, daar zijn ze allemaal van onder de indruk.
Hebben ze heel snel door.

Dus ik doe idem als wat jij doet.
Alleen hoef je daar geen weken over te doen, mag imo niet eens.
dat is veel sneller bepaald.
Tuurlijk zal een dominat paard nog een kijken of die grens van rangorde nog hetzelfde zit en ja, dat zit hij, dus klaar is kees weer.

Alleen verwende paarden, die al geleerd hebbend at een mens lager staat.
Daar lukt het bovenstaande vaak niet meer zo simpel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:21

runningkawa schreef:

..en dan komt een paard op een africhtingsstal...

Daar word hem even verteld dat dit soort gedrag niet gewenst is.
En nee, dat gaat niet met Hee, lief paardje, niet doehoeen

Er wordt weer flink overdreven, zoals zo vaak hier. Zo gaat het ook niet op de Voest of Chris Irwin-methode. Er zijn nog tussenwegen namelijk. Maar goed, het is me duidelijk dat jullie daar of niets van weten of niet voor openstaan. Erg jammer, vooral voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:27

Zeg ik dan dat voest dat zo doet?
Waar staat dat?
Kun je dat even quoten voor me?

Ja idd erg jammer voor de paarden, dat ze zo'n kl*te baas hebben/hadden voordat ze daar kwamen.
daar moet je de schul wel houden, niet de schuld verleggen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:33

runningkawa schreef:
Zeg ik dan dat voest dat zo doet?
Waar staat dat?
Kun je dat even quoten voor me?

Ja idd erg jammer voor de paarden, dat ze zo'n kl*te baas hebben/hadden voordat ze daar kwamen.
daar moet je de schul wel houden, niet de schuld verleggen...

IK heb ZELF gezegd dat er andere manieren zijn om 'dominante' of 'gevaarlijke' of 'verpeste' paarden, hoe je het ook noemen wil, te veranderen. Dus zonder te slaan. Ik vind het verschrikkelijk dat sommige paarden bij de verkeerde eigenaars komen en ik vind het ook erg dat ze met te harde hand op hun plek gezet worden. Omdat ik zo vaak heb gezien hoe het ook ANDERS kan. Jullie mogen fijn je mening hebben en houden, maar ik mag het toch heel anders zien en het in de praktijk toch ook heel anders doen??? En daar zeer goede resultaten van zien??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:34

Tuurlijk mag je dat Ja
En thuis met alle tijd werken dingen soms ook anders.

Maar je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:41

runningkawa schreef:
Tuurlijk mag je dat Ja
En thuis met alle tijd werken dingen soms ook anders.

Maar je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.

Lees eerst het topic maar goed door. Ik leg jou helemaal geen woorden in de mond. Ik heb zelf iets gezegd en jij (en een paar anderen) doen net of jullie methode de enige juiste is. Een van mijn vriendinnen richt paarden af op de freestyle methode en ze heeft regelmatig getraumatiseerde of dominante paarden staan. Zij neemt er alle tijd voor, samen met de eigenaren. En daar heb ik respect voor. Ik heb enorm veel van haar geleerd. Toen ik mijn jonge paard kocht, wist ik dat als er eventueel complicaties bij de africhting zouden komen, ik naar haar toe ga en absoluut niet naar de 'traditionele' africhtingsstallen. No way!! Gelukkig red ik het prima in mijn eentje met mijn paard. Vroeger beleerde ik ook paarden op de 'oude' manier. En daar sta ik nu niet meer achter, dit voelt heel wat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:54

Ik ben vanaf pagina 1 hier te vinden dus wat moet ik dan nog gaan lezen.

Nergens zeg ik dat wat ik op die stallen gedaan heb de enigste manier is
Mag je ook van me quoten waar dat wel staat.

Maar ik weet zeker dat als voest in een wei staat en er komt een paard met ontblote tanden op hem af, dat hij zich niet in het ziekenhuis laat slaan en dat zijn touwtje toch ergens anders land dan alleen maar in de lucht.

Wat er op die handelsstalen gebeurd is wel een gewone duidelijke en eerlijke manier. (tuurlijk heb je stallen waar het volk doorgedraaid is, maar dat heb je met alle soorten volk, daar mag je dan ook geen vergelijking mee maken, dat zijn gewoon foute lui)

Van dag 1 laat jij merken dat je niet van zijn geintjes gedient bent.
Bij de meeste paarden is een pas op, met evt. een tikje genoeg.
Er komt dan ook echt niks meer. Als braaf Lachen
En daarna weet een paard wat wel een tikje heeft gehad wat er evt daarna komt en let volgende keer bij een stemverheffing wel op

Maar sommige paarden zijn door de eigenaar zover heen gebracht dat ze een "pas op" totaal negeren.
Een zacht tikje ze niks doet.
Laat staan jezelf groot maken.

En als jij kudde gedrag wat hebt bekeken weet je ook wat er dan komt als een paard toch bij de leider op dat moment doordramt om te kijken of hij erboven kan staan.
Een giga knal van de leider.

Al zou ik met een zweep zo hard slaan als ik kan (wat ik overigens niet doe) is dat nog zachter dan dan een tik van een paard.

Verder ga ik na een tik weer verder met waar ik gebleven was.
Blijf niet stram en boos in mijn houding.
Pas bij een volgend vergrijp kom ik weer in actie met wat op dat momnt nodig is.

Op een enkel paard na, is 1x duidelijk maken hoe het zit genoeg voor een fijne en eerlijke samenwerking.
geen angstig en getraumatiseerd paard, want dat word er zo ongeveer van gemaakt als je zegt dat je wel eens een wat hardere tik uitdeelt.
Maar gewoon een paard wat weet waar zijn plek is.
Niet meer niet minder.
En een paard wat zijn plek weet is happy

Voest ed doet idem/

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:04

Wat ik ook zo jammer vind is dat het weer uit gaat draaien op een methode Voest tegen Reguliere methode... erg jammer, want zo hoeft het niet.

Ik werk zelf niet met de Voest methode, heb er ook geen behoefte aan, maar ik geloof heus wel dat er dingen in zitten die ik zou kunnen gebruiken, mocht de nood aan de man zijn.

Jammer dat de NH-ers zich altijd aangevallen voelen als de niet NH-ers zeggen dat ze het niet op de NH manier willen doen (snapjum nog?)

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, laten we dat vooral zo houden.

Maar omdat ik er voor kies om een paard op een duidelijke manier iets te vertellen (tik, brul, desnoods klap) wil dat niet zeggen dat mijn manier slecht is, en ik krijg nu wel het gevoel dat die NH-ers hier dat wel vinden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:09

Voest zegt dat je je paard moet begrijpen, leef je in in de denk wereld van een paard.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:16

marleen_usar schreef:
Voest zegt dat je je paard moet begrijpen, leef je in in de denk wereld van een paard.

kun je dit niet neem dan een hobbelpaard....

Anoniem

En dat zeg ik met mijn boerenverstand ook Haha!
En genoeg naar een groep paarden zitten kijken om te zien hoe het gaat.

Dit jaar hebben er bij mij 7 jonge paarden gelopen, die elkeer niet allemaal kende.
Mooi om te zien hoe de rangorde bepaald word.
Zo vanuit mijn kamer raam Lachen
Maar zachtjes, nee, dat ging het er niet aan toe.
Dus waarom mag je als mensje dan niet eens op je strepen gaan staan?
dat vraag ik me dan altijd af?
Dat is toch idem als in de kudde.

Twiggy2008

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Haha!

Het gaat me erom dat er meteen zo op ingehakt wordt, als je in een andere methode gelooft. En dat er meteen weer van die dramatische voorbeelden genoemd worden. Feit is (ik zie het om me heen) dat veel mensen maar raak rammen en doen en dat het vaak zo onterecht is of dat het paard niet eens meer weet wat hij uberhaupt gedaan heeft. Daar word ik dieptriest van. Maar dan gaan hier weer mensen roepen over 'teergevoelige zieltjes' en dat soort onzin. Gezien mijn vroegere werk, ben ik allesbehalve teergevoelig, maar ik heb wel gevoel in mijn lijf, ja. Niets mis mee, lijkt me.

Ik ken iemand die diverse keren geschopt is door haar jonge paard. Gelukkig heeft ze er een prof bijgehaald, die vertelde dat haar paard geen mensen vertrouwt. Dat moet dus eerst opgebouwd worden. Die vrouw is heel erg geschrokken van deze mededeling en heeft de fokkerij direct gebeld. Blijkt dat paard met de fles te zijn grootgebracht. Daar ga je al, getraumatiseerd. Stel je voor dat je zo'n paard gaat slaan, omdat hij schopt e.d., wat voor boodschap geef je zo'n paard dan mee? Nu is ze druk bezig met het opbouwen van vertrouwen. En het gaat steeds wat beter! Met dit soort verhalen ben ik blij dat er ook mensen zijn, die het op een andere manier doen.

Ik heb aangegeven in dit topic (en in diverse anderen) tegen slaan te zijn. Tuurlijk gebeurt er wel eens wat en dan moet je wel, maar in principe sla ik paarden vrijwel nooit. En neem van mij aan; ik loop meestal niet zo te hannessen met die paarden, wat ik vele anderen wel vaak zie doen. Door de Voestmethode. Het is zo logisch en zo natuurlijk.

Toen mijn paard kwam, riep ook iedereen 'ojee, hoe ga je dat doen?' En je zou ze nu eens moeten horen en zien, ik krijg dagelijks complimenten over de vooruitgang die heel duidelijk zichtbaar is. En dan ben ik heel trots op wat we samen geleerd hebben. En dat ervaar ik ook, als ik mensen help met moeilijkere paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:21

Barmat schreef:
Wat ik ook zo jammer vind is dat het weer uit gaat draaien op een methode Voest tegen Reguliere methode... erg jammer, want zo hoeft het niet.

Ik werk zelf niet met de Voest methode, heb er ook geen behoefte aan, maar ik geloof heus wel dat er dingen in zitten die ik zou kunnen gebruiken, mocht de nood aan de man zijn.

Jammer dat de NH-ers zich altijd aangevallen voelen als de niet NH-ers zeggen dat ze het niet op de NH manier willen doen (snapjum nog?)

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, laten we dat vooral zo houden.

Maar omdat ik er voor kies om een paard op een duidelijke manier iets te vertellen (tik, brul, desnoods klap) wil dat niet zeggen dat mijn manier slecht is, en ik krijg nu wel het gevoel dat die NH-ers hier dat wel vinden.

Ik vind jouw manier slecht door het geweld wat er in zit... dat gaf je zelf aan eerder in dit topic. Ik snap echt wel dat je overtuigd bent van jouw manier en dat het zo ook lukt. Ik deed het zelf vroeger ook zo, maar ik ervaarde altijd een soort gevoel van dat er iets niet klopte. En dat heb ik bij de Voestmethode niet, omdat het veel rustiger gaat.....

De niet NH-ers vallen ook altijd de NH-ers aan, hoor. Er zal altijd een kloof tussen 'ons' in blijven staan, denk ik....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:21

Voest doet niet veel anders dan ik (en een berg andere mensen die met dit soort paarden werken)

Het draait allemaal om lichaamstaal en wederzijdse communicatie

neemt niet weg dat ik gevaarlijk gedrag behoorlijk corrigeer......... maar in de regel weet/proeft zo een paard dat al bij tel een van onze kennismaking en binden ze al behoorlijk in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:27

Wat jammer dat je die uitleg nu past leest, heb zo ongeveer dezelfde versie al een keer of 3 hier getypt.

Het leuke is, ik heb zelf 2 paarden
1 Een ontzettend dominate paard wat ik als 3 jarige kocht.
Waarvan Emile Hendix de moeder heeft gekocht (niet mijn paard gefokt)
En een volle broer en zus, die blijkbaar zelfde karakter hadden.
Hij heeft mij het compliment gegeven dat ik zo fijn met mijn paard overweg kon.

En ik kan je zeggen, ik denk dat ik het aantal tikken dat ik hem heb uitgedeeld op 1 hand kan tellen.
Maar de eerste dag wilde hij mij ontzettend hard bijten toen hij braaf even stil moest staan waar meneer geen zin in had.
Ik heb 'm kei hard een mep verkocht, gewoon met de hand.
En dat was genoeg voor al 11 jaren een fijn heerlijk knuffel paard wat voor mij door het vuur gaat.
Maar ik ben elke dag duidelijk, mijn grens komt hij niet over en die grens ligt al 11 jaar opdezelfde plek.
En dat weet hij.

Zelf gruwel ik ook van mensen die meppen als het niet kan.
Dat begrijpt je paard niet, word hij niet fijner van.
Maar dat is dus wat ik bedoel met, frut er niet teveel mee.
Er zijn teveel mensen die dat gevoel niet hebben, wanneer is een tik terecht, wanneer niet.
Hoort het een tikje te zijn of alleen maar een Nee, of gaat het paard zover te veel over een grens dat hij gewoon echt een mep krijgt.

een paard wat ouder is, heeft als het goed is al geleerd hoe het zit.
Dan is er iets minder snel wat aan te verpruttsen (al lukt sommige dat ook enorm goed)
Maar een paard wat nog moet gaan leren wat een mens is en doet en kan.
Daar moet het baasje erg stevig in zijn schoenen staan als het gaat om paarden omgang.
En ja, dan heb ik tevaak gezien dat het fout gaat
En wie is dan de dupe??
Juist ja..en daarom ben ik fel tegen dat getrut.
Ook al weet ik dat sommige dat best kunnen, teveel kunnen het niet.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:29

Nadya schreef:
Ik vind jouw manier slecht door het geweld wat er in zit... dat gaf je zelf aan eerder in dit topic. Ik snap echt wel dat je overtuigd bent van jouw manier en dat het zo ook lukt. Ik deed het zelf vroeger ook zo, maar ik ervaarde altijd een soort gevoel van dat er iets niet klopte. En dat heb ik bij de Voestmethode niet, omdat het veel rustiger gaat.....

De niet NH-ers vallen ook altijd de NH-ers aan, hoor. Er zal altijd een kloof tussen 'ons' in blijven staan, denk ik....

Ik denk dat je pas kunt zeggen of ik "slecht" ben of niet als je mij een keer met mijn paard hebt zien omgaan..... Dus ik vind dit best kwalijk dat je dit nu stelt.

Ik ben al jaaaaren lid van de DB en ben tegen geweld - maar jij doet nu net alsof ik mn paarden altijd in elkaar timmer op het moment dat ze een pas verkeerd zetten. Ik kan je zeggen - geenzins!

Maar als mijn paard mij negeert, dominant is en DAARMEE mij en/of anderen in een gevaarlijke situatie brengt, dan kies ik eieren voor mijn geld. Als we op dat punt komen, moet ik hem laten weten dat zijn gedrag onwenselijk is. Een duwtje maakt hem woe-dend, terwijl ik met een luid "denk er aan he" en een ferme tik/kneep in de hals bereik wat ik wil bereiken - dat hij mij respecteert en de ruimte waar ik in zit, van mij is, niet van HEM.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:49

Barmat schreef:
[quote="Nadya"\
Ik denk dat je pas kunt zeggen of ik "slecht" ben of niet als je mij een keer met mijn paard hebt zien omgaan..... Dus ik vind dit best kwalijk dat je dit nu stelt.

Ik ben al jaaaaren lid van de DB en ben tegen geweld - maar jij doet nu net alsof ik mn paarden altijd in elkaar timmer op het moment dat ze een pas verkeerd zetten. Ik kan je zeggen - geenzins!

Maar als mijn paard mij negeert, dominant is en DAARMEE mij en/of anderen in een gevaarlijke situatie brengt, dan kies ik eieren voor mijn geld. Als we op dat punt komen, moet ik hem laten weten dat zijn gedrag onwenselijk is. Een duwtje maakt hem woe-dend, terwijl ik met een luid "denk er aan he" en een ferme tik/kneep in de hals bereik wat ik wil bereiken - dat hij mij respecteert en de ruimte waar ik in zit, van mij is, niet van HEM.

Ik ken jou niet natuurlijk, maar de manier waarop je in dit topic schreef (en dan heb ik het over het slaan, waar je het over had) maakt dat ik niet achter jouw methode sta. Over hoe je verder met paarden zeg ik niets, daar weet ik ook niets over. Ik hou nou eenmaal niet van methodes met zwepen e.d. en daar ben ik vrij in. Net als jij vrij bent niet achter mijn methode te staan.

Mijn paard heeft trouwens ook geleerd mijn ruimte te respecteren, zonder te slaan, maar met mijn lichaamstaal/-houding. Voor alle duidelijkheid, ik ben geen watje die haar paard over zich laat lopen, hoor. En ik loop ook niet met snoepjes te zwaaien ofzo. Ik beloon mijn paard op een andere manier.