Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Jamezy schreef:friesjeessss schreef:als jij om 14.00 klaar moet staan met je paard opgezadeld en al, het is 10 voor twee, en je wil het hoofdstel in doen, en ze gaat met haar hoofd zo hoog mogelijk staan, en hangen, (zij is groot en jij bent klein) en het lukt niet om dat hoofd naar beneden te krijgen, met tikken geven, dan sla je haar op het laatst ook wel denk ik, omdat het zo'n bulldozer is (ze werd gister nog uitgescholden voor trekpaard)
Dan moet je maar wat eerder komen, heb je meer tijd en hoef je ook niet zo te stressen. Haast en paarden gaan trouwens nooit goed samen.
Een paard tikken geven omdat ze haar hoofd omhoog doet? Vooral mee doorgaan, en je krijgt haar hoofd straks helemaal niet meer naar beneden. En ik geef 'r nog gelijk ook! (Misschien stoot je wel tegen haar tanden met het in- of uitdoen van het bit, trek je te hard aan haar oren of what so ever... Neem je tijd en kies eens niet de weg van de minste weerstand! De aanhouder wint tenslotteIk lees net van je schouder... misschien is het een optie het iemand anders een tijdje te laten proberen?)
Mocht mijn paard me ooit zomaar schoppen, schop ik overigens wel terug hoorGrenzen stellen is belangrijk, maar geweld daarbij gebruiken vind ik gewoon niet juist
Persoonlijk heb ik ook meer respect voor een werkgever die consequent en rechtvaardig is, dan eentje die amicaal is en geen grenzen stelt; zo ga ik ook met mijn paard om. Althans, dat probeer ik
Miss_Montana schreef:Ik denk ook dat hoofd omhoog doen een slecht voorbeeld is. Bij zoiets is er imo geen aanleiding en duidelijke reden om het paard een tik te geven.
Miss_Montana schreef:Paarden zijn zelfs gevoeliger dan mensen blowdiene. Ze kunnen zelfs de meest minuscule vliegjes op hun huid al voelen. Maakt niet uit waar die zit al is het op een achterbeen.
En waarom sloeg je jezelf als ik vragen mag
en soms heel hard omdat ik dan ongehoorzaam was

friesjeessss schreef:mij besculdigen van dierenmishandeling vind ik een beetje ver gaan, ik heb er geen zweep of wat dan ook bij, en het is met de platte hand, en het maakt nog niet eens zoveel indruk (jammer genoeg)
Cassidy schreef:friesjeessss schreef:mij beschuldigen van dierenmishandeling vind ik een beetje ver gaan, ik heb er geen zweep of wat dan ook bij, en het is met de platte hand, en het maakt nog niet eens zoveel indruk (jammer genoeg)
Ik herhaal: een correctie die niet aankomt had je net zo goed niet hoeven geven. Het stompt je paard alleen maar af en leert hem dat hij je niet serieus hoeft te nemen....
Dus mishandeling, misschien niet, maar opvoedkundig absoluut niet verantwoord.

Cassidy schreef:Dan ben je te zacht geweest...volgende keer misschien toch die vuist, of die trap met de wreef onder haar waarde derriere?
Verder blijf ik er bij dat een dergelijk gedrag de correctie die jij denkt te moeten geven absoluut niet rechtvaardigd, dit kan en moet op andere manieren worden opgelost. Maar mocht jij wel beslissen dat een tik de enige manier is om dit op te lossen, geef dit tik dan op een manier dat hij aankomt.

Cassidy schreef:Nee, dat hoeft voor het rijden niet zo te gaan. Na het rijden is ze - als het goed is - moe en voldaan, en weet ze dat ze klaar is, dus protest bij het uitdoen van het hoofdstel zul je alleen krijgen bij tandproblemen, of als je het hoofdstel te ruw afdoet. Misschien is het lastig doen bij het indoen van het hoofdstel wel een soort protestactie dat ze geen zin heeft?
Ze hoeft idd niet gestraft te worden als ze een beetje moeilijk doet met het indoen van het hoofdstel. Je kunt haar leren het hoofd te laten zakken als jij druk geeft achter de oren, of desnoods op de neus. Je kunt ook proberen of ze haar mond open wil doen als jij met een duim in haar mondhoek drukt, of dat ze het bit aan wil nemen als je tegelijkertijd tijdelijk een snoepje in je hand houdt. Druk niet te hard met het bit tegen haar snijtanden want dat doet zeer, wacht tot ze het bit uit je handen pakt....

Cassidy schreef:Als je voor het rijden niet aan haar hoofd mag komen, zou ik daar aan gaan werken, ipv van te gaan meppen omdat het toch niet lukt. Probeer eens de methode Parelli? Friendly game, en dan over het hele lichaam, en uiteindelijk in het gezicht...
En paard heeft geen begrip van tijd, tijd rekken is een menselijke eigenschap....

friesjeessss schreef:, het is alleen met hoofdstel in doen, en dat vind ik zo raar, dan denk ik soms wel eens, volgens mij doe je gewoon zo, omdat je geen zin hebt om te rijden, en er zo probeert onderuit te komen of tijd te rekken, het is niet zo dat ik sla als ze haar hoofd omhoog doe, maar ze krijgt een tik wanneer ze begint te hangen, en/of slaan met haar hoofd, want dat accepteer ik niet van haar.. ik zou wel heel graag willen weten waarom ze nou zo doet, maar ben er nog steeds niet achter
Cassidy schreef:friesjeessss schreef:, het is alleen met hoofdstel in doen, en dat vind ik zo raar, dan denk ik soms wel eens, volgens mij doe je gewoon zo, omdat je geen zin hebt om te rijden, en er zo probeert onderuit te komen of tijd te rekken, het is niet zo dat ik sla als ze haar hoofd omhoog doe, maar ze krijgt een tik wanneer ze begint te hangen, en/of slaan met haar hoofd, want dat accepteer ik niet van haar.. ik zou wel heel graag willen weten waarom ze nou zo doet, maar ben er nog steeds niet achter
Om te beginnen denkt een paard niet als een mens, dus dat zin of geen zin hebben is een menselijke eigenschap die je je paard toedicht. Het feit dat jij ongeduldig wordt en gaat meppen zegt genoeg. Het probleem ligt bij jou, niet bij haar.
Als jij nu eens je paard een snoepje geeft, aansluitend het hoofdstel in doet, en daarna weer een snoepje geeft, heeft ze snel genoeg door dat het hoofdstel met dat snoepje gelinkt is. Als je dat een tijdlang doet, kun je het snoepje vooraf weglaten, en na verloop van tijd ook het snoepje achteraf weglaten. Probleem opgelost.

Cassidy schreef:Het hangen kun je voorkomen door haar niet vast te zetten. En hoe reageert ze als je met halster aankomt?