wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:28

@friesjeesss: Een boers paard of een ongehoorzaam paard hoort anders aangepakt te worden dan met een tik...juist dat valt onder mishandeling, daar krijg je kopschuwe paarden van.

Een tip voor jouw: doe aan grondwerk, en om je paard te leren zijn hoofd laag te brengen kun de deze methode toepassen:

http://downunderhorsemanship.com/articl ... ghead.html

Het is idd zoals KiWiKo zegt: zorg dat je je huiswerk goed hebt gemaakt, dan komen zulke situaties ook niet voor. In deze situaties slaan is een teken van onmacht, en geen correctie.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:39

Volgens mij was het alweer een tijd geleden dat ik een paard een knal heb verkocht. Het paard waar ik op rijd heeft 2x op zijn sodemieter gehad. Ik probeerde op te stappen bij een bankje, en meneer had bedacht dat hij het wel grappig vond om snel een pasje opzij te doen zodat ik er niet meer op kwam. Nadat hij het een paar dagen deed heb ik hem precies om het moment dat hij opzij stapte een petsje met de zweep op zijn borst gegeven. Sindsdien heeft hij het nog maar 1 keer geprobeerd (na 3 weken), ik heb het trucje nog 1 keer herhaald en nu blijft hij keurig op zijn plaats staan als ik er op klauter Knipoog

chiquitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:53

ik hou de zweep bij maar kvind het altijd zo zielig voor die beestjes.
ik zou wel eens durven slaan maar zeker nooit op het hoofd ofzo hoor!
als het paard heel braaf is en heel goed meewerkt verdient die een beloning maar als die eens niet meewerkt moet het paard dat weten en dat best aan de hand van een zweepslagje denk ik dan.
maar ik doe het echt niet veel, alleen als het echt moet of ze me zeggen dat ik er op moet slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:31

Jamezy schreef:
friesjeessss schreef:
als jij om 14.00 klaar moet staan met je paard opgezadeld en al, het is 10 voor twee, en je wil het hoofdstel in doen, en ze gaat met haar hoofd zo hoog mogelijk staan, en hangen, (zij is groot en jij bent klein) en het lukt niet om dat hoofd naar beneden te krijgen, met tikken geven, dan sla je haar op het laatst ook wel denk ik, omdat het zo'n bulldozer is (ze werd gister nog uitgescholden voor trekpaard Knipoog)

Dan moet je maar wat eerder komen, heb je meer tijd en hoef je ook niet zo te stressen. Haast en paarden gaan trouwens nooit goed samen.
Een paard tikken geven omdat ze haar hoofd omhoog doet? Vooral mee doorgaan, en je krijgt haar hoofd straks helemaal niet meer naar beneden. En ik geef 'r nog gelijk ook! (Misschien stoot je wel tegen haar tanden met het in- of uitdoen van het bit, trek je te hard aan haar oren of what so ever... Neem je tijd en kies eens niet de weg van de minste weerstand! De aanhouder wint tenslotte Tong uitsteken Ik lees net van je schouder... misschien is het een optie het iemand anders een tijdje te laten proberen?)

Mocht mijn paard me ooit zomaar schoppen, schop ik overigens wel terug hoor Clown Grenzen stellen is belangrijk, maar geweld daarbij gebruiken vind ik gewoon niet juist Lachen Persoonlijk heb ik ook meer respect voor een werkgever die consequent en rechtvaardig is, dan eentje die amicaal is en geen grenzen stelt; zo ga ik ook met mijn paard om. Althans, dat probeer ik Haha!

stressen doe ik niet, dan kom ik idd maar wat later, ben ook vaak een kwartiertje te laat gekomen, en dan was het, ja zeg maar niks hoofdstel? Ja
ze is niet hoofdschuw ze doet het om tijd te rekken, bit zit er nog niet aan dus dat kan niet, ik doe het hoofdstel over haar halster heen, eerst de ene kant, dan de andere kant, met hoofdstel afdoen en halster om is er niks aan de hand, terwijl dit hoofdstel eigenlijk ook een halster is, inhet begin luisterde ze helemaal niet, kon het niet eens alleen in krijgen, het meisje dat haar rijd, heeft me toen geholpen, en gezegd dat ze een tik moet geven,deed ik er eerst een half uur over, nu een kwartier, er zit dus wel verbetering in, ik heb haar een hele tijd niet gereden omdat [naam] weer kon, ze is nu veel te dik, dus ben van plan haar wat vaker te rijden en het met river wat rustiger aan te doen, dan heb ik er geen zin in, dat ik heel erg last van schouder heb, en zij zo vervelend doet, tikken geven werkt bij haar dus wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:34

Miss_Montana schreef:
Ik denk ook dat hoofd omhoog doen een slecht voorbeeld is. Bij zoiets is er imo geen aanleiding en duidelijke reden om het paard een tik te geven.

het is niet alleen hoofd omhoog doen, ze gaat hangen, en als ze de kans krijgt zwaait ze haar hoofd opzij, en heb ik een bloedneus, heb ook wel eens een klap van haar hoofd te pakken gehad, dit voelt niet echt lekker, dus straf ik het af, voordat ze doorgaat..

mij besculdigen van dierenmishandeling vind ik een beetje ver gaan, ik heb er geen zweep of wat dan ook bij, en het is met de platte hand, en het maakt nog niet eens zoveel indruk (jammer genoeg)

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:01

Miss_Montana schreef:
Paarden zijn zelfs gevoeliger dan mensen blowdiene. Ze kunnen zelfs de meest minuscule vliegjes op hun huid al voelen. Maakt niet uit waar die zit al is het op een achterbeen.

En waarom sloeg je jezelf als ik vragen mag Verward

toen ik net op paardrijden zat toen ik ongeveer 12/13 was heb ik zelf wel eens paardje gespeelt dat ik door de bak huppelde en dan sloeg ik mezlef met de zweep Tong uitsteken en soms heel hard omdat ik dan ongehoorzaam was Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:02

friesjeessss schreef:
mij besculdigen van dierenmishandeling vind ik een beetje ver gaan, ik heb er geen zweep of wat dan ook bij, en het is met de platte hand, en het maakt nog niet eens zoveel indruk (jammer genoeg)

Ik herhaal: een correctie die niet aankomt had je net zo goed niet hoeven geven. Het stompt je paard alleen maar af en leert hem dat hij je niet serieus hoeft te nemen....
Dus mishandeling, misschien niet, maar opvoedkundig absoluut niet verantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:08

Cassidy schreef:
friesjeessss schreef:
mij beschuldigen van dierenmishandeling vind ik een beetje ver gaan, ik heb er geen zweep of wat dan ook bij, en het is met de platte hand, en het maakt nog niet eens zoveel indruk (jammer genoeg)

Ik herhaal: een correctie die niet aankomt had je net zo goed niet hoeven geven. Het stompt je paard alleen maar af en leert hem dat hij je niet serieus hoeft te nemen....
Dus mishandeling, misschien niet, maar opvoedkundig absoluut niet verantwoord.

ben ik helemaal met je eens, maar ik probeer haar wel een goede mep te geven, maar met vuist vind ik te ver gaan, en zweep, en tegelijk proberen het hoofdstel in te doen gaat niet echt, ik had er zelf zere handen van, maar ze is gewoon een bikkel denk ik.. het kwam wel aan, ze lette ook wel op me, maar het maakte nog niet de indruk die het maken moest jammer genoeg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:11

Dan ben je te zacht geweest...volgende keer misschien toch die vuist, of die trap met de wreef onder haar waarde derriere?

Verder blijf ik er bij dat een dergelijk gedrag de correctie die jij denkt te moeten geven absoluut niet rechtvaardigd, dit kan en moet op andere manieren worden opgelost. Maar mocht jij wel beslissen dat een tik de enige manier is om dit op te lossen, geef dit tik dan op een manier dat hij aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:25

Cassidy schreef:
Dan ben je te zacht geweest...volgende keer misschien toch die vuist, of die trap met de wreef onder haar waarde derriere?

Verder blijf ik er bij dat een dergelijk gedrag de correctie die jij denkt te moeten geven absoluut niet rechtvaardigd, dit kan en moet op andere manieren worden opgelost. Maar mocht jij wel beslissen dat een tik de enige manier is om dit op te lossen, geef dit tik dan op een manier dat hij aankomt.

bedoel je dat ze eigenlijk niet gestrafd moet worden?
ik heb andere dingen al geprobeerd, doe ook altijd eerst het hoofdstel dan het zadel (bit komt wel als laatste) en heb er op gelet of ze het ook doet, als het hoofdstel uit is, en het halster weer om moet, maar dan houdt ze mooi haar hoofd naar beneden en is er niks aan de hand, als ze hoofdschuw zou zijn, zou het na het rijden ook wel zo moeten gaan denk ik..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:34

Nee, dat hoeft voor het rijden niet zo te gaan. Na het rijden is ze - als het goed is - moe en voldaan, en weet ze dat ze klaar is, dus protest bij het uitdoen van het hoofdstel zul je alleen krijgen bij tandproblemen, of als je het hoofdstel te ruw afdoet. Misschien is het lastig doen bij het indoen van het hoofdstel wel een soort protestactie dat ze geen zin heeft?

Ze hoeft idd niet gestraft te worden als ze een beetje moeilijk doet met het indoen van het hoofdstel. Je kunt haar leren het hoofd te laten zakken als jij druk geeft achter de oren, of desnoods op de neus. Je kunt ook proberen of ze haar mond open wil doen als jij met een duim in haar mondhoek drukt, of dat ze het bit aan wil nemen als je tegelijkertijd tijdelijk een snoepje in je hand houdt. Druk niet te hard met het bit tegen haar snijtanden want dat doet zeer, wacht tot ze het bit uit je handen pakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:40

Cassidy schreef:
Nee, dat hoeft voor het rijden niet zo te gaan. Na het rijden is ze - als het goed is - moe en voldaan, en weet ze dat ze klaar is, dus protest bij het uitdoen van het hoofdstel zul je alleen krijgen bij tandproblemen, of als je het hoofdstel te ruw afdoet. Misschien is het lastig doen bij het indoen van het hoofdstel wel een soort protestactie dat ze geen zin heeft?

Ze hoeft idd niet gestraft te worden als ze een beetje moeilijk doet met het indoen van het hoofdstel. Je kunt haar leren het hoofd te laten zakken als jij druk geeft achter de oren, of desnoods op de neus. Je kunt ook proberen of ze haar mond open wil doen als jij met een duim in haar mondhoek drukt, of dat ze het bit aan wil nemen als je tegelijkertijd tijdelijk een snoepje in je hand houdt. Druk niet te hard met het bit tegen haar snijtanden want dat doet zeer, wacht tot ze het bit uit je handen pakt....

achter de oren gaat niet lukken, ik mag voor het rijden helemaal niet aan haar hoofd komen, ik snap niet waarom, het hoofdstel is een soort halster, waar je het bit + teugels aan vast kan klikken, ik doe het hoofdstel over het halster heen, haal het halster weg en doe dan het bit in, hier heeft ze helemaal geen problemen mee, ik denk dat ze gewoon tijdrekt, maar als ik er 1x opzit vind ze het geweldig allemaal, de oortjes naar voren , en wil graag werken, maar op de een of andere manier, mag (mogen moet ik zeggen) we niet aan haar hoofd komen voor het rijden..
het is nu wel een stukje verbeterd, en ben van plan haar vaker te rijden, zodat [naam] een beetje rustiger aan kan doen, en dan hopen dat het nog wat beter gaat, maar een hoofd in mn gezicht vind ik niet prettig, dus moet ze maar leren haar hoofd stil te houden.. zo als ik al eerder zei, heb ik al een keer een mep van haar hoofd tegen mijn hoofd gehad, en wil ik dat nu voorkomen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:42

Als je voor het rijden niet aan haar hoofd mag komen, zou ik daar aan gaan werken, ipv van te gaan meppen omdat het toch niet lukt. Probeer eens de methode Parelli? Friendly game, en dan over het hele lichaam, en uiteindelijk in het gezicht...

En paard heeft geen begrip van tijd, tijd rekken is een menselijke eigenschap....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:47

Cassidy schreef:
Als je voor het rijden niet aan haar hoofd mag komen, zou ik daar aan gaan werken, ipv van te gaan meppen omdat het toch niet lukt. Probeer eens de methode Parelli? Friendly game, en dan over het hele lichaam, en uiteindelijk in het gezicht...

En paard heeft geen begrip van tijd, tijd rekken is een menselijke eigenschap....

ja, dat kan, maar ik kan gewoon geen reden bedenken waarom ze zo doet? je had er ook al een link opgezet, maar mijn engels is verschrikkelijk, ze vertrouwd me wel, als ze ergens echt niet langs duft, en ze moet van mij gaat ze wel, hoe eng ze het ook vind, bij de meeste mensen kan ze heel gemeen bokken, ik heb er helemaal geen last van, in het land komt ze vrolijk op me af, en mag ik wel aan haar hoofd zitten, het is alleen met hoofdstel in doen, en dat vind ik zo raar, dan denk ik soms wel eens, volgens mij doe je gewoon zo, omdat je geen zin hebt om te rijden, en er zo probeert onderuit te komen of tijd te rekken, het is niet zo dat ik sla als ze haar hoofd omhoog doe, maar ze krijgt een tik wanneer ze begint te hangen, en/of slaan met haar hoofd, want dat accepteer ik niet van haar.. ik zou wel heel graag willen weten waarom ze nou zo doet, maar ben er nog steeds niet achter

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:45

Je zou het eens op een vriendelijker manier kunnen proberen? Neem een snoepje in je handen als je het bit indoet. Ik zou ook mijn hoofd wegtrekken als ik er iedere keer een klap tegen aan kreeg! Dat ze het alleen doet met het hoofdstel indoen zegt eigenlijk al genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:09

Da's een goed idee aerdenhout1!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:22

friesjeessss schreef:
, het is alleen met hoofdstel in doen, en dat vind ik zo raar, dan denk ik soms wel eens, volgens mij doe je gewoon zo, omdat je geen zin hebt om te rijden, en er zo probeert onderuit te komen of tijd te rekken, het is niet zo dat ik sla als ze haar hoofd omhoog doe, maar ze krijgt een tik wanneer ze begint te hangen, en/of slaan met haar hoofd, want dat accepteer ik niet van haar.. ik zou wel heel graag willen weten waarom ze nou zo doet, maar ben er nog steeds niet achter

Om te beginnen denkt een paard niet als een mens, dus dat zin of geen zin hebben is een menselijke eigenschap die je je paard toedicht. Het feit dat jij ongeduldig wordt en gaat meppen zegt genoeg. Het probleem ligt bij jou, niet bij haar.

Als jij nu eens je paard een snoepje geeft, aansluitend het hoofdstel in doet, en daarna weer een snoepje geeft, heeft ze snel genoeg door dat het hoofdstel met dat snoepje gelinkt is. Als je dat een tijdlang doet, kun je het snoepje vooraf weglaten, en na verloop van tijd ook het snoepje achteraf weglaten. Probleem opgelost.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:43

Ik heb het geleerd met stroop op het bit smeren, sindsdien doen hij keurig zijn hoofd naar beneden als ik met het hoofdstel kom aanlopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:45

Cassidy schreef:
friesjeessss schreef:
, het is alleen met hoofdstel in doen, en dat vind ik zo raar, dan denk ik soms wel eens, volgens mij doe je gewoon zo, omdat je geen zin hebt om te rijden, en er zo probeert onderuit te komen of tijd te rekken, het is niet zo dat ik sla als ze haar hoofd omhoog doe, maar ze krijgt een tik wanneer ze begint te hangen, en/of slaan met haar hoofd, want dat accepteer ik niet van haar.. ik zou wel heel graag willen weten waarom ze nou zo doet, maar ben er nog steeds niet achter

Om te beginnen denkt een paard niet als een mens, dus dat zin of geen zin hebben is een menselijke eigenschap die je je paard toedicht. Het feit dat jij ongeduldig wordt en gaat meppen zegt genoeg. Het probleem ligt bij jou, niet bij haar.

Als jij nu eens je paard een snoepje geeft, aansluitend het hoofdstel in doet, en daarna weer een snoepje geeft, heeft ze snel genoeg door dat het hoofdstel met dat snoepje gelinkt is. Als je dat een tijdlang doet, kun je het snoepje vooraf weglaten, en na verloop van tijd ook het snoepje achteraf weglaten. Probleem opgelost.

dat hebben we allemaal al geprobeerd, snoepje, biks, iemand erbij, die een snoepje in de hand en de ander het hoofdstel indoen, het werkt allemaal niet, en het ligt niet aan mij, want bij de drie mensen die haar gereden hebben flikte ze steeds hetzelfde.. en ik mep NIET als ze alleen haar hoofd omhoog doet, maar als ze gaat hangen aan het touw en meppen met haar hoofd dan wel..

nogmaals aan het hoofdstel zit GEEN bit als ik het indoe, het is gewoon een soort halster waar je het bit aan het einde aanvast klikt, problemen met het bit heeft ze totaal niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:35

Het hangen kun je voorkomen door haar niet vast te zetten. En hoe reageert ze als je met halster aankomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:47

Cassidy schreef:
Het hangen kun je voorkomen door haar niet vast te zetten. En hoe reageert ze als je met halster aankomt?

als ik haar niet vastzet, dan loopt ze achteruit, of weg, in de box, slaat ze met haar hoofd tegen het plafond aan, en ik wil niet dat ze zichzelf pijn gaat doen, als ik met het halster aankom is er helemaal niets aan de hand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:54

Ik heb altijd een paardensnoepje in mijn hand en geef die gelijk met het bit in doen. Werkt geweldig. Anders houd hij zijn tanden op elkaar. Als het hoofdstel in is, nog een snoepje. Noem het verwennerij maar het scheelt wel een hoop tijd en in de winter als het bit koud is, heeft hij het niet in de gaten omdat hij dan druk aan het kauwen is.

Mijn paard zet ik nooit vast op de poetsplaats. Ik maak de twee kettingen aan elkaar vast. Mijn paard kan prima stil staan, maar soms heeft hij een dag dat hij dat moeilijk vind. Ik zoek dus niks op met hangen en kopotte kettingen/halsters. Hangen kan heel gevaarlijk zijn.

Als hij vaststaat dan met een lang touw en niet zijn hoofd stijf in 1 houding. Dat vinden de meeste paarden zeer onplezier. Zij hebben niet vaak hun hoofd stram op 1 plek.

Hoofd omhoog doen kan ook zijn oom even te kijken wat je hebt. Als ze dan al stram met hoofd hebben moeten staan, de vliegen hebben moeten verduren, kan je reaktie krijgen als ze los zijn.

Ik zou die moeite allemaal niet nemen. Gewoon niet vast zetten, of met een lang touw als het echt moet en gewoon paaien met dat hoofdstel, snoepje, stukje appel. Binnen korte tijd hapt ze al naar het bit. Weet wel dat je dan altijd wat moet hebben, al is het een paar brokjes. Maar ik heb standaard een zak paardensnoepjes in mijn poetskoffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:02

aan dit hoofdtel zit geen bit heb ik al een paar keer uitgelegd, het is gewoon een soort halster, waar je het bit aan vast kan klikken.

snoepjes enz, trapt ze niet in, hebben we al geprobeerd, maar dan nog doet ze zo..

als ik alleen ben heb ik haar ook gewoon lang staan, zodat ze niet knetter van de vliegen word, als ik samen met iemand ga rijden, moet ze iets korter vast, omdat de paarden achterin een woonwijk staan, en er dus maar 2 stallen zijn, en anders gaat ze ruiken met [naam] en dan word het ruzie, maar nogmaals, ze krijgt niet zomaar een tik, maar als ze gaat hangen, of slaan met haar hoofd (die ik al een keer recht in mn gezicht heb gehad) dan kan ze een tik verwachten omdat dat gewoon niet nodig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:05

Van te voren dus het bit aanklikken, maar dat snap je kennelijk zelf ook wel. Als je het zo wilt doen, oke, ram er dan maar lekker op los. Jouw paard is of verpest of is kopschuw. Maar rammen zal je alleen verder van je doel af brengen. Paaien werkt altijd nog het beste. Kopstoot zal ze niet bewust doen en zo wel heb je een vals kreng.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:08

Er zijn ook halsters waar je een bit aan vast kunt klikken...dus wees eens slimmer dan je paard en zoek een andere uitweg.

Het achteruit lopen of weglopen is een teken van gebrek aan opvoeding, daar zou je bijvoorbeeld al aan kunnen werken (zonder dat je meteen gaat rammen).