Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:21

ik zeg niet dat het hetzelfde is, maar die naam gaf ik het om aan te geven dat we daarmee een beginnetje aan het maken zijn.
de leeftijd is niet te zeggen, pas wanneer het paard er klaar voor is.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:47

wat is het opeens stil hier

merrieveulen

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:46

nog even reagerend op twee pagina's geleden:

ik heb nu 9 paarden ingereden. een welsh pony, een haflinger, een Fries, twee New Forest pony's, een KWPN-type, een Oldenburger, een arabier kruising en mijn eigen beest, een grote New forest met volbloed-bloed.

de haf en de fries hadden geen vooropvoeding gehad, alleen het stukje van de wei naar de stal en terug, aan de hand. deze zijn ontzettend lomp, en weten dat ze veel sterker zijn dan een mens. ze liepen je soms gewoon omver. van de haflinger ben ik afgevallen, maar niet bij de eerste keer erop, uit angst. het kwam doordat ze achter iemand aanwou, en ik haar wilde tegenhouden. daar was ze niet van gediend. zij was 3,5 jaar toen ik begon met licht rijden.
de fries is een echt kanon, aan de longe ging ze alleen maar hard, en ik moest haar echt leren stappen. het is een harde werker, goudeerlijk maar wel erg heet. de Fries was 4 jaar toen ik er voor het eerst op ging.
de welsh pony, die kende helemaal niks, en na de basis erin gebracht te hebben reed ik ermee weg, zonder ook maar één bokje. zij was 14 toen ik er voor het eerst opging, was voor een buurman die zijn kleinkinderen wilde laten rijden.
de new forest pony's kenden al een paar dingen, lopen aan de hand en het zadel. inrijden was bij hen geen probleem, al waren het wel pony's die er echt onderuit probeerden te komen. uiteindelijk nog een tijd lang heerlijke buitenritten gemaakt. eentje was 6 toen ik erop ging, de ander was 4.
De KWPN-er kende al redelijk veel, was veel in de hand geweest en kende het voetje geven, en de verdere basis. alleen geen zadel en hoofdstel. met hem reed ik zó weg, de eerste keer erop had ik nog geen zadel, enkel een hoofdstel. ik had het paard eerst goed leren kennen (paard van een buurman), en het vertrouwen was er. dit paard was minstens 1,70, echt een joekel van een dier en het grootste paard waarop ik ooit heb gereden. maar erg makkelijk te beleren, een goede vooropvoeding, ook al was hij pas met drie jaar min of meer uit het land geplukt, en ging ik erop toen hij bijna 4 was.
de oldenburger was een mishandeld paard, wat alle vertrouwen opnieuw moest krijgen. soms beet ze, of trapte ze, maar onder het zadel was het een schat. echt een onderdanig paard, nooit één rukje aan het touw of wat dan ook, een echt fijn zacht paard. ik kon er wederom zó opstappen, en wegrijden. dit paard was 6 jaar toen ik met rijden begon.
de kruising arabier had tot zijn derde in het land gelopen, en was vervolgens tot de basis opgeleerd. een paardje met veel vertrouwen in mensen, en erg energiek. de eerste keer het zadel erop (hij was toen 3, ik hou liever een jaar of 4-5 aan voor het inrijden zelf, maar de eigenaar heeft het voor het zeggen he?) was geen probleem, en kort daarna reed ik al los van de longe, in een supergroot weiland met een kliekje merries ernaast. (dit paardje was nog hengst en had al gedekt) toch, geen problemen met inrijden, hij keek wel naar de merries maar verder; niks geen problemen.

met mijn eigen paardje ben ik begonnen op 4,5 jarige leeftijd, en met hem was het echt bijzonder. ik had hem al van veulen af aan, dus we kenden elkaar door en door. hij is een erg fijn paard, licht op de hulpen, maar hij kent zijn eigen kracht zeker. door de goede vertrouwensband misbruikt hij het echter niet meer, in het verleden (zijn puberteit) is dat wel anders geweest. met hem reed ik ook zó weg, het leek net of hij het al eerder gedaan had.

maar goed, het is een heel verhaal, maar wat ik ermee zeggen wil is dat het niet aan het ras hoeft te liggen of een paard makkelijk of moeilijk te hanteren is, en ook niet aan de leeftijd. het gaat om de vooropvoeding, en om hoe het dier tegen mensen aankijkt. ik ben bij het inrijden nog nóóit afgebokt, behalve bij de haflinger. en dat was nog niet eens een vertrouwenskwestie. ik zie dus geen reden om met 2,5 jaar al te beginnen met rijden, zeker omdat de dieren dan toch nog een erg groot stuk moeten groeien.
iemand hier uit de buurt heeft ook een hengst die nu 2,5 jaar is, en omdat die erg sterk werd en praatjes kreeg zijn ze maar vast gaan beleren, onder het motto: 'anders kunnen we hem straks niet meer aan'. dat vind ik geen reden, het gaat om de opvoeding, als die goed is hoef je zulke problemen niet te verwachten.
ik wéét wat er fout kan gaan in de opvoeding, nota bene met mijn eigen dier heb ik ze gehad. ik was toen een stuk jonger, en ik wist niks van het opvoeden van hengsten. op een gegeven moment was hij levensgevaarlijk, en door omstandigheden kon ik niemand om hulp vragen. ik durfde op een gegeven moment zelfs de wei niet meer in, maar uiteindelijk heb ik met Faram een band waar je 'U' tegen zegt, en ben ik er zó mee weggereden. het is dus ook corrigeerbaar (geweldloos), dus ook voor mishandelde paarden, onopgevoede lomperiken en jonge onstuimigerds die enkel het koppel en het weiland kennen.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:13

appelbolfan schreef:
ik zeg niet dat het hetzelfde is, maar die naam gaf ik het om aan te geven dat we daarmee een beginnetje aan het maken zijn.

dus even voor de duidelijkheid: Je bent nu bezig met NH, en het inrijden (dus vanaf het er opzitten (op de ene keer na..) doe je pas als het paard verder op leeftijd is)

NH versta ik onder opvoeding en vertrouwens en mak maken aan de hand, en absoluut niet onder inrijden. Nh kun je naar mijn mening ook al veel eerder toepassen.--> mits je hier een goede ervaring mee hebt, en weet waar je mee bezig bent!!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:13

tamary, dat vind ik ook een intressant topic!! openen dus..

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:17

Maar goed, we zijn alleen nog met een groepje over die allemaal er ongeveer het zelfde over denken!
En als ik mijn conclusie mag trekken aan de hand van de niet genoemde redenen in de topic waarom eerder beginnen denk ik:

Wie er eerder mee begint dan ong 4 jaar, terwijl die gene de mogelijkheid en de tijd heeft om een ideaal beeld uit te voeren, heeft geen geduld om er mee te wachten tot hij 4 jaar is!!

wie weet lok ik weer een discussie uit

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:27

ik ken een paardje die ook rond 2,5 jaar is ingereden. de baas zei dat het wel kon omdat ie al heel vroeg bezig was geweest om hem voor de kar te zetten.(ik vond dat aardig vreemd maarja)dus reed de verzorger er al heel snel op(alleenmaar zonder zadel ze hadden toen nog geen zadel) dus jah het is verschillent bij elke paard(pony) want ik heb eens een schet van 4 ingereden en ik heb ook geholpen bij die paard van 2,5 (waar het best wel mee lukte paard vond het harstikke leuk om berede te worden)dus het licht er gewoon aan hoe je paard is en als je paard het axepteerd (vind ik dan)

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:31

@ marijke: Wat is vind jij ervan om een paard van 2.5 in te rijden? wat zijn jou voor en tegen argumenten?

en het leuk vinden en er klaar voor zijn zijn twee heel verschillende dingen een paard kan zich zelf niet beschermen tegen dit soort dingen, de mensen zou eigenlijk zo verstandig moeten zijn om een paard zijn lichaam te beschermen...helaas dat mensen dat verwarren met het gedrag van een paard....

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:35

marijkje1990 schreef:
ik ken een paardje die ook rond 2,5 jaar is ingereden. de baas zei dat het wel kon omdat ie al heel vroeg bezig was geweest om hem voor de kar te zetten.(ik vond dat aardig vreemd maarja)dus reed de verzorger er al heel snel op(alleenmaar zonder zadel ze hadden toen nog geen zadel) dus jah het is verschillent bij elke paard(pony) want ik heb eens een schet van 4 ingereden en ik heb ook geholpen bij die paard van 2,5 (waar het best wel mee lukte paard vond het harstikke leuk om berede te worden)dus het licht er gewoon aan hoe je paard is en als je paard het axepteerd (vind ik dan)

Zo, volg jij ook vanaf 2,5 jaar nederlandse les?? (haha flauw, ik weet het).

Het gaat er niet om wat en of een paard het leuk vindt. Mijn haflinger vindt het geweldig om net te doen alsof hij heel lui is, maar dat hij het leuk vindt wil niet meteen zeggen dat dat van mij mag. Integendeel eigenlijk.

Het gaat er om wat een paard qua bouw etc. aan ZOU kunnen. 2,5 jaar vind ik persoonlijk gewoon te jong om er al mee te gaan rijden. De kans dat daar later problemen van komen is gewoon veel GROTER (ik zeg niet meteen dat er in alle gevallen iets zou gebeuren) dan wanneer je iets later begint met inrijden.

Dit is overigens volledig een reactie op marijkje1990, want dit is volgens mij allemaal al wel gezegd in dit topic

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:10

ik denk dat je helemaal naar het individuele paard moet kijken, ik ken 3jarigen die super ontwikkeld zijn en waar ik zonder problemen heel rustig aan mee aan de slag zou gaan ( en dan bedoel ik dus 2 keer per week een kwartiertje, 20 minuutjes rijden) en ik ken 4jarigen waar ik nog met geen zadel in de buurt zou willen komen. Gewoon per paard bekijken dus en vooral de tijd nemen. Je hoeft echt niet met ieder paard tot vier te wachten, maar sommige paarden kun je beter tot zelfs hun 4.5 , 5de laten staan. ik denk niet dat het op 3jarige leeftijd erop kruipen een enorm probleem is, ik denk dat het doorrijden, dus 4 of 5 dagen per week het echte werk, wel een belasting is en dat je daar beter gewoon heel rustig aan in kunt doen ipv op zijn 5e Z willen zijn, bij wijze van spreken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:31

zo ben er ook weer

mijn pony is 3 en daar ben ik nu eigenlijk mee begonnen.
Zij is ook goed ontwikkelt en er klaar voor. Dat heb aan meerdere personen gevraagd en na laten kijken en vind het zelf ook ).
En het gaat allemaal heel goed. Ik krijg 1 keer per week les daar in en de andere keer per week doe ik wat ik in de les behandelt heb. En verder staat ze lekker op de wei.
Doe alles lekker rustig aan. En nee ik heb zeker het gevoel niet dat ik hier fout aan doe

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:39

kjoetie schreef:
ik denk dat je helemaal naar het individuele paard moet kijken, ik ken 3jarigen die super ontwikkeld zijn en waar ik zonder problemen heel rustig aan mee aan de slag zou gaan ( en dan bedoel ik dus 2 keer per week een kwartiertje, 20 minuutjes rijden) en ik ken 4jarigen waar ik nog met geen zadel in de buurt zou willen komen. Gewoon per paard bekijken dus en vooral de tijd nemen. Je hoeft echt niet met ieder paard tot vier te wachten, maar sommige paarden kun je beter tot zelfs hun 4.5 , 5de laten staan. ik denk niet dat het op 3jarige leeftijd erop kruipen een enorm probleem is, ik denk dat het doorrijden, dus 4 of 5 dagen per week het echte werk, wel een belasting is en dat je daar beter gewoon heel rustig aan in kunt doen ipv op zijn 5e Z willen zijn, bij wijze van spreken.

Je moet zowiezo naar het individu kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat paarden op 2,5 net 3 er al klaar voor zijn om een ruiter te dragen (al is dit maar een aantal keer, of 2 keer in de week of wat mij betreft 1 keer). in onze gedachten in dit geen zware belasting, maar als je nou eens de anatomie van een paard goed bestudeert dan zul je zien, dat dit vies tegen valt.

En je kunt het ook zo bekijken, hoe eerder een paard vol groeid is hoe preutser de botten nog zijn, JUIST door het snelle groeien moeten ze nog flink aansterken. En dat een paard er al vroeg klaar voor is kun je nooit zeker weten. Dus wat zou dan een meerwaarde zijn om eerder te beginnen als je nooit zeker kan weten dat je paard er lichamelijk EN geestelijk klaar voor is. Ik zie daar geen meerwaarde is. Ik ga liever met het gezegde: LIEVER HET ZEKERE VOOR HET ONZEKERE...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:41

het valt me op dat sommige reacties hier geen meerwaarde meer hebben omdat de de bokkers steeds hetzelfde posten...

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:46

Amulet schreef:
Dit is overigens volledig een reactie op marijkje1990, want dit is volgens mij allemaal al wel gezegd in dit topic

klopt, al een aantal keer alleen blijven er dezelfde reacties komen in deze discussie en waarop wij weer reageren om het tegendeel te laten zien

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:48

Cinnepin schreef:
het valt me op dat sommige reacties hier geen meerwaarde meer hebben omdat de de bokkers steeds hetzelfde posten...

Ja gek hè, als andere bokkers dingen gaan posten zonder het topic door te lezen. Zo worden dus vragen gesteld die in dit topic allang behandelt zijn.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:16

precies amulet, en als wij nou eens een reden krijgen waarom mensen kiezen voor onzekere en niet voor het zekere dan zouden we deze discussie ook kunnen sluiten....en kunnen wij die mensen begrijpen waarom ze ervoor kiezen om vroeg te beginnen. Maar ze hebben dit nog geen 1 keer goed onderbouwd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:17

dan moeten ze maar gewoon het topic doorlezen

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:02

loutjuh schreef:
appelbolfan schreef:

dus even voor de duidelijkheid: Je bent nu bezig met NH, en het inrijden (dus vanaf het er opzitten (op de ene keer na..) doe je pas als het paard verder op leeftijd is)

NH versta ik onder opvoeding en vertrouwens en mak maken aan de hand, en absoluut niet onder inrijden. Nh kun je naar mijn mening ook al veel eerder toepassen.--> mits je hier een goede ervaring mee hebt, en weet waar je mee bezig bent!!

Ik noemde het gewoon even inrijden, gewoon een verkeerde woordkeuze blijkt maar weer.. wat een opwinding daar wel niet van kan komen zeg.. jeetje

En we hebben hier goede ervaring mee en we weten waar we mee bezig zijn

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:20

@ appelbol... een beetje logisch he, dat er meteen opgehapt wordt als er een discussie over het inrijden gaande is (wat je had geweten als je het topic door leest)...en jij inrijden vernoemt met NH

Verder vindt ik NH ook een prima manier om mee te beginnen, dit zou ook mijn keuze zijn

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:39

loutjuh schreef:
kjoetie schreef:

Je moet zowiezo naar het individu kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat paarden op 2,5 net 3 er al klaar voor zijn om een ruiter te dragen (al is dit maar een aantal keer, of 2 keer in de week of wat mij betreft 1 keer). in onze gedachten in dit geen zware belasting, maar als je nou eens de anatomie van een paard goed bestudeert dan zul je zien, dat dit vies tegen valt.

En je kunt het ook zo bekijken, hoe eerder een paard vol groeid is hoe preutser de botten nog zijn, JUIST door het snelle groeien moeten ze nog flink aansterken. En dat een paard er al vroeg klaar voor is kun je nooit zeker weten. Dus wat zou dan een meerwaarde zijn om eerder te beginnen als je nooit zeker kan weten dat je paard er lichamelijk EN geestelijk klaar voor is. Ik zie daar geen meerwaarde is. Ik ga liever met het gezegde: LIEVER HET ZEKERE VOOR HET ONZEKERE...

Hoewel ik het idee heb dat dit een beetje in een welles-nietus discussie verzandt ga ik toch nog even reageren. Als ik het heb over het kijken naar het individu bedoel ik niet alleen volgroeidheid, maar ook het fundament van een paard. Een slungel op lange benen heeft gewoon veel meer tijd nodig dan een robuust, compact gebouwd type. 2,5 vind ik ook te jong, maar als je met 3 eens begint met longeren etc. is het 3.5 voor je er echt eens opklimt/mee aan de slag gaat. En je stelling van het zekere voor het onzekere vind ik in deze een beetje kul: je kunt nooit in een paard kijken, en als je het over het geestelijke aspect hebt gaat dit helemaal al niet op. Als je het zekere voor het onzekere wilt moet je er gewoon niet opklimmen, punt, want rijden an sich is gewoon al niet natuurlijk. Ik ben het met je eens dat je beter iets te laat dan iets te vroeg kunt beginnen, maar daar is gewoon geen harde grens op te trekken.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:43

@ kjoetie, Het voelt misschien ales een welles-nietus discussie. Maar zoals ik al zei. Ik wil er alleen maar van leren, en ik wil alleen maar weten wat nou precies die reden is waarom mensen er met 2.5 er al af en toe opzitten en met 3 per direct gaan inrijden. En als je die reden niet krijgt, ja dan denk ik waarom doe je het dan?!

De meningen hier zijn er ook overuit (zoals je in deze 12 pagina's hebt kunnen lezen) dat je met 3 jaar best aan de longe gaan beginnen, en dat je met 3.5 a 4 jaar er best een keer op kan gaan zitten. (maar dit is dan ook op zijn vroegst). Wat betreft het zekere voor het onzekere. Je loopt zeker wel een aantal percentages minder risico als je later begin met het inrijden.
En dit is net zoals op psychisch gebied.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:46

maar dat is weer geheel afhankelijk van het individuele paard

Nogmaals, ik bekijk het per paard en degenen die ik ingereden heb (verschillend van netaan drie tot bijna vijf) doen het allemaal prima, ook veel jaren later, dus denk dat het wel mee valt allemaal. Het probleem zit hem in de mensen die met drie beginnen en dan meteen fanatiek doorrijden, niet in de mensen die met drie eens beginnen en met vier eens wat fanatieker worden.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:32

Idd, 1 keer per week een kwartiertje wat stappen en misschien zelfs draven vind ik heel wat anders dan 5 keer per week 3 kwartier...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:00

inderdaad luuz

Lodinn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:55

Ik vind dat je een paard op 3 of 4 jarige leeftijd moet inrijden.
Bij ijslanders doen ze het pas op hun 5e jaar want ze zeggen dat die later uitgegroeid zijn.