Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
appelbolfan schreef:ik zeg niet dat het hetzelfde is, maar die naam gaf ik het om aan te geven dat we daarmee een beginnetje aan het maken zijn.
de leeftijd is niet te zeggen, pas wanneer het paard er klaar voor is.
marijkje1990 schreef:ik ken een paardje die ook rond 2,5 jaar is ingereden. de baas zei dat het wel kon omdat ie al heel vroeg bezig was geweest om hem voor de kar te zetten.(ik vond dat aardig vreemd maarja)dus reed de verzorger er al heel snel op(alleenmaar zonder zadel ze hadden toen nog geen zadel) dus jah het is verschillent bij elke paard(pony) want ik heb eens een schet van 4 ingereden en ik heb ook geholpen bij die paard van 2,5 (waar het best wel mee lukte paard vond het harstikke leuk om berede te worden)dus het licht er gewoon aan hoe je paard is en als je paard het axepteerd (vind ik dan)
kjoetie schreef:ik denk dat je helemaal naar het individuele paard moet kijken, ik ken 3jarigen die super ontwikkeld zijn en waar ik zonder problemen heel rustig aan mee aan de slag zou gaan ( en dan bedoel ik dus 2 keer per week een kwartiertje, 20 minuutjes rijden) en ik ken 4jarigen waar ik nog met geen zadel in de buurt zou willen komen. Gewoon per paard bekijken dus en vooral de tijd nemen. Je hoeft echt niet met ieder paard tot vier te wachten, maar sommige paarden kun je beter tot zelfs hun 4.5 , 5de laten staan. ik denk niet dat het op 3jarige leeftijd erop kruipen een enorm probleem is, ik denk dat het doorrijden, dus 4 of 5 dagen per week het echte werk, wel een belasting is en dat je daar beter gewoon heel rustig aan in kunt doen ipv op zijn 5e Z willen zijn, bij wijze van spreken.
Amulet schreef:Dit is overigens volledig een reactie op marijkje1990, want dit is volgens mij allemaal al wel gezegd in dit topic
Cinnepin schreef:het valt me op dat sommige reacties hier geen meerwaarde meer hebben omdat de de bokkers steeds hetzelfde posten...
loutjuh schreef:appelbolfan schreef:ik zeg niet dat het hetzelfde is, maar die naam gaf ik het om aan te geven dat we daarmee een beginnetje aan het maken zijn.
de leeftijd is niet te zeggen, pas wanneer het paard er klaar voor is.
dus even voor de duidelijkheid: Je bent nu bezig met NH, en het inrijden (dus vanaf het er opzitten (op de ene keer na..) doe je pas als het paard verder op leeftijd is)
NH versta ik onder opvoeding en vertrouwens en mak maken aan de hand, en absoluut niet onder inrijden. Nh kun je naar mijn mening ook al veel eerder toepassen.--> mits je hier een goede ervaring mee hebt, en weet waar je mee bezig bent!!
loutjuh schreef:kjoetie schreef:ik denk dat je helemaal naar het individuele paard moet kijken, ik ken 3jarigen die super ontwikkeld zijn en waar ik zonder problemen heel rustig aan mee aan de slag zou gaan ( en dan bedoel ik dus 2 keer per week een kwartiertje, 20 minuutjes rijden) en ik ken 4jarigen waar ik nog met geen zadel in de buurt zou willen komen. Gewoon per paard bekijken dus en vooral de tijd nemen. Je hoeft echt niet met ieder paard tot vier te wachten, maar sommige paarden kun je beter tot zelfs hun 4.5 , 5de laten staan. ik denk niet dat het op 3jarige leeftijd erop kruipen een enorm probleem is, ik denk dat het doorrijden, dus 4 of 5 dagen per week het echte werk, wel een belasting is en dat je daar beter gewoon heel rustig aan in kunt doen ipv op zijn 5e Z willen zijn, bij wijze van spreken.
Je moet zowiezo naar het individu kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat paarden op 2,5 net 3 er al klaar voor zijn om een ruiter te dragen (al is dit maar een aantal keer, of 2 keer in de week of wat mij betreft 1 keer). in onze gedachten in dit geen zware belasting, maar als je nou eens de anatomie van een paard goed bestudeert dan zul je zien, dat dit vies tegen valt.
En je kunt het ook zo bekijken, hoe eerder een paard vol groeid is hoe preutser de botten nog zijn, JUIST door het snelle groeien moeten ze nog flink aansterken. En dat een paard er al vroeg klaar voor is kun je nooit zeker weten. Dus wat zou dan een meerwaarde zijn om eerder te beginnen als je nooit zeker kan weten dat je paard er lichamelijk EN geestelijk klaar voor is. Ik zie daar geen meerwaarde is. Ik ga liever met het gezegde: LIEVER HET ZEKERE VOOR HET ONZEKERE...