Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:33

Wat Oji hierboven zegt. Hij gaf mij ook de indruk heel stijf te zijn. Ik wil niet aansturen dat je meteen een dierenarts moet bellen, maar moest hij eens komen voor vaccinaties of dergelijks, is het misschien eens een idee om bloed te laten nemen en te controleren op vitamine e tekort? Als hij voor een jonkie zo stijf loopt, denk ik daar wat aan.

Maar als hij voor de rest niets mankeert, volg ik ook wat oji zegt.

En voor de rest, proficiat dat je dat hebt blijven zitten!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:44

Ik heb ook het filmpje met de bok gezien. En ik heb helemaal geen tips voor je, ik wil alleen maar zeggen:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Voor jou!

Ik heb groot respect voor je, dat je en deze filmpjes plaatst (bokt kennende), je er gewoon nog opzat na die bok en vooral ook dat je hem ook gewoon bent gaan rijden ondanks je eigen terechte en begrijpelijke spanning.

Ik zit dan juist meer te denken aan magnesium bij gaan geven, mocht hij dat nog niet krijgen? Werkt bij tekort idd goed bij de scherpe randjes van de stress en spanning weghalen, maar ik vind ook dat dit fijn werkt op de spieren, die bij diezelfde stress ook kunnen verzuren/verkrampen.

Vitamine E werkt ook goed op de spieren, maar heeft alleen de natuurlijke vorm nut. De chemische verbindingen doen weinig tot niets namelijk.

Ik denk eerlijk gezegd dat dan erwten eiwit isolaat (eiwitten dus) nog veel meer goed voor de spieren doen namelijk.

Ik zou daar dan weer geen duur bloedonderzoek tegen aan gooien (is eigenlijk altijd een momentopname namelijk) maar gewoon gaan geven en opbouwen.
Laatst bijgewerkt door neetoch op 15-03-21 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:46

Je kunt eventueel ook met grondwerk je paard opwarmen en na afloop 'uitstappen'. Dat is voor veel en ik denk dit paard ook minder saai, minder alleen en je kunt niet van zo hoog vallen :D
Vervolgens kan je opstappen en al zo ongeveer direct overgangen rijden naar draf bijvoorbeeld, figuren rijden want hij is dan al warm. En dan krijg je minder protest uit stijfheid (als dat het is).

Je rijdt heel vriendelijk en ongedwongen, hij heeft wat dat betreft echt geen klagen

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 15:50

@duopenoti klopt wat je zegt, normaal rijd ik meer overgangen en figuren en geef ik hem minder ruimte. Vandaag echter was het puur kijken hoe hij liep omdat ik in mijn achterhoofd nog steeds met pijn zat. Vandaar dat ik weinig vroeg en hem veel ruimte gaf (mede omdat er gezegd werd geef hem eens ruimte van voren)

Het kan zijn dat hij zo gespannen loopt doordat ik enorm gespannen ben. Moet echt weer wat vertrouwen krijgen. Maargoed, buitenom dat hij wat traag liep, was hij braaf en liep hij wel oke. Denk/hoop dat de dierenartsen toch gelijk hebben en ik hem te veel ruimte geef. Meer aanpakken en aan hrt werk zetten dus.

Hij heeft een sterk karakter en laat heel duidelijk weten als hij het ergens niet mee eens is. Dit laat hii ook naar andere paarden zien op de paddock. Als hij geen zin heeft in spelen dan durft hij echt wel een trap te geven.

Had overigens van te voren 15min gelongeerd.

Als ik weer nieuwe filmpjes heb zet ik ze hierop.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 15:56

Ik zit dan juist meer te denken aan magnesium bij gaan geven, mocht hij dat nog niet krijgen? Werkt bij tekort idd goed bij de scherpe randjes van de stress en spanning weghalen, maar ik vind ook dat dit fijn werkt op de spieren, die bij diezelfde stress ook kunnen verzuren/verkrampen.

Vitamine E werkt ook goed op de spieren, maar heeft alleen de natuurlijke vorm nut. De chemische verbindingen doen weinig tot niets namelijk.

Ik denk eerlijk gezegd dat dan erwten eiwit isolaat (eiwitten dus) nog veel meer goed voor de spieren doen namelijk. .[/quote]

Hij krijgt vitamine E excellent van pharmahorse. Heb van het weekend zijn voer eens onder de loep genomen en het zou goed kunnen dat hij te weinig magnesium binnen krijgt. Nog tips welke ik het best kan kopen?
Heb een tijdje pavo nerv control gegeven, maar dit maakte niets uit.

En je zegt dat meer eiwitten goed kan doen? Hij krijgt 800gr pavo condition 16g eiwit en 600gr pavo natures best 16g eiwit, wellicht toch te weinig dan? Wat
Zou jij adviseren?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:02

Ik begrijp je insteek zeker hoor :j
En met elk ander paard zou dat ook wel gaan.
Maar bij een die graag bokt is mij toch geleerd, beter 10 minuten echt aan het werk, dan 20 minuutjes over de hoefslag.
En echt aan het werk is natuurlijk bekeken op het niveau. Ik begrijp wel dat je hem niet kunt gaan verzamelen ;)

Je hebt van de dierenarts groen licht. Dus probeer de twijfel van voorzichtig rijden wat dat betreft los te laten.
In deze houding zal hij ook niet verbeteren.
Juist de wendingen de overgangen, maken hem soepel en sterk.
Is hij toch niet gezond, ja heel rot, dan komt dat er ook wel weer uit.

Ik weet dat het allemaal gemakkelijker gezegd is dan gedaan hoor :j
En zeker ook dat je even met knikkende knieën op stapt. Je bent toch maar mooi blijven zitten, knap hoor.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:09

neetoch schreef:
Ik heb ook het filmpje met de bok gezien. En ik heb helemaal geen tips voor je, ik wil alleen maar zeggen:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Voor jou!

Ik heb groot respect voor je, dat je en deze filmpjes plaatst (bokt kennende), je er gewoon nog opzat na die bok en vooral ook dat je hem ook gewoon bent gaan rijden ondanks je eigen terechte en begrijpelijke spanning.

Ik denk eerlijk gezegd dat dan erwten eiwit isolaat (eiwitten dus) nog veel meer goed voor de spieren doen namelijk.

Ik zou daar dan weer geen duur bloedonderzoek tegen aan gooien (is eigenlijk altijd een momentopname namelijk) maar gewoon gaan geven en opbouwen.

Magnesium of vitamine E inderdaad. Eiwit is goed om te geven als je vooral aan spieropbouw wil werken, maar gaat minder van nut zijn op het herstel/uithouding op de spieren, dus waar je voornamelijk aan vitamine e of magnesium denkt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:11

Oh en TS eens met de rest, toppie dat je bleef zitten en er moed in houdt! Je hebt meer lef dan ik!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:22

Tja daar gaan dan natuurlijk ook discussie over komen, maar ik geef zelf al ruim 10 jaar dagelijks aan mijn paarden magnesium oxide. Is het goedkoopste, met de hoogste percentage werkbare magnesium erin. Daar tegen over staat dat ze zeggen dat oxide minder goed wordt opgenomen, maar als je dan bv 16% werkbare magnesium citraat tegenover 54% werkbare magnesium bij oxide zet, dan is het voor mij geen moeilijke keuze meer.

Ik ben het deels met Cat eens wat opbouw van eiwitten betreffende de spieren. Maar ook weer eigen ervaring met dus een atactisch paard (ik ben er namelijk van overtuigd dat ataxie ook op de spieren werkt namelijk), (kreeg van het begin dus al magnesium bij) heb ik ontzettend zien opknappen in zijn spieren met erwten eiwit isolaat. Die spieren werden weer blubber zeg maar. (mooi ontspannen ipv dat wat harde en strakke). Bestelde dat bij Bulk powders (hebben regelmatig goede kortingen) en dat kun je opbouwen/beginnen met 1 maatschepje per dag.
Wel even iets om in je achterhoofd te houden, want ik zie dat je vit e van Pharmahorse geeft waar dus ook al selenium in zit. Ook in erwten eiwit isolaat zit iets van selenium. En overdoseren van selenium is heel slecht zelfs gevaarlijk voor je paard.
Laatst bijgewerkt door neetoch op 15-03-21 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:28

Haha, en je paard at dat zo op? Mijn god ik heb dat zelfs eens proberen te drinken en dat was super vies :+

Het is niet dat ik niet zou zeggen om geen eiwitten te proberen, maar ik denk dat als ik hem zo stijf zie lopen, zoals je zelf zegt magnesium eerst zou proberen. Als dat helpt, is kijken naar de eiwitten inderdaad nog een goede toevoeging. Als je zelf kracht training doet, en je spieren doen pijn of verkrampen, dan kijk je eerst naar de recup toevoeging en als dat in orde zit qua rust en recup, dan kijk je naar het aanbouwen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:33

Hahaha, nee natuurlijk niet!

En ik heb hier een reus van 800 kg staan die ik op zijn slechts (en winter dus geen gras, tegenwoordig staat hij jaar rond op het gras dus ik hoef dat allemaal niet meer behalve de magnesium) wel bijna 150 gram eiwit isolaat per keer voerde (2x per dag dus) en die was kieskeurig tot en met. Maar seniores priores in de week zetten en er dan vlak voor je gaat voeren alle poedertjes doorheen scheppen met een handje brok erdoor, ging er echt in hoor, als ketellapper zelfs...

Ik weet het niet zeker en kan er geen duidelijkheid over krijgen op de site van pharmahorse, maar ik dacht dat dit geen natuurlijke vit. e is. En als er dan ook al selenium bij zit, zou ik die niet meer geven als je op eiwit overstapt.
Laatst bijgewerkt door neetoch op 15-03-21 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:34

Ik vind het paard niet fijn lopen. Hij loopt van voor kort, van achter kort en is niet los in het lichaam. Een paard dat zo strak zit in het lichaam bouwt veel sneller spanning op. Ik vind dat je hem superfijn van voor loslaat, maar zelfs dan kan hij zichzelf niet ontspannen. Hij is het niet gewend of hij kan het gewoonweg niet omdat zijn rugspier vastzit.
Als hij echt nog last van de voeten heeft zou ik er even niet op gaan rijden. Je kan echt heel veel met oefeningen aan de hand (achterwaarts, wending om de voorhand, pasjes wijken etc.) , aan de longe (voorwaarts/neerwaarts) of gewoon in stilstand (bijv. de wortelstretch).

Die bok ziet er niet echt gemeen uit. Hij schrikt en geeft als reactie een bok. Als hij echt gemeen is dan had hij nog even door gebokt toen je half over hem heen hing.

Aan het werk zetten is mi alleen eerlijk als hij goed op zijn voeten staat en dan vooral gericht op stretchen, buigen en ontspannen. Verder laat het zadel je niet echt in balans zitten. Dat is voor jou lastig, maar voor hem ook.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:39

Manubres volgens mij is er met zijn rugspier niks mis _/-\o_ , soepel zat :')

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 16:44

manubres schreef:
Ik vind het paard niet fijn lopen. Hij loopt van voor kort, van achter kort en is niet los in het lichaam. Een paard dat zo strak zit in het lichaam bouwt veel sneller spanning op. Ik vind dat je hem superfijn van voor loslaat, maar zelfs dan kan hij zichzelf niet ontspannen. Hij is het niet gewend of hij kan het gewoonweg niet omdat zijn rugspier vastzit.
Als hij echt nog last van de voeten heeft zou ik er even niet op gaan rijden. Je kan echt heel veel met oefeningen aan de hand (achterwaarts, wending om de voorhand, pasjes wijken etc.) , aan de longe (voorwaarts/neerwaarts) of gewoon in stilstand (bijv. de wortelstretch).

Die bok ziet er niet echt gemeen uit. Hij schrikt en geeft als reactie een bok. Als hij echt gemeen is dan had hij nog even door gebokt toen je half over hem heen hing.

Aan het werk zetten is mi alleen eerlijk als hij goed op zijn voeten staat en dan vooral gericht op stretchen, buigen en ontspannen. Verder laat het zadel je niet echt in balans zitten. Dat is voor jou lastig, maar voor hem ook.

Ik ga de magnesium proberen en kijken of hij zo zijn spieren beter kan loslaten. Na een tijdje ontspand hij wel iets meer maar blijft lastig.

Wat het zadel betreft dat klopt, vind hem vreselijk zitten, maar heb nu even niets anders. Was aan het sparen voor een nieuw springzadel, maar toen kwam er russen dat het dressuurzadel vervangen moet worden dus dat is nu eerste prioriteit.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:44

Anna79 schreef:
Manubres volgens mij is er met zijn rugspier niks mis _/-\o_ , soepel zat :')

Ja, de verkeerde kant op...hol ipv bol. Want kijk maar eens goed. Zelfs met bokken maakt hij zijn rug niet echt bol en houdt zijn hoofd hoog.

Dit is bokken met een soepele rugspier :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door manubres op 15-03-21 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:46

Zonnetje alleen met Magnesium ga je het niet redden. Stretchen is de beste optie...en dat heeft even tijd nodig maar is zeker de moeite waard! En natuurlijk kan Magnesium altijd helpen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:49

Zonnetje97 schreef:
Update

Voor het eerst sinds bijna een maand weevin de bak gereden. Was vest zenuwachtig. Ijzers zijn er nu bijna een week onder, da zei dat ik dat toch wel 2 weken moest geven dus verwacht nog niet alles.
Ik heb op mijn springzadel gereden die lag wel goed maar zit ik zelf niet 100% lekker in.

Filmpje 1 stapte ik net op. Vroeg niets van hem, weinig been en teugels los wat resulteerde in een bok op het laatst, die ik niet bepaald zag aankomen. Teugels erna iets korter genomen (filmpje 2) geen bok meer gehad, wel wat spooky af en toe. Rechtsom moet ik hem meer bijdrijven om in draf te blijven dan linksom. Linksom zakt hij uit zichzelf ook meer met zijn hoofd. Zoals ik zei geen bokken gehad, maar heb dan ook weinig van hem gevraagd.

https://youtu.be/m7ZgrjhrxLc

https://youtu.be/tXLWK8fuG7U

Hij staat niet aan, waardoor hij alle kansen krijgt. Ook werk je zelfs aan de lange teugel erg terug met je hand, die staat standaard op naar jezelf ipv naar hem. Je moet leren dat paard aan te zetten op het been en dat is niet hard gaan, maar wel actief en dan met een contactteugel naar de hand toe.

Maar dat is nog niet zomaar ff geleerd................

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:52

Vitamine E + Selenium doet meer voor het spieren loslaten als Magnesium, maar zou allebei sowieso niet zomaar geven zonder bloedonderzoek.

Verder zou ik nu je zadel niet top is, ook veel longeren, met een chambon of andere bijzet dat hij echt die bovenlijn moet gaan loslaten. En dan veel tempowisselingen in het longeren.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:58

Leuk paard heb je TS en dat meen ik oprecht. Bokje van de schrik en daarna blaag terwijl je toch even goed uit balans was.

Je ziet door de los/vast verbinding dat je continue ook los/vast aanwezig bent in z’n mond. Ik ben zelf voorstander van echt van achteren naar voren te rijden en dus voorruit met je hand de mond te volgen. Meer alsof je soepel een wagentje duwt, of zijn neus bij je wegduwt. Om te ‘duwen’ heb je wél contact nodig.

Vooral ook lekker gaan rijden en duidelijk zijn. Been is voorruit en dan zeker zorgen dat elke reactie naar voren mag. Dus ook een grote sprong naar voren. Later ga je de hulpen verder afstemmen. Als je het in draf wat spannend vind kun je ook prima halt/stap/draf overgangen maken. En gebruik je stem ook (plus uitgebreid belonen met stem!)

Het stijve in de bewegingen kan nu heel goed komen aan het over het hele lichaam vast zitten en zetten. Ik zou eerst een aantal weken gaan rijden voordat je zorgen maakt over pijn. Als er echt sprake is van pijn gaan ze wel duidelijk communiceren. Aan jou om te luisteren dan.

Dus lekker aan de slag, niet te lang werken gewoon 15 minuten aan de slag en daarna uitstappen bijvoorbeeld.

Veel plezier !

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:59

Knap dat je blijft zitten!
Ik vind hem linksom toch echt minder goed lopen dan rechtsom. En niet alleen omdat hij op het 1e filmpje meer sukkelt.
M.b.t. die jolige bok, idd aan het werk zetten, veel figuren en overgangen, maar niet vooruit jagen. Zolang hij niet ontspant of helemaal goed loopt, heb je daar niets aan.

Succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:03

Knap dat je die bok kon uitzitten +:)+

En ik sluit me aan bij anderen in dit topic, eigenlijk een heel braaf paard :j . Hij raakt niet in paniek als jij ongeveer op zijn nek zit en het is ook niet zo'n naarling die het aanwent als gelegenheid om je gelijk er helemaal af te werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:05

Paard is scheef, daarom loopt ie beter op de ene hand.

Ben het met mijn voorgangers eens dat hij aan het werk moet, aan het been en door het lijf. Met deze houding krijgt ie vanzelf rugpijn en inderdaad alle kansen. Ik zou hem ook eerst lekker aan het werk zetten aan de (dubbele) longe.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:05

oji schreef:
Vitamine E + Selenium doet meer voor het spieren loslaten als Magnesium, maar zou allebei sowieso niet zomaar geven zonder bloedonderzoek.

Verder zou ik nu je zadel niet top is, ook veel longeren, met een chambon of andere bijzet dat hij echt die bovenlijn moet gaan loslaten. En dan veel tempowisselingen in het longeren.

Ik heb ook een paard gehad die vastzat in de bovenlijn. Maar door bij te zetten verkrampte ze juist nog veel meer. Een paard die de rug niet gebruikt zal dit vaak met een bijzet ook niet snel doen. Misschien is een longeerhulp dan nog wat functioneler.

Zelf ben ik mijn paard zonder iets gaan longeren en heb haar de tijd gegeven om te zakken met haar hoofd en elke poging van haar positief bekrachtigd. Op den duur gaan ze merken dat het rekken hen een fijn gevoel oplevert en doen ze steeds meer hun best. Door het stretchen van de rug kwam het achterbeen ook veel beter naar voren en werd de beweging in zijn totaliteit veel beter.

Als de rugspier los is kan je eventueel gaan bijzetten om het paard meer bij elkaar te laten lopen..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:06

Apple schreef:
Knap dat je die bok kon uitzitten +:)+

En ik sluit me aan bij anderen in dit topic, eigenlijk een heel braaf paard :j . Hij raakt niet in paniek als jij ongeveer op zijn nek zit en het is ook niet zo'n naarling die het aanwent als gelegenheid om je gelijk er helemaal af te werken.

Dat soort paarden heb je idd ook :+

Heb een keer zoiets gehad, 4 of 5 bokken en ik zat op zn hals, doet dat paard zn hoofd naar beneden :o
Om zich vervolgens kapot te schrikken omdat ik op de grond lig.

Maar idd knap om die bok uit te zitten :j lukt mij alleen met een westernzadel :')

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:13

Wow, dat je er niet afgevallen bent. Respect! Linksvoor lijkt hij iets te ontzien in mijn ogen, loopt linksvoor-rechtachter net niet goed. Weinig beweging in het bekken, strakke bovenlijn. Kan hij de rug en bekken rek/strek oefeningen uitvoeren? Loopt hij aan de longe ook zo?