Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:A horse’s behaviour is triggered by its need for comfort. Horses are comfort seekers and it is this need to seek comfort that motivates them to make the choices they do. I think this is a universally accept principle.
Shadow0 schreef:Hij schrijft:Citaat:A horse’s behaviour is triggered by its need for comfort. Horses are comfort seekers and it is this need to seek comfort that motivates them to make the choices they do. I think this is a universally accept principle.
En dan denk ik meteen: is dat universally accepted? En nee, ik accepteer dat als uitgangspunt niet zomaar. Want paarden worden ook gedreven door nieuwsgierigheid, behoefte aan actie, sociale interactie en plezier.
Het kan stress opleveren, zowel in teveel anticipatie als in gewoon geen zin en toch lastig gevallen worden met van alles, maar zoeken naar comfort is niet de enige motivatie.
Citaat:Edit 2
Ross: the thing that makes -r so effective and clear is that the pressure (and therefore the stress) can be adjusted moment to moment to guide a horse to the answer that gives comfort. This is more problematic with +r because the degree of discomfort is determined by how important or desperate a horse feels about the reward. You can't turn the switch to adjust the degree of motivation to search a horse feels with +r. But with -r, the need to search can be adjusted by the trainer from 0 to 100 and back again in a split second if need be.
freetorun schreef:Ik heb recent op instagram iemand gezien die een wetenschappelijk onderzoek had gedeeld m.b.t. de verschillende reacties bij -R en +R training en die waren na 3 sessies van in totaal tussen de 5 a 15 minuten al enorm. Paarden waren geïnteresseerder in mensen, relaxter en die effecten waren zelfs 5 maanden later nog aanwezig. Ik zal het onderzoek eens (her)opzoeken en hier delen. Wel interresant!
Citaat:puur omdat je geen aversieve prikkel toevoegt. Ik snap niet goed hoe hij over dat fundamentele verschil heen kan stappen.
Raamzicht schreef:Wat leuk dat je met 2 verschillende types paarden kan werken en de positieve uitwerking van r+ merkt!
Wat bedoelde je hiermee?
"Hoeven van mij echt niet om op een lijn te zitten in dit topic, in discussie gaan en argwanend zijn is nuttig."
Peetstap schreef:Raamzicht schreef:Wat leuk dat je met 2 verschillende types paarden kan werken en de positieve uitwerking van r+ merkt!
Wat bedoelde je hiermee?
"Hoeven van mij echt niet om op een lijn te zitten in dit topic, in discussie gaan en argwanend zijn is nuttig."
niet meer als: hou wel van wat discussie in een topic