Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:11

sander_lotte schreef:
Safina, dat is waar. Feit is wel dat dit dus het stuk is waar de pony's 's nachts staan, het is mijn bedoeling dat hier geen gras meer op groeit. Hier worden dus ook nooit meststoffen of kalk oid gegooid. Op die foto stonden de pony's er nog maar 4 à 5 maanden (we zijn verhuisd), dus op dat moment stond er wel nog een klein beetje gras. Als ze op dat stuk staan krijgen ze overigens ook hooi bijgevoerd, dus is er in principe ook geen reden om grassprietjes te gaan zoeken.

Oh, gelukkig maar. Hoe gaat het inmiddels?

sander_lotte

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 11:45

Ik heb de indruk dat hij echt vooruit gaat. Ik vind dat zijn voedernijd weer erg begint op te spelen, dus dan heeft hij daar toch de kracht weer voor.
Hij begint wel veel zenuwachtiger te worden vind ik, ongeduldig en beginnen ijsberen als ik iets niet snel genoeg doe. Als er voer bij komt kijken gaan de oren ook helemaal plat in de nek (Romeo is dan uit het zicht). Dat zijn dingen die me niet zo aanstaan, maar ik zie hem liever zo dan zo tam en zonder kracht of energie...

Zijn dijen zijn nog redelijk ingevallen, maar de rest vind ik er nog best goed uitzien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:36

Wat fijn!!!die voernijd is gewoon omdat hij nog honger heeft,vermoed dat dat wel minder word als hij weer verzadigd is

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:29

geerke schreef:
Wat fijn!!!die voernijd is gewoon omdat hij nog honger heeft,vermoed dat dat wel minder word als hij weer verzadigd is

Dit had die van ons ook toen we hem net kochten en hij echt 100 kg te mager was. Nu hij weer Goed op gewicht is, en genoeg te eten heeft, gaat het super goed, ook tijdens het voeren wacht hij rustig op zijn eten terwijl de rest van de stal bijna ontploft

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:40

Wel lastig die voernijd maar zal idd strak wel weer minder worden. Lukt hooi eten nu al want dat zal ook zorgen dat hij minder honger heeft tijdens de voerbeurten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 10:24

Ik weet niet waarom hij die voernijd heeft, zo erg heb ik het in ieder geval nog nooit gezien. Bij zijn vorige eigenaars schraapte hij steeds tijdens het eten (niet bij hooi), dat doet hij nu niet meer omdat ik het eten op de grond geef om dat schrapen te voorkomen.

De andere pony is ook zenuwachtig als hij weet dat hij eten krijgt, maar hij houdt beleefd afstand en legt zijn oren niet in de nek. Turbo daarentegen legt de oren helemaal plat naar achteren en blijft proberen om me omver te lopen om bij het voer te komen. Natuurlijk is hij nog een jonkie en moet hij nog veel bijleren, maar ik vind hem eerder agressief overkomen. Hij zal nooit zijn achterwerk naar me toe draaien of me proberen te bijten, maar ik vind die platte oren en me zo zenuwachtig benaderen al ver gaan.
Ach, ik zal gewoon veel met hem moeten gaan doen en dan leert hij net zoals de andere pony wel om zich op elk moment van de dag te gedragen tegenover mensen.

@ jobamara: hij eet wel hooi ja, niet zo veel maar hij eet het wel. De andere pony eet overigens ook minder hooi sinds hij zoveel bijgevoerd krijgt, maar toch wel bijna het dubbele van Turbo denk ik.
Het is inmiddels 3 weken geleden, ik ga dus de dierenarts bellen om opnieuw langs te komen voor de volgende ontworming, dan ga ik hem ook vragen om eens naar de tanden te kijken.

Ik ben zo opgelucht dat hij meer energie begint te krijgen! Het lijkt erop dat hij er toch weer helemaal bovenop gaat komen!
Ik zit alleen nog met vragen over voeding, zoals: hoe lang moet ik deze hoeveelheden voer aanhouden voor beide pony's? Moet ik die juniorix blijven geven of kan ik over enkele weken/maanden best weer overschakelen op die Tradition mix die ik altijd gegeven heb? Mag ik die bietenpulp en de slobber (Zupa van Equifyt) blijven geven in de lente/zomer of heeft dat weinig zin en geef ik dit best volgende winter gewoon weer?
Maar ik denk dat dat allemaal nog wel zal volgen, nu denk ik dat ik best nog niet te veel ga veranderen zolang Turbo niet 100% de oude is.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:55

Voer is best een lastig iets, overleg even met de veearts, die heeft Turbo gezien toen hij slecht was en kan nu verschil zien. Als hij straks op gras gaat zal je het wel wat moeten terug nemen. Jammer dat hij nog weinig ruwvoer eet, ik heb hier wel eens kleine pakjes voordroog van Jopack, Horse dinner wel heel duur maar je zou is kunnen kijken of ze dat beter eten. Of een wat fijnere soort hooi. Goed dat je de va nog een keer laat komen voor de wormen want due zullen niet in 1x weg zijn. En tanden even checken kan zeker geen kwaad je kan het maar uitgesloten hebben he.
Succes, en misschien toch een grote mond geven als hij te opdringerig word,

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 11:54

@ jobamara: Het ruwvoer valt nu best wel mee... Hij eet nu ongeveer 3 kg ruwvoer (Zupa van Equifyt) per dag, van de bietenpulp eet hij ook wel wat (4 scheppen, van die kleine witte voerschepjes, droog is dat ongeveer 200g), en van het hooi eet hij ook wel wat, dus hij krijgt denk ik wel voldoende ruwvoer binnen. (bietenpulp is toch ruwvoer hé?)

Wat hooi betreft kan ik helaas niet gaan wisselen. De andere pony heeft gevoelige luchtwegen en hoest de longen uit zijn lijf... Ik heb hier zo lang naar zitten zoeken, allerlei AB kuren, cortisone,... maar hij bleef hoesten. (dat was ook bij de vorige dierenarts) Mijn huidige dierenarts had wel een middeltje gevonden om bij echte hoestbuien te geven, dat hielp dan wel even. Hij raadde me aan om ander hooi te gaan zoeken omdat zelfs nat maken niet hielp. Uiteindelijk heb ik dit (half-)voordroog gevonden en hij is op wonderbaarlijke wijze gestopt met hoesten. Voor zijn gezondheid blijf ik dus bij dit hooi.
Ze eten het ook graag, al eten ze er niet zo veel van als anders maar ik vermoed dat dat is omdat ze plots zo veel bijgevoerd krijgen.

Beide pony's kregen 1x per dag een schep Tradition mix (ik vermoed 400g) en onbeperkt hooi. Nu krijgt Turbo dagelijks ruim 2,5 kg Juniorix, 3 kg Zupa (slobber) en 400g bietenpulp en daarnaast nog hooi. Romeo krijgt dagelijks 800g Zupa en 1 kg bietenpulp en hooi. (geen juniorix)
De Zupa en de bietenpulp eten ze beide ook niet op tot de laatste kruimeltjes, dus denk ik dat ze na die maaltijd wel voldaan zijn. Dus het is best logisch dat ze beide minder hooi eten denk ik.

Met dat opdringerig worden is het nu moeilijk omdat ik hem ook nog steeds zielig vind. (medelijden is niet goed hé :D) Natuurlijk blijf ik mijn grenzen duidelijk maken, ik laat niet over me heen lopen, maar ik kan nog niet echt hard tegen hem zijn zoals ik tegen de andere deed toen die zo oud was. Het is nu echt met lichaamstaal en de stem, terwijl ik bij de andere een klap tegen de borst durfde geven met mijn hand als hij te ver ging.

De dierenarts komt morgen na mijn werk, hij zei dat hij uiteraard naar de tanden wil kijken, maar hij denkt dat Turbo te jong is om tandproblemen te hebben. Maar hij zei ook dat even kijken zeker geen kwaad kan.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:27

sander_lotte schreef:
Met dat opdringerig worden is het nu moeilijk omdat ik hem ook nog steeds zielig vind. (medelijden is niet goed hé :D) Natuurlijk blijf ik mijn grenzen duidelijk maken, ik laat niet over me heen lopen, maar ik kan nog niet echt hard tegen hem zijn zoals ik tegen de andere deed toen die zo oud was. Het is nu echt met lichaamstaal en de stem, terwijl ik bij de andere een klap tegen de borst durfde geven met mijn hand als hij te ver ging.

Hou het wel in de gaten, als lichaamstaal en stem niet het gewenste effect hebben kan de tik op zijn borst echt geen kwaad, ook nu niet.
Beter nu zeer direct zijn als daar straks de zure vruchten van plukken.

Die van ons kreeg ook op zijn lazer, of kreeg zijn emmer pas als hij braaf even stil stond afwachtend ipv opdringerig, ( en nee laat hem natuurlijk geen minuten wachten, timing is heel belangrijk. 2 tellen stil en oren naar voren prima dan krijg je je eten) anders nog even wachten. hebben ze snel genoeg door hoor, nb. ik stond dan gewoon naast hem in de stal

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:31

Ooo zo herkenbaar een paard met luchtwegallergie, ik heb dus zelfs een hooistomer gekocht. En de pakjes van Jopack Horse dinner waren ook voor de hoester. Super dat je dat probleem nu onder controle hebt.

Ook ik ben een watje hoor en snap dat je nog medelijden met hem hebt, Komt later wel :(:)

Zelf geen ervaring met bietenpulp en Zupa dus kan je daar verder geen advies in geven maar tuurlijk pakken ze minder hooi, als ze al voldoende ander voer krijgen, het lekkerste eerst :D

Problemen met wisselen vaak rond 21/2 jaar, hier pas 1 met 4 voortanden tegelijk ah wisselen, och arm kreeg zijn wortel niet meer afgehapt, maar nu weer goed.

Vraag gewoon de va is om advies qua voer nu, of misschien zijn er hier wel meelezers die wel ervaring met Zupa en bietenpulp hebben qua hoeveelheid. Succes straks maak een lihstje met je vragen, doe ik ook anders vergeet ik de helft. :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 13:06

@ realmagic: ja ik weet het, hij blijft een hengst die aan het opgroeien is. Ziek of niet ziek, hij moet nog steeds consequent opgevoed worden. Maar toch vind ik het zo zielig :D
Gisteren duwde ik hem opzij (omdat hij het commando nog niet kent, ben ik nog aan het leren) en als je dan die botten voelt in de schouder speelt dat medelijden weer op.

Dat laten wachten is inderdaad een goede tip, dat probeer ik ook te doen. Soms werkt het, maar soms wordt hij alleen maar gekker en nerveuzer.

@ jobamara: die luchtwegallergie is echt verschrikkelijk. De dierenarts begon zelfs te vrezen voor dampigheid, maar gelukkig hielp de medicatie toen wel in de ernstige periode. Nu, met dat ander hooi, kan hij zelfs helemaal zonder medicatie.

Ik denk dat ik volgende dingen moet vragen: of ik voor de andere pony nog iets moet doen wat de wormen betreft, wanneer ik ze beide opnieuw moet ontwormen, en ik ga hem de tanden laten nakijken. Oh ja, en dan nog hoe ik best verder doe met het voer.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:38

En goed vragen welk middel voor ontwormen en misschien voorlopig een schema, welke werkzame stoffen wanneer want jonge dieren zijn ook vaak gevoelig voor spoelwormen en dan moet je iets hebben met pyrantel en geen ivermectine.
Lastig he :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:55

Ik heb in mijn pension een paard wat graat mager was toen hij bij ons kwam staan.Het paard kwam bij een zorgboerderij annex stalling vandaan.Omdat iedereen het een eng paard vond kreeg hij maar geen eten.Toen hij hier kwam was het een vel met botten en vreselijk agressief met eten.Als er geen eten is dan gedroeg hij zich als een vreselijk paard.

Paarden staan bij mij 24/7 buiten en worden alleen op stal gezet om te eten.Dus ik sluit eerst iedereen op en zet dan de voerbakken er bij.Andersom gaat niet de stal staat op de wei en de meeste gaan gelijk in een stal staan,ieder paard eet wat anders.Dus moet ik eerst de paarden opsluiten en dan de emmers uitdelen.In het begin vloog het paard mij ook echt omver en was het voeren ronduit gevaarlijk hij sloeg ook in het wilde weg met zijn benen en kreeg van mij ook de mogelijkheid want ik vond hem zielig.Maar meneer werd dikker en dikker en zijn gedrag gevaarlijker.Nu zet ik hem achteruit en hij wacht maar tot de emmer ophangt en hij kan eten.Vrolijker is hij niet geworden,maar mij met emmer omver racen doet hij niet meer.
Dus als ik jou was zou ik echt beginnen met mijn plek op te eisen en zielig of niet je hebt maar respect.Nu is een pony natuurlijk wel iets kleiner als een 1.75 groot paard :-) maar toch....

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:48

sander_lotte schreef:
@ realmagic: ja ik weet het, hij blijft een hengst die aan het opgroeien is. Ziek of niet ziek, hij moet nog steeds consequent opgevoed worden. Maar toch vind ik het zo zielig :D
Gisteren duwde ik hem opzij (omdat hij het commando nog niet kent, ben ik nog aan het leren) en als je dan die botten voelt in de schouder speelt dat medelijden weer op.

Dat laten wachten is inderdaad een goede tip, dat probeer ik ook te doen. Soms werkt het, maar soms wordt hij alleen maar gekker en nerveuzer.

.

Het timen is lastig
Als hij dus nerveuzer en gekker doet , nog wachten, hij moet heel duidelijk leren dat het niet gewenst is, helaas lukt dat alleen door daar zeer consequent in te zijn.

Ik weet het, het is moeilijk en zielig, maar je hebt er straks zoveel plezier van, en die evt paar minuten later dat hij dan eten krijgt, daar krijgt tie niks van

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 16:29

De dierenarts is gisteren hier geweest, hij was aangenaam verrast om Turbo te zien. Turbo is aardig aan het verharen, de dierenarts zei dat dit ook een heel goed teken is omdat een paard dat niet voldoende energie heeft ook niet zal beginnen verharen.
Wat het voer betreft zei hij dat ik zeker nog niets moet veranderen, hij zei dat het nog wel even zal duren voordat Turbo dik genoeg is om het voer af te bouwen, dus voorlopig moet ik zo verder doen. Over 3 weken moet ik weer opnieuw bellen voor nog een ontworming. Hij zei dat dit de beste methode is, 3 keren na elkaar om de 3 weken ontwormen.
Hij zei dat er wormen gevonden waren in het mestonderzoek, het waren er meer dan normaal, maar niet onrustwekkend veel. Dat is ook een opluchting, dan zal de schade toch niet onherstelbaar zijn.

Hij denkt dat het een combinatie van allerlei zaken geweest is. Romeo eet sneller dan Turbo, dus waarschijnlijk kreeg Turbo amper iets van krachtvoer binnen omdat Romeo zijn gedeelte sneller op had en dan verder ging met Turbo zijn deel. Mijn conclusie is dat ze beide te weinig bijgevoerd werden en dat is dus mijn eigen schuld. Ik ging ervan uit dat onbeperkt hooi en een schep Tradition Mix voldoende was.
Doordat Turbo dan ook nog eens een wormeninfectie heeft gekregen kreeg hij waarschijnlijk nóg veel minder voedingsstoffen binnen waardoor hij zo plots zo erg vermagerd is.

@ beatje: Ja een pony is wel anders dan een paard van 1m75… Maar los daarvan is Turbo niet zo gemeen dat je er bang van wordt. Ik vind het voor een jaarling vooral erg, gelet op het feit dat hij een hengst is die zijn echte kuren nog moet krijgen. Dus het is inderdaad wel heel belangrijk dat hij zijn plek leert kennen en respect leert hebben voor mij. Ik laat ook niet over me heen lopen, dat zeker niet, maar als Romeo als jaarling te ver ging durfde ik hem weleens een mep verkopen als hij mijn stem en lichaamshouding negeerde, en zo ver ben ik nu met Turbo nog niet. Nu begint hij wel weer wat steviger en energieker te worden, ik ben niet meer bang dat hij omvalt als ik hem duw… dat had ik vorige week wel nog… Dus ik durf hem nu wel krachtig achteruit te duwen, maar echt een mep verkopen doe ik toch nog niet :)

@ realmagic: Dat weet ik, hij MOET leren om rustig te worden, dat is voor iedereen beter. Ik denk alleen dat het wel even tijd nodig heeft. Hij gedraagt zich ook niet verontrustend gemeen, maar ik vind het voor een jaarling gewoon wat brutaal. Als je dan bekijkt hoe hij de afgelopen maand was, zo een zielig hoopje pony dat haast omviel als je ertegen blies, dan is dit plots een hele andere pony en dan is het contrast gewoon erg groot.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:09

Fijn dat de veearts positief verrast was, en verharen is ook een goed teken. Moet je ze nu toch beide ontwormen?
Ook fijn dat hij je helpt met voeradvies, vanaf een foto is dat toch lastig. Hij kent de situatie en ziet Turbo irl.
En fouten maken we allemaal hoor :(:) , je doet nu super je best om dat te herstellen en dit gaat je niet nog is gebeuren toch :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 17:34

jobamara schreef:
Fijn dat de veearts positief verrast was, en verharen is ook een goed teken. Moet je ze nu toch beide ontwormen?
Ook fijn dat hij je helpt met voeradvies, vanaf een foto is dat toch lastig. Hij kent de situatie en ziet Turbo irl.
En fouten maken we allemaal hoor :(:) , je doet nu super je best om dat te herstellen en dit gaat je niet nog is gebeuren toch :)

Beide ontwormen was geen noodzaak, maar we kunnen beter het zekere voor het onzekere nemen. Romeo is dus ook opnieuw ontwormd.

Ja fouten maken we allemaal, maar ik begrijp niet dat het zover is kunnen komen. Het leek allemaal zo in een oogwenk gebeurd, en voor hetzelfde geld was Turbo er nu niet meer.
Mij werd dus altijd gezegd dat een paard voldoende heeft met onbeperkt hooi, en ik gaf dan nog een schep Tradition Mix (+/- 400 gr) per dag. Je zou dan denken "maar een paard wordt niet van de ene op de andere dag zo zwak en mager", maar zo leek het voor mij dus echt wel. -O-

Ik ben de training met Romeo weer aan het opnemen, en tijdens het longeren heeft Turbo de hele tijd door de wei gegaloppeerd, gebokt en vreugdesprongetjes gemaakt. Heerlijk om hem zo te zien!
Romeo blijft wel gemeen tegen hem als ik hen samen zet, dat is wel jammer.

Nu voer ik ze apart en later op de dag doe ik het draadje ertussen open zodat ze toch enkele uurtjes samen staan. Van zodra ik weg ben mag Turbo wel in Romeo zijn buurt komen, dan kunnen ze zelfs van hetzelfde hoopje hooi eten. Het voeren (alles wat niet hooi is) moet ik wel altijd apart blijven doen denk ik, maar volgens mij is het dan wel mogelijk om hen samen te zetten.

Ik heb al paarden gezien die helemaal bezweet op de wei staan omdat ze voortdurend opgejaagd worden door een weigenootje, maar zo is het bij ons dus niet. Ik hoop nog steeds dat Romeo een beetje verdraagzamer wordt zodat zelfs het voeren na verloop van tijd geen probleem meer is, maar daar vrees ik een beetje voor.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:49

Moest toevallig vandaag nog aan Turbo denken :) .

Heerlijk dathij steeds meer energie krijgt, geniet er maar van. Blijf jezelf nietschuldig voelen met een dikke wintervacht is het soms ook wat lastig inschatten :(:) .
Hier moet ik voor 2 pony's wel 4 hopen hooi wegleggen :+ , samen eten zou het hier ook nooit worden.
Turbo denkt vast "wacht maar Romeo tot ik groot en sterk ben ;)
Leuk datje nog een update plaatst, ik blijf vaak denken hoe zou het met die of die zijn, dus dank je.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:01

Hier ook 2 pony's die niet goed samen gaan. De oudste is de baas maar niet altijd even zachtaardig. Een tijd gehad dat ze de jongste in de stal in de hoek begon te slaan. En die dus geen kant opkon. Dat is nu wel gedaan.
Ondertussen kunnen ze niet met maar ook niet zonder elkaar. Als ik eentje apart neem, weet de hele straat het.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 10:50

Jobamara: Fijn dat je er toch nog aan denkt. :)
Het is niet gemakkelijk om me niet schuldig te voelen. Ik ben wel al heel blij dat hij weer beter is.
Hooi gaf ik ook wel altijd in 3 of 4 hopen, zodat Turbo altijd ergens kon eten als hij weggejaagd werd. Ben wel blij te lezen dat samen eten bij meerdere mensen niet mogelijk is.

Ik hoop dat Turbo met de tijd wat meer van zich leert afbijten, nu gedraagt hij zich echt onderdanig! Het komt bijna nooit tot lichamelijk contact omdat Turbo gelijk aan de kant gaat, daardoor voelt Romeo zich ook machtiger. Sinds afgelopen weekend probeer ik om hen toch even samen te zetten, en ik ben ook wel opgelucht dat dat wel gaat.

@ b485: Tjee dat is ook zielig, zo in een hoek opsluiten en dan slaan… Gelukkig is dat gedaan! Zo is het bij Romeo en Turbo nooit geweest, Turbo weet altijd wel te ontsnappen.
Ze kunnen ook niet zonder elkaar hoor. Ik ben onlangs nog met Romeo gaan rijden, ik hoorde Turbo een kilometer verder nog roepen, en Romeo wou ook niet graag vertrekken. Andersom ook, als ik met Turbo ga wandelen is Romeo ook niet te houden. Hij is zelfs een keer over de omheining van meer dan 1m gesprongen omdat hij naar Turbo wou :D Onze omheiningen zijn nu veel hoger gemaakt om ongelukken te vermijden…

Dus als ik jullie verhalen lees, is het bij ons zeker geen verloren zaak… Ik denk dat ik gewoon voldoende moet bijvoeren zodat ze allebei genoeg hebben en misschien het voeren toch apart houden.

Vanmorgen had Turbo weer iets geks… Hij heeft de gewoonte om ELKE ochtend als ik aankom te mesten. Toen ik vanmorgen in de stal kwam, was de staart al omhoog dus dacht ik “daar gaat ie weer”. Ik ben de voeremmers gaan nemen, licht aangedaan, Romeo eten gegeven, Turbo eten gegeven,… Toen ik Turbo eten gegeven had, begon hij ook gelijk te eten zoals gewoonlijk, maar er zat een dikke mestbal in zijn anus die er al half uit hing. Turbo bleef gewoon ongestoord verder eten, maar de staart bleef omhoog met de mest klaar om te vallen.

Ik weet niet of dit slim was, maar ik heb eerst geprobeerd om zijn staart een beetje omlaag te doen. Toen ik dit deed, trok Turbo zijn achterwerk in en viel de mest op de grond. Zijn staart bleef erna omhoog en ik mocht niet meer aan zijn staart komen (dan trok hij zijn achterwerk in, hij werd niet boos ofzo). Toen ik een kwartier later weg ging, was zijn staart nog ietsje opgetild maar lag bijna weer op zijn normale positie.

Zou ik mij hier zorgen om moeten maken?
Hij heeft vannacht zeker 4 keer gemest en 2 keer geplast, zoals gewoonlijk, dus hij is niet verstopt ofzo… Ik mest de stal ’s morgens en ’s avonds uit dus ik heb er een goed zicht op hoeveel er gevallen is.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:57

Wat weleens gebeurt is dat er bv een langere hooi spriet in zit die dan blijft hangen zeg maar. De hond heeft het weleens als hij gras gegeten heeft dan blijft er een drol uithangen aan die grasspriet.
Vanavond even checken,toch geen wormen die er nu door de wormenkuur weer uitkomen? Zou misschien ook kunnen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 12:46

Nee het was echt een zuivere mestbal (allemaal drolletjes opgehoopt in 1 dikke bal die in kleinere balletjes uiteen valt als het op de grond valt). Ik zag geen wormen, hooi oid... Het waren mooie bruine balletjes zonder iets anders in. Ik vond het vooral gek dat hij er zo een pijn aan had, hij trok zijn achterwerk in zoals een bange hond.

Ik heb dit nog nooit eerder gezien, maar het leek mij wel pijnlijk dat die mest zo bleef zitten aan het uiteinde, dat vel was helemaal uitgerokken. Ik kan mij dus wel voorstellen dat dat ook nog even pijn doet nadat die mestbal eruit is, maar ik vraag mij vooral af waarom die mestbal bleef vastzitten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:11

kan het niet zijn dat het einde van de darm wat geirriteerd is door de wormen die er al uit zijn gekomen? Zou de dierenarts volgende keer eens vragen of hij eens wil kijken of alles normaal is, ze kunnen dacht ik met opvoelen wel eea voelen of het normaal aanvoelt en of dat stukje darm wel goed zit.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 14:45

mystery1980: Dat zou kunnen ja, dat zou mij zelfs logisch lijken, maar dan vind ik het gek dat hij dat nu pas heeft. Het is al een maand geleden dat hij die eerste ontworming gehad heeft en de wormen de dagen erna eruit kwamen. Zijn anus ziet ook niet rood, het lijkt mij heel normaal. Ik zal straks ook eens kijken of hij zijn staart nog optilt of niet en of hij vandaag gemest heeft.
Ik zal het in de gaten houden, als hij er echt last van blijkt te hebben of hij mest niet meer ga ik zeker geen 2 weken meer wachten met de DA te bellen, als het zich niet opnieuw voordoet zal ik het over 2 weken gewoon eens zeggen tegen de dierenarts. Ik hoop dat het eenmalig was, want het leek mij echt pijnlijk.

Ik doe ook al ongeveer een week olie voor het voer, dat zou het toch wel moeten vergemakkelijken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:01

is de mest niet te droog?