wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:28

Wens je alle alle sterkte met het maken van de juiste keuze ...

Ik denk dat dit dier ook lijd , begreep dat hij bij de vorige eigenaar ook " ferme tikken" kreeg,zo'n situatie is voor mens en dier absoluut niet leuk ..

Vreselijk om in deze situatie te zitten, begrijp helemaal dat het een rot keus is die gemaakt zal moeten worden..
Ben zelf niet zo snel van het sturen naar de groene weides , maar in dit geval ...

Ik wens je heel veel beterschap en sterkte met het beslissen wat het beste is om te doen voor zowel jullie als ravotti

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:29

Jeetje wat een foto's!
Alvast iig sterkte ts.

Verder zou ik de veearts vragen een verklaring te laten schrijven dat het dier levensgevaarlijk gedrag vertoonde en het daardoor ingeslapen/geslacht is.

(Mits die keuze gemaakt wordt natuurlijk)

Ik ben ook van mening dat je een 18 jarig paard met zulke gedragsproblemen (laten we het zo maar even noemen) niet veilig voor mens&dier en paardwaardig kan laten leven.

Maar dan heb je achteraf iig nog wel wat bewijs waarom het gebeurd is.

Ik zou de aankoop prijs terug vragen, dis is namelijk echt niet netjes. En het was bekend bij de eigenaar.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:29

Ik had hem geloof ik, zo snel als ik weer in staat was, naar de slacht gebracht. Of iemand anders het laten doen. De keuze voor hemelen had ik in ieder geval voor 100% gemaakt, inslapen of slacht is maar net wat je voorkeur heeft. Ik zou altijd voor de slacht kiezen, maar bij deze al helemaal. In sommige gevallen moet je alleen je verstand volgen en je gevoel even uitschakelen, dit vind ik zo'n situatie.

Ik zou hem, wat je ook besluit, in ieder geval wel direct weghalen bij je merrie TS. Je wil niet dat hij haar alsnog te pakken krijgt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:35

Ik vrees ook dat je heel hard op je strepen zult moeten gaan staan.
Een dergelijk laffe verkoper, die niet eens de verantwoording voor zijn paard durft te nemen en het zo afschuift op een ander, gaat die verantwoording richting jou nu echt niet alsnog nemen -O-

Hoop dat FloortjeM je een paar flinke handvatten kan aanreiken om deze "dame" aan te pakken!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:40

Misschien is het toch het beste om hier iemand bij te halen met de kennis en ervaring met dominante paarden.... Ik heb ook een hapgrage merrie gehad die ook met de achterbenen gericht sloeg. Gekocht als makke merrie die klaar was voor competitie? Niet testgereden (geen mogelijkheid) maar wel klinisch gekeurd en dit ging allemaal goed, eens bij mij thuis 5wkn later, met het oppakken sloeg de knop om... Bijten, gericht trappen met achterbenen en steigeren, achterna jagen in wei of paddock, alles slopen. . Bleek gewoon een HEEL dominant paard dat aan het uittesten was en dit had IK niet goed aangepakt de eerste wkn en voila.. Mijn merrie kon mensen wel rauw lasten.! Na 3 jaar met haar bezig zijn, obsererveren en op een natuurlijke manier mijn leiderschap getoond te hebben (in de wei ik haar opjagen ipv zij mij, niet in persoonlijke ruimte, afstand met voeren en leren wachten..), kon ik haar overal lijden en rijden bitloos of met touwtje om de hals... Kort en kordaat, paard moet aan de kant voor jou, altijd! Grote houding, zware stem, loop met geheven hoofd en de borst vooruit, straat kracht uit! En.. Zo zie je maar, ook een paard dt iedereen mij van adviseerde te laten inslapen.. Gewoon goed op de plek gezet, laten inzien dat JIJ de baas bent en ik had een puppy, n a veel geduld, happen uit mijn lijf en gebroken botten (eraf gegooid)..veel tijd. Zweet en tranen, maar zeker de moeite als je zelf de kracht, moed en doorzetting kan vinden. Veel succes
Edit:: ik had/heb stallen, weide en rijbak aan huis en 2 wijze ponys erbij, inmiddels allemaal heerlijk oud geworden en in de eeuwige landen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:49

BillyJ schreef:
Misschien is het toch het beste om hier iemand bij te halen met de kennis en ervaring met dominante paarden.... Ik heb ook een hapgrage merrie gehad die ook met de achterbenen gericht sloeg. Gekocht als makke merrie die klaar was voor competitie? Niet testgereden (geen mogelijkheid) maar wel klinisch gekeurd en dit ging allemaal goed, eens bij mij thuis 5wkn later, met het oppakken sloeg de knop om... Bijten, gericht trappen met achterbenen en steigeren, achterna jagen in wei of paddock, alles slopen. . Bleek gewoon een HEEL dominant paard dat aan het uittesten was en dit had IK niet goed aangepakt de eerste wkn en voila.. Mijn merrie kon mensen wel rauw lasten.! Na 3 jaar met haar bezig zijn, obsererveren en op een natuurlijke manier mijn leiderschap getoond te hebben (in de wei ik haar opjagen ipv zij mij, niet in persoonlijke ruimte, afstand met voeren en leren wachten..), kon ik haar overal lijden en rijden bitloos of met touwtje om de hals... Kort en kordaat, paard moet aan de kant voor jou, altijd! Grote houding, zware stem, loop met geheven hoofd en de borst vooruit, straat kracht uit! En.. Zo zie je maar, ook een paard dt iedereen mij van adviseerde te laten inslapen.. Gewoon goed op de plek gezet, laten inzien dat JIJ de baas bent en ik had een puppy, n a veel geduld, happen uit mijn lijf en gebroken botten (eraf gegooid)..veel tijd. Zweet en tranen, maar zeker de moeite als je zelf de kracht, moed en doorzetting kan vinden. Veel succes
Edit:: ik had/heb stallen, weide en rijbak aan huis en 2 wijze ponys erbij, inmiddels allemaal heerlijk oud geworden en in de eeuwige landen

Heb je het topic gelezen en bijbehorende fotos bekeken, zo ja, dan snap ik deze post niet en zo nee, lees eerst. Door dit soort posts krijgt ts misschien wel het gevoel dat de moordaanslag ook nog eens haar eigen schuld is.

Shirley

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:51

Nou Billy, mooie uitdaging zou ik zeggen ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:54

Ts, ik denk dat het al wel duidelijk is wat er moet gebeuren. (of in ieder geval wat hier het verstandigst is)

De beslissing is een heftige, sterkte daarbij.

Ik gun je de opluchting wanneer het eenmaal achter de rug is.

Juridisch kijken hoever je komt lijkt mij daarna heel terecht.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:00

BillyJ: "Gewoon goed op de plek zetten" bij een paard dat meerdere keren andere mensen heeft gegrepen, steigerend opgetild heeft, en tot bloedens toe doorbijt en heen-en-weer schudt? :\ Dat is niet "een beetje dominant", dat is letterlijk levensgevaarlijk. Als dat paard dit bij je nek doet, ben je dood en is je keel verscheurd. Dat is toch wel wat anders dan een paard dat je opjaagt, of zich niet laat vangen, of dat je erafbokt als je eropzit. Die problemen zijn inderdaad veilig met training op te lossen, het probleem in dit topic is dat niet en als je dat wel gaat proberen kan het dus letterlijk levens kosten.

De enige veilige optie die ik hier zie is slachten. Dit paard is heel gevaarlijk en onvoorspelbaar voor mens en dier, en dus niet veilig te houden. Bij inslapen moet een dierenarts iets onder de huid inspuiten en dus dichtbij komen, en wordt een paard wankel en voelt zich dus eventueel bedreigd: slachten door schieten is veiliger, want sneller voorbij en van op grotere afstand.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 07-12-16 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:06

Het niet opzij gaan werkt meestal prima, maar als je paard jou aan de arm door de wei sleurt dan ben je snel klaar daarmee.
Bij zulke paarden zorg je nooit 'ongewapend' door de wei loopt, of beter je laat ze zelf komen op commando.
Op grote hengstenstallen staat wel vaker zo'n paard die als enige tralies voor zijn deur heeft omdat hij het ineens zat kan zijn dat iemand naast zijn box staat te praten.
Een voormalig instructrice die haar hele leven al tussen de probleempaarden en dekhengsten vertoefde heeft ook een keer zo'n soort wond gehad omdat haar favoriete dekhengst die eigenlijk doorgaans vrij meegaand was het ineens ontzettend zat was dat ze al 3x onverwacht langs zijn box liep, de 4e keer zat haar schouder tussen zijn tanden.

Zo'n paard is op de juiste plek gewoon prima te managen maar dat is dus niet bij een particulier die bij wijze van spreke even snel een deken wil kunnen rechttrekken zonder eerst het paard vast te moeten zetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:10

Paard van 18 dat dit gedrag al meer vertoond heeft? Enkeltje slager!
Sterkte met de genezing van je wonden, zowel de fysieke als de mentale. Dit is echt heftig!

Misschien kun je je ziektenkostenverzekering laten weten dat ze de kosten wellicht terug kunnen halen bij de verkoopster, jij geen gezeur erover en zij wel de consequenties van haar kortzichtige houding.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:10

BillyJ schreef:

ik ben het volledig met je eens, als een paard dit gedrag altijd vertoont. Nu in het geval van TS, het paard doet dit niet vaak. lees 3 keer in 14 jaar. het is dus niet te triggeren en daardoor niet te corrigeren. in jouw anecdote, toont het paard altijd dominant gedrag. dit is te corrigeren omdat het te voorspellen en te triggeren is. om het paard in kwestie, nu te behandelen, gaat het waarshcijnlijk jaren goed. En opens bijt/slaat hij weer iemand het ziekenhuis is. dit is niet te corrigeren of te behandelen.

daarnaast vind ik wat dominant gedrag niet echt moeilijk te corrigeren. zoals in jouwn verhaaltje. echter een paard dat buitensporige gedragingen vertoont is een ander verhaal. wat wederom hier het geval is.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:23

Qua triggers hoeft het niet tot dergelijke acties te komen vooraleer te reageren (en dat bedoel ik op een heel agressieve manier). Grondwerk en nh trucjes gaan hier zeker niet helpen... Dit is een van die zeldzame paarden waar je eerst een paar keer fysiek moet mee vechten (en winnen) vooraleer je er iets mee kunt. En ja dit is zowel fysiek als mentaal heel moeilijk en belastend want het gaat in tegen alles wat je als moderne paardenmens wil doen/ zijn.
Is dit niet mogelijk dan naar de slager of de spuit erin. Het is jammer voor het paard maar volledig de schuld van de mens. Ts heeft de pech om als goede ziel de gevolgen te dragen van de onkunde van anderen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:28

Ik begrijp dat het probleem bij ts niet te vergelijken is en veel ernstiger is, echter hoeft het niet perse een enkeltje slager te worden! Als iemand zou kunnen helpen om dit paard te obsererveren en misschien wel een uitweg ziet? Nu zitten we allen nog steeds voor de computer toch? Dus niemand kan de situatie van hieruit correct beoordelen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:30

maximuss schreef:
Qua triggers hoeft het niet tot dergelijke acties te komen vooraleer te reageren (en dat bedoel ik op een heel agressieve manier). Grondwerk en nh trucjes gaan hier zeker niet helpen... Dit is een van die zeldzame paarden waar je eerst een paar keer fysiek moet mee vechten (en winnen) vooraleer je er iets mee kunt. En ja dit is zowel fysiek als mentaal heel moeilijk en belastend want het gaat in tegen alles wat je als moderne paardenmens wil doen/ zijn.
Is dit niet mogelijk dan naar de slager of de spuit erin. Het is jammer voor het paard maar volledig de schuld van de mens. Ts heeft de pech om als goede ziel de gevolgen te dragen van de onkunde van anderen.

Niet alleen de onkunde.
Helaas ook de oneerlijkheid, dat is wellicht nog erger...

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:40

BillyJ schreef:
Ik begrijp dat het probleem bij ts niet te vergelijken is en veel ernstiger is, echter hoeft het niet perse een enkeltje slager te worden! Als iemand zou kunnen helpen om dit paard te obsererveren en misschien wel een uitweg ziet? Nu zitten we allen nog steeds voor de computer toch? Dus niemand kan de situatie van hieruit correct beoordelen.

Tja, en is dat eerlijk en veilig voor zowel het paard als de trainer/omstanders?

TS heeft nu een paard in de wei staan waar ze niet veilig bij-inkan, die ze altijd in de gaten moet houden en waar alle omstanders constant op hun hoede moeten zijn omdat dit gedrag meerdere keren is voorgekomen. Dat paard is haar hobby: lijkt me voor haar in elk geval niet eerlijk of prettig. Bovendien: denk je dat een paard dat niet voelt? Bovendien heeft hij dit extreem agressieve gedrag ook bij andere paarden, dus in een kudde kan hij ook niet. Wat voor een leven heeft dit paard dan nog, met alleen maar contact met mensen onder stress en spanning? De kans dat training en "therapie" bij een ruin van 18 nog effect hebben is nihil, zeker als hij blijkbaar heel onvoorspelbaar sporadisch "ontploft" en niet constant ongewenst gedrag vertoont dat je kunt uitlokken of afstraffen.

Zo'n situatie die Sizzle schetst, met een paard als een soort TBS'er onder constante opsluiting met allerlei speciale maatregelen om geen direct contact te hoeven hebben, zoals sommige dekhengsten leven, dat is A. geen paardwaardig leven voor een paard en B. gaat niemand doen voor een 18-jarige en dus oudere ruin zonder dek- of sportwaarde.

En hem op een andere manier houden is onverantwoord, want als het misgaat en iemand let een keer niet goed op, dan pakt hij letterlijk steigerend iemand als een lappenpop op en maakt een scheurwond. Ook al doet hij het tien keer met observeren niet en de ene keer dat iemand eventjes de rug toekeert wel, die ene keer kan dodelijk zijn. "Oepsie" dan maar? 8)7.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:42

Ik vind serieus dat de vorige eigenaar aansprakelijk gesteld moet worden voor alle kosten. Medisch, aankoop, zorgkosten etc. Ze heeft willens en wetens een vals paard verkocht. Dat zoiets niet strafbaar is.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 07-12-16 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:46

Als ik het goed begrijp heeft je paard nu MINSTENS 4 keer dit gedaan. Kan zijn dat er veel meer keren zijn die net goed zijn gegaan door welke reden dan ook. Ik wens je veel sterkte en nog beterschap en de hoop dat je goed geholpen wordt. Op facebook een oproep doen met de foto's erbij kan misschien ook nog wel reacties losweken over het "lieve"paard. Te gek voor woorden zo'n gevaarlijk dier zo te verkopen en als ze het gezegd had waarom dan niet in het koopcontract . Lijkt me nogal belangrijk om te vermelden in het contract door de verkoper dergelijke gevaarlijke kanten aan een paard zodat je zelf kunt bewijzen dat je het verteld hebt.. Vreselijke situatie voor jullie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:06

BillyJ schreef:

Tja, ga jij er vier jaar bij in de weide zitten om te zien waarom het mis gaat?? Er zijn paarden met constant probleem gedrag(in onze ogen dan) en paarden met een zeer enkele keer een uitschieter maar die dan wel zodanige problemen opleveren dat er nu, bij dit paard, al vier het ziekenhuis in zijn geslagen/gebeten. Dat is geen probleemgedrag maar onberekenbaar gedrag. Met zeer ernstige gevolgen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:08

BillyJ schreef:

Dan is nog steeds mijn vraag: WAAROM?

Wie doe je hier een plezier mee?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:12

Amaris schreef:
BillyJ schreef:

Dan is nog steeds mijn vraag: WAAROM?

In elk geval dat paard lijkt me?

Even los van de vraag of ik het met Billy eens ben overigens. Ik snap het sentiment, maar.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:13

Ik denk niet dat die knol het veel kan schelen of ie nog eens verhuisd of dood gaat. Zo denkt een paard niet. Die leven van dag tot dag, als die de DA zien met een prikje denken die niet "verrek, ik had nog vijf jaar leuk kunnen leven!"
Zolang ie niet moet lijden/geen angst hoeft te hebben voor ie naar zijn laatste rustplaats gaat zal ie echt niet balen dat ie een spuitje krijgt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-12-16 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:14

Amaris schreef:

Er zou vast iemand zijn die dit paard als uitdaging (op Eigen risico) ziet. Maar gezien de onberekenheid van zijn streken...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:15

Jemig ts wat een wond.

Als een willekeurige hond deze had toegebracht zou menig een hebben geadviseerd het dier te laten inslapen.
Snap niet dat hier bij sommige zo luchtig op gereageerd wordt, helemaal niet als het niet de eerste keer is dat dit paard zoiets flikt.
Kan me heel goed voorstellen dat het vertrouwen weg is, en ook dáár profiteert dit paard van.

Ik zou niet weten of ik een goede trainer zou adviseren en het paard daar te stallen voor als lang als die tijd nodig heeft.
Dit paard lijkt echt verknipt te zijn en dat maakt hem levens gevaarlijk.
Ook naar jou vriend toe, al lijkt dat nu nog goed te gaan.
Of het nu medisch of psychisch is doet er dan niet meer zo veel toe.

Heel veel sterkte gewenst, met je beslissing maar zeker ook met jou arm.
Denk dat jullie door de vorige eigenaar van dit paard gruwelijk bedot zijn.
Als je wat wilt aanpakken dan zou ik eerder kijken of die nog wat te verwijten valt, dan dit paard kost wat kost in leven willen houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:15

Ayasha schreef:
Ik denk niet dat die knol het veel kan schelen of ie nog eens verhuisd of dood gaat. Zo denkt een paard niet. Die leven van dag tot dag, als die de DA zien met een prikje denken die niet "verrek, ik had nog vijf jaar leuk kunnen leven!"

Als ze wel zo konden denken kon hij ook wel denken, ik sta nu op een mooi plekje, laat ik me hier maar eens goed gedragen. Kan ik van mijn oude dag gaan genieten /3