Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:53

Geen reacties meer van ts... jammer

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 04:00

Dan gaat het goed

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:48

franka75 schreef:
Dan gaat het goed

Of in de salami

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 02:48

he daar wil ik niet aan denken ik vind salami lekker namelijk

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:29

Ik vind dat ook altijd wel jammer, als er 11 pagina's met meedenken/reacties zijn en dan geen update hoe het verder gaat.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:31

Dat gebeurt in Veel topics..miss is ts een andere weg ingeslagen..

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 13:23

Gezien de omstandigheden, heb ik moeten besluiten het monster te verkopen..

:+

Neeeeeee nooit, hoe terror ze ook kan zijn, ben gek op de knol!

Sorry voor de lange stilte! We kregen een tijdsbestek om het een en ander in te bereiken en daarom heb ik me even volledig op mijn revalidatie gestort, daarnaast wou ik niet meteen goed nieuws posten, gevolgd door oh toch niet....

Maar we hebben goed nieuws..!

Mijn merrie is in training gegaan bij mijn staleigenaar en tevens instructeur, vanaf midden februari tot vorig weekend heeft hij haar 6 dagen in de week getraind (soms 5 als hij concours had).
Hij is heel erg van het voelen, en dat is blijkbaar iets wat toch wel heel belangrijk is om te kunnen als je haar wil rijden. Waar ze soms ontzettend stout over kon komen, bleek ze gewoon heel veel moeite te hebben met de oefening.

Hij is begonnen met haar ontzettend voorwaarts te rijden, zij kan heel erg rennen, drammen en dribbelen, hij nam het tempo over maar dan naar boven in plaats van terug rijden. Maar dan ook echt heel erg voorwaarts, dat ik langs de bakrand stond te kijken en dacht eeeuuuhh.. daar ga ik echt niet op zitten als het zo hard moet :Y) .
Hij vertelde me dat ze heel veel moeite heeft met balans, ze doet wat voor haar makkelijk is dus dan maar dribbelen, of aanspringen in galop, maar gewoon flink doordraven en het lijf goed gebruiken deed ze liever niet.
Daarnaast duikt ze heel makkelijk, ik probeerde altijd wat ontspanning erin te krijgen met het rijden maar dan trok ze haar hoofd tussen haar benen en weg was ze.. Hij heeft hij juist heel erg in de oprichting gereden, geen kans om haar hoofd tussen haar benen te steken.

Pas toen ze echt lekker los door haar lijf ging lopen (ik vind haar altijd al soepel, maar blijkbaar kon het nog heel veel soepeler), ging hij tempo terug nemen en meer ontspannen rijden, dat ging uiteindelijk weer wat ten kostte van haar balans en dan ging het tempo weer wat omhoog en meer oprichting. Zo heeft hij haar vooral in het begin getraind, goed op haar eigen benen leren lopen en totaal niet onder de indruk zijn als ze probeert het tempo over te nemen. En ze kan draaaaaaven <3 , oef, gestrekt voorbeentjes, super netjes.

Galop was altijd een moeilijk punt, en dat is het tot op de dag van vandaag nogsteeds. Heel veel moeite met aanspringen en dan netjes rond te blijven, protesteren, bokken, teugels uit je handen willen trekken, alles proberen om gewoon vol gas door de bak te scheuren. Hij heeft er uiteindelijk een slof aan gehangen, om te voorkomen dat ze er vandoor zou gaan. Inmiddels gaat het stukken beter, nog steeds springt ze soms aan alsof ze over een hindernis heen moet, of geeft een flinke bok, maaaaar dat is alleen nog met aanspringen, daarna gaat ze in normaal tempo verder in plaats van vol gas weg. Al een hele vooruitgang dus.

Bij hem heeft ze ook absoluut grapjes uitgeprobeerd om vooral niet te hoeven werken, maar hij voelt het erg goed aankomen en is er ook snel bij. Daarnaast krijgt ze bij hem nauwelijks de kans om iets te bedenken, omdat ze gewoon keihard aan het werk wordt gezet. Je moet ook echt je aandacht volledig op haar houden, want als je even staat te kletsen en dus niet goed oplet dan pakt zij haar kans al.

Even heel kort samengevat; hij was absoluut niet onder de indruk van haar gedrag, als zij harder wou dan prima, maar wel nog veel harder, wou ze in galop, prima maar niet maar 3 passen. Terug rijden werkt bij haar averechts, ga je in de rem hangen dan gaat zij nog harder lopen drammen. Het was dus inderdaad echt even nodig om er een ruiter op te zetten met zowel ballen, als kennis/kunde. Als ze stout is en je zet haar op haar plek dan accepteert ze dat, maar als je haar op haar plek zet als ze 'stout' is omdat ze ergens veel moeite heeft, dan heb je haar volledig over de zeik (wat best begrijpelijk is).

Helaas na haar bijna 2 maandjes gereden te hebben, moest hij onder het mes (nee niet van haar af gevallen, stond al in de planning).. Ik zit inmiddels vandaag precies op 4 maanden revalidatie na mijn operatie, officieel mocht ik pas na 6 maanden op het paard. Ik ben twee keer per week onder behandeling bij de fysio en mijn herstel gaat ontzettend goed. Hij heeft vorige maand aangegeven dat als mijn knie het toelaat qua pijn, ik weer op het paard mag. Nou heb ik daar niet het ideale paard voor maar ik heb er maar 1 dus so be it haha :Y) .
Ik heb er een maand geleden voor het eerst op gezeten, heel veel pijn, knie wordt in een houding 'gedwongen' die ik verder in het dagelijks leven niet tegen kom. Veel geoefend thuis op het zadel en bij de fysio die pijngrens opzoeken. Inmiddels kan ik zonder heftige pijn lekker 15/20 minuten op het paard zitten.

Afgelopen zaterdag heb ik de teugels dus weer zelf over genomen.. Ik kan alleen nog maar stappen, draf ga ik pas oppakken als hij mij kan begeleiden (aangezien ik de boel anders binnen een week weer verkloot, heb zelf ruim 4 maanden niet gereden en ben ook absoluut geen topruiter die dat allemaal even uit het mouwtje schud).
Nou kan ik na zo'n volle training van 2 maanden, mijn paard niet alleen wat rondjes laten stappen en verwachten dat ze braaf is.. Ik heb met hem afgesproken haar dan toch eerst te longeren (ondanks de pees, die blessure is overigens bijna een jaar oud), het was namelijk kiezen tussen twee kwaden; stilzetten of longeren. Stilzetten is niet goed voor haar lijf, niet eerlijk tegenover haar en ook niet verstandig. Longeren is niet heel goed voor haar pees, maar hij rijdt haar flink en heeft er nooit meer iets van gemerkt. Dus toch maar longeren, niet te lang, even lekker laten draven en galopperen en dan zelf er op.

De eerste keer aan de longe was een drama, ik was onzeker, zij voelde dat aan en ja hoor ze kwam gewoon recht op me af en begon naar me te steigeren. Ik kan nog niet rennen dus ik dacht dooooeeeeiiii, hier heb ik geen zin in :+ . Gelukkig stond een vriendin van mij erbij en heeft zij het even overgenomen, ze heeft haar even op haar plek gezeten, terug op de 'hoefslag' en niet naar binnen komen. Nou na 5 minuten keihard door de longe gescheurd te hebben (en ik maar denken oh die pees oh die pees oh die pees), was ze daarna super braaf.
Zelf weer overgenomen, zweep erbij om te voorkomen dat ze naar binnen komt en sindsdien doet ze het hartstikke netjes aan de longe. Het is wel even zwaar voor haar, zeker een jaar niet gelongeerd en ineens zonder pardon aan de bak, maar zoals ik al zei; we hebben niet zoveel keus.

En omdat ik toch al eigenwijs doe wat de dierenarts liever niet wou, heb ik ook maar besloten dat ze dan na het werken, ook even lekker mag rollen en scharrelen in de paddock met hooi (wil snel overstap maken naar de wei omdat ze zand eet). Ooooooohhh wat was ze lief, 10000x rollen, rondscharrelen in de paddock, knorren en snurken, maar geen gekke dingen gedaan. Dan is longeren een stuk schadelijker dan in de paddock bedacht ik zo :+ . Ik moet wel in de buurt blijven anders gaat ze rond draven, ik wil voorkomen dat ze weer uitbreekt dus dan blijf ik maar gewoon in zicht :).

Dat was de update so far! Ik heb wel filmpjes van haar onder het zadel maar hij heeft me gevraagd om ze niet te plaatsen. Als ik haar straks zelf weer fatsoenlijk op kan pakken dan kan ik dat wel doen! Vanaf volgende week komt hij me begeleiden en dan hoop ik stiekem dat we het longeren kunnen gaan minderen want toch blijf ik me zorgen maken om haar pees :') .

Nogmaals sorry voor het lange wachten! Omdat ik er 'zo snel' zelf weer op moest, heb ik me even volledig gestort op revalideren!

Ik vond het overigens voor haar ook geen goed idee, om er nu weer zomaar een vreemde op te laten. Het gaat hartstikke goed nu, maar als je denkt; oh valt allemaal wel mee, dan ben je aan de beurt. Ik ben bang dat als ze er nu weer iemand afgooit dat we weer opnieuw kunnen beginnen. Zelf ben ik dus ook echt geen topruiter, maar ik ken de consequenties als ik eigenwijs denk; oohh het hoeft niet zo hard, oohh ik kan haar ook wel wat losser laten, oohh even lekker kletsen en stappen tussendoor. Dus dat gaan we allemaal niet doen, braaf luisteren naar de instructeur want onder hem was ze goed handelbaar. Ze blijft ontzettend fris, vliegensvlug en kan heel heet worden maar als je er goed mee om weet te gaan dan is ze gewoon fijn te rijden.
Laatst bijgewerkt door Ababe op 14-04-16 14:07, in het totaal 5 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:36

En toen.....
Je houdt de afloop nog spannend

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:50

ik wilde je vandaag ook al een berichtje sturen om te kijken hoe en wat was best nieuwsgierig erna :)
maar mooi dat t goed gaat :D

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 14:08

Haha sorry @Esther_r20! Moest even snel het hele verhaal typen, maar het is geüpdatet!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:19

Fijn dat je er zo toch weer mee aan de slag kan.
Als je gewoon de ruimte neemt met longeren lijkt me inderdaad dat een betere optie dan weer iemand anders erop. En ook lekker voor haar dat ze nu ook af en toe los in de paddock kan scharrelen dat is voor haar mentaal ook wel beter.
Heel veel succes en plezier weer met rijden :)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 11:45

@Evelijn; dat dacht ik dus ook! Enige 'nadeel' is dat ze zich echt als een debiel kan gedragen aan de longe. Ik moet haar niet meer dan 1 dag vrij geven want dan breekt ze de cirkel af. Maar daar houd ik dus gewoon rekening mee en probeer haar verder zo rustig mogelijk te houden haha. Daarnaast elke dag braaf de cirkel harken om te voorkomen dat er dikke gaten in zitten.
Dankjewel! Ik hoop snel weer zelf echt te kunnen rijden (niet alleen stap haha)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 22:36

Geen idee of er nog volgers zijn; maar een kleine update.

Morgen heb ik mijn tweede les op haar, dat betekent ook draf en galop voor zover mijn knie het aankan. Het gaat heel erg goed, maar ik merk wel dat ze toch weer probeert grenzen te overschrijden dus ik probeer er heel streng op te zijn. Ook zeker aan de hand, waar ze heeeeeel graag mijn ruimte inneemt.

Aan de longe hebben we besloten dat ze niets mag, wat ze onder het zadel ook niet mag. Dus geen prutsmuts en getier aan de longe, heeeel veel schakelen en vooral zorgen dat ze goed gehoorzaamd. Dat was even lastig in het begin want het liefst gaat ze 10 minuten als een gek tekeer voordat ze aan het werk moet (om vervolgens al moe te zijn en niet meer vooruit te branden, of heel heet te blijven). Inmiddels gaat dit heel goed, maar 1 dag vrij betekent weer even scherp zijn de volgende dag en de regels duidelijk uitleggen.

Onder het zadel is ze so far braaf, maar voor mijn eigen veiligheid en overigens ook voor haar longeer ik haar wel voordat ik erop ga. Een half uurtje rijden kan ik aan met mijn knie, maar ik zit wel pas op 4,5e maand na de operatie dus ik moet gewoon voorzichtig blijven. Als ze met me mij aan de haal gaat nu en ik zit het niet uit dan kunnen we weer opnieuw beginnen. Ik hoop overigens t.z.t wel snel over te kunnen op 2 dagen longeren en de 3e dag rijden zonder eerst te longeren.

Maar als ik nu al zie dat ze zowel aan de hand, als aan de longe toch weer grenzen op zoekt, wil ik toch zeker weten dat ik het aankan als ze besluit om haar hoofd tussen haar benen te gooien. Gelukkig heb ik heel veel begeleiding, zowel aan de longe als onder het zadel en dat zal voorlopig ook zo blijven!

Ze is al wel een stuk gehoorzamer en soepeler dan ze ooit is geweest, dus vooruit zijn we zeker gegaan (of nouja, zij, ik moet nu zien mee te komen). Ik ben ontzettend blij dat ik destijds dit topic heb geopend want dankzij vele tips heb ik besloten haar in training te zetten i.p.v. aanklooien en zoeken naar oplossingen. Gelukkig meteen de juiste persoon gevonden om haar bij in training te zetten, zeker omdat hij me nu verder kan begeleiden en ik het niet ineens helemaal zelf hoef te doen! Bedankt voor jullie tips!! _/-\o_ +:)+ :+:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:48

Wat een fijne update.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:08

Klinkt als een goede aanpak, hopelijk zet het allemaal zo door. Moet zeggen dat het mij wel heel moeilijk lijkt dat ze iedere dag móet werken en ze na een rustdag weer moeilijker is. Het is een beetje vooruit lopen op de zaken, maar stel dat ze die regelmaat zo nodig blijft hebben, zie jij dat dan zitten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:28

Knap TS, goed bezig!
Ik heb niet jou issue, maar als ik die van mij 1x niet flink aan het werk zet aan de longe vind/vond hij dat het de keer daarop ook niet hoeft.
Dan moet je echt even doorpakken, maar gelukkig lanceert hij absoluut niemand, dit zijn ponystreken.
Dus in dat opzicht herken ik het wel, jou pakket lijkt me best pittig.
Ik vind het altijd strikt zijn best lastig soms, met name als mijn hoofd er niet naar staat en moe ben, met longeren heb ik dat.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:28

Je hebt nog steeds volgers hoor, ik vind het boeiend om te zien hoe ze vooruit gaat.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:41

ik volg ook nog steeds ben benieuwd vertel je snel hoe je les ging??

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:42

GDG schreef:
Klinkt als een goede aanpak, hopelijk zet het allemaal zo door. Moet zeggen dat het mij wel heel moeilijk lijkt dat ze iedere dag móet werken en ze na een rustdag weer moeilijker is. Het is een beetje vooruit lopen op de zaken, maar stel dat ze die regelmaat zo nodig blijft hebben, zie jij dat dan zitten?

Dit is eigenlijk wel iets wat even slikken was voor mij hahaha. Vooral omdat ik straks ga afstuderen en altijd ontzettend druk ben (wil zijn) met van alles en nogwat.
'Vroeger' zette ik haar gerust twee dagen stil als het even niet anders uit kwam. Nou is het niet zo dat dat nooit meer kan, maar het is niet eerlijk tegenover haar omdat ze die energie opkropt en niet kwijt kan dan.

Momenteel doe ik haar 3 dagen (longeren en rijden, soms alleen longeren) en dan 1 dag vrij (want ik vind gewoon dat ook zij geen 7 dagen hoeft te werken). Afgelopen week was het natuurlijk heel slecht weer met die hagel en regen, dan longeer ik haar maar 10 minuutjes tussen de buien door. Eerst even 15 minuten in de molen, goed losstappen en dan eventjes werken zodat ze haar energie wel kwijt kan. Het is niet ideaal maar een beetje passen en meten haha :+ .

Ik hoop overigens dat ze in de zomer weer lekker de hele ochtend het land op kan (zonder te ontsnappen e.d.), dan heeft ze zelf ook iets meer mogelijkheden om haar overige energie kwijt te kunnen!
Verder is het wel zo dat ik nu aan de longe ook al veel vooruitgang zie, en daar kan ik wel echt van genieten! Ik moet morgen ook echt tegen mezelf zeggen neeee ze heeft een rustdag want als het zo lekker gaat dan klim ik er het liefst elke dag op :') . Ik heb nu gezien hoe ze kan lopen, dus ben wel extra gemotiveerd om daar naar toe te werken!

@Moonfish13; Precies dat inderdaad haha. Dan denkt ze gisteren hoefde het ook niet, dus vandaag zoek je het maar uit :Y) . Altijd strikt zijn vind ik ook heel moeilijk, zeker als ze heel braaf is of inderdaad als ik zelf eigenlijk liever gewoon even rondhobbel. Maar dat is toch iets wat ik wel moet doen bij haar (helaas haha).

@Anne_GTI & Maxxlover; Bedankt :) !

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 15:03

CharlotteJay schreef:
ik volg ook nog steeds ben benieuwd vertel je snel hoe je les ging??

Ik was helemaal kapot na de les vandaag :') ! Pfoeh dat was wel even hard werken en het ging allemaal wat minder makkelijk dan tijdens de vorige les haha. En mijn conditie is echt om me voor te schamen :Y) !

Waar ze vorige les zo ontzettend goed was aan de hulpen, heb ik vandaag hard moeten werken om reactie te krijgen. Ik ga haar vanaf nu ook iets minder lang longeren voordat ik er op ga, aangezien ze toch al wat moe was voordat ik er op ging. Dat helpt natuurlijk niet!

Ze was heel erg kijkerig bij de buiten deur. Ik merkte aan mezelf dat ik richting de deur mijn handen en armen al vast ging zetten en bijna klaar ging zitten voor een lancering. Ik had zelf snel in de gaten dat dit uiteraard averechts werkt :+ . Mijn instructeur zei dat ik elke keer als ik op die korte zijde bij de deur kwam, iets moest doen; schakelen harder of zachter, een overgang maken, halthouden. Maakt niet uit wat, als ik maar iets doe om haar bezig te houden en ook om te controleren of ik nog controle had, luisterde ze nog?
Nou dat was dus niet het geval, vooral op die zijde kreeg ik heel slecht reactie van haar dus daar hebben we flink aan gewerkt.

We hebben ook voor het eerst weer echt een flinke tijd lekker gegaloppeerd. Ze sprong aan toen ze door moest draven, normaliter mag ik dit niet toe staan maar omdat ze soms echt nog moeite heeft met aanspringen (en dan letterlijk springt, bokt en wegscheurt), en ik toch ook wat moeite heb met galop na mijn lancering, zei hij dat ik van deze gelegenheid dan toch maar gebruik moest maken en lekker laten galopperen mits ze netjes aanspringt en een rustig tempo houdt. Vooral om zelf weer vertrouwen te krijgen en te voelen hoe ze dus ook kan galopperen! Ik vond het echt heerlijk om zo'n 'rustig' paard onder mijn kont te hebben in galop, dat is ze nooit geweest!

Ik moet wel eerlijk bekennen; omdat er veel gebeurde in en om stal en zij daardoor kijkerig was, merkte ik toch wat onzekerheid bij mezelf. De eerste paar minuten moest ik echt tegen mezelf zelf; blijf adem halen! Stiekem een beetje teleurgesteld in mezelf dat ik toch wat onzeker word terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. Ze deed een keer een pas naar binnen omdat er iets gebeurde langs de rand, maar meer ook niet. Dus ik vind wel dat ik snel moet leren om dat los te laten, ze heeft nog niks 'verkeerds' gedaan maar ze voelt mijn spanning wel, dat vind ik niet eerlijk. Gelukkig heb ik het naast me neer kunnen leggen omdat ik mijn instructeur 200% vertrouw en ook weet dat hij me niet door laat gaan als er een risico is dat ze aan de kletter gaat.
Maar dit is wel een aandachtspuntje voor als ik zonder hem ga rijden, uiteindelijk is het vragen om problemen als ik zo nerveus ben (zonder reden), haar kennende wordt zij dat dan ook namelijk }> .

Maandag heb ik weer les, als ze met longeren braaf is dan ben ik van plan om er zaterdag/zondag toch ook even op te stappen en aan het werk te gaan :D ! Nu hopen dat het snel beter weer wordt, want dit onstuimige weer helpt ook niet :') !

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:39

dat was een heerlijke update
klinkt ook als een geslaagde les :D vind ik leuk hoor en ik las net dat t vanaf zondag weer lekker lente weer word :D dus ik ga hopen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:34

ze is duidelijk niet de gemakkelijkste.
Wat ik me eigenlijk afvraag, heeft ze "compenserende" eigenschappen die opwegen tegen de negatievere aspecten van haar karakter?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 20:44

@CharlotteJay; Dankjewel! Oooh ik hoop het zo, dat zou wel even fijn zijn!!

Kuggur schreef:
ze is duidelijk niet de gemakkelijkste.
Wat ik me eigenlijk afvraag, heeft ze "compenserende" eigenschappen die opwegen tegen de negatievere aspecten van haar karakter?

Haha oooooh ik ben zoooo gek op deze knol. Ze is de grootste knuffelkont ter wereld, je kan er aan de hand alles mee doen. Ze is echt ontzettend lief, ook naar andere dieren (zowel andere paarden als honden, katten en noem maar op). Verder gaat ze echt voor je door het vuur als de verhoudingen duidelijk zijn, ik heb alleen de fout gemaakt om haar steeds stapje voor stapje controle te laten overnemen. En juist omdat ze zo lief is, moet ik er alert op zijn dat ik deze fout niet weer maak! Daarnaast kan ze ontzettend goed springen en heeft een heel erg werkwillig karakter, maar daar moet je dus wel mee om kunnen gaan en dat kan een groot pluspunt zijn als je dat in goede banen leidt :Y).
Al zou ik er alleen nog maar naar kunnen kijken *klopt het af*, dan gaat ze nog niet weg, zo gek ben ik met haar <3 .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:08

Okay, dat verklaart in ieder geval je inspanningen. Veel succes ermee.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:10

Kuggur schreef:
Okay, dat verklaart in ieder geval je inspanningen. Veel succes ermee.

Jaa.. Ik heb al zo vaak gezegd thuis ook dat ze allang weg was geweest als ze verder niet zo leuk zou zijn. Ik hoop uiteraard wel dat ik ooit nog de vruchten kan plukken van alle inzet en gewoon echt lekker kan rijden met haar zonder zoveel pech! Dankjewel!