Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:21

Pauline schreef:
Nou wie zonder zonde is werpe de eerste steen. :')
Wat dan wel? Wat zou je doen dan?

Inderdaad !

Even voorbeeld van bij mijn vriend zijn baas op stal :
8j hengst, als je zijn stal open doet komt ie met oren achteruit en mond wijd open op je af. Als je zelf niet snel genoeg bent kan je elke dag 3x nieuwe jas aandoen omdat ie gewoon de kleren van je lijf trekt :')
Wat zou jij dat met dit paard doen ? Boos terugkijken en vragen een nieuwe jas te kopen voor je ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:21

Aileen_Noël schreef:
Jullie sporen echt geen van allen als je een paard een elleboog geeft of een schop. Laat ze dat onderling doen. Degene die ik dit zie doen , krijgt van mij een gebroken neus. Walgelijk echt, dierenbescherming zou het moeten weten!!!!!

Ok, wat doe je dan als een paard je bijt en vasthoud?
Of bewust op je tenen gaat staan en blijft staan?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:22

Aileen_Noël schreef:
Jullie sporen echt geen van allen als je een paard een elleboog geeft of een schop. Laat ze dat onderling doen. Degene die ik dit zie doen , krijgt van mij een gebroken neus. Walgelijk echt, dierenbescherming zou het moeten weten!!!!!

Kom jij maar vriendjes maken met mijn paard, dan eindig JIJ met een gebroken neus (en niet door mijn toedoen) :Y)

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:24

Zielig vind ik een paard een schop verkopen absoluut niet. Een klap van een paard kan voor ons dodelijk zijn. Een schop van een mens overleven paarden wel, en zo laten ze elkaar ook weten dat ze te ver zijn gegaan. De leider in de groep trapt ook als andere paarden aan de kant voor een plukje gras.
Als je ze niet corrigeert in een taal die zij begrijpen zijn paarden levensgevaarlijk. Ik geloof niet dat de "schoppen is zielig, je moet ze toespreken" aanhangers dat altijd even goed begrijpen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:25

Nens77 schreef:
Aileen_Noël schreef:

Kom jij maar vriendjes maken met mijn paard, dan eindig JIJ met een gebroken neus (en niet door mijn toedoen) :Y)

Echt niet, zij temt hem wel even met snoepjes! :Y)

Raponsje

Ik heb mijn pony hengst ook wel eens een schop verkocht. Hij had geen geduld voor de hoefsmid en probeerde de smid te slaan en te bijten.

Vervolgens haalde hij flink en doelgericht uit. Dan krijgt mijn paard van mij een schop terug.

Als een paard wat kattenkwaad uit haalt zoals schrapen met een been dan is een "NEE" meer dan genoeg als "straf".

Linda2B

spatter schreef:
Als je een hond flink knijpt in zijn vel werkt dat hetzelfde als een beet van een andere hond en dat snapt een hond veel beter als het plat leggen, wat eigenlijk alleen als uiterste gedaan zou moeten worden.

Ook bij een hond moet je je afvragen hoe het komt dat hij naar zijn laatste middel grijpt.
Bij pups(vooral met wisselen) is een duidelijk kneepje vaak genoeg om duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is.

Een hond schoppen slaat nergens op, dat is geen hondentaal 8)7

ik "spreek" inmiddels een aardig woordje paards, honds, kat, hangbuikzwijn, nandoe en kip :)

Jeej, Nandoe? Dat zou ik ook wel willen leren spreken!! :o

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:26

Exponent schreef:
Pauline schreef:
Nou wie zonder zonde is werpe de eerste steen. :')
Wat dan wel? Wat zou je doen dan?

Inderdaad !

8j hengst, als je zijn stal open doet komt ie met oren achteruit en mond wijd open op je af. Als je zelf niet snel genoeg bent kan je elke dag 3x nieuwe jas aandoen omdat ie gewoon de kleren van je lijf trekt :')
Wat zou jij dat met dit paard doen ? Boos terugkijken en vragen een nieuwe jas te kopen voor je ?

"Hallo hengst. Als je klaar bent met je driftbui, zou je dan een nieuwe jas voor me willen halen?" Ja, dan moet je dat natuurlijk wel netjes vragen. _O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:27

Ik heb een NRPS-er en die is zeer gevoelig, die kun je letterlijk met een aanwijzing van je wijsvinger rondsturen.
Ze is ook zeer gericht op haar omgeving en jouw als leider, en is altijd aan het opletten.

Mijn Fjord daarentegen, schrikt nergens van, is lomp (wel lief hoor), maar die moet je af en toe even met alle 4 de hoefjes op de grond zetten.
Gaat rustig op je tenen staan en laat haar hoef daar ook staan.
Vind het heerlijk om je als hangmat te gebruiken.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:28

Pauline schreef:
Per is iig aangetoond dat veel onvoorspelbare halfzachte correcties een schuw en onzeker paard opleveren, net als veel hard geweld. Maar vooral onvoorspelbaarheid is funest. Wat iemand anders ook zei: goed getimed en duidelijk. Net als belonen, veel ongein komt voort uit verkeerd getimede handelingen.

Amen

Nens77

Esmeej333 schreef:
Nens77 schreef:

Echt niet, zij temt hem wel even met snoepjes! :Y)

Dan wordt het helemaal een ontembare en opdringerige draak, het is wel een eetverslaafde Haflinger :=
Door zo een typje is mijn Haf is eerste instantie in en in verziekt geraakt waardoor het nodig was hem een paar keer hardhandig op zijn plek te zetten :o

Exponent

Inderdaad !

Wat zou jij dat met dit paard doen ? Boos terugkijken en vragen een nieuwe jas te kopen voor je ?[/quote]

"Hallo hengst. Als je klaar bent met je driftbui, zou je dan een nieuwe jas voor me willen halen?" Ja, dan moet je dat natuurlijk wel netjes vragen. _O-[/quote]

Je bent de alsjeblieft nog vergeten :Y)

Maar serieus, als je dit paard 4x per dag uit zijn stal moet halen met lieve woorden, kom dat dan maar eens voordoen ! ( Zadel hem dan ineens ook, is ie ook al zo fijn mee )

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:29

Aileen_Noël schreef:
In ieder geval geen elleboog geven of schoppen!!

Gezien jouw reactie en de voorbeelden hier ben ik toch zéér benieuwd hoe jij de situaties in de voorbeelden zou oplossen?? Ondanks de veschillende meningen hier werd er respectvol gediscussieerd en dat kan ik van jouw reactie niet zeggen.

'Zomaar'een schop geven vind iedereen not done denk ik. En een netjes opgevoed paard zal ook bij een misstapje geen schop nodig hebben en krijgen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:30

Ik probeer altijd zo veel mogelijk te negeren in plaats van te straffen en te belonen als het goed gaat. Ik merk dat onze ruin er op kickt als hij aandacht krijgt, zowel negatief als positief. Dus met zijn hoef graven in de grond negeer ik, bijten negeer ik. Ik merk dat hij het nu haast nooit meer doet dus naar mijn idee is dit de juiste oplossing. Echter moet het wel veilig blijven, dus als hij echt iets doet wat níet door de beugel kan, dan kan hij inderdaad een gil of een schop verwachten. Ik ben zelf niet groot, hij wel, dus hij moet weten dat ik wel de baas blijf. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:31

Aileen_Noël schreef:

Wauw, wat een reactie van een 30 jarige moeder... Die wat mij een gebroken neus geeft omdat ik mijn paard op zijn plek zet krijgt een behoorlijk groot probleem vrees ik. :) Gelukkig is het mentale kleineren van parelli en co zoveel beter. :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:33

xIirtJj schreef:
Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.

Helemaal mee eens. Ben helemaal niet streng of van het geweldadige maar dit soort gedrag pik ik niet. Ik schop ook wel eens heel af en toe. schop eigenlijk niet tegen de benen maar onder de buik of tegen de kont/bovenbeen.

Daarbij, als je je paard verschrikkelijk hard slaat of schopt, komt het nog in geen tiende in de buurt van een ander paard die je paard corrigeert. ik denk dat het niet zon vaart loopt met zielig zijn.

aan de andere kant, als hij lief is tegen mij, ben ik lief tegen heb. dat hij een trap krijgt van me daar vraagt ie dus zelf om :')

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:34

Naast de gehele discussie over het wel of niet schoppend bestraffen van een paard vraag ik me in de situatie die hier door TS geschetst wordt af of zij zich niet ontzettend schuldig voelde t.o.v. het meisje dat geschopt werd door HAAR paard? Als mijn paard iemand anders zou schoppen, ongeacht of hij reageert op een ander paard, zou ik me daar drukker over maken dan over haar, mogelijk onbewuste reactie! De wel of niet bedoelde schop van het meisje zal naar alle waarschijnlijkheid minder schade aanrichten aan het paard dan de schade die het paard door zijn schop aan dat meisje kan hebben aangericht!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:34

Aileen, dat is een dreigement, niet waar?

Ik trap een paard dat naar mij trapt of geef hem een fatsoenlijke tik met de zweep als ik die vast heb, net als bij buiten en bewust omver duwen, ben toch geen mongool.

Als ik kijk hoe mijn merrie normaal van de wei af kom als ze zich weer eens niet kon gedragen, nahja, eigenschuld dikke bult toch?
Sowieso als een paard zonder reden naar mijn paard trapt, mijne is zo een sukkel die zichzelf niet verdedigd, nahja dan doe ik het wel voor haar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:35

Linda2B schreef:
Naast de gehele discussie over het wel of niet schoppend bestraffen van een paard vraag ik me in de situatie die hier door TS geschetst wordt af of zij zich niet ontzettend schuldig voelde t.o.v. het meisje dat geschopt werd door HAAR paard? Als mijn paard iemand anders zou schoppen, ongeacht of hij reageert op een ander paard, zou ik me daar drukker over maken dan over haar, mogelijk onbewuste reactie! De wel of niet bedoelde schop van het meisje zal naar alle waarschijnlijkheid minder schade aanrichten aan het paard dan de schade die het paard door zijn schop aan dat meisje kan hebben aangericht!

Dat vroeg ik me ook af, nergens lijkt er enig schuldgevoel te zijn over het feit dat het meiske getrapt werd en dat dat mogelijk zware gevolgen had kunnen hebben. Je bent wel nog steeds verantwoordelijk voor de schade die jouw paard toe brengt aan een ander.

Aileen_Noël

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:36

zal even mijn reactie toelichten: als ik zie dat iemand een paard een elleboog geeft tegen zijn neus, breek ik diegene zijn neus. Dreigement of niet, zo zit het dus

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:37

Aileen_Noël schreef:

Ik hoop dat jouw kind geen pony heeft? Als dat zo is dan hoef ik die pony niet meer voor mijn kind (ookal heb ik die nog niet). gelukkig dat jij het allemaal goed weet. waarschijnlijk is je paard zo verknald dat als hij ooit een keer verkocht wordt hij in de probleempaarden terecht komt of een enkeltje slager krijgt omdat niemand er meer mee om kan gaan. Ongeacht welk paard ik ook heb, hij moet zo goed opgevoed zijn dat iedereen hem veilig kan meenemen aan een halster en kan poetsen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:38

Ja ik heb mijn vorige pony wel eens geschopt. Ze schopte naar de verzorgsters van haar nieuwe weidemaatjes, ik kwam er pas achter toen ze het een keer bij mij probeerde. Ze heeft toen meteen een schop tegen haar kont gekregen en daarna heeft ze nooit meer naar iemand geschopt. Niet leuk maar wel heel effectief als het op het juiste moment is.

In de situatie van de TS is het wat lastig, er is al zoveel mis gegaan voor de pony een schop gaf. Maar als het mijn pony was geweest was ze toch gecorrigeerd. Een paard hoort niet te schoppen als er mensen tussen staan. Ik heb zelf nu een dominante merrie maar die zou het echt niet in haar hoofd halen om te schoppen waar ik bij sta, zelfs niet toen ze door een andere pony werd aangevallen op de poetsplaats. Maar twee keer schoppen is sowieso al niet juist, een schop goed getimed dat begrijpen ze ga je door schoppen terwijl het dier geen kant op kan dan ben je echt heel fout bezig.

Waar ik wel heel naar van wordt is het geven van een correctie die compleet misplaatst is. Ik heb wel eens iemand een paard zien schoppen nadat ze er af was gevallen, de pony schrok van het een fietser. :x
Laatst bijgewerkt door pluklief op 09-01-14 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:38

Haha dan kom maar eens langs als ik bezig ben met het heropvoeden van paarden, wees niet bang, ik ben wel zo eerlijk om ook corrigerende tikken te geven aan mensen die respectloos zijn en reageren op niks :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:39

Aileen_Noël schreef:
zal even mijn reactie toelichten: als ik zie dat iemand een paard een elleboog geeft tegen zijn neus, breek ik diegene zijn neus. Dreigement of niet, zo zit het dus

Blijkbaar mis je andere communicatieve vaardigheden. Ik heb getemd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:40

Aileen_Noël schreef:

wauw, wat een fantastische volgende generatie zal jij creëren. :x
Ik hoop van harte als je dat probeert dat je de verkeerde treft en dusdanig klappen terug krijgt dat je dit niet eens meer durft te herhalen op een forum. Bah wat heb ik een gruwelijke hekel aan mensen die zo praten. Vooral omdat het meestal van die typjes zijn met een grote mond en meer niet.