Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:57

Laat het even duidelijk zijn dat het niet is omdat ik niet ga, ze niet verzorgd wordt, ze wordt nog gelongeerd, gereden, op de weide gezet,... Ik zorg dus wel degelijk voor mijn paard en neem echt wel mijn verantwoordelijkheid.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:02

Heleennn schreef:
Laat het even duidelijk zijn dat het niet is omdat ik niet ga, ze niet verzorgd wordt, ze wordt nog gelongeerd, gereden, op de weide gezet,... Ik zorg dus wel degelijk voor mijn paard en neem echt wel mijn verantwoordelijkheid.

door wie wordt ze gerden?
vertoond ze bij diegene ook dat 'vervelende' gedrag?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:03

Een paard houden betekend regels stellen en sterk genoeg in je schoenen staan om die te hanteren, binnen die regels is er plek voor 'lief en leuk'
Ik denk dat als je een 'droombeeld' ziet bij een ITP topic, en je eens gaat vragen aan die persoon hoe dat paard was in het begin, je hetzelfde antwoord zou krijgen.
Eerst regels, dan 'lief en leuk'

En ja ik ben al een jaar aan het klooien met 1tje met een zeer moeilijk karakter, langzamerhand vallen de puzzelstukjes op zijn plek
Maar als je mijn posts terug zoekt kan je zien dat ik er heel wat gedoe mee gehad heb
dat is geen treiteren van het paard z'n kant, nee, dat is 'paarden houden' (en dat hoort er dus bij)

Ofwel dat zal je bij een ander paard, in meer of mindere mate ook tegen gaan komen
Laatst bijgewerkt door Rider01 op 03-01-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:03

Door mijn instructrice, nee enkel het bijten bij aansingelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:08

Heleennn schreef:
Door mijn instructrice, nee enkel het bijten bij aansingelen.

Als een paard bijt bij het aansingelen is dat een serieus teken dat er iets niet goed is.
Een normaal paard dat rustig is ingereden met goed passend tuig zal niet bijten naar de singel.

Bijten naar de singel kan veel oorzaken hebben: buikpijn, eierstokken, slecht passend zadel, altijd te snel en te ruw aangesingeld... etc....

Nu je dit zegt gaan er bij mij alarmbellen rinkelen. Ik denk dat er een goede reden is waarom je paard zich verzet. Bijten naar de singel is NIET normaal, en heeft ALTIJD een reden.
Tijd voor jullie om die reden te achterhalen, en ermee op te houden dit paard weg te zetten als lastig dier.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:10

Dat was omdat het zadel niet paste volgens mij, ze heeft er ondertussen niet meer mee gereden maar heb wel een ander zadel nu en bij mij doet ze het niet meer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:13

Heleennn schreef:
Dat was omdat het zadel niet paste volgens mij, ze heeft er ondertussen niet meer mee gereden maar heb wel een ander zadel nu en bij mij doet ze het niet meer.

Maar je instructrice gebruikt dat zadel dus nog wel? Want je zegt dat het paard zich bij de instructrice niet 'misdraagt', maar nog steeds bij naar de singel?
Als dat zadel niet past, en zij rijdt daar toch mee, dan heeft zo'n paard pijnlijke plekken....
Ook al past jou zadel dan wel, dan zijn de punten evengoed nog steeds gevoelig uiteraard.
Vreselijk zonde dat dit paard op deze jonge leeftijd een slechte ervaring heeft met het zadel, zoiets toont zich dan ook in verzet
op andere vlakken.

Het is mij steeds duidelijker dat er eea is misgegaan, en dat je dit toch niet bij het paard moet zoeken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:16

Nee, ik bedoel, mijn instructrie heeft er niet meer mee gereden, al een tijdje niet, maar gebruik nu een ander zadel en mijn instructrice heeft haar niet meer gereden sinds het ander zadel. Sinds het ander zadel bijt ze niet meer. Nou ja ik overdrijf misschien een beetje, het was niet echt bijten aar meer oren platen en happen, niet perse gericht.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:21

Je hebt mensen met paarden en paardenmensen. Welk van de twee denk jij dat je bent TS? Als je de eerste denkt te zijn dan kan je daar aan werken, ben je de tweede dan weet je zelf wat je moet doen nu en dat is niet onsamenhangende verhalen vertellen maar de problemen van je paard oplossen. Je verteld wel een beetje een onsamenhangend verhaal over dat zadel? Ik snap het niet in ieder geval...
Laatst bijgewerkt door NWDynamite op 03-01-13 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:22

Heleennn schreef:
Nee, ik bedoel, mijn instructrie heeft er niet meer mee gereden, al een tijdje niet, maar gebruik nu een ander zadel en mijn instructrice heeft haar niet meer gereden sinds het ander zadel. Sinds het ander zadel bijt ze niet meer. Nou ja ik overdrijf misschien een beetje, het was niet echt bijten aar meer oren platen en happen, niet perse gericht.

Dat maakt niet uit, het paard probeert iets duidelijk te maken en kan dat alleen zo.
Je moet je voorstellen dat een paard niet kan begrijpen waar plotselinge pijn of ongemak vandaan komen.
Ze reageren op wat ze voelen, en dat zijn altijd voor ons onwenselijke reacties.

Als zoiets eenmaal gebeurd, zit dat al vrij vlot ingeprogrammeerd. Zoiets is niet direct verholpen na het opleggen van een ander zadel.
Het dier moet het rijden weer als iets positiefs gaan zien, de associatie met pijn of ongemak kunnen loslaten.
Paard is nu geneigd werk met pijn of ongemak te associëren, terwijl het wellicht allang geen pijn meer doet.
Die cirkel doorbreken kost tijd, maar is zeker mogelijk.

Zodra jij nu vrolijk met een zadel aan komt begint het bij haar al onaangenaam te kriebelen, tel daar je eigen spanning en frustratie bij op (jij denkt immers: zou het vandaag wel goed gaan?!), en je hebt een explosief setje bij elkaar.

Volgens mij is er maar 1 oplossing: helemaal opnieuw beginnen.
En als je dat niet over hebt voor dit dier, doe er dan inderdaad afstand van. Toch zou het eerlijk zijn wanneer jullie het trachten op te lossen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:23

Absoluut paardenmens.

Afbeelding

Dit is trouwens zelfs mijn merrie, waar dit topic over gaat.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:25

Ninx schreef:
Heleennn schreef:

Dat maakt niet uit, het paard probeert iets duidelijk te maken en kan dat alleen zo.
Je moet je voorstellen dat een paard niet kan begrijpen waar plotselinge pijn of ongemak vandaan komen.
Ze reageren op wat ze voelen, en dat zijn altijd voor ons onwenselijke reacties.

Als zoiets eenmaal gebeurd, zit dat al vrij vlot ingeprogrammeerd. Zoiets is niet direct verholpen na het opleggen van een ander zadel.
Het dier moet het rijden weer als iets positiefs gaan zien, de associatie met pijn of ongemak kunnen loslaten.
Paard is nu geneigd werk met pijn of ongemak te associëren, terwijl het wellicht allang geen pijn meer doet.
Die cirkel doorbreken kost tijd, maar is zeker mogelijk.

Zodra jij nu vrolijk met een zadel aan komt begint het bij haar al onaangenaam te kriebelen, tel daar je eigen spanning en frustratie bij op (jij denkt immers: zou het vandaag wel goed gaan?!), en je hebt een explosief setje bij elkaar.

Volgens mij is er maar 1 oplossing: helemaal opnieuw beginnen.
En als je dat niet over hebt voor dit dier, doe er dan inderdaad afstand van. Toch zou het eerlijk zijn wanneer jullie het trachten op te lossen.

Ik zou ook niets liever doen dan het oplossen, maar hoe combineer ik "alles opnieuw doen" met school en werk? Dat is bijna onmogelijk.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:27

Dus je bent er niet klaar voor om er alles voor te doen, je toont zulk ontwijkend gedrag. Dat is iemand met een paard, en geen paardenmens imo sorry TS...

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:28

En een blije foto met je paard maakt je geen paardenmens. Mag ik vragen hoe oud je bent trouwens?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:29

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:29

Alles opnieuw doen kost toch geen extra tijd?
Je start gewoon alsof het paard groen is, laat het opnieuw vertrouwen krijgen in wat jij wilt.
Dat kost toch evenveel tijd als nu doorbeuken?

Ik zie niet in waarom dat meer tijd zou kosten? Wellicht minder zelfs....
Je houd de oefeningen in het begin immers heel kort, en beloond uitvoerig... steeds een klein stapje verder.
Dit haalt de druk eraf bij haar en bij jou, lijkt me dat dat wel nodig is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:31

Wat is het toch fijn om te lezen dat alle andere bokkers hier alles beter weten en nooit fouten hebben gemaakt :r gatverdamme zeg, meisje heeft een pony gekocht wat niet klikt, heeft (misschien) niet de ervaring om dit zelf op te lossen, neemt alle dagen les en is er nu klaar mee.
Waarom mag ze dat niet zeggen? Paard leest echt niet mee hier hoor, ik heb die van mij ook weleens vervloekt.
Meisje kiest ervoor om de knol te verkopen, prima toch? Waarom zo'n enorme berg commentaar? Iedereen moet leren van z'n fouten en waarom kan zij dan helemaal niks goed doen.
Als al die betweters nou gezellig met z'n allen die pony gaan 'redden' dan zijn alle problemen opgelost.

Het is me wel volkomen duidelijk waarom ik hier niet zoveel meer te vinden ben, de bedoeling is dat we léren van elkaar, niet elkaar de grond intrappen of afzeiken!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:34

Polly schreef:
Wat is het toch fijn om te lezen dat alle andere bokkers hier alles beter weten en nooit fouten hebben gemaakt :r gatverdamme zeg, meisje heeft een pony gekocht wat niet klikt, heeft (misschien) niet de ervaring om dit zelf op te lossen, neemt alle dagen les en is er nu klaar mee.
Waarom mag ze dat niet zeggen? Paard leest echt niet mee hier hoor, ik heb die van mij ook weleens vervloekt.
Meisje kiest ervoor om de knol te verkopen, prima toch? Waarom zo'n enorme berg commentaar? Iedereen moet leren van z'n fouten en waarom kan zij dan helemaal niks goed doen.
Als al die betweters nou gezellig met z'n allen die pony gaan 'redden' dan zijn alle problemen opgelost.

Het is me wel volkomen duidelijk waarom ik hier niet zoveel meer te vinden ben, de bedoeling is dat we léren van elkaar, niet elkaar de grond intrappen of afzeiken!

dankje! -O-

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:36

Alles opnieuw doen kost toch net zoveel tijd als gewoon je dagelijkse verzorging enzo.... Misschien zelfs wel minder. Ze staat veel op de wei dus voor de beweging hoef je niet te trainen. Je begint ergens en als ze braaf is dan is ze klaar. Zelfs als het maar 5 minuten is dat je getraind hebt, en zo bouw je dat uit. Ga lekker met haar wandelen, doe want oefeningen aan de hand zoals achterwaarts en halthouden. Doet ze dat braaf dan ben je klaar en zo bouw je het uit....

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:38

Polly schreef:

Volkomen mee eens :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:40

Heukeltje schreef:
Alles opnieuw doen kost toch net zoveel tijd als gewoon je dagelijkse verzorging enzo.... Misschien zelfs wel minder. Ze staat veel op de wei dus voor de beweging hoef je niet te trainen. Je begint ergens en als ze braaf is dan is ze klaar. Zelfs als het maar 5 minuten is dat je getraind hebt, en zo bouw je dat uit. Ga lekker met haar wandelen, doe want oefeningen aan de hand zoals achterwaarts en halthouden. Doet ze dat braaf dan ben je klaar en zo bouw je het uit....

Misschien heeft TS er na al die tijd wel gewoon geen zin meer in?
Ik heb er ook weleens een verkocht omdat het niet klikte en ik me alleen maar ergerde aan het gedrag van dat beest, en ik heb heel wat jaartjes ervaring en ook heel wat pony's gehad maar soms heb je er een waarmee het niet werkt, als dat bij een ander beter gaat is dat prima toch? Niet iedereen koopt een paard voor het leven, je moet er wel lol van hebben want die beesten zijn veel te duur om er met tegenzin heen te gaan, dat is het idee van een hobby: (veel) geld betalen om plezier te hebben --> geen plezier = zonde van je geld

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:41

Het is heel moeilijk om via internet een oplossing te vinden , staleigenaar , instructrice , persoon die paard heeft ingereden wat vinden die ervan ? , als ik een probleem zou hebben zullen dit de eerste zijn waar ik hulp aan zou vragen , wij kunnen van alles hier neer zetten sommige een aai over de bol , andere met nare opmerkingen maar daar los je het probleem niet mee op (jammer genoeg)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:45

Uhm ja dat kan Polly maar ik reageer op haar bericht dat ze niets liever zou willen dan opnieuw beginnen maar niet weet waar ze de tijd vandaan moet halen. Daarom zeg ik dat het niet extra tijd kost maar wellicht juist minder..... Dus als je eerst even goed leest voordat je commentaar op mijn antwoord geeft zou fijn zijn :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:46

Citaat:
Als al die betweters nou gezellig met z'n allen die pony gaan 'redden' dan zijn alle problemen opgelos

Meestal eindigen zulke paarden in de worst helaas , het is zo belangrijk om profesionele en ook eerlijke begeleiding te hebben dan doen deze problemen zich niet zoveel voor , een 4 jarig sportpaard heeft dit wel nodig-

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:49

Ben wel benieuwd wat je er nu van vindt, NWDynamite