Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Heleennn schreef:Laat het even duidelijk zijn dat het niet is omdat ik niet ga, ze niet verzorgd wordt, ze wordt nog gelongeerd, gereden, op de weide gezet,... Ik zorg dus wel degelijk voor mijn paard en neem echt wel mijn verantwoordelijkheid.
Heleennn schreef:Door mijn instructrice, nee enkel het bijten bij aansingelen.
Heleennn schreef:Dat was omdat het zadel niet paste volgens mij, ze heeft er ondertussen niet meer mee gereden maar heb wel een ander zadel nu en bij mij doet ze het niet meer.
Heleennn schreef:Nee, ik bedoel, mijn instructrie heeft er niet meer mee gereden, al een tijdje niet, maar gebruik nu een ander zadel en mijn instructrice heeft haar niet meer gereden sinds het ander zadel. Sinds het ander zadel bijt ze niet meer. Nou ja ik overdrijf misschien een beetje, het was niet echt bijten aar meer oren platen en happen, niet perse gericht.
Ninx schreef:Heleennn schreef:Nee, ik bedoel, mijn instructrie heeft er niet meer mee gereden, al een tijdje niet, maar gebruik nu een ander zadel en mijn instructrice heeft haar niet meer gereden sinds het ander zadel. Sinds het ander zadel bijt ze niet meer. Nou ja ik overdrijf misschien een beetje, het was niet echt bijten aar meer oren platen en happen, niet perse gericht.
Dat maakt niet uit, het paard probeert iets duidelijk te maken en kan dat alleen zo.
Je moet je voorstellen dat een paard niet kan begrijpen waar plotselinge pijn of ongemak vandaan komen.
Ze reageren op wat ze voelen, en dat zijn altijd voor ons onwenselijke reacties.
Als zoiets eenmaal gebeurd, zit dat al vrij vlot ingeprogrammeerd. Zoiets is niet direct verholpen na het opleggen van een ander zadel.
Het dier moet het rijden weer als iets positiefs gaan zien, de associatie met pijn of ongemak kunnen loslaten.
Paard is nu geneigd werk met pijn of ongemak te associëren, terwijl het wellicht allang geen pijn meer doet.
Die cirkel doorbreken kost tijd, maar is zeker mogelijk.
Zodra jij nu vrolijk met een zadel aan komt begint het bij haar al onaangenaam te kriebelen, tel daar je eigen spanning en frustratie bij op (jij denkt immers: zou het vandaag wel goed gaan?!), en je hebt een explosief setje bij elkaar.
Volgens mij is er maar 1 oplossing: helemaal opnieuw beginnen.
En als je dat niet over hebt voor dit dier, doe er dan inderdaad afstand van. Toch zou het eerlijk zijn wanneer jullie het trachten op te lossen.
Polly schreef:Wat is het toch fijn om te lezen dat alle andere bokkers hier alles beter weten en nooit fouten hebben gemaaktgatverdamme zeg, meisje heeft een pony gekocht wat niet klikt, heeft (misschien) niet de ervaring om dit zelf op te lossen, neemt alle dagen les en is er nu klaar mee.
Waarom mag ze dat niet zeggen? Paard leest echt niet mee hier hoor, ik heb die van mij ook weleens vervloekt.
Meisje kiest ervoor om de knol te verkopen, prima toch? Waarom zo'n enorme berg commentaar? Iedereen moet leren van z'n fouten en waarom kan zij dan helemaal niks goed doen.
Als al die betweters nou gezellig met z'n allen die pony gaan 'redden' dan zijn alle problemen opgelost.
Het is me wel volkomen duidelijk waarom ik hier niet zoveel meer te vinden ben, de bedoeling is dat we léren van elkaar, niet elkaar de grond intrappen of afzeiken!
Polly schreef:Wat is het toch fijn om te lezen dat alle andere bokkers hier alles beter weten en nooit fouten hebben gemaaktgatverdamme zeg, meisje heeft een pony gekocht wat niet klikt, heeft (misschien) niet de ervaring om dit zelf op te lossen, neemt alle dagen les en is er nu klaar mee.
Waarom mag ze dat niet zeggen? Paard leest echt niet mee hier hoor, ik heb die van mij ook weleens vervloekt.
Meisje kiest ervoor om de knol te verkopen, prima toch? Waarom zo'n enorme berg commentaar? Iedereen moet leren van z'n fouten en waarom kan zij dan helemaal niks goed doen.
Als al die betweters nou gezellig met z'n allen die pony gaan 'redden' dan zijn alle problemen opgelost.
Het is me wel volkomen duidelijk waarom ik hier niet zoveel meer te vinden ben, de bedoeling is dat we léren van elkaar, niet elkaar de grond intrappen of afzeiken!
Heukeltje schreef:Alles opnieuw doen kost toch net zoveel tijd als gewoon je dagelijkse verzorging enzo.... Misschien zelfs wel minder. Ze staat veel op de wei dus voor de beweging hoef je niet te trainen. Je begint ergens en als ze braaf is dan is ze klaar. Zelfs als het maar 5 minuten is dat je getraind hebt, en zo bouw je dat uit. Ga lekker met haar wandelen, doe want oefeningen aan de hand zoals achterwaarts en halthouden. Doet ze dat braaf dan ben je klaar en zo bouw je het uit....
Citaat:Als al die betweters nou gezellig met z'n allen die pony gaan 'redden' dan zijn alle problemen opgelos