Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:53

Gulpje schreef:
Ontzettend netjes opgelost door de Stal Die Hier Niet Genoemd Mag Worden en heel veel succes met het vinden van een lief paard wat bij jullie past! :j

Hahaha.... :D Nou inderdaad... maar ik hou me er maar braaf aan :7

Dank je wel!!

Monica24

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:09

Wij wonen ook in de randstad en hebben heel intensief naar een nieuw paard gezocht. Het leek wel zo te zijn dat alle leuke paarden op dat moment in Friesland, Drenthe of Limburg stonden. De eerste dag hebben we dus heen en terug 5 uur in de auto gezeten voor een paard dat totaal niet vooruit te branden was. Dat is het risico, maar ik denk niet dat je jezelf qua reistijd moet beperken bij een dergelijk grote aankoop. Uiteindelijk hebbem wij HET paard gevonden bij een handelsstal (nee, niet die handelsstal), en tot nu toe is hij alles wat we zochten. Wij zochten ook naar een braaf paard, en ik heb wel meerdere leuke gezien en gereden, die ook wel geschikt voor jullie kunnen zijn. Mocht je willen weten welke dat waren kun je me altijd pben.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:08

Zoals Monica ook al zei, zou ik niet teveel grenzen leggen aan de afstand.
Ik heb ook best lang naar een paard gezocht. Kwam uitdeindelijk via via 3 uur verderop terecht.
Maar dat was het wel waard!

Juliapaard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:17

Ik zou gaan voor een lief en dapper paard dat niet veel vraagt, en wat gewend is om met ruiters te werken die nog moeten leren, je werkt jezelf en je paard alleen maar in de put als het gewoon geen goede combi is..

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:26

Uhmm ik had ook geen problemen met ver reizen, het is hoogstens balen. Een andere bokker gaf aan in de regio te zoeken, niet ik ;-)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:55

Verstandig dat je verder gaat kijken. Je koopt een paard immers voor een lange tijd neem ik aan, niet voor een jaartje. Dus voor zo'n langetermijn investering mag je ook best uitgaan van een langere periode om te vinden wat je zoekt.

Ik las toevallig net je advertentie. Het kan lastig zijn om voor het maximum bedrag wat je daar aangeeft te vinden wat je zoekt. Hoeft niet, maar beperkt wel je mogelijkheden.

Verder zou je misschien kunnen overwegen om naar brave dravers te kijken. Die passen ook binnen je budget. Als dat je aantrekt tenminste, en je (en je partner) voldoende rijervaring hebt om bijvoorbeeld met de soms wat lastige galop om te kunnen gaan. Vaak wel hele vlotte paarden, maar er zitten ook minder temperamentvolle tussen. Zijn doorgaans veel gewend vanwege koers- of trainingsverleden en daardoor fijn bij buitenritten. Kunnen wel erg heet worden als je op tempo gaat rijden. Maar dat verschilt van paard tot paard. Mocht je daar niet afwijzend tegenover staan dan kan ik je aanraden om eens contact op te nemen met Edith van Stal Westfriesedijk. Vertel dan wel wat je precies zoekt, en dat je bijv. liever een tienjarige met al meerdere jaren ervaring onder het zadel hebt dan een net ingereden vierjarige.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:08

Ooo, dat had ik onthouden, maar je had het inderdaad niet zo gezegd :)
Qua reizen hadden wij een kaartje van NL geprint en dan met stipjes erop gezet waar de leuke paarden stonden. Zo konden we er een aantal combineren op 1 dag. De meeste die ik gezien had waren er 4 in 1 weekend. Maar daar zaten ook 2 hele leuke bij. Het was wel heel moeilijk kiezen tussen die 2. (Luxeprobleempje :) )
Nog een tipje: eerst uitgebreid mailen met de kopers. Ik heb ze van tevoren gemaild of hij geschikt was voor onze situatie, en kreeg ook in een aantal gevallen een eerlijk antwoord dat dit waarschijnlijk niet voor ons het juiste paard was. En alles waar "sensibel" en "heeft een ruiter nodig die hem vertrouwen geeft" gewoon even overslaan. Ik vind het idee van de maneges bekijken niet eens een slecht idee. Er staan nog best leuke paarden tussen.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:38

Als ik neerzet dat ik voor 10.000 euro een paard zoek dan komen mensen nog met paarden van 15.000 aan omdat het zo'n topper is... Prijs is bespreekbaar maar ik ga niet de hoofdprijs betalen voor hetgeen wij zoeken. Wij hoeven nl geen paard met geweldige papieren en niveau en prestaties. En daar betaal je nu eenmaal wel voor. Het is een indicatie voor een recreatiepaard. En die zijn er echt wel rond die prijsklasse. En is het mijn droompaard voor wat meer dan komt dat heus wel goed ;-)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:43

Marijse schreef:
Als ik neerzet dat ik voor 10.000 euro een paard zoek dan komen mensen nog met paarden van 15.000 aan omdat het zo'n topper is... Prijs is bespreekbaar maar ik ga niet de hoofdprijs betalen voor hetgeen wij zoeken. Wij hoeven nl geen paard met geweldige papieren en niveau en prestaties. En daar betaal je nu eenmaal wel voor. Het is een indicatie voor een recreatiepaard. En die zijn er echt wel rond die prijsklasse. En is het mijn droompaard voor wat meer dan komt dat heus wel goed ;-)

Ze zijn er ook in die prijsklasse, je moet alleen heel goed zoeken zoals je hebt gemerkt. Was ook geen kritiek hoor. Ik geef alleen maar aan dat als dat echt je max is (zo lijkt het in de advertentie) dat het dan lastiger kan worden. Ik kan en wil niet in je portemonnee kijken. :)

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:06

hee,
Vaak zijn paarden in het begin braaf las ook al dat ze wat maagerder was, en lastige plekken op haar lichaam had. kan best zijn dat het paaardje zich daardoor niet lekker in haar vel voelde.
Meestal als paarden niet lekker in hun vel zitten bestaat er een kans dat deze rustig zijn op het moment dat je haar koopt is ze dan natuurlijk nog rustig. maar na mate een paard zich lekkerder begint te voelen begint het paard steeds meer zichzelf te worden. veel (sport)paarden hebben iemand nodig die hun aandachtig kan rijden waardoor ze niet snel schrikkerig en kijkerig zijn. het is voor jou de keuze wat je gevoel zegt. wil je verder met het paard. voeldoet ze verder wel aan jullie eisen? dan kun je de kans erop zetten en gewoon leren met haar te kunnen werken. Maar is ze in de hand ook niet makkelijk en blijft ze vervelend doen dan zou ik lekker verder kijken voor een ander paardje wat wel betrouwbaar is. wel makkelijk is onder het zadel, en voldoet aan jullie eisen. want het is niet de bedoeling dat je uiteindelijk bang wordt voor je eigen paard. en jullie zijn degene die er op moeten rijden. een bijrijdster kan je natuurlijk niet afhankelijk van zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:53

Monica24 schreef:
Wij wonen ook in de randstad en hebben heel intensief naar een nieuw paard gezocht. Het leek wel zo te zijn dat alle leuke paarden op dat moment in Friesland, Drenthe of Limburg stonden. De eerste dag hebben we dus heen en terug 5 uur in de auto gezeten voor een paard dat totaal niet vooruit te branden was. Dat is het risico, maar ik denk niet dat je jezelf qua reistijd moet beperken bij een dergelijk grote aankoop. Uiteindelijk hebbem wij HET paard gevonden bij een handelsstal (nee, niet die handelsstal), en tot nu toe is hij alles wat we zochten. Wij zochten ook naar een braaf paard, en ik heb wel meerdere leuke gezien en gereden, die ook wel geschikt voor jullie kunnen zijn. Mocht je willen weten welke dat waren kun je me altijd pben.

Woon ook in de Randstad en ben ook eens naar Friesland gereden voor een paard. Uiteindelijk stond mijn huidige lieverd gewoon in de buurt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:01

Monica24 schreef:
Ooo, dat had ik onthouden, maar je had het inderdaad niet zo gezegd :)
Qua reizen hadden wij een kaartje van NL geprint en dan met stipjes erop gezet waar de leuke paarden stonden. Zo konden we er een aantal combineren op 1 dag. De meeste die ik gezien had waren er 4 in 1 weekend. Maar daar zaten ook 2 hele leuke bij. Het was wel heel moeilijk kiezen tussen die 2. (Luxeprobleempje :) )
Nog een tipje: eerst uitgebreid mailen met de kopers. Ik heb ze van tevoren gemaild of hij geschikt was voor onze situatie, en kreeg ook in een aantal gevallen een eerlijk antwoord dat dit waarschijnlijk niet voor ons het juiste paard was. En alles waar "sensibel" en "heeft een ruiter nodig die hem vertrouwen geeft" gewoon even overslaan. Ik vind het idee van de maneges bekijken niet eens een slecht idee. Er staan nog best leuke paarden tussen.

Dat laatste zou ik niet doen. Ik ken maneges die hun paarden halen bij de Stal Die Niet Genoemd Mag Worden. En idd alles waar "sensibel" en "heeft een ruiter nodig die hem vertrouwen geeft" of "heeft een consequente ruiter nodig" overslaan. Maar ook "wegens tijdgebrek een poosje niet in het werk geweest" zou ik persoonlijk niet vertrouwen.
Oh en ook "verkoop wegens niet klikkende combinatie" zou ik als ik jou was ook niet doen :D
Let erop dat als je een paard koopt deze gewoon in het werk staat en er goed uit ziet (niet mager en of onbespierd). Het predicaat sportpaard hoeft ook voor jullie niet ongeschikt te zijn, want er zijn ook heel veel brave sportpaarden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:03

Oh, en TS, vraag vooral om filmpjes! Aan de hand daarvan kun je dan een beetje een inschatting maken of het de moeite waard is om ver te rijden. Van foto's en beschrijvingen red je dat niet.

Vraag bijvoorbeeld eens om een stukje les te filmpen (als verkoper nog les heeft met paard). Hebben ze geen les, dan maar gewoon van zelf rijden. Je kunt vaak enorm veel uit filmpjes halen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:20

Amaris schreef:
Oh, en TS, vraag vooral om filmpjes! Aan de hand daarvan kun je dan een beetje een inschatting maken of het de moeite waard is om ver te rijden. Van foto's en beschrijvingen red je dat niet.

Vraag bijvoorbeeld eens om een stukje les te filmpen (als verkoper nog les heeft met paard). Hebben ze geen les, dan maar gewoon van zelf rijden. Je kunt vaak enorm veel uit filmpjes halen.

Goede tip. En let er dan ook op, dat ze op het filmpje het paard zowel op de linker als op de rechthand laten zien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:22

ja, en alle gangen.

en als het verkoper teveel moeite is, dan weet jij ook dat je er geen moeite in moet steken om 3 uur in de auto te gaan zitten.

als je ooit in midden limburg moet zijn mag je overigens gerust bij mij een pauze inlassen, haha! koffie staat klaar hoor! alleen heb ik helaas geen paard te koop...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:43

wat een lang topic
ik ben vanaf pagina 6 overgegaan op de berichten van TS

TS heel verstandige keuze om het paard terug te brengen, deze merrie zou nooit bij jullie gaan passen

ik wil je wel een paar overwegingen geven

ik heb voor mijn dochter een pony gekocht, een merrie en welsh-cob
deze pony is een echte merrie, rete slim en in de bak niet makkelijk te rijden, ze test je enorm uit
kun je rijden doet ze alles voor je, zo niet laat ze je alle hoeken van de bak zien
mijn dochter heeft dus veel hoeken gezien -O-
maaaar en nu komt het...
buiten is ze de meest betrouwbare pony die ik ooit heb gehad of meegemaakt
ze is werkelijk nergens bang van, schrikt echt zelden en dan is er echt iets heel aparts
groot verkeer maakt niks uit, ratelende menkaren staat ze gewoon langs na te kijken
ze laat zich prima sturen en rijden, doet een sprongetje enz enz

nu mijn ruin
een brave sul die echt alles netjes doet wat je hem vraagt
makkelijk te rijden in de bak al moet je hem wel actief houden
maar.. met buitenrijden loopt hij graag voorop, loopt behoorlijk fanatiek en kan soms behoorlijk schrikken
zo'n held is hij niet
gelukkig schiet hij er alleen een stukje vandoor

2 totaal verschillende paarden en ook behoorlijk verschillend in hun gedrag buiten of in de bak

kijk dus goed wat jij graag wil met een paard en koop daar naar
een sul in de bak die met buitenrijden steeds schrikt is niet leuk als je van buitenrijden houdt
een super verkeersmak paard is dan veel prettiger

ik weet niet hoe lang je man precies is en vooral hoe zwaar maar staar je niet blind op de stokmaat
somige rondgeribte paarden met een kleinere stokmaat kunnen ook geschikt zijn en een wat kleiner paard is misschien ook wat makkelijker in de omgang

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:42

Het zou fijn zijn als je het paard een aantal weken kunt uitproberen en ermee naar buiten kunt etc zodat je het in alle omstandigheden kunt beoordelen. Meestal lukt dit niet bij een particulier. Bij een handelsstal kopen biedt wat dat betreft wel wat meer garantie, mits je een en ander goed op papier zet.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:26

Als je op sporthorses jouw zoekcriteria selecteert komen er wel iets van 9 paarden naar voren, waarvan er 2 toch wel erg leuk en geschikt lijken.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 00:37

Amaris schreef:
ja, en alle gangen.

en als het verkoper teveel moeite is, dan weet jij ook dat je er geen moeite in moet steken om 3 uur in de auto te gaan zitten.

als je ooit in midden limburg moet zijn mag je overigens gerust bij mij een pauze inlassen, haha! koffie staat klaar hoor! alleen heb ik helaas geen paard te koop...

Haha! Morgen in Valkenburg misschien bij stoeterij Ravensbos. 's avonds naar Brabant naar een lieve merrie van 16.

Dus zet de koffie maar klaar hoor haha :D

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 12:32

Lieve mensen die allemaal zo meegeleefd hebben;

WE HEBBEN HET ALLERLEUKSTE PAARD GEKOCHT! *\o/* <3

Sorry dat ik niet eerder heb kunnen updaten, ik had privé wat drukte en tegenslag.

Wij hebben na veel paardenbezoeken een geweldig paard gevonden.
De 14 jarige zwarte ruin Rolls Royce ( x Rubinstein x Nimmerdor). Hij is 1.65 hoog en super braaf en relaxt. Hij is afgelopen zaterdag gebracht. Hij wandelde zijn stal in, alsof hij er al jaren stond. Het is een knuffelkont eerste klas. Gister was ik zijn voetjes aan het poetsen, en ik voelde gekriebel op mijn rug. Staat hij met zijn lip te friemelen om wat aandacht, hij wilde even knuffelen :D

Hij is veel recreatief gereden, en loopt heerlijk relaxt aan een los teugeltje buiten. Wij hebben bij zijn oude stalling ook lekker door het dorp gewandeld om het te testen.
Verder kan hij ook wel leuk dressuren als het zou moeten. Hij zou Z-klaar zijn, heeft wel voor het laatst L2 gelopen. Maar goed, dat is voor ons niet zo belangrijk. Maar wel handig misschien om van te leren. Daar gingen wij niet voor, puur voor zijn lieve karakter.

Ik zou graag een foto plaatsen maar ik weet niet zo goed hoe dat moet hier :P

Dus ik denk maar zo, alles gebeurt met een reden. Ik voel me weer happy en op mijn gemak. Ik kijk er steeds naar uit om naar stal te gaan, dus het is voor iedereen de beste keus geweest.

Iedereen nogmaals enorm bedankt voor alle tips, mails en adviezen!! :o

Groet,

Marijse & Rolls

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:34

Gefeliciteerd... ! hartstikke leuk dat je zo'n geschikt paard heb gevonden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:36

Goede keuze lijkt me zo. Ik neem aan dat je hem hebt laten keuren (want dat stond er niet bij :D ). Veel plezier met hem in ieder geval!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:45

Leuk dat je een geschikt paardje hebt gevonden!
Een foto is wel onwijs leuk!
[img]hier%20de%20link%20van%20je%20foto[/img]

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:47

Klinkt helemaal goed! Leuk joh! Zal wel een goed gevoel geven als je nu naar stal gaat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:49

klinkt helemaal top! veel plezier met je nieuwe vriendje