Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:57

Nou daar ben ik dus ook benieuwd naar, zou de shet idd de juiste link leggen.
Volgens mij zou TS vanmorgen gaan proberen..

fokfanaat

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:02

ik zie het probleem niet zo, als ze tegen het draad aangaan staan krijgen ze ook een schok, dit is een andere ongewenste situatie waar de staf stroom op staat.

nu kun je veel sneller en directer (en dus korter en minder) straffen dan met een zweep de wei in.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:08

simodi schreef:
LoveUggs schreef:
Als je een hond een mep met een zweep verkoopt op zijn achterste loopt ie bij wijzer van 3 dagen met pijn.
Een paard gaat er harder door lopen, en na 5 min is hij die tik vergeten.

Dat denk jij ... :n Een paard voelt zelfs een vlieg op zijn huid, wat denk je dan van de zweep?!
En waarom denk je dat ie harder gaat lopen?

Dit was een voorbeeld.
Ik gebruik de meest simpele voorbeelden..
Dus de meeste dingen die ik zeg zijn bij wijzer van spreken.
(zeker niet denken dat ik je aanval..)
Daarbij denk ik soms dat de mensen op bokt af en toe een beetje overdrijven...
Je hebt helemaal gelijk wat betreft het prooidieren en jagers, en het straffen met honden onderling hoor.
Maar ik denk dat je totaal geen vergelijking kan maken met honden van deze tijd (huisdieren), en paarden van deze tijd.
En bij 9 vd 10 honden is het jachtinstinct ver en ver, achter gesloten deuren gestopt.
En als je bij de tijd van nu blijft, denk ik dat een hond echt kwetsbaarder is dan een paard...
Daarbij, is het miss wel een voordeel dat een paard een prooidier is, en dus vlucht.
Je merkt het vast wel, als je met je paard bent en het schrikt, wilt het er vandoor. Vertoont een of andere schrikreactie. Als de shet nou net zo'n schrik reactie vertoont van een schokje of tril (TS zou beginnen met de tril en als die niet werkte de laagste stand schok), dan is daar naar mijn idee niet veel mis mee. Hij zou er vandoor willen gaan, of bij de rest van de 'kudde' willen gaan staan. In elk geval dat hij denkt veilig te zijn voor het gene waar hij van schrok.

Ik hoop dat het allemaal goed uitpakt, en er niks meer dan een tril nodig is om hem op zijn plek te zetten. Dat hij de jaarling 'vergeet' en dat het erbij blijft. Waarscheinlijk zou dit niet zo zijn, maargoed...
Nogmaals, ik ben niet zo dat ik zeg van: GOH! DOEN!
Zou liever ook zien dat het eerst op een andere manier geprobeerd word, bijvoorbeeld door de ruimte van de shet te beperken, en hem toch bij zijn 'kudde' te laten, dus aan een longeerlijn bijv. Dan kan jaarling zelf bepalen waar ze loopt, en leert hij dat ze geen gevaar is...

Nogmaals, ik noem allemaal voorbeelden...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:27

ben benieuwd of TS het al heeft geprobeerd maar als het daar net zulk vies weer is als hier kan ik me ook voorstellen dat ze het even heeft uitgesteld ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:37

LoveUggs schreef:
Tigra_ schreef:

Overleden misschien niet maar menig hond is er toch wel mee verpest.

Dit valt heel erg mee. Mijn opa en oom trainen al JAREN (lees 10 tallen jaren) honden. Ze leiden ze op voor de politie, en zijn vaak erg blafferig in het begin.
Beiden gebruiken ze de stroomhalsband, als de honden thuis zijn, om ze te leren dat je binnen niet mag blaffen.
Dus in al die jaren, en bij elkaar een 20tal honden te hebben getraind, en bij allemaal die stroomband om te hebben gedaan, is er nooit wat ergs gebeurd.
En het klinkt misschien erg kapsones, alsof ze heel goed zijn, maar alle honden van mijn opa en mijn oom werken bij ME, buitenland, politie, enz, en alle honden halen tijdens wedstrijden die ze hebben met hun opleiding telkens opnieuw de 1e plaats. Er is er geen 1 vals van geworden, en ze presteren op hun allerbest..

Dat valt heel erg mee omdat dat mensen zijn die zulke honden trainen, die honden zijn "harder" dan de gewoon huis tuin en keuken hond dus dat is al bijna niet te vergelijken. Als je zo'n band bij de verkeerde hond gebruikt heb je hem zo verpest zelfde als dat iedereen zo'n ding gaat gebruiken.
Verder lijkt het me niet relevant om verder te gaan over hoe het bij honden werkt of wat dan ook want dat drijft te ver af van waar het eigenlijk over gaat.

Het enige wat ik nog over kwijt wil is dat ik ontzettend jammer vindt dat paarden gedwongen moeten worden om met elkaar in de wei te staan. Klikt het niet dan klikt het niet punt dat is nu het risico als je een nieuw paard aan kudde wilt toevoegen zeker als je dan niet de tijd neemt om het "goed" te doen en ja mocht het als nog niet klikken is het toch klaar als een klontje gaat niet zet ze ieders in een andere groep en klaar.
Ik wilden me er niet helemaal over uitlaten maar vindt het toch erg dat je het perse op deze manier wil. Gaat het niet gaat het niet waarom perse alle middelen aan willen grijpen en ze wel samen te houden. Doe niet moeilijk houdt het simpel en zet ze apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:43

Ik ken die politiehonden, zijn geen huis en tuin en keukenhonden, die staan op scherp en hebben het speciale karakter voor een politiehond....zie dit geen criteria om in zijn algemeenheid te zien.

Een strakgetrainde hond hoef ik als logee niet in mijn huis....ben hondengek, maar voor die honden gewoon bang, die zij ook een stukje harder dan de huishond, die stroomband zal wellicht nodig zijn om er door te komen......

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:50

@Russel nee hoor. Ik ben er tussen op gegroeid. Van baby afsaan, dus net geen 18 jaar haha. En tuurlijk moet je meer opletten bij deze honden, maar je kan thuis nog prima met ze knuffelen en spelen. De blaf band laten we m hier ff zo noemen, word (bij ons dan) alleen gebruikt met een stukje opvoeding. In huis, mag je niet blaffen. Je mag niet blaffen als het niet nodig is.

Goed! Weer on topic haha

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:01

Maar een blaf band is iets heel anders als een teletack. Een blafband straft direct ongewenst gedrag af. Een teletack wordt door mensenhanden al dan niet op het juiste moment bedient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:02

Bij jouw is de baas er bij...en dat scheelt. Ik weet niet beter dat deze honden in een buitenkennel zitten en alleen vinnen bij het gezin als de baas er bij is...

Snap nu ook waarom die honden niet blaffen als ze als drugshond gebruikt worden...

Vind het wel machtig hoe die honden dat aangeleerd krijgen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:03

Zelfde ervaring als Loveuggs, ken ook de politiehonden waarbij de schakel om gaat dat ze gewoon met kinderen kunnen knuffelen en spelen. Zitten meestal wel buiten en niet binnen..
Ook een paar keer trainingen bijgewoond (niet van honden in opleiding), band werd alleen gebruikt bij de honden die bij het grijpen echt niet los wouden laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:03

Jotoma, ik dacht dat zulke honden afgekeurd werden...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:06

Oh, ja ik weet er alles van, van pup tot dat ze verkocht worden.. Haha!
Het is niet bij iedere hond nodig hoor, en er worden ook veel andere honden gebruikt als drugshond.
Mechelaars en duitse herders worden veel gebruikt vanwege hun bespiering, en kracht in de kaak.
Maar we gaan wel heel offtopic!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:07

@russel: ik weet niet precies hoe het met die hond zat. Het was een normale, wekelijkse training. Wellicht deed die hond het alleen op de mouw waarmee ze trainen. Naar wat ik begreep hebben ze heel goed door wanneer het om mensen gaat of om de mouw.. Ging in dit geval om een mechelse die bij ME werd ingezet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:13

Jotoma schreef:
Zelfde ervaring als Loveuggs, ken ook de politiehonden waarbij de schakel om gaat dat ze gewoon met kinderen kunnen knuffelen en spelen. Zitten meestal wel buiten en niet binnen..
Ook een paar keer trainingen bijgewoond (niet van honden in opleiding), band werd alleen gebruikt bij de honden die bij het grijpen echt niet los wouden laten.

Mijn man is een hele tijd manwerker geweest bij een KNPV vereniging. Als hij in zijn pak tussen het publiek zat waren er honden die gewoon bij hem op schoot kwamen zitten maar zodra ze een commando kregen veranderden in duivels.

@Russel de meeste honden kan je al dan niet met een teletack wel aanleren om te lossen maar er waren ook honden die er juist door de stroomstoot nog harder tegenaan gingen en die zijn dan niet geschikt voor het politiewerk

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:17

Een stroomhalsband heb je al vanaf 29,95 zag ik op Marktplaats :(
Extra weiland bij huren of een afrastering plaatsen is natuurlijk een stuk kostbaarder.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:57

Dat is heel wat goedkoper als de vicebreaker die kost $349,-

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:28

Nadeel van een stroom stootje in de hals van het paard is, dat ze juist daarvoor wegrennen.
Zolang een paard met zijn voorhoofd het draad aanraakt, stapt hij terug.
Krijgt hij de stroomstoot achter de oren dan vliegt hij in schrik naar voren, dus dwars door het raster heen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:05

Ariebren schreef:
Nadeel van een stroom stootje in de hals van het paard is, dat ze juist daarvoor wegrennen.
Krijgt hij de stroomstoot achter de oren dan vliegt hij in schrik naar voren, dus dwars door het raster heen.

Hoe weet je dat Ariebren? Of heb je het stiekum zelf ook geprobeerd?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:07

Setteli schreef:
Ariebren schreef:

Logische redenatie wanneer je weet hoe paarden reageren op dingen voor hen en dingen achter hen ;).

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:10

_San87_ schreef:
Setteli schreef:

Logische redenatie wanneer je weet hoe paarden reageren op dingen voor hen en dingen achter hen ;).

lees even het sarcasme door de regels door..... ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:11

Omdat ik in de loop der jaren al heel wat stunten heb meegemaakt met de paarden.

Met de kop onder het schrikdraad door om een grassprietje te pakken, leuk hoor als ze dan toch het draad raken achter de oren.

Een paard is en blijft een vluchtdier.
Een klap van voren, stap achteruit, omdraaien en weg wezen.
Een klap van achteren, vooruit weg vluchten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:16

Setteli schreef:
_San87_ schreef:

lees even het sarcasme door de regels door..... ;)

Verandert niks aan mijn antwoord.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:30

Om een stroomhalsband te vergelijken met stroomdaad vind ik niet helemaal kloppen. Als het goed is komen paarden nooit in aanraking met het stroomdraad (wat ook de bedoeling is), terwijl je met een stroomhalsband juist wél de stroom toediend. Ik ben er absoluut geen voorstander van, tenzij absoluut noodzakelijk en alle andere methoden geprobeerd te hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:05

Ariebren schreef:
Omdat ik in de loop der jaren al heel wat stunten heb meegemaakt met de paarden.

Met de kop onder het schrikdraad door om een grassprietje te pakken, leuk hoor als ze dan toch het draad raken achter de oren.

Mijn tinkertje is net een oude Daf 33: die kan net zo hard vooruit als achteruit , tenminste in een dergelijk geval :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:11

Shirley schreef:
Ariebren schreef:

Mijn tinkertje is net een oude Daf 33: die kan net zo hard vooruit als achteruit , tenminste in een dergelijk geval :D

Met Andre van Duin als commentator.

Dat was nog eens een leuk programma op TV.