Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:56

zuske schreef:
Net verhuist van stal. Gevraagd van tevoren of er dekkende ruinen in de kudde stonden en kreeg het antwoord van de eigenaar van de pensionstal dat dat niet het geval was. Prima. Vraag ik naar de littekens van een merrie op stal, hoor ik dat er een dekkende ruin in de kudde staat. Mijn paard vertoont weinig van haar hengstigheid. Alleen beetje knipperen. Heb ik nu veel risico om haar op het land te zetten of niet? Mijn paard is sensibel en heb geen zin in nog meer ellende. Maakt het verder nog uit of de dekkende ruin hoefijzers heeft of niet?

Een ruin die littekens nalaat?? Dan zou ik daar meer vragen over hebben......

Een ruin die beleefd, respectvol en voorzichtig met z'n dames is, die mag z'n gang gaan; zo niet, blijft ie wat mij betreft van de vrouwen af!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:11

ikke schreef:
zuske schreef:
Net verhuist van stal. Gevraagd van tevoren of er dekkende ruinen in de kudde stonden en kreeg het antwoord van de eigenaar van de pensionstal dat dat niet het geval was. Prima. Vraag ik naar de littekens van een merrie op stal, hoor ik dat er een dekkende ruin in de kudde staat. Mijn paard vertoont weinig van haar hengstigheid. Alleen beetje knipperen. Heb ik nu veel risico om haar op het land te zetten of niet? Mijn paard is sensibel en heb geen zin in nog meer ellende. Maakt het verder nog uit of de dekkende ruin hoefijzers heeft of niet?

Een ruin die littekens nalaat?? Dan zou ik daar meer vragen over hebben......

Een ruin die beleefd, respectvol en voorzichtig met z'n dames is, die mag z'n gang gaan; zo niet, blijft ie wat mij betreft van de vrouwen af!

met ijzers is er al snel een schram of plekje, littekens/schrammen etc hoeven echt niet direct dramatisch kwa oorzaak te zijn...

\maar ik zou in ieder geval niet zo blij zijn met pension eigenaar...

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:59

Waratje schreef:
Een dekkende ruin met (voor) hoefijzers geeft iets meer risico op schrammen op de romp van de merrie. Dat je merrie weinig laat zien in onze ogen, zegt niet veel over gedrag bij een "aantrekkelijke" ruin. Hoeveel risico je merrie loopt is ook afhankelijk van de omgangsvormen van de ruin (en ook wel die van jouw merrie).
Hoe gaat de introductie van nieuwe paarden in de groep bij je nieuwe stal? Het kan verstandig zijn om je merrie een week naast de groep te hebben lopen om te kijken wat de onderlinge reacties zijn, met name dan die van jouw merrie en de betreffende ruin.

Ze komt ook een week naast de kudde te staan. Maar dat betekent toch niet dat je gelijk een dekkende ruin krijgt. Als zij die week niet hengstig is hoeft er toch niets aan de hand te zijn? Maar als ze later hengstig wordt en toch al in de kudde staat en die hengst erop springt heb ik nog steeds hetzelfde probleem.

De betreffende ruin is nogal een kleintje en klampt zich behoorlijk vast, wat ik ervan begrepen heb. Ik heb hem nog niet zien dekken en ik heb nu 1 merrie gezien met die littekens.