Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aerdenhout1 schreef:Gelukkig zitten er ook nog genoeg paarden mensen op bokt die niet in de hogere sferen zitten en logisch nadenken w.b.t een paard.
Al die goeroe's verdienen er goud geld aan, en dat vind ik dan wel weer knap hoor, dat je zo veel mensen met paarden zo ver kan krijgen dat ze zelfs ( dat vind ik persoonlijk de meest onzinnige die ik ben tegen gekomen!) een touwtje laat kopen met hun naam eraan verbonden!
Kost nog een godsvermogen ook zo'n touwtje!
ik heb dat ook altijd geleerd. Want je hebt genoeg paarden die als ze 1x 'mogen' rennen van de schrik, ineens bij elk blaadje gaan schrikken zodat ze fijn een sprintje kunnen trekken
Maritje1991 schreef:Pentax schreef:Paarden zijn echt geen zachtaardige wezens hoor haha. Met die instelling lig je in het ziekenhuis bij het verkeerde paard.
Verder ben je gewoon de verkeerde mensen tegen gekomen denk ik.
Zoals jij dus?(zulke opmerkingen is precies wat ik bedoel) en de rest van bokt?
Paarden zijn niet gewelddadig van zichzelf hoor.
paardje1983 schreef:heb niet de hele topic gelezen, maar naar mijn mening worden paarden nooit lastig geboren, maar worden de paarden gemaakt zoals de mensen van de paarden verwachten.

). Ook bij anderen trouwens, niet alleen bij mij. Dus de boodschap was overgekomen mika11 schreef:Ragdollcat schreef:Ja tegenwoordig is het allemaal Horsemanship en of Parrelli en Monty Roberts en noem maar op.
Je kan ook overdrijven daarin er zijn zelfs paarden die eraan geestelijk kapot gaan doordat men ermee overdrijft.
Ik ben meer voor consquent opvoeden en gewoon kort en duidelijk zijn naar het dier, en verder zoveel mogelijk lekker met soortgenoten op t land en of swinters in de paddock, ze voeden elkaar op, dan heb je er geen lastig en vervelend paard aan (monsters).
Helemaal mee eens.
Zo doe ik het ook, verder helemaal geen poespas met levels of kunstjes leren etc.
En ik heb een super makkelijk, gehoorzaam en relaxed paard daardoor.
Paarden moeten gewoon weten waar ze aan toe zijn.
maar toen veulie uiteindelijk deed wat er moest gebeuren (5m netjes meelopen) werd hij uitgebreid beloond. En mij maak je niet wijs dat veulie angstig was... Bij het belonen stonden zijn oortjes naar voren en had hij zijn hoofdje hoog. Een beetje aangenaam verrast leek het wel: 'Oh, dus als ik dat doe word ik geknuffeld. Okee doe ik dat voortaan
'

Mloes schreef:Ik heb het idee dat TS zich steeds meer bedenkt, en begint in te zien dat ze toch eigenlijk hetzelfde zegt als het gros hier?![]()
Ieder paard is anders, maar ik ben er van overtuigd dat, om samen te kunnen werken met je paard, het paard moet luisteren. Hetzij goedschiks, en soms moet het even kwaadschiks.
Ik kan inmiddels lezen en schrijven met mijn stronteigenwijze haflingermerrie, maar dat is ook wel eens anders geweest. Vroegah durfde ik haar nooit aan te pakken, gevolg: Pony deed precies waar ze zin in had. Buitenritjes duurden een kwartier; mevrouw ging gewoon rechts, rechts, rechts, rechts, en we waren weer thuis. Als je ons nu ziet, zouden we volgens mij het perfecte voorbeeld voor alle paardenfluistermensen zijn, zo goed we met elkaar overweg kunnen. Ze luistert perfect zonder dat ik dat afdwing, is altijd blij me te zien en ze is echt niet bang voor me. Maar om hier te komen hebben we echt wel even gevochten! En dat ging echt niet altijd even lief! Zo ging ze vroeger vaak in volle galop naar de uitgang van de bak. Ik heb me echt niet af lopen vragen: 'Goh, waarom gaat ze ineens in volle galop, briesend met de oortjes naar voren, naar het hek?'