Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:01

Gelukkig zitten er ook nog genoeg paarden mensen op bokt die niet in de hogere sferen zitten en logisch nadenken w.b.t een paard.
Al die goeroe's verdienen er goud geld aan, en dat vind ik dan wel weer knap hoor, dat je zo veel mensen met paarden zo ver kan krijgen dat ze zelfs ( dat vind ik persoonlijk de meest onzinnige die ik ben tegen gekomen!) een touwtje laat kopen met hun naam eraan verbonden!
Kost nog een godsvermogen ook zo'n touwtje!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:10

heb niet de hele topic gelezen, maar naar mijn mening worden paarden nooit lastig geboren, maar worden de paarden gemaakt zoals de mensen van de paarden verwachten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:11

aerdenhout1 schreef:
Gelukkig zitten er ook nog genoeg paarden mensen op bokt die niet in de hogere sferen zitten en logisch nadenken w.b.t een paard.
Al die goeroe's verdienen er goud geld aan, en dat vind ik dan wel weer knap hoor, dat je zo veel mensen met paarden zo ver kan krijgen dat ze zelfs ( dat vind ik persoonlijk de meest onzinnige die ik ben tegen gekomen!) een touwtje laat kopen met hun naam eraan verbonden!
Kost nog een godsvermogen ook zo'n touwtje!

+:)+
Meerdere goeroes heb ik uitbundig bekijken en onder de loep genomen. Conclusie, ik ben wel gewoon mijn eigen goeroe :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:37

Ik denk dat je soms niet te veel moet nadenken. Tuurlijk doen paarden dingen met een reden maar op sommige momenten kun je daar niet bij stilstaan en als je dat wel doet ben je te laat met reageren.
Bv een paard onder het zadel paard leert dat als hij de ruimte krijgt z'n eigen ding te doen uiteindelijk doet het paard alleen maar wat hij zelf wil en kun je niet echt meer rijden, kun je heel lief en lang over doen om het recht te breien maar je ken ook gewoon streng en goed optreden dan is het zo klaar. Tuurlijk afhankelijk van het paard kijk je of ze gewoon een loopje met je nemen of er iets dwars zit. Maar je moet ook durven en kunnen doorpakken met paarden het is geen speelgoed. Nee het zijn tankers van gemiddeld een 500 kilo dat is geen lachertje. Wat mij soms irriteert is dat mensen achter elke bokje dat een paard geeft problemen gaan zoeken. Natuurlijk is van belang dat het paard niets dwars zit maar net zo goed kan het paard profiteren van het feit dat je zelf alles in twijfel neemt en over alles na gaat denken. Te veel denken is niet goed net zoals te weinig nadenken niet goed is.
Zelfde met paarden die van elke blaadje dat vliegt schrikt. Kun je moeilijk over doen en van alles uit de kast trekken maar je ken het ook net zo goed gewoon negeren doorgaan en wat meer aan het werk zetten/afleiden als je daar soft mee omgaat heb je kans dat je het alleen maar erger maakt of je in het zelfde blijft hangen. Houdt je bezig en neem je leiding hebben ze geen tijd om de vliegende blaadjes te zien.

Magrathea

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:41

@Tigra precies :j ik heb dat ook altijd geleerd. Want je hebt genoeg paarden die als ze 1x 'mogen' rennen van de schrik, ineens bij elk blaadje gaan schrikken zodat ze fijn een sprintje kunnen trekken :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:57

Maritje1991 schreef:
Pentax schreef:
Paarden zijn echt geen zachtaardige wezens hoor haha. Met die instelling lig je in het ziekenhuis bij het verkeerde paard.
Verder ben je gewoon de verkeerde mensen tegen gekomen denk ik.

Zoals jij dus?(zulke opmerkingen is precies wat ik bedoel) en de rest van bokt?

Paarden zijn niet gewelddadig van zichzelf hoor.

hmmm, mijn merrie is een kreng naar andere paarden, slaat gericht als het haar uit komt. wel lief naar mensen, maar ze moet je niet over het hoofd zien als je er tussen staat en ze wil die ander slaan...

Mijn ruin is dominant en lomp en niet snel onder de indruk. Hij is niet gewelddadig maar als hij je uit wil dagen, kan hij wel happen.
En als hij jolig is en graag naar de wei wil, heb je je handen vol aan hem. Van het voorjaar een flinke trap gehad omdat hij zich lostrok bij het draadje vastmaken en dit keer jolig om zich heen sloeg terwijl ik nog het uiteinde van het touwtje vast had en die was raak tegen mijn knie en bovenbeen. Gevaarlijk dus!
Vorig jaar stond ik in de wei uit te mesten en dan loopt hij altijd om je heen te diedelen om aandacht.
Hij zag iets in de verte, draaide zich ineens 180 graden om en sprong vooruit, zo mij en mijn kruiwagen omver. Sloeg tegen de grond... Ook gevaarlijk en lomp...

Wil hij op buitenrit naar huis of ziet hij andere paarden waar hij naar toe wil en wordt hij heet moet je ook oppassen dat je hem niet verkeerd behandeld of te strak pakt want dan gaat hij bokken en gooit hij je er af. Dan noem ik hem toch echt een rotknol op die momenten!

Ander paard wil niet graag werken, wil je aandraven gaat ze staken en bokken, lig je er af aan de verkeerde kant, loopt ze over je benen met haar achterbenen en krijg je een trap na zo van "weg ermee, wat heb ik tussen mijn benen zitten!"...
Ook gevaarlijk.

Monsters is een groot woord, maar je hebt genoeg paarden die een sterke persoonlijkheid hebben en die zich niet zo makkelijk laten "leiden" en ook paarden die uit angst of onzekerheid onverwacht en fel kunnen reageren.

Daarnaast heb je ook gewoon krengen van paarden die, om wat voor reden dan ook, zich monsterachtig of onbetrouwbaar gedragen en dan hoeft niet aan de huidige eigenaar te liggen als je merkt dat het paard steeds weer terugvalt in hetzelfde gedrag bij verschillende personen die er mee werken.
Tuurlijk, er is vast iets misgegaan, maar zulke paarden zijn niet leuk om mee te werken en kunnen gevaarlijk zijn!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:51

paardje1983 schreef:
heb niet de hele topic gelezen, maar naar mijn mening worden paarden nooit lastig geboren, maar worden de paarden gemaakt zoals de mensen van de paarden verwachten.

nou ook niet altijd. Vorig jaar was er een haflinger veulen van 3 weken die (helaas) tot toen nooit in handen was geweest. Dat ding viel je aan, oren in de nek, tanden bloot, wit van de ogen zichtbaar en gericht uithalen zodra je door het hek kwam. 2 klappen aan z'n kop met een halster en een goed gemikte schop onder z'n reet (ik was eerder) verder was er niks meer aan de hand en gedroeg hij zich prima. 3 weken later liep hij braaf mee aan een touwtje.

Dan kun je 'fluisteren' wat je wil, maar dan blijft het een gevaarlijk dier, soms moeten ze gewoon een schop onder hun hol hebben. Moeders was veel te zacht die liet al dat geklier rustig toe, dus meneer was koning te rijk... tot hij mij tegen kwam.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:54

Ook al zo'n haflinger ei? :+
Nee Qimm ik vind dat je daar goed gehandeld hebt. De moeder had hetzelfde gedaan als ze dus niet zo'n ei was :=

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:55

ja een zacht ei :D

en het was hij of ik, nou dan weet ik het wel :+

het punt was dat ze soms ook zonder menselijke interventie monstertjes kunnen zijn. Oorspronkelijk had ik hem Lucifer genoemd, maar dat heb ik later aangepast naar Julius omdat hij toen echt lief was. Je moest wel z'n bekkie in de gaten houden want happen dat wilde hij nog wel proberen, maar dat agressieve dominante gedrag was weg (en belangrijker, hij was niet bang of kopschuw na de mishandeling :Y) ). Ook bij anderen trouwens, niet alleen bij mij. Dus de boodschap was overgekomen
Laatst bijgewerkt door Qimm op 06-06-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:58

mika11 schreef:
Ragdollcat schreef:
Ja tegenwoordig is het allemaal Horsemanship en of Parrelli en Monty Roberts en noem maar op.

Je kan ook overdrijven daarin er zijn zelfs paarden die eraan geestelijk kapot gaan doordat men ermee overdrijft.

Ik ben meer voor consquent opvoeden en gewoon kort en duidelijk zijn naar het dier, en verder zoveel mogelijk lekker met soortgenoten op t land en of swinters in de paddock, ze voeden elkaar op, dan heb je er geen lastig en vervelend paard aan (monsters).

Helemaal mee eens.
Zo doe ik het ook, verder helemaal geen poespas met levels of kunstjes leren etc.
En ik heb een super makkelijk, gehoorzaam en relaxed paard daardoor.
Paarden moeten gewoon weten waar ze aan toe zijn.

Ik heb een hele relaxede volbloed arabier en zeer makkelijk in alles en ik laat hem ook lekker paard zijn en hem in zijn waarde laten en ik kan alles met hem, nooit problemen met hem gehad, alleen af n toe duidelijk zijn wat er wel en niet mag en verder lekker veel plezier met hem en veel knuffelen.

Maar soms is het wel nodig als je een paard hebt gekocht en die is verpest (verknipt door vorige eigenaars) is het een handig hulpmiddel om het weer enigszins goed te krijgen. Heb er ook paarden van een gevaarlijk dier zien veranderen in een normaal paard in de juiste handen.

Maar ze gaan niet door en door, maar stopten ermee toen het weer goed was en normaal kon doen.

Het is gewoon een rage en er valt bergen geld te verdienen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-06-12 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:59

Ik heb er ook wel eens zo eentje gezien. En ik heb ook nog nooit iemand zo tekeer zien gaan tegen een veulen :\ maar toen veulie uiteindelijk deed wat er moest gebeuren (5m netjes meelopen) werd hij uitgebreid beloond. En mij maak je niet wijs dat veulie angstig was... Bij het belonen stonden zijn oortjes naar voren en had hij zijn hoofdje hoog. Een beetje aangenaam verrast leek het wel: 'Oh, dus als ik dat doe word ik geknuffeld. Okee doe ik dat voortaan :)* '

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:08

Boston is inmiddels een keer of 4 op z'n bek gegaan om tot de conclusie te komen dat het touw alleen maar slap komt te hangen als hij een stap mijn kant op zet. Na een kwartiertje worstelen hobbelde hij braaf mee als ik iets druk op het touw zette en kwam hij nog steeds lekker bij me knuffelen.
Het wijken voor druk zaadje is geplant, hier ga ik later veel van oogsten en is voor hem dus veel minder stressvol.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:39

Ach ja, ik heb ook zo iets meegemaakt met een veulen, 7 mnd oud. Er kon niet mee gewandeld worden omdat hij alleen maar liep te stijgeren.

Toe ben ik met 'm gaan wandelen en zo gauw hij op twee benen stond sprong ik naar de zijkant en trok 'm
om zodat hij het evenwicht verloor en viel.

Na drie keer viel het kwartje en was hij zéér braaf.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:46

Ik ben van het vragen aan mijn paard, vraag ik iets verkeerd dan vertellen ze het mij.

Dat wil niet zeggen dat ik nooit zeg: stel je eens niet zo aan of doe niet zo dom als ze weer eens stom staan te kijken oid.

En een schop kunnen ze ook krijgen hoor, tis maar net hoe het dier zich op dat moment gedraagd. :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:59

Als een paard mij bijt vraagt tie om een klap. En ach, ik ben de rotste dan ook niet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:28

Ik denk dat TS nog nooit een ''echt lastig paard'' gehad heeft :)

Je moest eens weten hoeveel paarden er gewoon op rust staan voor de trailer omdat ze geen zin meer hebben. Wat niets met angst te maken heeft. Mijn paard mocht ''vroegahh'' altijd op een vast pad galopperen. Nu is dat natuurlijk het stomste wat je kunt doen.. Maar als het dan dus één keer NIET kon dan had je de poppen aan het dansen en tja dan is het wel eens handig om een slof even aan te trekken en duidelijk te maken dat er gewoon geluisterd moet worden... En ik ben het er mee eens dat veel paarden oneerlijk gereden worden en een bang paard moet ook geen vrachtwagen opgeslagen worden... Maar overal zitten uitzonderingen. Zo heb ik op een stal waar ik gewerkt heb een paard gereden die constand bij een bepaalde hoek omhoog ging.. Niet uit angst maar gewoon omdat daar aan de andere kant van het schot de voerwagen stond.. Dan is het gewoon wel eens nodig om een paard even '' door te trappen'' Niet elk paard gaat voor een mug en een scheet aan de kant..

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:41

Mijn mening is dat mensen die niet van paarden houden, ze als monsters beschouwen. Gelukkig doen ook veel mensen dat níet!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 02:06

gister wilde een paard door de bakdeuren breken waar ik was en tis dat we met zn 2en stonden anders was het hem misschien wel gelukt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 02:10

Eithne schreef:
Mijn mening is dat mensen die niet van paarden houden, ze als monsters beschouwen. Gelukkig doen ook veel mensen dat níet!

Mijn paard is (af en toe) echt een monster.... en toch houd ik van haar. :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 02:17

dat maakt het ook interessant enzo

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:41

Ik heb het idee dat TS zich steeds meer bedenkt, en begint in te zien dat ze toch eigenlijk hetzelfde zegt als het gros hier? :D
Ieder paard is anders, maar ik ben er van overtuigd dat, om samen te kunnen werken met je paard, het paard moet luisteren. Hetzij goedschiks, en soms moet het even kwaadschiks.

Ik kan inmiddels lezen en schrijven met mijn stronteigenwijze haflingermerrie, maar dat is ook wel eens anders geweest. Vroegah durfde ik haar nooit aan te pakken, gevolg: Pony deed precies waar ze zin in had. Buitenritjes duurden een kwartier; mevrouw ging gewoon rechts, rechts, rechts, rechts, en we waren weer thuis. Als je ons nu ziet, zouden we volgens mij het perfecte voorbeeld voor alle paardenfluistermensen zijn, zo goed we met elkaar overweg kunnen. Ze luistert perfect zonder dat ik dat afdwing, is altijd blij me te zien en ze is echt niet bang voor me. Maar om hier te komen hebben we echt wel even gevochten! En dat ging echt niet altijd even lief! Zo ging ze vroeger vaak in volle galop naar de uitgang van de bak. Ik heb me echt niet af lopen vragen: 'Goh, waarom gaat ze ineens in volle galop, briesend met de oortjes naar voren, naar het hek?' :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:16

Mloes schreef:
Ik heb het idee dat TS zich steeds meer bedenkt, en begint in te zien dat ze toch eigenlijk hetzelfde zegt als het gros hier? :D
Ieder paard is anders, maar ik ben er van overtuigd dat, om samen te kunnen werken met je paard, het paard moet luisteren. Hetzij goedschiks, en soms moet het even kwaadschiks.

Ik kan inmiddels lezen en schrijven met mijn stronteigenwijze haflingermerrie, maar dat is ook wel eens anders geweest. Vroegah durfde ik haar nooit aan te pakken, gevolg: Pony deed precies waar ze zin in had. Buitenritjes duurden een kwartier; mevrouw ging gewoon rechts, rechts, rechts, rechts, en we waren weer thuis. Als je ons nu ziet, zouden we volgens mij het perfecte voorbeeld voor alle paardenfluistermensen zijn, zo goed we met elkaar overweg kunnen. Ze luistert perfect zonder dat ik dat afdwing, is altijd blij me te zien en ze is echt niet bang voor me. Maar om hier te komen hebben we echt wel even gevochten! En dat ging echt niet altijd even lief! Zo ging ze vroeger vaak in volle galop naar de uitgang van de bak. Ik heb me echt niet af lopen vragen: 'Goh, waarom gaat ze ineens in volle galop, briesend met de oortjes naar voren, naar het hek?' :D

Nou, ik sla mijn paard nog steeds niet hoor :)
En dat ben ik ook niet van plan. Ik heb gister nog even getest hoe slecht mijn paard luistert (in jullie ogen)

Inderdaad heel slecht :j

:')
Laatst bijgewerkt door MaritB op 07-06-12 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:18

Wat doe jij dan als een paard je bijt (en niet meer loslaat)?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:19

Mijn paard zal er wel geen reden voor hebben om het niet te doen :)

De andere paarden doen dat ook niet bij mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:25

Dat dacht ik ook... heb al veel paarden in de hand gehad.
Een (groot) gebaar maken en als dat niet duidelijk was, even je stem erbij; was altijd voldoende.
Maar toch kwam er 1 op mijn pad, die bijt en niet meer loslaat.

Ook een x een paardje gehad die je letterlijk de wei/paddock uit probeerde te trappen.
Op-/wegjagen? Dan kwam hij met zijn kont naar je toe om uit te halen.
Aan de hand? geen centje pijn. Ook aan de longeerlijn? Niets aan de hand, maar zodra hij "los" was, was hij echt een ramp.