een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:40

Ik ben enkel voorstander als je hem paardwaardig kan houden, als hij zich netjes kan gedragen, als het veilig is voor jezelf, het paard en de omgeving en als hij positef kan bijdragen voor de sport/fokkerij.
Zoniet, ballen eraf.

Daarom wordt de kleine hengst hier zo snel mogelijk geruind. Goed, ik kan hem de omgeving bieden, kan hem de baas, maar hij is van geen enkele waarde voor de fokkerij en hij heeft toch wel lst met zichzelf, runen gaat hem volgens mij algemeen mer rust in het hoofd gegeven ook. Hem hengst houden zou echt nutteloos zijn.
De andere wacht ik voorlopig nog omdat hij aan alle voorwaarden voldoet, alleen moet ik nog uitvissen of hij keuringswaardig is of eventueel potentieel interessant voor de sport. Zoniet mag meneer ook lekker geruind worden tenzij het echt zo'n uitzonderlijke uitzondering op de regel is waar je echt alles mee kan blijven doen zonder enig probleem.

Mocht hij toch gaan etteren voor hij is voorgebracht, ballen eraf! Een hengst die het varken uithangt en gevaarlijk is zie ik ook liever niet in de fokkerij verschijnen, vind ik persoonlijk zeer negatieve eigenschap.

Dilayla

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:43

Hoeveel hengsten in Nederland hebben nu echt een paardwaardig leven? dat zijn er helaas bar weinig. Zeg niet dat ze er niet zijn... Maar een hengstje kan je nu eenmaal niet zomaar in een kudde gooien en daar paard laten zijn. Onbedoelde veulentjes zitten we ook niet op te wachten.

IMO moet je het pas overwegen om een hengst hengst te laten als je het dier een paardwaardig leven kan geven, jij de leider bent en de hengst een echte meerwaarde is voor de fokkerij... (wand een hengst hengst laten zonder dat hij ooit iets met zijn ballen mag doen vind ik ook onzin).

Natuurlijk? nee... voor vele de beste oplossing .. ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:07

Mijn 2 hengsten hebben samen in hun weitje veel minder meningsverschillen dan de merrie en de ruin die sinds zondag samen staan. Had ik moeten weten ook dat mijn vosse dame graag tegendraads doet :roll:

Ik moet wel met 1 klein dingetje opletten bij m'n 2 hengsten als ze gaan kroelen. De ene is schoft ongeveer 1m60, de andere tussen 70 en 90cm (moet jem eens meten). de grote knaagt aan de kont/staart van de klinste, en de kleinste knaagt aan buik/been van de grote. Alleen gaat ie soms zo ver onder de buik door knagen (waar de grote wel van geniet), dat ik soms bang ben dat ie een keerje in de grote z'n ballen gaat bijten en dat de verkeerde dus gecastreerd wordt :+

Heb maar af en toe eentje die met 5e been door de weide rent maar dan zit echt alle aandacht op de merrie en negeert hij de ander compleet. Meestal is dit als de merrie met de ruin aan het bekvechten is, of aan het rondrennen om iets. Voor de rest hebben beide hengsten (leeftijden 6 en 3) echt niet veel interesse in de merrie en ze zijn nog de makkelijkste in omgang ook. Had me overal op voorbereid, maar niet dat ze zo snel close zouden zijn (ze lopen altijd samen) en dat ze in alles zo koel zouden blijven.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:41

Ik heb zelf een klophengst te oud om te laten helpen. (toen der tijd) hij is niet soicaal hij kan niet samen met anderen LOs.wel rijden ect.

Ik vind als hij sociaal is en sociaal laat opgroeien en handelbaar dan kan je hem hengt houden! maar als je er niet mee wil dekken kan je hem beter laten helpen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:48

mijn pony is met 8 jaar gecastreerd, dit zodat hij dan samen kon staan met mijn shetlander merrie.

na 1,5 maand stonden ze al samen en zijn beste vriendjes. ik heb er nooit geen spijt van gehad, hij heeft nu een veel gezelliger leven.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:51

8 jaar vind ik ook nog niet oud om te laten helpen.
meer richting de 17.