5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:00

En als peerd op zijn bakkes gaat kan ie net zo goed die ader overvallen of alstie ergens tegen aan knalt met zijn idiote gedrag kan ie dat ook. :+ Zullen we ze allemaal in watjes inpakken en vooral niet meer aanraken?

Als jij het zou riskeren om mij te schoppen als ik mijn paard een schop geef die jij niet terecht vind... Echt dan zou je nog niet klaar zijn met me....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:01

Ayasha schreef:
En als peerd op zijn bakkes gaat kan ie net zo goed die ader overvallen of alstie ergens tegen aan knalt met zijn idiote gedrag kan ie dat ook. :+ Zullen we ze allemaal in watjes inpakken en vooral niet meer aanraken?

ja dat kan risico met dieren

maar dat vergoeilijkt het doormiddel van trappen verhoogd risico
zieke gedachte vind ik dat

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:03

Zet ze dan vooral niet meer samen op weide ikdoemaarwat want daar schoppen ze veel harder dan jij en ik samen kunnen schoppen. ;)
Een schop is vermoedelijk de meest duidelijke taal die je maar kan spreken met een paard. Dat doen ze onderling ook en dat komt heel goed door. :j Snap niet dat paarden onderling wel mogen schoppen maar dat mensen het moeten doen met "foei paardje, aai paardje aai". Da's toch nie logisch?

Dat je schoppen niet vind kunnen is trouwens jouw zaak, maar dat je dat enkel kan onderbouwen met zo'n loos argument van een ader overschoppen waarvan de kans eigenlijk net zo groot is als wanneer je ze samen op weide gooit of als ze vallen op stal of eender wat doen... Sja... :)
Stop dan maar met alles, want met rijden geef je ze ook extra risico op blessures, zeker als je springt. In het bos stel je ze ook bloot aan grotere risico's.... Op de baan al helemaal... :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:15

Ayasha schreef:
Zet ze dan vooral niet meer samen op weide ikdoemaarwat want daar schoppen ze veel harder dan jij en ik samen kunnen schoppen. ;)
Een schop is vermoedelijk de meest duidelijke taal die je maar kan spreken met een paard. Dat doen ze onderling ook en dat komt heel goed door. :j Snap niet dat paarden onderling wel mogen schoppen maar dat mensen het moeten doen met "foei paardje, aai paardje aai". Da's toch nie logisch?

Dat je schoppen niet vind kunnen is trouwens jouw zaak, maar dat je dat enkel kan onderbouwen met zo'n loos argument van een ader overschoppen waarvan de kans eigenlijk net zo groot is als wanneer je ze samen op weide gooit of als ze vallen op stal of eender wat doen... Sja... :)
Stop dan maar met alles, want met rijden geef je ze ook extra risico op blessures, zeker als je springt. In het bos stel je ze ook bloot aan grotere risico's.... Op de baan al helemaal... :)

en geen van alle doe ik :Y)

maar beetje loos om mijn argument een loos argument te noemen ;)
ik vind het om meerdere redenen not done, en die redenen heb ik al aangegeven in het topic
stel dat er wel iets fout gaat dan wil ik niet in zak en as zitten omdat ik die schop heb gegeven en ik dan de schuldige ben en getroost kan worden door mensjes die dan gaan roepen: ja meis je kan er niks aan doen was maar een ongeluk
nee een trap geef je bewust als mens zijnde, met dieren werkt dat net even anders

maargoed, trap jij lekker je paard hoor ook al is het niet terecht ;)
ik doe het iig niet :Y)

Ayasha
Blogger

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:17

Jouw paard komt dus niet buiten met vriendjes? := Eigenlijk zelfs helemaal niet buiten zodat ie vooral niet kan vallen? := Peerd weet ook wanneer ie trapt hoor. Die weten heel goed waar ze hun lieftallige hoefjes laten. ;)

Lekker oordeel dat ik trap als het niet terecht komt, wat denk je, dat ik binnen kom "Goedemorgen jonges!" en dan alledrie de stallen af ga om ze al vast allemaal een schop onder hun gat te geven? :+ Heb wel wat beters te doen :')

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:20

Ik schop ook terug hoor, als mijn paard slaat. Veel mag, maar slaan, bijten e.d daar ben ik niet van gediend ;)

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:21

Als een paard naar mij trapt kan ie zeker een knal terug verwachten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:22

Ayasha schreef:
Jouw paard komt dus niet buiten met vriendjes? := Eigenlijk zelfs helemaal niet buiten zodat ie vooral niet kan vallen? := Peerd weet ook wanneer ie trapt hoor. Die weten heel goed waar ze hun lieftallige hoefjes laten. ;)

Lekker oordeel dat ik trap als het niet terecht komt, wat denk je, dat ik binnen kom "Goedemorgen jonges!" en dan alledrie de stallen af ga om ze al vast allemaal een schop onder hun gat te geven? :+ Heb wel wat beters te doen :')

ik weet niet waar staat dat hij niet buiten komt met vriendjes ? je moet geen woorden in mijn mond proberen te leggen die ik niet gezegd heb....
nogmaals het is per situatie verschillend, gericht trappen zal ik zeker afstraffen.....ik behandel hem niet als een eitje
maar ik behandel hem wel eerlijk

jij geeft zelf aan wel te trappen dus de veroordeel maakte je zelf al, hoef je mij niet voor aan te wijzen ;)

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:23

Sanne_gm schreef:
Ik schop ook terug hoor, als mijn paard slaat. Veel mag, maar slaan, bijten e.d daar ben ik niet van gediend ;)

Mee eens, van mij kunnen ze ook een lel terug verwachten!
Ken ook iemand die werd gebeten door een paard (2jarige), die heeft teruggebeten in de lip van het paard, en paard deed het nóóit weer :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:58

Ayasha schreef:

ikdoemaarwat schreef:
en geen van alle doe ik :Y)

maar beetje loos om mijn argument een loos argument te noemen ;)
ik vind het om meerdere redenen not done, en die redenen heb ik al aangegeven in het topic
stel dat er wel iets fout gaat dan wil ik niet in zak en as zitten omdat ik die schop heb gegeven en ik dan de schuldige ben en getroost kan worden door mensjes die dan gaan roepen: ja meis je kan er niks aan doen was maar een ongeluk
nee een trap geef je bewust als mens zijnde, met dieren werkt dat net even anders

maargoed, trap jij lekker je paard hoor ook al is het niet terecht ;)
ik doe het iig niet :Y)

;)

Ik gaf aan te trappen indien dat nodig was. Niet dat ik het als hobby heb. :+ Jij maakte daar van dat ik trap als het niet terecht is. ;) Dus jawel, mijn aanwijzing is geheel terecht. :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:04

Ayasha schreef:
;)

Ik gaf aan te trappen indien dat nodig was. Niet dat ik het als hobby heb. :+ Jij maakte daar van dat ik trap als het niet terecht is. ;) Dus jawel, mijn aanwijzing is geheel terecht. :j

het ging mij om het laatste zinnetje

maargoed je kan natuurlijk ook gaan muggenziften om je gelijk te halen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:04

Of je kan gaan ontkennen om niet te moeten toegeven dat je voorbarige conclusies trekt :(:)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:05

Ayasha schreef:
Of je kan gaan ontkennen om niet te moeten toegeven dat je voorbarige conclusies trekt :(:)

als jou dat nou gelukkig maakt he :Y)
moet je dat vooral denken :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:12

ikdoemaarwat: :roll: :(:)

san0123: := Dat zou ik dan weer niet doen... :') Zie mezelf echt niet in mijn paard haar lip bijten :') Moet een raar zicht geweest zijn :))

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:23

Ik heb het helaas niet gezien, maar het heeft blijkbaar wel geholpen!
Paard is nu dacht ik 12, en heeft nog nooit weer gehapt!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:32

ik vind het een lastige situatie :=

aan de ene kant zou ik zeggen.. een paard hoort niet te trappen, dus krijgt er eentje flink terug
aan de andere kant.. je geeft aan dat hij schrok, en in schrik reacties is dit gewoon instinct wat de boel overneemt.
weet niet of je paard dit snapt en of dat dan eerlijk is.

vorige week nog meegemaakt met een leerling van mij.
heeft sinds enkele maanden een leuke jonge ruin van net 6 jaar.
Gaat onwijs goed zo samen, en paard is een leuk en eerlijk dier, hetzij wat jong en onervaren in sommige dingen.
Ruiter wilde opstappen in de bak, maar de buren waren ergens mee aan het slepen.
Zandor ( het paard dus :+ ) schrok hier van, en schoot naar voren.
ruiter raakt per ongeluk met haar been zijn achterhand en "valt" eraf,
en PATS.. Zandor schopt vol naar achteren recht in de buik/zij van mijn leerling die net de pech had dat ze daar was beland.
paard kon hier werkelijk niets aan doen, was puur instinct wat de overhand nam, maar goed.. schopt ondertussen wel de ruiter half lens.

Wij hebben er bewust voor gekozen het paard hier niet voor te straffen op dat moment, omdat hij ECHT bang was voor de actie van de buren, en echt een heel vriendelijk sociaal paard verder is.
zouden we hem wel hebben gestraft, dan weet ik bijna zeker dat hij ons niet meer 100% had vertrouwd,omdat hij niet had gesnapt WAAR hij voor gestraft werd.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:09

@moonv: Als je duidelijk bent naar je paard, hoef je dit volgens mij niet steeds weer te bevestigen en doen ze dit 'schrikken' (uitdagen) dan ook niet.

Ik ben heel duidelijk.... en dus recht voor ze raap met wat ik vraag aan mijn dieren. En communiceren met een paard ben je steeds met bevestiging bezig. Mijn dieren weten dat ik aanwezig ben en dat is al duidelijk voordat ik de stal in kom. Maar proberen is een ander verhaal. Daar denkt een paard niet over na dat doen ze gewoon.

Bevestigen moet zeker weten, vooral als het om een jong dier gaat of de wat moeilijkere dominante paarden.
Zou je graag een kopie van mijn merrie geven denk dat je er dan wel anders over nadenkt. Heeft me moeite gekost door haar dominantie om haar zover te krijgen terwijl ze daarnaast ook een schat van een merrie is. Maar ze wil en zal de leider zijn als het aan haar ligt is namelijk ook een deel van haar karakter. En vooral in het begin ook "schrikreacties" gehad, gewoon weg proberen dus. Daarnaast ook echte schrikreacties maar dat verschil merk je wel duidelijk want dan reageert ze echt met haar instinct en spreek je van terrechte angst. Zie je aan ogen oren houding alles van het dier.

Heb ook een heel braaf dier en dat werkt weer heel anders, in ieder geval niet zo bewust als met de andere merrie. Wil alleen maar zeggen dat je verschillende manieren hebt van communiceren en dan ga ik er vanuit dat het leiderschap door de mens wordt gedaan. Dat wil niet zeggen dat je als leider onduidelijk bent als je paard iets doet wat niet mag of niet aangeleerd is!

Zaimara,
Het heeft twee kanten want moet je wel op één ding gelijk geven. Zie ook wel dat dat leiderschap niet iedereen onder de knie heeft en er daardoor hele rare situaties kunnen ontstaan. Soms ronduit gevaarlijk! dan hou je je hart vast!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:31

Ikdoemaarwat: jij omschrijft mij als not done en daarom vind ik jouw reactie not done, doelend op die opmerking.

Het is geen kromme vergelijking, schrik is schrik.
Bij beide gevallen zal hij het misschien niet expres doen, maar is dat dan een reden om het maar te accepteren?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:00

Poenarie schreef:
Ikdoemaarwat: jij omschrijft mij als not done en daarom vind ik jouw reactie not done, doelend op die opmerking.

ik omschrijf jou niet als not done, ik vind de mensen die het wel doen als not done
tja en wie de schoen past trekken hem aan.....meer dan dat kan ik er ook niet van maken

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:25

Als mijn paard schrikt en daarbij uithaalt en mij raakt.. Tsja meer een gevalletje wrong place , wrong time.
Ik ga mijn paard in een schrik reactie zeker niet een schop verkopen. Ik zie dat meer als een machteloze reactie van de mens op het paard..
Als mijn vriend schrikt en me omver duwt verkoop ik hem toch ook geen beuk ..
Beetje zinloos om je paard te gaan schoppen als hij schrikt , uithaalt en daarbij jou raakt......

lovebinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:57

san0123 schreef:
Sanne_gm schreef:

Mee eens, van mij kunnen ze ook een lel terug verwachten!
Ken ook iemand die werd gebeten door een paard (2jarige), die heeft teruggebeten in de lip van het paard, en paard deed het nóóit weer :+

ik schop ook terug als paard slaat.
en mn vriendin heeft een keer in een paard zn oor gebeten omdat hij haar had gebeten, de heeft het ook nooit meer gedaan.
waarom zou je hem/haar niet terug mogen bijten/schoppen als hij/zij het ook bij jou doet?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:04

Tja, het is maar hoe je met je paard om gaat..... Als de mijne bewust negatief gedrag vertoond, corrigeer ik hem echt wel, maar niet door hem te trappen. Ik vind dat not done :n . Een paard bijten? Hou effe op, zeg...... Oh, en ik heb een prima opgevoed paard, hoor, heb hem vanaf zijn tweede en ik heb echt wel eens wat met hem te stellen gehad, dus ik weet dondersgoed waar ik het over heb. Mocht iemand daar weer over twijfelen. ;)

Mensen trappen/slaan paarden ook zo vaak onterecht, als ik om me heen kijk. Daar kan ik echt niet tegen, vind dat zo oneerlijk.
Maar o wee als je er iets van zegt, he, dan krijg je altijd zo'n grote smoel en ben je een penny. Yeah, right. :+
Die leeftijd ben ik allang ontstegen, hoor. :D

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:06

Ik trap / sla mijn paard nooit.
Heb op stal wel veel mensen staan die dat wel doen. Ook al ben ik er 'tegen', zij moeten zelf weten hoe ze hun paard 'opvoeden'. Ik vind het niet echt leuk om te zien maar ik probeer me er maar niet mee te bemoeien ;) .
Ik vind het gewoon niet nodig om dieren te slaan / schoppen dus zal ik dat bij mijn paard nooit doen.

En in dit geval; jouw paard handelde instinctief, ik vind niet dat je hem daar voor moet afstraffen.

Ik vind het altijd heftige discussies, de wel/niet slaan/schop-discussies, maar laten we nou gewoon aardig tegen elkaar blijven :D

@lovebinky: wij zij mensen, geen paarden. Dat maakt toch wel verschil denk ik?
@Twiggy 2008: haha Penny! Ze vinden mij een softie op stal :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:09

Oh ja, heb ook wel eens iets in de wandelgangen gehoord, dat ik een softie zou zijn met mijn NH en bitloos rijden etc.
Tja, maar ik heb toch een behoorlijk pittig paard, die ik toch maar ff aardig goed opgevoed heb zonder te hoeven schreeuwen, slaan en schoppen. ;)
Ik heb heus wel eens een tikkie gegeven, maar dat vind ik wat anders dan een paard in zijn buik schoppen. Dat vind ik echt zoiets lafs. Zeker in het geval van de TS. Compleet onnodig.

Ben eigenlijk steeds meer overtuigd dat paarden op hun baasje lijken in veel gevallen. ;)
Dusssss....... :D

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:12

Ik ben geen voorstander van schoppen, vooral niet onder een buik, dat is zo dun en gevoelig, zie daar het nut gewoon niet van in sorry. Je hoeft jezelf niet te laten trappen, maar geef dan een tik en een goed waarschuwende toon erbij. Je hond of kat geef je ook geen schop toch als ze niet luisteren?