Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:05

Ja klopt heb he gewijzigd ;)
Heb liever niet heel bokt over me heen zo.

Maar zo als er ook in stond heb ik ook met volwassen hengsten gewerkt/gelopen.

Gentlegiant

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:08

Ik vind ook dat je gewoon de post had moeten laten staan ;)

Ik vind wel dat als je een veulen/jaarling hengst koopt dat je wel ervaring moet hebben met oudere hengsten want je zult ze toch correct op moeten voeden want anders heb je gelijk een slechte ervaring met hengsten vrees ik ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:08

Mijn jaarling doet ook nog heel lief smakken als er merries voor bij komen. Mijn twenter doet met z'n leuter uit z'n broek de hele dag achter de merries aan lopen.
Nu mijn (net op 13 jarige leeftijd en altijd dekhengst geweeste) ruin ook echt meteen 100% sulletjes ruin geworden is heb ik dus wel een goede opvolger als schouwhengst. Maar ga m'n handen er nog aan vol krijgen.

Mijn twenter gaat in december voor de HK. Komt hij er niet door gaan z'n ballen er meteen lekker af.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:09

Gentlegiant schreef:
Ik vind ook dat je gewoon de post had moeten laten staan ;)

Ik vind wel dat als je een veulen/jaarling hengst koopt dat je wel ervaring moet hebben met oudere hengsten want je zult ze toch correct op moeten voeden want anders heb je gelijk een slechte ervaring met hengsten vrees ik ;)

was dit op mij gericht? want heb ook ervaring met volwassen (dek) hengsten hoor ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:10

Neenee dat bedoel ik niet dat jij dat niet hebt hoor haha

Maar gewoon in het algemeen

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:11

Ow zo haha :P ja daar ben ik het helemaal mee eens :j

Maar dit vind ik ook bij een merrie of ruin :j
Laatst bijgewerkt door Jespri op 22-04-10 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:25

Heel veel heeft gewoon te maken met de manier van houden.
En verder voor een klein deel het karakter en de hormonen.

Wij hebben hier al sinds jaar en dag jonge hengsten. Die kunnen allemaal gewoon naast merrie (zijn fokmerries die toch dragend zijn) staan (dus wel een draad tussen)

Bij die hengsten zet ik van het begin een dominanter paard bij. Dus meestal zijn ze enkele maanden en komen ze dus als afgespeend veulen daarbij.
Die oudere houdt die kleine onder de knoet. En zo staan ze tot hun 3-4 e jaar gewoon in de 'groep' zeg maar. Niets problemen met over de draden willen klimmen, niet roepen of echt hengstworden in omgang tijdens handelingen onder of door de mens. Dus bvb ik kan perfect mijn hengst als de smid komt en de poetsplek is al bezet, in het gangpad vastzetten, waar hij de merrie kan zien. Eveneens gewoon merries passeren is geen probleem.
Het is pas wanneer hengsten heel hard anders gehouden worden. idd opstallen en uit de groepen weghouden, dat je ongewenst gedrag krijgt. Logisch, hoe zou je zelf zijn, 1 brok testosteron, ruimte en plots allemaal loslopende dieren. Tuurlijk slagen die dan tilt. heb je met merries en ruinen ook, enkel heb je daar dat testosteron gehalte niet. Maar ik ken ook verschillende merrie die dan gaan provoceren, met piep en stamptoestanden als gevolg bij bvb hun weidegenoten.

Daarmee wil ik echter niet zeggen dat een hengst zomaar ondoordacht gehouden moet worden. Je moet zelf heel consequent zijn. Nee is nee, en moet je ook geen mm van afwijken. Maar ook het positieve belonen en dat zie ik vaak zelden gebeuren. Het begint vaak al met die hengstenkettingen. Die moeten dan per se over de neus of door de mond. Paard wordt daar lastig op, en wil daar met spelen (lees hapt ernaar), ja meestal duurt het dan al niet lang of die bok krijgt dan al een flikker voor zen kop, dat ik echt van tijd denk; waar s dat nu voor nodig. En eerder dat zo'n gedrag dan afgeleerd wordt door zo'n stomme acte, ga je dan een hengst leren om de mens uit te dagen en gaan ze dus stapsgewijs verder en dan krijg je dus ongewenst gedrag en het tafereel van een hengst dat nauwelijks aan de hand te leiden is, brullend en op 5 benen een gangpad doorkomt. Bijt en met de voorbenenslaat en noem maar op.
En dan is het idd gevaarlijk om zo'n dier te hebben, maar dat is wel zo geconditioneerd geraakt door de eigenaar of verantwoordelijke van dat paard.

Wij hebben hier op die 15 jaar semi-prof fokkerij, nog geen 1 keer (hout vasthouden ;-) ) een hengstenprobleem gehad.

Ik laat ze het liefst zo lang mogelijk hengst, om de groei en ontwikkeling (testosteron is ook niet geheel ongewenst) goed te laten verlopen. Dus een castratie gebeurt dan meestal ook pas bij een verkoop ofzo waarbij zo'n dieren idd op een pensionstal komen te staan met ophokken en geen infrastructuur (lees degelijke omheinde weides) om hengsten optimaal te kunnen houden. En dan is castratie de enige correcte oplossing om de opgebouwde relatie tussen mens en paard niet te laten verstoren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:33

Bulck ik ben het volledig met je eens :j

Wat betreft de hengsten ketting
Bij de jongere hengsten hebben we hem altijd hoe hij dus hoort (hoe ze ook op keuringen zitten) bij de oudere hengsten die zich nergends meer wat vanaantrekken hebben we een gewoon halstertouw
Veulentjes en jaarlingen hebben ook een gewoon touwtje totdat ze hengsten gedrag gaan vertonen hebben we er een ketting om die hebben we niet strak staan gewoon losjes mocht hij vervelend worden dan zijn de sancies voor hem zelf

en indd NEE IS NEE EN BLIJFT OOK NEE
Positive dingen belonen negatieve dingen afstraffen
Je kunt bij een merrie nog een keertje toelaten dat het iets doet wat niet mag bij de meeste gevallen
maar bij hengsten doe ik dit dus nooit

bij merrie's en ruinen ok niet hier is nee nee en blijft ook nee ongeacht wel geslacht of leeftijd

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:35

Ik heb nog nooit een hengstenketting gebruikt. Kreeg een keer een hengst in mn handen met hengstenketting over de neus, die moest ik in een paddock zetten, moest ketting om was hij was heftig . Nou mooi dat ik onderweg dat ding eraf gehaald heb, hij gleed elke keer weg snap heel niet hoe dat werkt, haha.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:41

Hengsten ketting over de neus vind ik echt notdone! :n
Dat komt der bij mij mooi niet in hoor

Ik heb wel een vreselijke merrie gehad die was nog erger als al onze hengsten bijelkaar totaal niet opgevoed

Daan heb ik de ketting door de mond moeten doen en een gewoon touwtje aan het halster ik had het halster touw vast en mocht het nodig zijn klein beetje druk op de ketting maar dat was gewoon onmacht...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:44

Ik snap ook niet hoe ze met dat beest hebben kunnen lopen zo, die ketting gleed gewoon vanzelf over zijn neus af. Door de mond gaat mij dan weer te ver, zeer pijnlijk en de lagen heb je zo stuk.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:46

Vandaar dat ik ook een gewoon halstertouw erbij had op een gegeven moment had ik de ketting niet meer nodig heb hem noit veel hoeven gebruiken

maar ze wist gewoon als ik die er aan had hangen was ze braaf had ik hem eraf was ze gewoon gevaarlijk....

Over de neus lijkt me pijnlijker? correct me if wrong
dat botje op de neus

Het is het zelfde als een bit het is zo scherp als de hand van de ruiter

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:48

Neus is niet te vergelijken met de lagen denk ik. Maar goed die van mij zijn op de pinken te sturen die zou sowieso tegen het plafond springen als ik die een ketting in zijn mond zou doen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:49

Ik heb geen eens een hengsten-ketting, dier zou spontaan bezwijken zo gevoelig is hij met zulke dingen, ik blijf er bij dat je het van paard tot paard moet bekijken. Als ik ziek ben doet mijn vriendje (die niets met paarden heeft verder) ze en ze hebben het volle respect voor hem en als hij het niet kan doen vraag ik mijn buurvrouw, ze kunnen er allemaal mee over straat en ze kunnen er allemaal mee 'werken'.
Toen hij nog op een pension stal stond liepen ze liever met hem over het erf dan met menig ander paard.
Respect, van twee kanten wel te verstaan.
Al moet ik zeggen dat ik mijn mini-shet hengst niet zomaar door andere mee kan laten nemen, die is echt veel en veel meer aanwezig.

Gentlegiant

ja heb het hir ook nog nooit hoeven doen maar bij die merrie hadden we geen andere keuze vrees ik was een bak van 183 en gruwelijk gemeen wat wil je dan

ik heb ook met een hengst gewerkt als je daar met de ketting bij kwam was hij echt knetter gek maar met een touwtje was hij zo mak als een lammetje

Cassidy

@Bulck: hengsten in de buurt bij drachtige merries is geen probleem. Hoe reageren ze op het moment dat er wel een veulen naaststaat en de merrie weer hengstig is? Heb je dan je hengst ook naast de merries staan met alleen een draadje ertussen?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:50

Ik loop met mijn hengst over eigen terrein met halstertje :j maar zodra we ergens anders zijn, bijv. wedstrijd of iets, dan gaat ketting onder zijn kin door.
Better safe than Sorry, Als die nek op komt...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:52

Gentlegiant schreef:
Bulck ik ben het volledig met je eens :j

Wat betreft de hengsten ketting
Bij de jongere hengsten hebben we hem altijd hoe hij dus hoort (hoe ze ook op keuringen zitten) bij de oudere hengsten die zich nergends meer wat vanaantrekken hebben we een gewoon halstertouw
Veulentjes en jaarlingen hebben ook een gewoon touwtje totdat ze hengsten gedrag gaan vertonen hebben we er een ketting om die hebben we niet strak staan gewoon losjes mocht hij vervelend worden dan zijn de sancies voor hem zelf

en indd NEE IS NEE EN BLIJFT OOK NEE
Positive dingen belonen negatieve dingen afstraffen
Je kunt bij een merrie nog een keertje toelaten dat het iets doet wat niet mag bij de meeste gevallen
maar bij hengsten doe ik dit dus nooit

bij merrie's en ruinen ok niet hier is nee nee en blijft ook nee ongeacht wel geslacht of leeftijd

Ja ik bedoeld eigenlijk gewoon dat de meeste die hengstenketting verkeerd omdoen en gebruiken. Bij correct gebruik is het in normale toestand een touwtje als een ander. Maar de praktijk is vaak anders als je rondkijkt. Over de neus en door de mond, als een slipketting over de neus of enkel onderlangs, maar dan al doorgetrokken, dus geen ruimte over zeg maar.
Tuurlijk bij correct gebruik, maak ik me daar ook geen zorgen over.

Hier heb ik dat probleem ook nog niet gekend, ze gaan gewoon mee met een simpel touwtje van en naar de stal, op de vrachtwagen etc.
Maar komt ook doordat ze hun routine kennen van de dag.

En idd een positieve aanpak prefereren boven het negatieve steeds extra in de verf te zetten. Zeker op stallen waar ik reed en zadelmak maakten, was dat vaak de enige manier om toch structuur erin te brengen. Maar consequent en eerlijk gedrag beloont altijd bij paarden (of toch in 9/10 gevallen) die beesten willen plezieren.
De echte 'rotzakken' worden gemaakt, op mss een heel klein percentage na (maar dan zit er mss weer een ander 'medisch' probleem aan de basis)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:53

amber maar dan praat je over een dier van 150?

Heb je een paard van 180 die echt weet dat die hengst is?
thuis heb ik bij de oudere ook een halster met touwtje tenzij ze nog jong in de kop zijn

een ketting is in mijn ogen hartstikke vriendelijk als je weet hoe je er mee om moet gaan hier hangt die gewoon los en 9 van de 10 keer hoef ik hem niet te gebruiken en staat er ook geen druk op
maar er komt een keer dat je blij bent dat je hem hebt....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:56

bulck schreef:
De echte 'rotzakken' worden gemaakt, op mss een heel klein percentage na (maar dan zit er mss weer een ander 'medisch' probleem aan de basis)

Paard is vanzichszelf nooit gemeen dit word van een dier gemaakt

maar zoals ik al zei een ketting is best vriendelijk maar net hoe hier mee omgegaan word....

En het is net zo scherp als de hand van de ruiter/begleider
Net als bij een bit

Ik durf bij mijn paarden het scherpste van het scherpste bit in te hangen bewijze van maar daar moet je voor kunnen rijden

met fout gebruik kan een simpel watertrensje sterker inwerken dan een hartstikke scherp bit als je snapt wat ik bedoel?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:57

x_Quinta_x schreef:
Ik ben overigens meet voor het rijden van merries en ruimen omdat je met een hengst toch veel alerter moet zijn in de omgang.
Maar als een hengst, hengst blijft, behoudt hij ook de hoeveelheid testosteron die hem een mooie bespiering geven. De hengst in kwestie zou dan niet ggk zijn, maar dan nog zou hij mooie prijzen kunnen rijden.

testosteron kan ook in de nieren bijgemaakt worden ;)
dat zorg er voor dat sommige merries een hengstenuitstraling hebben ;)
mijn ruin is met 3 jaar gecastreerd, maar was qua gedrag en bespiering heel vroeg hengst...
hij heeft nog steeds de uitstraling van een hengst ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:57

Gentlegiant: Hoezo er komt een keer?

Ik vind hengsten dus alles behalve onvoorspelbaar. Ze reageren altijd hetzelfde op de dezelfde situaties. Tenminste dat is wel mijn ervaring.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:59

Er komt een keer dat je blij bent dat je de ketting om hebt gedaan bedoel ik daarmee

9 van de 10 keer heb ik hem eraan zitten heb ik hem niet nodig maar je zult zien dat je een keertje blij bent dat je hem hebt omgedaan

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:03

Ik was een voorstander ervan om mijn paard hengst te laten. Ondanks dat iedereen zei dat ik het vooral niet moest doen.
Mijn hengst is geweldig braaf, kan naast merries staan zonder op of om te kijken.
Nu ben ik met hem aan het werk en merk dat het hengst zijn, af en toe in de weg zit. Probeert dominant tegen me te doen, door met de benen te slaan.
Dus deze week gebeld en de ballen gaan er volgende week af. En een voordeel is dan dat hij hier ook netjes met de rest van de ponies de weide op mag!!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:05

ik heb een ruin,
maar die gedraagt zich nog steeds als een echte hengst (en nee zo heb ik hem niet gemaakt ;))
ook die krijgt een ketting om,
op eigen terrein heeft hij gewoon een halstertouwtje om,
maar als we op concours gaan, of gaan wandelen, of gewoon naar de club,
dan zit de ketting er echt wel aan, beter dat dan dat die nek er op komt en er straks wel iets gebeurd.!