Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:02

Ik denk dat wij wel hebben gelezen. Maar een andere mening hebben. Bij haar op stal is weidegang geen optie. Maar bestaat er maar 1 stal in heel Nederland?
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 07-03-10 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:02

Omdat .......... dit bij haar nu niet voorradig is, en het dier nog hengst is.

daarnaast wil je een jonkie met deze baggage niet op het land gooien, eerst de inhoud van de rugzak reorganiseren.

maar wederom is dit geen contructieve oplossing voor TS om vandaag haar jaarling veilig uit stal te halen........

we weten allemaal dat weidegang het beste is, alleen is dat NU niet voorradig, en dus moet je iets verder kijken dan je kadertje :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:03

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
bandida...... kom jij dan met een manier hoe TS dit op moet lossen NU..... Weidegang is nu geen optie, dus komop, laat je creatieve brein werken en vertel aan TS hoe zij vandaag haar paard veilig en wel uit die stal kan gaan halen :)

Weidegang is hier nu ook geen optie, en toch lopen al mijn paarden 27/7 buiten in groep, rara.. al eens van een paddock gehoord? Als die er niet is op je stal: verhuizen.

De ene noemt het een bak, de andere een paddock........... ding komt toch buiten....... wat bazel je nou :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:04

knollentuin schreef:
@ bandida zo sneu :(:)

Reageer aub op een volwassen manier.
En lees wat er staat, normaal onder dat soort omstandigheden. Als je zo'n baby alle dagen 22/24 uur in een box zet gaat hij na een week door het dak, bijten, maaien, op de deur af stormen enz.. dat is volstrekt logisch. En dat heeft niets met respect te maken.
Laat hem er uit, twee dagen dag en nacht buiten, en probeer dan nog eens of hij zo respectloos is. Zo ja dan kan je aan wat training denken, maar ik durf wedden dat het wel mee valt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:05

Inderdaad, verder kijken:
_sparta_ schreef:
Waarom wordt dit paard niet gestald bij een plek waar ze overdag naar buiten gaan en in de nacht naar binnen? Dat hoeft niet dicht bij huis te zijn. Maar juist bij een ervaren persoon. Vertel die persoon het probleem. Dan heeft het paard overdag zijn vriendjes maar krijgt ook de opvoeding omdat hij naar binnen en naar buiten moet. Van daar uit kan hij naar de 24 uur buiten situatie. Juist nu zijn de plaatsen met in de nacht op stal staan nog genoeg te vinden. In de lente niet meer, dan zijn ze buiten.

Dat is verder kijken.
Je kunt dit paard best wel even in laten dimmen door grof geweld op hem toe te passen. Maar is dat nu nodig? Hij geeft duidelijk aan dat hij de situatie niet fijn vindt. Hij was eerder namelijk wel braaf.
Het is dus geen opvoeding gebrek, maar een stalgebrek.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:06

KiWiKo schreef:
De ene noemt het een bak, de andere een paddock........... ding komt toch buiten....... wat bazel je nou :D

Er is een groot verschil tussen een uurtje los laten en het grootste deel van de tijd of altijd buiten lopen }:0

ColdstarZ

Maar als je nou eens eerst zorgt dat je een goede stalling/wei heb waar je beestje overdags naar buiten kan, en 's avonds op stal kan, voordat je een jaarling aanschaft, ben je een heel stuk beter op weg als de TS...!!!!
Als het beestje 's avonds moe is kan je hem zelf zijn stukje 'menselijke'opvoeding bij brengen...
Maar als je er domweg geen ruimte voor hebt neem dan een wat ouder opgevoed paard...

KiWiKo

ook met een zogenaamd "stalgebrek" :D van deze proportie, wil je het paard eerst weer in het gareel hebben voordat je hem het land op gooit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:08

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Er is een groot verschil tussen een uurtje los laten en het grootste deel van de tijd of altijd buiten lopen }:0

hoezo?? dier kan zn ei kwijt ......... Niet ideaal, maar het enige wat nu voor TS voorhanden is....... maar ik heb nog steeds niet de oplossing gehoord hoe TS vanavond haar paard van stal moet halen zodat het veilig is voor beiden.

ja..... op het land zetten, maar dat is ondertussen al wel bekend :) en niet op deze situatie van toepassing

_sparta_

KiWiKo schreef:
ook met een zogenaamd "stalgebrek" :D van deze proportie, wil je het paard eerst weer in het gareel hebben voordat je hem het land op gooit.

Dat ben ik met je eens. Daarom een plek zoeken bij een ervaren persoon waar ze in de nacht nog op stal gaan.
Als al zijn vriendjes naar binnen gaan komt hij ook wel en dan kun je er ook wat mee doen, nadat hij heeft gespeeld en zijn energie goed kwijt is.

Ruga

KiWiKo schreef:
en dus moet je iets verder kijken dan je kadertje :)

Ik vind dat vooral de TS verder moet kijken als haar kadertje. Wie krijgt er nu geen paddock voor z'n paard georganiseerd? Dat je niet 1-2-3 een groep hebt die hem een paar jaar kan gaan opvoeden daar kan ik inkomen, maar wat ruimte en buitenlucht.. sorry maar dat is basic. En als je stal dat niet kan pak je de telefoon, bel je drie stallen (ik weet er zelf al meer rond Maastricht!) doe je hem in de trailer en verzet je hem. Dat kost mij eerlijk gezegd nog geen half uur.

_sparta_

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:11

http://www.stalzwetsloot.nl/
Van dit soort stallen zijn er 101. Die nog nu gaan opzoeken en paard er deze week nog heen brengen. Dan gaat ze vanavond niet in de stal, want dat kan ze zelf toch niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:12

KiWiKo schreef:
wil je het paard eerst weer in het gareel hebben voordat je hem het land op gooit.

Tenzij je hem verweg in Timboektoe op een wei dacht te gooien is er tijd genoeg deze zomer om daar wat aan te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:12

Maar dat heeft het dier, het dier komt zn stal uit en staat een poos in de bak...........

maar nog steeds geen constructief antwoord op TS haar vraag.......

en ik ben van mening dat een paard zich zo niet dient te gedragen........ om welke reden dan ook!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:13

Ik vond het mijne behoorlijk constructief :D Kan moeilijk voor haar gaan rondbellen he..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:14

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
wil je het paard eerst weer in het gareel hebben voordat je hem het land op gooit.

Tenzij je hem verweg in Timboektoe op een wei dacht te gooien is er tijd genoeg deze zomer om daar wat aan te doen.

Ik voor een ben nooit gecharmeerd geweest van eigenaren die hun paard uit de koppel kwamen halen aangezien je dan altijd een soort van onrust krijgt in de kudde.........

Dus, opgevoed de kudde in, en anders eerst opvoeden voordat je het dier de kudde in brengt. En er alleen uithalen voor het hoognodige als smid en va.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:14

Bandida schreef:
Ik vond het mijne behoorlijk constructief :D Kan moeilijk voor haar gaan rondbellen he..

Ze zal toch die stal in moeten om dat dier te verhuizen........... hoe moet ze dat doen dan? Ruimte geven is niet een antwoord in deze vraag :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 07-03-10 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:15

Bandida schreef:

Dat vind ik die van mij ook. Maar daar komt geen enkele reactie op.

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:15

Paard en jaarling nogal een heeeeeeel groot verschil!!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:17

_sparta_ schreef:
Bandida schreef:

Dat vind ik die van mij ook. Maar daar komt geen enkele reactie op.

Nogmaals........ weidegang is uitermate belangrijk, dat weten we allemaal! dat hoeft echt niet meer gezegd te worden......... maar voordat het dier het land op kan, moet het wel eerst veilig uit de stal gehaald worden, ingeladen worden en uitgeladen worden......

hoe dat te doen, DAT is de vraag! :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:18

KiWiKo schreef:
Bandida schreef:

Ze zal toch die stal in moeten om dat dier te verhuizen........... hoe moet ze dat doen dan? Ruimte geven is niet een antwoord in deze vraag :)

Daar heb ik ook al eerder antwoord opgegeven.

_sparta_ schreef:
Inderdaad, verder kijken:
_sparta_ schreef:
Waarom wordt dit paard niet gestald bij een plek waar ze overdag naar buiten gaan en in de nacht naar binnen? Dat hoeft niet dicht bij huis te zijn. Maar juist bij een ervaren persoon. Vertel die persoon het probleem. Dan heeft het paard overdag zijn vriendjes maar krijgt ook de opvoeding omdat hij naar binnen en naar buiten moet. Van daar uit kan hij naar de 24 uur buiten situatie. Juist nu zijn de plaatsen met in de nacht op stal staan nog genoeg te vinden. In de lente niet meer, dan zijn ze buiten.

Dat is verder kijken.
Je kunt dit paard best wel even in laten dimmen door grof geweld op hem toe te passen. Maar is dat nu nodig? Hij geeft duidelijk aan dat hij de situatie niet fijn vindt. Hij was eerder namelijk wel braaf.
Het is dus geen opvoeding gebrek, maar een stalgebrek.

Maar dat ff op de plek zetten heeft geen nut als de situatie waarin het paard nu is niet veranderd. En het is duidelijk dat dit nu niet het plan is.
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 07-03-10 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:19

Dit topic is gestart op 23-2, hoop dat het nu toch wel wat beter gaat met het beestje, 23-2, 7-3.. zijn we hoeveel dagen verder al?? 12 dagen!! 12 dagen verloren dus!! ik zou hem allang verhuist hebben naar een beter plekje... al kan hij alleen maar overdags alleen naar buiten de hele dag zal je zien dat je beestje met 2 dagen opknapt en een stuk liever word..
En tja de stal in gaan en zo.. dacht dat TS zelf al aan had gegeven dat het een x goed was gegaan??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:20

KiWiKo schreef:
Ze zal toch die stal in moeten om dat dier te verhuizen........... hoe moet ze dat doen dan?

Binnenstappen, hem bij z'n manen pakken, tegen zijn lichaam blijven en niet meer lossen, halster er aan, naar de bak, twee uur laten rondspringen en dan opladen. Huppa, opgelost, gewoon even doorbijten. Vraag desnoods iemand van 100 kg, daar gaat hij echt niet mee in de lucht.
Dan buiten ermee en hem tot rust laten komen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:23

KiWiKo schreef:
Ik voor een ben nooit gecharmeerd geweest van eigenaren die hun paard uit de koppel kwamen halen aangezien je dan altijd een soort van onrust krijgt in de kudde.........

Daar heb ik zelf andere (betere) ervaringen mee. Maar goed, zo ver zijn we hier nog niet eens ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:25

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Daar heb ik zelf andere (betere) ervaringen mee. Maar goed, zo ver zijn we hier nog niet eens ;)

Ook daar heb ik geen nare ervaring mee. Het is even hinniken en een vriendje dat nog een uurtje zoekt en dan is het over.