paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:41

j
Laatst bijgewerkt door YelaBrenda11 op 06-03-10 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:49

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:01

Ik kan de links niet openen, maar het oogwit laten zien duid op angst, en nog niet zo'n beetje.
Daaruit kun je dus echt de conclusie trekken dat het gedrag van je paard geen onwil is, maar puur onzekerheid en angst.

Als ze ergens bang voor is/onzeker wordt (zoals bv op een wei) kun je het beste beetje voor beetje werken.
Dat wil zeggen dat je slechts een heel klein stukje van dat deel waar ze zich veilig voelt af gaat, daar een poosje in werkt totdat ze ontspant (grondwerk) en dan weer terug naar de ' veilige' zone. Het is heel erg belangrijk dat je slechts een heel klein stukje uit de zone/gebied gaat waar ze zich veilig voelt en dus niet zover dat de paniek toeslaat. Ietsje ongemakkelijk is goed (als je alleen in de veilige zone blijft leert ze niets), maar dus niet verder dan dat ietsje ongemak. En daar dan dus leuke oefeningen met hem doen en heel erg veel belonen bij alles wat goed gaat. Zet het op voor succes. (dus zorg ervoor dat je niet teveel vraagt en dat ze dus in haar opdrachtjes makkelijk kan slagen) dan werkt dat positief voor je paard.

Wat het leiden betreft.... persoonlijk werk ik dus absoluut niet dicht bij het paard/tegen het paard want als ie opzij springt, springt hij op je.. Zelf werk ik met een touwhalster en een lang touw als ik met mijn wat paniekerige merrie wandel. Ze voelt zich dan niet opgesloten en als ze een keer opzij springt, springt ze mij niet overhoop. Ik merk dat ze veel makkelijk bij me blijft als ze de ruimte heeft.

De stalbaas is wel vervelend hoor. Wellicht toch al gaanderweg een andere zoeken.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 20:17

http://94.100.115.99/805300001-80535000 ... _nfdU.jpeg

misschien kun je deze wel openen , en anders zien we wel even .
wat me verder wel opviel was dat ze verder eigenlijk niets doet , draait niet weg , oren normaal , blijft rustig staan , laat zich aaien , is het dat niet gewoon een mensenoog? ik weet het echt niet ..

verder is er sinds een paard maanden een nieuw bos(waar ik dus laatst ook met haar ben geweest) en dat ging prima .
nou heb ik zo lang gewerkt om zorgeloos te kunnen wandelen , en nou wordt dat weer verboden door de stalbaas. maar ik mag van mijn ouders nergens anders heen . er wordt op bokt gezegd dat je moeilijke situaties moet trainen( wat ik zelf overigens ook vindt ) en de stalbaas zegt dat ik het uitlos en de confrontatie opzoek . en het rotst is dat ik met geen mogelijkheid weg kan . ik wordt er gewoon gek van , heb ik voor niets lopen trainen *( niets is voor niets , maar zo voelt het nu voor mij , en ik zeg het een beetje uit boosheid;))

heb het topic ookal uitegprind , maar dat leidde alleen maar tot ruzie helaas.

liefs femke

prins_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:06

VinAx schreef:
Hmm. Ik heb gehoord dat je dan een ei op z'n hoofd moet gooien.
LACH NIET! :D
Serieus. Schijnt dat ze dan denken, dat ze hun hoofd gestoten hebben en het bloedt (door het druipende ei), en dat ze het daardoor niet meer zullen doen.
Nou, ik hoop dat je kunt mikken..

Anyway, de mijne doet het ook. Noem me gek, maar ik storm als een razende op hem af, nog voordat hij met zijn benen kan maaien. Het helpt. Maar ik doe het wel in m'n broek..

Die vind ik toxch goed hoor (;
Ik lach me Dood (;
xx

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 00:19

mensen lees het topic nou eens even ..
hier heb ik niets aan .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 11:45

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 12:49

dit is een foto van bitloos rijden in het bos( niet gisteren gemaakt hoor ;) )

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:58

Een paard is een kudde dier. Als een veulen of jong paard vervelend is bij moeders krijgt het ook gewoon een dreun.
Een keer een tik geven is echt geen probleem hoor. Ik denk dat het veel gevaarlijker is om hem de baas te laten spelen over jou!
Als je een paard straft als het iets stouts doet is daar echt niets mis mee! Alleen als je gaat slaan terwijl er geen aanleiding toe is,
is dat natuurlijk niet goed. Maar je paard moet wel weten wie de baas is!!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:44

dankjewel voor je reactie issie89

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:44

is het trouwens toegestaan om foto's van yela hier te plaatsen?

ik hoor het graag !

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:05

prins_queen schreef:
VinAx schreef:
Hmm. Ik heb gehoord dat je dan een ei op z'n hoofd moet gooien.
LACH NIET! :D
Serieus. Schijnt dat ze dan denken, dat ze hun hoofd gestoten hebben en het bloedt (door het druipende ei), en dat ze het daardoor niet meer zullen doen.
Nou, ik hoop dat je kunt mikken..

Anyway, de mijne doet het ook. Noem me gek, maar ik storm als een razende op hem af, nog voordat hij met zijn benen kan maaien. Het helpt. Maar ik doe het wel in m'n broek..

Die vind ik toxch goed hoor (;
Ik lach me Dood (;
xx

Ik heb het wel eens meegemakat hoor, dat paard kwam de hele tijd vies hoog om hoog toen ie dat weer deed, hebben ze een ei op zn hoofd kapot gegooit, werkte prima.. hij bleef de heletijd beneden en liep nog aan teugel ook. maar schudde wel af en toe met zn hoofd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:28

Het zou wel erg handig zijn als mensen voor hun reactie nu eens eerst de moeite nemen om hetgeen besproken is te lezen en dan ontopic blijven

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:29

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:45

Ja, maar wel op het goede moment, en meteen nadat het paard dit deed, wanneer hij het weer doet negeren, zodat het paard weet wat hij fout deed.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:23

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:54

vandaag bij yela ging het wel.

even op haar gereden , op zich niet slecht.
maar ze schiet (altijd) weg in draf , hoofd in de lucht en crossen maar , ik weet eigenlijk niet hoe ik dit het beste moet aanpakken .
ze doet het met en zonder bit .

weet iemand misschien verder nog een paar leuke grondoefeningen ? ik hoor het graag !

liefs femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:06

Femke... vaak zit een dergelijk probleem in wat last van de rug.
Controleer eerst van alles het zadel en de ligging. Er zijn goede sites hierover op google, dus even opzoeken en kijken of het zadel ligt zoals het moet liggen. Vaak lijkt het te passen, maar veroorzaakt het toch drukkingen
Een andere oorzaak kan liggen bij rugklachten/vast zitten in de rug. Een osteopaat kan hierbij helpen, maar dan zullen je ouders ermee accoord moeten gaan, neem ik aan.
Mogelijk is je paardje ook scheef en ook dat kan problemen veroorzaken. Kijk eens op de site van Paardenbegrijpen. Daar tref je veel info aan over grondwerk en rechtrichten.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:11

hoi lilebo,

bedankt voor je reactie !
wel weet ik dat het draverseigen is om erg snel en gespannen te draven . ( wat natuurlijk te trainen is ) verder rijd ik nooit met zadel of hoofdstel . ik weet niet of dit met gedrag of spanning te maken kan hebben , zo ja; ik wil graag beginnen met horsemanship lessen , die binnenkort plats gaan vinden van orsini hier op bokt . misschien dat zij meer kan zien dan dat ik dat doe.

en anders laat ik het rijden voorlopig voor wat het is .

liefs femke ( kun je de links trouwens openen?)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:58

ik ga voor het ei :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:19

1133 schreef:
hoi lilebo,

bedankt voor je reactie !
wel weet ik dat het draverseigen is om erg snel en gespannen te draven . ( wat natuurlijk te trainen is ) verder rijd ik nooit met zadel of hoofdstel . ik weet niet of dit met gedrag of spanning te maken kan hebben , zo ja; ik wil graag beginnen met horsemanship lessen , die binnenkort plats gaan vinden van orsini hier op bokt . misschien dat zij meer kan zien dan dat ik dat doe.

en anders laat ik het rijden voorlopig voor wat het is .

liefs femke ( kun je de links trouwens openen?)

Heel goed van je om lessen te nemen. Daar leer je het meeste van. Dravers lopen op de baan met hun hoofd hoog (dmv bijzet) omdat ze anders met die snelheid kunnen struikelen. Het zit er dus idd een beetje in, als ze niet daarna een basisdressuuropleiding krijgen.
Misschien heeft jouw paard de omscholing niet gehad, mogelijk heeft hij ook wat last van de rug. Dat laatste is absoluut niet denkbeeldig als hij met het hoofd hoog loopt, want dan raakt de rug nl overbelast als je erop zit.
Wegrennen onder de ruiter heeft vaak een dergelijke oorzaak.
Zonder zadel rijden is dan niet altijd de beste optie, omdat er dan geen drukverdeling is en bij rugklachten kan dat extra zwaar tellen. Een niet perfect passend zadel is per definitie schadelijk voor de rug.
Een goede oefening zou zijn het rechtrichten van het paard ( http://www.paardenbegrijpen.nl/ )met grondoefeningen. Je vindt goede info op de site die ik hier heb vermeld. Is meteen een leuke oefening om te doen.
Hou er wel rekening mee dat rechtrichtingsoefeningen best zwaar zijn voor een paard dus begin altijd heel rustig aan en vraag zeker niet teveel.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:40

dankjewel voor je reactie !

ik heb de site doorgelezen en wil er binnenkort graag aan beginnen!

maar omdat ik nu veel met grondwerk bezig ben in de zin van een band opbouwen , wil ik dit graag afmaken omdat we nu zo goed op weg zijn , wil ik graag hiermee verder om haar niet in de war te maken en we lekker bezig zijn:)
en ik weinig ervaring hiermee heb , ik denk dat eerst goede hulp van groot belang is.

ik heb tot nu toe 2 boeken gelezen over gedrag . maar wat yela heeft kan ik niet goed opzoeken , omdat ik niet weet wat het is ( angst of niet ) wat ik bedoel is dt ze langs bepaalde bospaadjes nooit heeft gewild , dit kan komen doordat ik in de begin niet consequent genoeg was en te snel toegaf , en terugging , is ze dit gaan gebruiken(misbruiken) of niet?
wat ze doet is dit ; ze staat opeens stokstijf stil en wil niet verder , en gaat alleen maar achteruit .
moet ik de strijd niet aangaan als ik niet zeker weet dat ik het laatste woord heb ? en dus niet zeker weet dat ze er langs gaat ? zo maak ik haar bewust van haar macht .

of juist streng zijn , en er vamuit gaan dat ze daarop goed zal reageren .

of is dit een duidelijk punt , dat is nog niet de leider van haar ben ?

ik stel de vraag hier , omdat ik dus niet weet bij welk kopje ik moet zoeken omdat ik niet weet of het angst is .

liefs femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 06:51

Een paard doet niet aan 'misbruik' en dat soort dingen. Dat is meer de mens eigen. De reden is veel eenvoudiger. Ze was, om wat voor reden dan ook, bang op dat pad en gaf dat aan. Jij gaf daar uiteindelijk aan toe en gaf dus aan dat er inderdaad een reden was om daar bang te zijn en daarmee heeft ze dus meer aanleiding om daar bang te zijn.

Een optie is afstappen en aan de hand meenemen.
Maar als je denkt dat ook dat niet gaat werken, kun je er beter nog niet naartoe gaan in je eentje. pas als je er klaar voor bent/eventueel iemand bij je hebt en honderd procent zeker bent dat je daar langs kunt, kun je eraan beginnen.
Zou het nu weer mislopen daar, zodat je terug moet, bevestig je haar angst alleen nog maar verder.

Dus ja... het is angst en dat ze daar bang moet zijn is onbewust bevestigd door jou.
Gewoon lekker op veilig terrein werken aan vertrouwen in elkaar en dan stapje voor stapje uit de zone waar jullie je helemaal veilig voelen.
Ga je te ver uit die zone, dan zoek je problemen op en is de kans op mislukking groot. Blijf je uitsluitend in de veilige zone, dan leren jullie niets.
Dus net ff de grens opzoeken en daarmee spelen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 18:17

het ging gewoon rot vandaag .
ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen . echt niet.
ik kan het nu niet uitleggen ,anders ben ik bang dat het alleen maar erger wordt . een andere keer , moet het gewoon even kwijt , voel me zo rot ..