hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wadapatja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:38

Hallo, kwam per toeval op dit topic terecht, maar nu even een vraagje...ik heb sinds kort een bijna 2 jarige merrie en het bovenlichaam mag ik borstelen maar zodra ik bij de achterbenen kom dan is het trappen. Ik straf haar met mijn stem echter ik zal toch eens een keer die achterbenen moeten borstelen zonder zelf getrapt te worden. Hoe lossen jullie dit op? Ik ben geen voorstander van slaan of trappen?
Verder probeert ze mij plat te drukken tegen de stalwand of ze gaat rondjes lopen in de stal. Naar buiten brengen gaat heel goed en wordt ze uitvoerig beloond met een relatief hoge stem en straffen met een lage stem/stemverheffing.

Maeh

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:46

Ik trek alleen mijn conclusies uit de dingen die jij hier opschrijft hoor, marcella_e, ik stop niemand in een hokje.
Op een verdere discussie zit ik niet te wachten, jij jouw manier en ik de mijne.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:50

Belliebel schreef:
Hallo, kwam per toeval op dit topic terecht, maar nu even een vraagje...ik heb sinds kort een bijna 2 jarige merrie en het bovenlichaam mag ik borstelen maar zodra ik bij de achterbenen kom dan is het trappen. Ik straf haar met mijn stem echter ik zal toch eens een keer die achterbenen moeten borstelen zonder zelf getrapt te worden. Hoe lossen jullie dit op? Ik ben geen voorstander van slaan of trappen?
Verder probeert ze mij plat te drukken tegen de stalwand of ze gaat rondjes lopen in de stal. Naar buiten brengen gaat heel goed en wordt ze uitvoerig beloond met een relatief hoge stem en straffen met een lage stem/stemverheffing.

Zozo, platdrukken tegen de wand? Dat zou ik toch echt niet tolereren! Klinkt als een typisch dominantieprobleem, een stadium te ver om nog met de stem op te lossen. Je eigen veiligheid gaat voor, onthoud dat.
Ik zou je geen parelli aan willen praten ofzo, maar ze hebben daar een 'friendly game' waar jij misschien wat aan hebt. Je kunt hiermee oefenen het paard op alle plekken aan te raken zonder gestress. Succes ermee!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:26

De mijne pist bij wijze al in zn broek als ik mn stem verhef, als hij een keer echt vervelend is in de omgang krijgt hij misschien wel eens een tik op de neus.
maar echt straffen hoeft gelukkig niet.

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:44

Belliebel schreef:

Het beestje is bijna 2 jaar en je hebt nu al dominatieproblemen die je niet kunt oplossen met je stem. Ik zou echt even duidelijk maken aan je paardje dat het trappen met achterbenen, plat drukken tegen de stalwand, toch echt niet door de beugel kan! Alleen met stem los je dit niet op! En als je dit blijft toelaten op deze manier (aangezien ze het blijft doen...ookal 'straf' je haar af met stem) zal ze dit zichzelf misschien wel aanleren en wordt het alleen maar moeilijker haar dit ook af te leren.
Laat haar zien dat JIJ de baas bent!
Een tik is nooit leuk om te geven, maar soms is het gewoon echt even nodig.

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:02

sommige vinden mij streng, en sommige vinden het goed.
ik werk soms ook met gehandicapte als een paard dan streken gaat uithalen straf ik hem wel goed want dat moet niet kunnen.
bij het rijden gaat meestal alles goed
maar het borstelen en zadelen enzo of opstappen doen de meeste paarden waar ik dan mee te maken heb een beetje vervelend, als een paard / pony met de kont naar mij toe gaat staan loop ik naar zijn gezicht en zet ik hem weer terug, als hij het een paar keer blijft doen dat geef ik een keer een ruk aan het halster en of zet hem vast.
ik werk ook met een hele eigenwijze shetlander die denkt dat hij de baas is.
die straf ik altijd wel soms een beetje te hard.
ik heb hem ooit een flinke dreun gegeven en de hele dag stond hij me met van die zielige oogjes aan te kijken als ik voorbij kwam. daar had ik spijt van.
dus zo doe ik nooit meer.
maar een keer een tik is niet erg.
maar met jonge paarden ga ik wel rustig om.
ik ben eigenlijk ook wel meer van het rustige en een beetje negeren, maar als het moet, geef ik een tik.

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:07

Hoe ik mijn paard straf, met stem als hij bijvoorbleed vervelend is met poetsen. Dan roep ik met een zware stem zijn naam en kijk hem sirieus aan. Met rijden straf ik bijna nooit omdat de fout vaak bij mijzelf licht en hij daarvoor niet gestraft moet worden. We moeten eerlijk blijven tegen elkaar.
Hij heeft ooit 1 tik gehad nadat hij pogde te bijten en daarbij is het ook gebleven, hierna nooit meer gedaan bij ons.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:10

Meestal even stem verheffen, bij aansingelen maakt ze de paal waar ze aan vast staat helemaal kapot. Ze weet best dat het niet mag, dus als ze weer aan de paal zit, geef ik haar een swieber met het zadelovertrekje. Daar schrikt ze van en is het over.

Amazone82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:32

Ik heb twee paarden een hengst en een ruin van drie jaar oud. Beiden hebben mij nog nooit geschopt of gebeten.
Ze proberen me soms uit tijdens het beleren maar dan hoef ik slechts mijn stem te verheffen. Een zweep heb ik niet nodig.
Elk paard is anders en elke eigenaar ook. Als een dier moeilijk doet dan kan het zijn omdat het door de vorige eigenaar verkeerd is behandeld.
Als je een nieuw paard hebt gekocht dat vijandig is of moeite heeft om zich aan te passen dan is het moeilijker om een dier te veranderen.
Het is dus belangrijk om een band met het dier op te bouwen en dit kost veel tijd. Met een zweep maak je een dier onzeker en bang.
Geef het dier dus geen negatieve associatie's maar juist het tegen overgestelde. Een beloning en een aai als het goed presteert.

hanslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:03

het ligt eraan wat hij doet
ik heb bijvoorbeeld een verzorgshet en hij rent wwel eens bokkend weg als je met hem aan het halster in de bak loopt dan denk ik altijd: nou als je wegrent mag je wegblijven ook! Dan ga ik hem een tijd opjagen als soort straftraininkje. Daar word hij lekker moe vann en heeft hij er de volgende keer geen zin meer in ;)

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:31

als mijn pony bijt oid,
krijgt ze een tik op d'r borst ( niet hel hard ofzo )

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:54

bij ons werkt het goed als je je stem verheft

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:00

Ik denk dat ik hier heeel veel reacties mee krijg, maar mijn paarden krijgen echt wel een flinke klap hoor als ze lopen te vervelen := Zo heeft mijn shetlander wel eens de neiging m te bijten, die krijgt dan zo'n ontiegelijke rotschop onder zn kont. Hoeft ie mij niet te flikken :n

En mijn paard kan wel eens gewoon echt lomp doen, en dan bedoel ik gewoon door je heen rennen etc. Die krijgt ook een klap als hij me dat flikt hoor..
Maar beloon ze natuurlijk wel voor goed gedrag ;)

deja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 00:19

meestal werkt stemverheffing wel,
heeft 1x geprobeerd te bijten,corrigerende tik op z'n neus gegeven,
heeft daarna nooit meer geprobeerd.
verder zit er ook weinig kwaad in dus dat scheelt misschien ook wel.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:20

Met blote voeten naar bed :D

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:03

Bij mij ligt het straffen echt heel erg aan het paard de situatie en hoe ik ervoor sta.
Ik rij alleen op manegepaarden en die zijn niet allemaal even geweldig in de omgang. Zo is er een ruin die geleerd heeft dat als hij je in je kont bijt met hoevenkrabben je dan stopt (beginners). Dat test hij dus altijd even uit. Meestal is op het goede moment je stem verheffen genoeg, zo niet dan komt hij halverwege toch echt mijn elleboog tegen. Paarden die geen respect voor mijn ruimte hebben kunnen na een waarschuwing een stevige buts verwachten, ik laat mij niet tegen een muurtje klem zetten. Maar zo is er ook een merrie die op woensdagavond (na een middag vol kinderen) het wel een beetje gehad heeft en met haar kont naar de staldeur gaat staan (bij binnenkomst komen dr hoefjes van de vloer). Daar werkt het weer het beste bij om haar totaal te negeren en tegen het buurpaard te gaan praten, dan staat ze binnen no time met haar neus zachtjes tegen mijn schouder geleund.
Tijdens het rijden 'straf' ik nooit. Ik gebruik echt wel eens mijn zweep als ondersteuning (geen respect voor mijn been), zeker bij de grotere paarden waar over het algemeen de grote sterke mannen op zitten en niet de kleine vrouwtjes :o
Maar het merendeel is op te lossen met een duidelijk 'nee' of 'uh'

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:25

Als mijn veulen probeert te bijten dan geef ik hem een tik op z'n neus en nu bijt hij al veel minder. Een stemverheffing helpt ook wel goed als hij probeert te stampen ofzo. Verder beloon ik hem zo veel mogelijk als hij wel iets goed doet, bv. flink blijven staan bij het poetsen.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:34

bij ons op de manege hebben ze een paard dat je gewoon keihard aanvalt als je voorbij komt lopen. (Heb hem altijd op zo'n poetsplaats staan omdat ie als ie aan zijn stal vast staat gewoon plat plet..
Maar dan ben je hem gewoon rustig aan het poetsen en dan komt er gewoon iemand voorbij lopen en dan schiet ie me toch keihard naar voren met zijn oren plat in zijn nek en gewoon bijten he! Nog Laatste keer nog flink raak ook.. (normaal gesproken niet) Ik heb hem echt gewoon een keiharde knal gegeven.

Natuurlijk kan het best zijn dat diegene die voor hem langs liep hem liet schrikken ofzo, maar keihard aanvallen is toch ook niet normaal..?

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:25

Als ik er op zit krijgt hij meestal een waarschuwende tik met de zweep. En zit ik er niet op dan verhef ik me stem en zeg iets van 'eeeeuh' of ik steek me vinger de lucht in. Vaak is dat al genoeg. :')

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:30

Ik hoef alleen maar haar naam te zeggen :D
en als ze echt iets doet wat niet mag dan geef ik altijd even een klopje onder dr buik.
van he let op.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:10

.
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:29

je kan eerst je stem verhefen en als je paard door blijft gaan een waarschuwing met zweep geven als het echt niet stopt een tik

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:44

Hoef alleen maar even me stem verheffen, ze weet meestal wel wat ze fout doet.

Als ze in stal komt en er ligt al biks in haar bak en hooi in haar stal wil ze ook wel eens hard aantrekken, en gelijk in haar voerbak duiken.
Naar 2 dagen me stem te verheffen en als ze daar niet op reageerde eens goed aantrekken weet ze na 2 dagen al dat ze moet wachten tot ik het halster heb af gedaan, en dan mag gaan eten.

Tegenover mijn paard staat een belg, pff wat een rot bok.
Heeft al 2 mensen getrapt en als je er langs loopt heeft die zijn oren al in de nek en wil die je aanvallen. Heb hem 1 x een beste tik gegeven met de zweep toen die ineens zn kont naar me toe draaide. En hij verzette geen stap meer!
Ook als je gewoon voor stal langs loopt vliegt die naar de tralies toe oren plat in de nek en zou je wel aan wíllen vallen.
Maar als ik er langs loop met een wortel voor mn paard, ja dan kan die wel lief kijken! Oortjes naar voren, en braaf blijven staan in zijn stal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:48

Mijn haflinger heb ik pas en en ze heeft nauwelijks ontzag voor mensen, die pak ik nu dus straffer aan, stik met de zweep of halstertouw is geen uitzondering. Ik heb nu al aan het afbouwen, maar er zal nog wat werk inzitten. Ik hoop dat over een tijdje mijn stem voldoet.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:52

Bij de meeste paarden is mijn stem verheffen voldoende, maar als ze er om vragen geef ik gerust een tik of een schop onder z'n kont :)