Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:00

cleyto schreef:
Ilzas schreef:
@Dancie: nou ja, prima toch, als jij er zin in hebt. Ieder zijn feest. TS zegt echter zelf in haar openingspost al dat ze van de merrie af wil...

Hou is op met zeiken jij, jij bent waarschijnlijk een heel ongelukkig en depressief mens die voor het minste alles opgeeft.

meid het zijn je eigen woorden!
Dat je het paard liever terug brengt, ga jezelf nu niet tegenspreken hé.
Eerst wil je het paard liever terug brengen, want je slaat doodsangsten uit en vervolgens wil je via wat tips op bokt (waar uiteraard ook nuttige tips tussen kunnen zitten) het paard in eens houden en denk je dat je de hele wereld aan kan? :n

mooi dat je het wil proberen maar gaat niet te lang met dit paard aan het klungelen daar komen brokken van.
zou erg sneu zijn als het paard straks de duppe word van de onkunde van de ruiter/ eigenaar.

Anoniem

Hoe oud ben je als ik vragen mag? Ben jij de dochter die die pony had?

garny95

vraag of je moeder ook even in het topic mee komt babbelen...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:02

ik vind het zulke bull oliebol om een paard voor zoiets naar de slacht te brengen. Dit paard heeft gewoon een moeilijke start en een consequentere ruiter nodig die haar goed door dit heen begeleid.

MamboBeach

Re: Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:05

Ik kan me bepaalde reacties niet voorstellen van sommige mensen zeg, en dat moet dan volwassen zijn...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:05

Dancie schreef:
ik vind het zulke bull oliebol om een paard voor zoiets naar de slacht te brengen. Dit paard heeft gewoon een moeilijke start en een consequentere ruiter nodig die haar goed door dit heen begeleid.

Je dacht dat ik dat zou doen...? Nope, ik krijg alleen die indruk van diverse mensen als ik hun berichten zo lees.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:09

magda_90 schreef:
garny95 schreef:
ts geeft duidelijk haar problemen aan het haar paard, verder ga ik al wat jaren mee en heb ik zelf ook het e.e.a meegemaakt. Dit soort paarden horen eerst helemaal door de molen te gaan om pijn en ongemak uit te sluiten en dan horen ze bij echte proffesionals thuis die hier dagelijks mee werken, dat zou het eerlijkste zijn voor het paard, die heeft namelijk al genoeg narigheid mee gemaakt volgens mij.

Wat dat betreft zullen wij een andere mening hierover hebben. Ondanks je vele kennis hierover kan je nog steeds moeilijk bepalen hoe de toekomst van dit beestje eruit komt te zien. Ik ben van mening dat als de TS goede hulp hierbij in schakelt (bied je zelf aan garny?) dat ze dan al een eind in de goede richting gaat. De TS'er heeft geloof ik geen kwaad in de zin. Ze wil dit paard een kans geven en ze zoekt hulp daarbij. Er zijn zo te lezen zat mensen die dit dier prompt naar de slacht willen doen maar ergens verdient het dier een kans die de eigenaar nu aanbied. En daarbij is het wel zo eerlijk om haar in plaats van af te kraken (algemeen bedoeld) adressen en namen te geven van mensen die haar op thuis locatie willen helpen.

[edit] Typo

ik heb het niet over de slacht, alleen zou het paard ook meer rust krijgen als het in goede en bekwame handen is, samen leren zou ik in dit geval niet doen, dit paard verdient een baas die hem aankan en begrijpt, een aai over de bol en een tik op zijn neus is niet de juiste manier denk ik.
Verder uit mijn eigen ervaring zou ik haar binnestebuiten keren en pijn en ongemak uitsluiten, ik heb ook een merrie gehad waar vele een echte hekel aan hadden, alleen ik geloofde in haar, totdat bleek dat er een beschadiging op een van haar wervels zat die samen met het lastige karakter haar een moeilijk paard maakte. Dus als het mijn paard was ging het toch door de molen om dingen uit te sluiten om te beginnen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:18

garny95 schreef:
ts geeft duidelijk haar problemen aan het haar paard, verder ga ik al wat jaren mee en heb ik zelf ook het e.e.a meegemaakt. Dit soort paarden horen eerst helemaal door de molen te gaan om pijn en ongemak uit te sluiten en dan horen ze bij echte proffesionals thuis die hier dagelijks mee werken, dat zou het eerlijkste zijn voor het paard, die heeft namelijk al genoeg narigheid mee gemaakt volgens mij.

Het over naar binnen naar buiten keren (neem aan dat je dat bedoelt) daar ben ik het totaal mee eens. Het ging over het dik gedrukte. Ik ben van mening dat als je een prof naar haar thuis laat komen dat het dan ook goed zou kunnen komen.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:22

TS veel succes, hopelijk geef je niet op!! Die indruk krijg ik nu ook van je!!

Jammer zit nu wat meer op Bokt maar weet niet goed wat ik er mee moet!!
Er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome gaan!!

Succes

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:23

een paar x een prof inschakelen is te kort denk ik, de ts heeft teweinig ervaring met dit kaliber paard, misschien onder begeleiding bij een prof op stal, hulp moet er komen dat lijkt mij zeker.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:27

- ga nooit alleen naar dit paard, ook niet voor de gewone verzorging
- neem iemand mee die stevig in zijn schoenen staat
- liefst iemand met veel praktijkervaring, die je steeds verteld wat te doen of het evt. overneemt
- stop met krachtvoer
- laat het dier paard zijn, zorg voor weidegang bij vriendelijke mensgerichte paarden
- sluit een medische oorzaak uit, controleer ook het harnachement
- misschien dat er een supplement bestaat dat ondersteunend kan werken
- luister naar je gevoel, ga alleen iets met het paard ondernemen als je 100% zeker van jezelf bent
- wees consequent en rechtvaardig
- zorg voor ritme en structuur
- geef het dier tijd om te wennen
- wees eerlijk naar jezelf, het geeft niet als blijkt dat jullie toch geen passende combi zijn.
als je alles er aan hebt gedaan dan houdt het een keer op, je moet er niet mee verongelukken

Ik ken het paard niet en ik ken de TS niet.
Ik kan dus ook niet beoordelen of ik het bewonderingswaardig vind of gewoon dom.

In ieder geval wil ik TS veel geluk en wijsheid toewensen, dat kan ze zeker weten gebruiken :(:)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:34

Caira schreef:
Wat moeten mensen toch altijd gelijk veel van hun paarden, les met een driejarige, bandages om bij een driejarige, verkopen, verhuizen, wei in wei uit. Gek joh dat dat dier dat niet aan kan. Stop met zelf klooien, geef je paard eerst eens lekker een halfjaartje rust op het land en begin dan overnieuw met een professional, ik kan je http://www.balingehof.nl aanraden. Vreselijk geduldige en verstandige mensen die je absoluut kunnen helpen.

En voor al die mensen die met heftige oplossingen komen, schaam je om zulke dingen te brullen terwijl je dat paard nog niet eens irl hebt gezien!

En dit vindt ik een goede tip !!! :D Balingehof.nl

Vroeger , ruim 10 jaar geleden had ik een merrie die ook niet erg gemakkelijk was !
Heb zelfs op het punt gestaan haar te verkopen . Door dat punt heb ik haar op pension gezet zodat er faciliteiten waren om het paard er toch netjes voor te zetten !
Het diertje kreeg daardoor meer ritme en regelmaat in haar dagen en meer vriendjes om in de weide te ravotten :)
Heb haar daarna nog 7 jaar gehad , door andere omstandigheden moest ik haar weg doen ..
Ze is altijd een heel wakkere tante gebleven , maar de rot geintjes waren over door de rust en regelmaat . En Duidelijkheid tijdens de omgang .
Een paard heeft nu eenmaal een leider nodig waar hij op kan vertrouwen !!!

Succes met je meiske
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 02-09-09 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:35

Tjonge zit het topic nog even verder door te lezen..ahahah wat lijken paarden toch op mensen....en mensen op paarden zoals ze reageren.....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:37

Kan alleen nog maar zeggen dat je je eigen keuzes moet maken met je paard. Iedereen heeft weer andere tips en ideeen of kritiek, maar uiteindelijk ben jij degene die het er mee moet doen. Kies voor jezelf waar jij je goed bij voelt..en wat de rest van de wereld er van denkt??? niet jou probleem, als je zelf maar weet hoe het zit en je doet waar jij je prettig bij voelt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:48

Ts, als ik het goed begrijp ben je 12, hooguit 14 jaar, meisje, zoek dan zeker zeer veel hulp en persoonlijk vind ik het erg jammer dat je ouders het er mee eens waren dat je dit paard perse wilde, dit is waarschijnlijk je eerste paard en heel begrijpelijk wil je een bloedmooi beest wat ver kan komen in de sport en om de blitz te maken op het concoursterrein maar dan was het toch beter geweest om een poos door te sparen en een betrouwbaar leerpaard te zoeken, ben eigenlijk heel benieuwd hoe je ouders nu over hun beslissing denken om dit paard voor je te kopen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-09-09 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:50

Ts, ik heb werkelijk geen enkel zinnig advies voor je, behalve het stoppen met het voeren van haver. Stoppen met dit paard zal geen opgeven maar erkennen zijn. En erkennen voordat het paard je fysiek beschadigd zal alleen maar een winst zijn.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:52

topic doorgelezen...

het 1e wat ik dacht dit is een paard wat groot is gebracht door mensen....die zie je nl ook wel eens zo worden...

andere kant, kan het hormonaal zijn....optie is dan om dan knikker in baarmoeder te zetten of haar aan de regumate te zetten....

als waar is wat bigone zegt, dan vind ik het onverantwoord van ouders....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:56

Citaat:
- ga nooit alleen naar dit paard, ook niet voor de gewone verzorging
- neem iemand mee die stevig in zijn schoenen staat
- liefst iemand met veel praktijkervaring, die je steeds verteld wat te doen of het evt. overneemt
- stop met krachtvoer
- laat het dier paard zijn, zorg voor weidegang bij vriendelijke mensgerichte paarden
- sluit een medische oorzaak uit, controleer ook het harnachement
- misschien dat er een supplement bestaat dat ondersteunend kan werken
- luister naar je gevoel, ga alleen iets met het paard ondernemen als je 100% zeker van jezelf bent
- wees consequent en rechtvaardig
- zorg voor ritme en structuur
- geef het dier tijd om te wennen
- wees eerlijk naar jezelf, het geeft niet als blijkt dat jullie toch geen passende combi zijn.
als je alles er aan hebt gedaan dan houdt het een keer op, je moet er niet mee verongelukken

Ik ken het paard niet en ik ken de TS niet.
Ik kan dus ook niet beoordelen of ik het bewonderingswaardig vind of gewoon dom.

In ieder geval wil ik TS veel geluk en wijsheid toewensen, dat kan ze zeker weten gebruiken

mee eens :j , ik zou ook niet mijn paard eruit doen omdat een paar mensen op een paardenforum
dat verkondigen. Ik zou het ook eerst proberen onder begeleiding van..

Ik zeg wat al eerder gezegd is, even niet rijden en werken maar psygisch bij laten komen ze klinkt
als een gefrustreerd niet zo handig overwerkt paard. Daarbij op de grond wel aan de slag gaan met
haar en stel jezelf een ultimatum bijvoorbeeld: over zoveel weken wil ik een constante verbetering
zien in het gedrag. Is dit niet zo dan is het misschien toch verstandig om er mee te kappen..
Laat dit door iemand van buitenaf beoordelen, of film haar desnoods ( wat overigens altijd handig
kan zijn want je kunt zien waarop ze nou zo heftig reageert en wat jij met je lichaamshouding doet
en hoe je daardoor daar wel of niet goed op inspeelt op het paard :) )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:06

Sigrid, ik weet niet of het waar is, ik vraag dit aan ts aangezien ze zegt de dochter te zijn zal ze nog niet zo oud zijn, misschien hebben haar ouders wel totaal geen verstand van paarden en dan kun je ze niet kwalijk nemen dat ze op het oordeel van dochterlief afgaan als deze zegt dat dit HET paard voor haar is, gebeurd wel veel vaker met vaak goede afloop maar ook vaak het begin van een eindeloze stroom paarden omdat het paard word gekocht omdat het "anders" is, karakterpaard dus waar een jonge, relatief onervaren ruiter dus niet mee om kan gaan, zie het vaak genoeg in mijn omgeving, daarom heb ik altijd het laatste woord als er een nieuwe viervoeter komt en mijn dochters zijn een stuk ouder dan ts.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:10

Hoe oud is TS dan?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:13

Wat een topic. Dapper dat je het paard überhaupt gekocht hebt, ik had het in jouw plaats niet gedaan (in mijn plaats trouwens ook niet :P ) maar daar heb je nu niet veel aan.

Enige dat ik erover kan zeggen is dat je met dit paard echt professionele begeleiding nodig hebt en dat je op tijd moet kunnen toegeven dat het niet gaat. Ik ken de merrie niet, als ze bijgestuurd kan worden des te beter. Maar als ze onbetrouwbaar blijft, blijf er dan uit de buurt voor je verongelukt.

Over dat vertrouwen en grondwerk gedoe, allemaal heel mooi maar ik denk niet dat dit paard een gebrek aan vertrouwen heeft.
Het kan zeker goed zijn om een stap terug te zetten en de merrie wat rust in het hoofd te gunnen maar als het een karakterkop is moet ze ook haar plaats gewezen worden.
Ik kan de reacties van mensen die dit al zovaak fout hebben zien aflopen wel begrijpen. Het is geen goede leerschool en het paard komt er vaak niet beter uit.
Ik ben ook al een aantal keren getuige mogen zijn van hoe fout het kan lopen als je onervaren en onervaren samenzet. Netjes ingereden paarden, akkoord met een beetje pit maar zeker niet onhandelbaar, die bij beginners komen en binnen het halfjaar (als het al zolang duurt) is het paard levensgevaarlijk. Snap eigenlijk niet waarom een beginner persé een jong paard wil kopen, heb er zelf al een paar mogen inrijden en geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om voor mezelf een jong paard te kopen. Het gaat veel te makkelijk fout.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:13

in haar profiel staat toch echt dat ze 32 is?
Daar ga ik dan ook gewoon van uit.

Van een volwassen vrouw met verantwoordelijkheidsgevoel en realiteitszin...(wat vaak al wat meer ontwikkeld is bij iemand van 30+ dan bij iemand van 14)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:15

laetitia schreef:
in haar profiel staat toch echt dat ze 32 is?
Daar ga ik dan ook gewoon van uit.

Van een volwassen vrouw met verantwoordelijkheidsgevoel en realiteitszin...(wat vaak al wat meer ontwikkeld is bij iemand van 30+ dan bij iemand van 14)

Ze zegt in dit topic dat dat haar moeder is.. zijzelf zit nog op school.

cleyto schreef:
bigone schreef:
En ts ik heb je eerdere berichten op bokt even gelezen, je beweert 32 te zijn, zit nog op school volgens jezelf en je vraagt een jaar geleden om advies hoe je met een shetlander om moet gaan en vind je het dan gek dat ik denk dat een driejarige, hoog in het bloed staand,net zadelmak paard ondanks je blijkbaar stevige zit in het zadel MISSCHIEN iets te hoog gegrepen is voor jou, zoals al gezegd, hoop ik voor je en vooral voor het paard dat het goed gaat komen, maar goed paardrijden en omgang met deze prachtige dieren op een duidelijke manier hangt niet af van het feit of ze je uit het zadel krijgen of niet, dat is een prettige bijkomstigheid maar lost geen problemen op, dus haal uit alle positieve of negatieve reacties die dingen waar je wat mee kunt maar doe je niet wijzer voor dan je bent want daar schieten jij en je paard niets mee op,succes en ik hoop over een jaar een topic van je te zien met rijfoto's van deze mooie maar moeilijke merrie.

Ik ben de dochter

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:17

In principe ben ik het vaak eens met Kiwiko, en nu eigenlijk ook, al heb ik in dit geval toch meer vertrouwen in de TS. In het begin leek het echt alsof dit paard gewoon een maatje te groot was, maar als ik nu lees hoe je er tegenover staat, dat je het een erg leuk paard vind en dat je echt je best wilt doen, en dat je er nog niet naast hebt gelegen, dan wil ik zeggen; misschien wordt het nog wel wat ook.
Of dat grondwerken een goed idee is vraag ik me af, maar veel met haar omgaan lijkt me een goed idee :j
Verder goede begeleiding bij het rijden, en de merrie veel tijd geven om te wennen. Streng zijn als ze ongewenst gedrag vertoond, maar niet teveel vragen. En sterk belonen als ze iets goed doet, geef haar maar vertrouwen en plezier in het omgaan met mensen :j Als je zo doorgaat ben ik erg benieuwd hoe de situatie over een maand is.
Succes!

edit; als TS pas 14 is dan heb ik niks gezegd... maar ik wacht even af wat nu de echte leeftijd is

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:33

Lijkt mij dat dit paard gewoon een enorme optater heeft gehad door het verhuizen en teveel werk.
Wees blij dat je paard je dit zo duidelijk laat merken en luister dan ook gewoon naar je paard. Ga niet door lopen prutsen met eventueel gevaar voor eigen leven.
Geef haar voorlopig wat rust en als het hierna nog zo is zou ik de hulp van een prof inschakelen, aangezien die toch vaak behoorlijk wat meer ervaring hebben als de doorsnee ruiter.